Toon posts:

Linux verwijdert, Windows start niet meer op.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

allereerst mijn excuses, het antwoord op dit probleem is vast ergens te vinden via google, of mischien wel op het forum zelf, echter zit ik op het moment als soldaat in bosnie, en kan je maar maximaal 15 minuten achter elkaar op internet ;) die 15 minuten ga ik dus gebruiken om mijn probleem te omschrijven, en hopen op hulp van jullie kant :--)

Ik heb hier een laptop, waarop Linux Fedora core geinstalleerd was op 1 partitie, en windows op de andere.

Via Grub loader kon ik dan kiezen welke van de 2 ik wou opstarten.

Nu dacht ik dat als ik gewoon de linux partitie formateerde en weer omzet in fat32, alles gewoon normaal ze gangetje zou gaan, echter niks is minder waar.

Wanneer ik nu me laptop opstart krijg ik een ACER schermpje te zien, en meteen daarna start hij de grub loader op, die echter geen keuze meer geeft tussen linux en windows ;)

Nu hoorde ik van een vriend, dat me bootloader opgefuckt is, en ik deze moet herstellen met de windows cd.

Zo gezegt zo gedaan, ik doe die windows cd erin alleen start hij deze niet op, wat ik raar vind, want ik weet zeker dat ik ooit in me bios heb ingesteld eerst naar bootable cdroms te zoeken.

Het idioote is dat ik dus ook me bios niet inkan. Het is ACER PLAATJE, en meteen daarachteraan GRUBLOADER.

Echter kan ik wel in de grubloader allerhande linux commando's invoeren die mij echter allemaal niks zeggen. De volgende commandos kunnen gebruikt worden :

background, blocklist, boot, cat, chainloader, clear, cmp, col or configfile, debug, displaymem, embed, find, foreground, fstest, geometry, halt, help, hide, impsprobe, initrd, install, oprobe, kernel, lock, makeactive, map, md5, crypt, module, modulenounzip, pager, partnew, parttype, password, pause, read, reboot, root, rootnoverify, savedefault, serial, setkey, setup, splashimage, terminal, terminfo, testload, testvbe, unhide, uppermem, vbeprobe.

Ik hoop dat iemand me wilt helpen, want anders zit er niks anders op voor mij om een nieuwe laptop hier te kopen, en deze pas over 5 maanden in nederland te laten repareren.

Mvg Jan Dijkstra

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:15
Het Acer plaatje kan je doormiddel van een toets uitschakelen denk ik.
Dat zou in de documentatie van de laptop moeten staan.
Dan in de BIOS instellen dat je op wilt starten van de CD-Rom.
Windows cd erin en herstel opties kiezen.
Draai dan de optie fixmbr en het zou moeten lukken bij mijn weten.
Dan wordt GRUB verwijdert en zal windows weer als enige bootoptie ingesteld worden.
Als dit niet gaat werken kun je ook een nieuwe install doen,maar ik betwijfel of je dat wilt doen :P

Verwijderd

Topicstarter
Na ruzie te maken met me collega's heb ik ff gefixt dat ik vandaag wat langer op deze computer blijf zitten. Ik heb die searches doorgelezen en ik kan nergens iets vinden wat ik zoek.

Bijna in allemaal staat wel dat je fdisk mbr moet doen, en aangezien ik alleen maar linux commandos kan invoeren werkt dat niet.

Ook kan ik geen bootable cd-rom opstarten want die pakt ie niet hij gaat meteen naar de grub loader.

Van linux commando's heb ik geen verstand, en ja ik besef me dat ik eigenlijk hier vraag alles stap voor stap voor te kauwen, en ja ik weet dat de meeste lui hier daar een bloedhekel aan hebben, maar ik heb weinig keuze hier in bosnie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Steelpan schreef op zondag 28 mei 2006 @ 10:58:
Het Acer plaatje kan je doormiddel van een toets uitschakelen denk ik.
Dat zou in de documentatie van de laptop moeten staan.
Dan in de BIOS instellen dat je op wilt starten van de CD-Rom.
Windows cd erin en herstel opties kiezen.
Draai dan de optie fixmbr en het zou moeten lukken bij mijn weten.
Dan wordt GRUB verwijdert en zal windows weer als enige bootoptie ingesteld worden.
Als dit niet gaat werken kun je ook een nieuwe install doen,maar ik betwijfel of je dat wilt doen :P
Probleem is dus, ik heb ondertussen alle toetsen wel geprobeerd om in me bios te komen, en niks werkt gewoon. Ook weet ik zeker dat zowiezo aanstaat dat me bios EERST naar een bootable cd-rom moet zoeken, maar dat doet ie dus ook niet. Ik kan alleen aan de hand van een stuk of 30 linux commandos zaken doen, en aangezien ze me alle 30 niks zeggen is dat een groot probleem ;)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:53

BHQ

Zoek toch maar uit (evt. zelfs een bios reset? of een commando in grub waardoor je alsnog je Windows kan booten?) hoe je je mbr restored. Als ie nog wel met je flop ratelt kan je heel lullig een Win98 bootflop proberen en dan 'fdisk /mbr'.

