MiniDv model videocamera instap

Pagina: 1
Acties:

• joopgij
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2021
Ik wil een dezer dagen een keuze maken tussen een instapmodel camcorder en ben op basis van reviews, forums, etc tot een keuze tussen de volgende 3 modellen gekomen:

- Canon MV900 grootste voordeel mogelijkheid voor externe microfoon
- JVC GR-d270/34/360/370 (met wat beperkte onderlinge verschillen)
- Sony DCR-HC23

Ik neig tot de Canon, al kan ik daar niet mee fotograferen (niet echt erg). Bij de reviuews op internet vind ik het vaak lastig dat de naamgeving hier en de verenigde staten verschillen.

Zie ik nog een instap model (met miniDV, dat is een voorwaarde) over het hoofd? En wie heeft (goede/slechte)ervaring met een van bovengenoemde modellen?

Joop

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik heb de MV900 gehad, en zoals ik in meerdere threads heb beschreven is het geen goede koop. Net als de MVX460 vind ik hem tegenvallen.

Allereerst valt de goedkope bouwkwaliteit op als je het beet pakt. De behuizing kraakt en voelt goedkoop aan. De handstrap zit veel te laag waardoor een comfortabele grip ver te zoeken is. Ook doet de handstrap de behuizing erg vervormen als je je hand er onder doet. Dan valt de slechte bouw nog meer op.

De lens is in groothoek lekker scherp en doet het uitstekend. Maar zodra er ingezoomed wordt komt er te veel purple fringing/chromatische aberratie. Zelfs op een ouwe CRT TV is dat veel te duidelijk waarneembaar.

Als laatste vind ik de motornoise echt aan de belachelijke kant. Dit schijnt per camera te verschillen, maar die van mij had er echt super veel last van. Zelfs opnames op Zandvoort met autoraces en dergelijk had nogaltijd last van de irritante hoogfrequente motornoise. Het is werkelijk op elke opname te horen.

Verder beviel de camera me uitstekend, de interne lens-cap was ideaal. Lekker klein (misschien te klein) en de menu bediening was simpel en snel. De kleuren iets wat te overdereven maar dat valt toch niemand op. Dat is verwaarloosbaar dmv slecht afgestelde TV's en monitoren. :)

In andere woorden, als de wat slechte bouw, motornoise (wordt heel irritant na verloop van tijd) en de lens je niet veel intresseren en je gewoon een kleine goedkope handige cam zoekt, dan is de Canon jouw ding.

Moet wel even melden dat de mic ingang perfect werkt, maar je geen mount hebt om een microfoon in te zetten.