[Debian Linux] Altijd 'not a valid block device'

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik probeer een schijf te mounten. Deze schijf is aangesloten als slave op de primary IDE poort, en er staat data op een xfs geformateerde partitie.

Theoretisch zou dit moeten werken:

mount -t xfs /dev/hdb1 /mountpoint

Mountpoint is aangemaakt en xfs / ide support zit in de kernel. Ook is mijn /dev map aanwezig en bestaat de 'device' (/dev/hdb, /dev/hdb1, /dev/hdb2, etc.).

Iemand enig idee waarom dit niet wil werken?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 10:15

DataGhost

iPL dev

Weet je zeker dat het de goeie partitie is en niet /dev/hdb5? Kan je met fdisk wel alle partities zien?
Linux: Mount: Error: device is not a valid block device

A block device is a device that sends blocks of data with each read
or write.

Examples of block devices are:
- CD-ROM
- Direct Memory Access (DMA)
- floppy drive
- hard drive
- IDE
- SCSI

Thus this error means that you try to connect to a non-block device
(thus you try to connect to something that is not a disk, or
not a floppy drive, CD-ROM or not a USB solid state flash disk, ...)

[ Voor 97% gewijzigd door DataGhost op 28-05-2006 12:10 ]

• m33p
Weet het zeker :) Er staat 1 XFS partitie op de schijf van de volledige schijf grootte. Het is 'gewoon' een IDE schijf, en hij is ook gedetecteerd in dmesg. Ben nu opnieuw de kernel aan het compilen, wat dingetjes veranderd maar ik weet bijna zeker dat die er niks mee te maken hebben, maar moet toch wat aangezien ik hier al een uur mee zit te kloten :(

Wanneer ik een 'fdisk /dev/hdb' doe krijg ik 'Unable to open /dev/hb1'. Vreemd want eerder werkte het altijd, en ik doe nu toch echt niks anders afgezien dat het een nieuw systeem is.

Is een AMD 64 op een bordje met de Nforce 410. Heb support er voor in de kernel gebakken (dubbelchecked) en IDE support zit er ook gewoon in. Nogmaals hij wordt ook gewoon gedetect... :(

[ Voor 36% gewijzigd door m33p op 28-05-2006 12:20 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Dat er maar 1 partitie opstaat wil niet zeggen dat het ook echt hdb1 is :)
Draai eens fdisk -l /dev/hdb en bekijk daar het resultaat eens van?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kijk inderdaad eens met fdisk /dev/hdb naar de partities.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

boot gewoon ff met een bootable linux-cd, en kijk of die hem wel kan mounten...

• m33p
Dan wordt er niks gevonden. Probleem alleen is dat ik zeker weet dat er wat op staat ;) Ik ga even een hapje eten, daarna booten in nieuwe kernel en verder prutsen. Alvast bedankt in ieder geval.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

m33p schreef op zondag 28 mei 2006 @ 12:31:
Dan wordt er niks gevonden. Probleem alleen is dat ik zeker weet dat er wat op staat ;) Ik ga even een hapje eten, daarna booten in nieuwe kernel en verder prutsen. Alvast bedankt in ieder geval.
Wat wordt er niet gevonden? Geeneens partities als je het fdisk commando uitvoert dat ik zonet gaf?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• m33p
Klopt, helemaal niks :( Nogmaals, het is geen hardware probleem (of het moet het moederbord zijn) aangezien ik dit met een andere schijf ook heb. Er zit zekerweten een partitie op de schijf. Ik ga even booten met een nieuwe kernel, kijken of het verschil uit maakt, zometeen een update.

edit
Het werkt nu. Waar het aan zou kunnen liggen is dat het het 'MSDOS' bestandsysteem aangezet heb bij 'advanced partition types'... verder heb ik niet echt wat veranderd wat er mee te maken zou kunnen hebben volgens mij :S Vreemd maar het werkt nu :)

Thnx allemaal

[ Voor 34% gewijzigd door m33p op 28-05-2006 13:30 ]

Pagina: 1