IDE/RAID hoe het beste in te stellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik wil graag als ik mijn computer ga leeggooien is expirimenteren met Raid 0 omdat dit een stuk sneller is als standaard IDE.

Nu is de configuratie alsvolgt:

Primary master: HD 160GB
Primary slave: HD 160GB

Secundary master: DVD ROM
Secundary Slave: DVD brander

Maar is het voor een snellere werking niet beter om het alsvolgt te configureren?

Primary master: HD 160GB
Primary slave: DVD ROM

Secundary master: HD 160GB
Secundary Slave: DVD brander

Maar aan de andere kant als je een schijfje in de DVD rom of brander doet houdt hij dan de harde schijf niet op?

Ik hoor graag jullie mening over hoe ik het best kan instellen.

Alvast bedankt,

Mastasidaz

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tja das IDE...

Maar je 2de config is beter inderdaad.

En raid 0 is niet altijd sneller, soms is het handiger om ze gewoon los te hangen, afhankelijk van wat je doet

specs

• Mastasidaz
Raid 0 striping is toch de snelste raid?

Ik heb gelezen dat het sneller is met het lezen en schrijven omdat dan de harde schijven samenwerken.

Bijv. bij schrijven: 4 blokjes da gaan er twee naar de eerste HD en twee naar de tweede.

Maar kan je misschien is beter onderbouwen waarom de tweede config beter is?

[ Voor 26% gewijzigd door Mastasidaz op 27-05-2006 22:31 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mastasidaz schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 22:30:
misschien is beter onderbouwen waarom de tweede config beter is?
Je verdeelt de data dan beter over de twee IDE kanalen, lijkt mij dus sneller. Bij een DVD'tje branden gaat er niet zo heel veel data over een kabel.

RAID0 is sneller wanneer je puur data kopieert (STR). Daarentegen gaan de seektimes er wel op achteruit. Beide harde schijven moeten namelijk zoeken naar een bestand wat dus verspreid is over twee harde schijven. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Mastasidaz
Maar het laden van bijvoorbeeld Windows XP gaat wel een stuk sneller toch?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mastasidaz schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 22:41:
Maar het laden van bijvoorbeeld Windows XP gaat wel een stuk sneller toch?
Het installeren ervan gaat wat sneller, het opstarten maar een beetje of helemaal niet. Er moet namelijk nogal wat opgezocht worden tijdens het laden.

Ik heb in het verleden twee 36GB Raptor's gehad, maar de prestaties vielen mij tegen in RAID0. Dit was i.c.m. een SiliconImage 3112a controller (host-based, dus redelijk wat CPU belasting)

Als je een snelle opstartschijf wilt hebben, kun je beter voor een Raptor 740ADFD gaan. RAID0 met twee normale IDE schijven + je OS is voor mij te onbetrouwbaar.

• Mastasidaz
Als ik zo'n 10K RPM 36GB raptor koop, werkt het dan als ik hem via s-ata aansluit op mijn moederbord? Want ik heb 2 IDE poorten en 2 S-ata poorten. Maar ik weet alleen niet of het samenwerkt. En dat hoeft dan niet in Raid

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ALS je een 36gb raptor koopt, koop dan de NIEUWE versie gebaseerd op de 150gb hardware. Anders kun je net zo goed een nieuwe 7200rpm schijf kopen.

specs

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

gladiool schreef op zondag 28 mei 2006 @ 12:09:
ALS je een 36gb raptor koopt, koop dan de NIEUWE versie gebaseerd op de 150gb hardware. Anders kun je net zo goed een nieuwe 7200rpm schijf kopen.
Inderdaad, koop een 'ADFD', niet de GD.
De 360GD is verouderde technologie, de nieuwste 7200rpm schijven zijn ongeveer net zo snel.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Opslagmedia & I/O Controllers » OM FAQ / Beleid
Hoe kan ik mijn IDE kanalen het beste indelen?
Hoe kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?

De FAQ van het juiste subforum is hier duidelijk over :) Topic dicht dus. Zie verder ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) voor een uitleg over de werking van GoT. We kunnen namelijk nergens uit de topicstart afleiden wat je allemaal wel niet met behulp van de op het Internet beschikbare naslagwerken hebt uitgezocht, uitgevonden, uitgeprobeerd danwel uitgesloten met betrekking tot het probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 28-05-2006 13:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.