• SteelPan
fdisk mbr?
Zoals ik al zei,je moet in de BIOS zien te komen want opstarten van je windows cd is belangrijk.
Hoe je dat gaat doen weet ik niet want ik heb geen acer 8)
Als dat lukt, en dat moet kunnen als je even verder kijkt,windows cd erin en herstel console draaien met de opdracht fixmbr.
Dat zou het moeten doen.
Dat Acer opstart logo is doormiddel van een toets cq combinatie weg te krijgen zodat je kunt zien met welke toets je in het BIOS komt.
Probeer anders een aantal toetsen of kijk op de Acer website voor info.
Met die commando's in grub kun je niks want je hetbt Linux eraf gegooid.
Je moet GRUB wegkrijgen,en dat gaat perfect zoals hierboven beschreven.
Je probleem is dus ook niet GRUB maar hoe kom je in het BIOS.
En dat staat zeker in de handleiding van je notebook!
Desnoods even kijken op de Acer site voor een handleiding.

[ Voor 24% gewijzigd door SteelPan op 28-05-2006 11:17 ]

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Je kan Windows ook booten vanaf de commandline als je zo gauw geen oplossing voor je andere problemen vindt. Je moet dan wel weten op welke partitie Windows stond, was dit bijvoorbeeld hda1, dan is het in Grub (hd0,0) en hdb3 zou (hd1,2) worden bijvoorbeeld. Stel je Windows partitie stond op hda dan moet je in Grub uitvoeren:
code:
1
2
3
4
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
boot

Als je de partitie niet weet kun je er ook een aantal proberen en kijken welke boot.

[ Voor 11% gewijzigd door Ivo op 28-05-2006 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Steelpan schreef op zondag 28 mei 2006 @ 11:13:
fdisk mbr?
Zoals ik al zei,je moet in de BIOS zien te komen want opstarten van je windows cd is belangrijk.
Hoe je dat gaat doen weet ik niet want ik heb geen acer 8)
Als dat lukt, en dat moet kunnen als je even verder kijkt,windows cd erin en herstel console draaien met de opdracht fixmbr.
Dat zou het moeten doen.
Dat Acer opstart logo is doormiddel van een toets cq combinatie weg te krijgen zodat je kunt zien met welke toets je in het BIOS komt.
Probeer anders een aantal toetsen of kijk op de Acer website voor info.
like i said ;) ik heb letterlijk elke toets geprobeerd om in me bios te komen, terwijl ik zeker weet dat het f2 is ;) als ik f2 ook indruk gaat zowiezo dat acer plaatje weg en krijg ik andere info te zien, maar geen toets code of wat dan ook om in me bios te komen :--)

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Misschien denkt t bios dat ie in hibernate gaat als je m uitzet. Dat je daarom het BIOS niet in kan, sommige laptops blokkeren dat (evenals cd-boot). Ik zou dus eens het ding uitzetten door minstens 5 sec de aan/uit-knop ingedrukt houden, dan opnieuw aanzetten. Helpt dat niks, zet m dan nog es zo uit, haal de batterij eruit, adapter eraf, en hou de aan/uit-knop es 20-30 sec ingedrukt. Soort ATX reset is dat. Ws 'vergeet' t BIOS dan dat ie in slaapstand stond, en alle functies doen t weer...

• SteelPan
Als dat Acer logo weg is gelijk even op pauze drukken :*)
Ik weet haast wel zeker dat er een toets staat waarmee je in het bios kunt komen.
Zal alleen te vlug naar grub gaan zodat je het niet kunt lezen 8)

Verwijderd

Topicstarter
Ivo schreef op zondag 28 mei 2006 @ 11:16:
Je kan Windows ook booten vanaf de commandline als je zo gauw geen oplossing voor je andere problemen vindt. Je moet dan wel weten op welke partitie Windows stond, was dit bijvoorbeeld hda1, dan is het in Grub (hd0,0) en hdb3 zou (hd1,2) worden bijvoorbeeld. Stel je Windows partitie stond op hda dan moet je in Grub uitvoeren:
code:
1
2
3
4
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
boot

Als je de partitie niet weet kun je er ook een aantal proberen en kijken welke boot.
this did the trick ;) kan nu ook weer me bios in !

Bedankt voor alle hulp verder kan ik het denk ik wel zelf oplossen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Steelpan schreef op zondag 28 mei 2006 @ 11:21:
Als dat Acer logo weg is gelijk even op pauze drukken :*)
Ik weet haast wel zeker dat er een toets staat waarmee je in het bios kunt komen.
Zal alleen te vlug naar grub gaan zodat je het niet kunt lezen 8)
nou na die bovenstaande commandlines te hebben gedaan, kan ik ineens wel weer met f2 naar me bios, daarvoor niet... heel vreemd ;)

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-02 17:43
Als ik zo eens snel heb gegoogled is F2 de bios entry op een ACER, het is misschien wel handig als je ff type nummer vermeld zodat we je iets gerichter kunnen helpen. Als je een Phoenix bios hebt zou het kunnen dat je F12 kunt gebruiken om een soort van bootmenu te krijgen, waar je vervolgens de device kunt kiezen waarvan je boot...
Weet je overigens zeker dat de windows cd die je hebt bootable is?, met gebrande cd's is dat namelijk niet altijd het geval.

Bron: Linux on an Acer 1603LC laptop\

EDIT: Te laat... :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Speedsmile op 28-05-2006 11:26 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Pagina: 1