Toon posts:

Driverprobleem op PcChips met AMD mobile 3800+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin heeft een pc aangeschaft met de volgende specs:

Mobo: PCChips M861G
CPU: AMD Mobile 3800+
Grafische kaart: NVidia Geforce 6200 256MB RAM
Geheugen: 2x 512MB DDR RAM PC3200
PCI-card: Sweex PCI Card wireless LAN 54MB/s
Harde schijf: Maxtor 40GB, 2Mb Cache

Het formateren en partitioneren van de harde schijf verliep vlot. Installatie van win2k verliep goed, tot alle drivers werden geïnstalleerd. Na reboot ging het systeem hangen. We bleven testen, maar telkens bleef het systeem onwillekeurig (zelfs zonder belasting) vastlopen.

We formateerden en installeerden Linux (FC4) om hardwareproblemen uit te sluiten. Installatie verliep probleemloos en systeem was stabiel. (voor zolang we getest hebben toch)

terug win2k erop gegooid, en direct zelfde probleem. Systeem is onstabiel en gaat om de haverklap hangen. We probeerden zonder PCI-card en grafische kaart (mobo heeft VGA onboard), maar dit haalde niks uit.

Windows XP is het volgende probeersel geweest, maar het systeem was nog onstabieler met dit OS.

Ondertussen terug win2k, maar probleem blijft. Zelfs na update van drivers en biosupdate.

De bios-instellingen zien er goed uit. Cool 'n' Quiet heeft zowel ge-enebled gestaan als ge-disabled. CPU temperatuur is 45°C en mobo-temperatuur is 29°C.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Misschien een driver-probleem, of incompatibiliteit van de hardware?

Alvast bedankt!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:39
Probeer eerst het geheugen en harde schijf uit te sluiten d.m.v. Memtest en PowerMax. Overigens ben ik benieuwd wat voor een cpu je nu precies hebt ?

Verwijderd

Topicstarter
Goed dat je naar de CPU vraagt. Ik heb een kleine fout gemaakt. Het is een AMD Mobile 2800+ in plaats van 3800+.

Memtest geeft als CPU aan Sempron 1600MHz. Dus ik neem aan dat het om een AMD Mobile Sempron 2800+ gaat. Verder weet ik niks over de CPU, en ik kan de koeler niet verwijderen om te zien zonder garantie-verval.

In ieder geval... memtest sluit uit dat er iets mis is met het geheugen. Wat me wel opvalt is dat hij het vak "Chipset" niet invult. Terwijl dit een VIA K8M800/8237 Chipset is. Een volgens mij toch niet zo onbekende?

De harde schijf had ik ook al aan gedacht. Vooral omdat hij na een format en instal van win2k bij de eerste reboot vroeg welke win2k ik wou opstarten 1 of 2 ? En dit na een Format! :s
Ik zal de harde schijf zeker eens testen dus, maar dat heb ik nu nog niet kunnen doen. Van zodra ik dit heb gedaan zal ik iets laten weten.

Greetz,
Kenny

Verwijderd

Topicstarter
Vervolg van vorige post...

Harde schijf getest, en geen problemen gevonden.
Eigenlijk ben ik wel teleurgesteld hierin. Was het de harde schijf wel, dan was het probleem snel gefixt met een andere hard disk.

Maargoed, ik neem aan dat het nu verder softwarematig moet worden gezocht ?

• Nielson
Nee, op zo'n systeem zou je zonder problemen Windows 2000 en XP moeten kunnen installeren. Herkend de bios de cpu ook goed, want lang niet altijd hebben desktop bordjes ondersteuning voor mobile cpu's.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik denk dat de CPU op zon bordjes zijn vastgesoldeerd, dus ...

ik denk dat je de drivers van de site van pcchips moet halen , anders vrees ik dat het niet stabiel zal lopen, en mobile sempron 1600mhz kan heel goed kloppen , en ik zou er niet op rekenen dat de rating die hier aangegeven is enigzins klopt ....

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Bel eens naar de helpdesk van hun en luister wat ze zeggen, een cpu vastgesoldeert ? lijkt me sterk..

en probeer eens naar een bios update te zoeken, en nieuwste drivers te installeren, misschien moet je even vertellen welke drivers er allemaal bij zitten en welke je gebruikt hebt.

• Nielson
successor schreef op maandag 29 mei 2006 @ 11:13:
ik denk dat de CPU op zon bordjes zijn vastgesoldeerd, dus ...

ik denk dat je de drivers van de site van pcchips moet halen , anders vrees ik dat het niet stabiel zal lopen, en mobile sempron 1600mhz kan heel goed kloppen , en ik zou er niet op rekenen dat de rating die hier aangegeven is enigzins klopt ....
Dacht ik ook eerst aan toen ik de combinatie PC Chips en een hele hoge rating zag :) Maar als je op de site van pc cips kijkt lijkt het een normaal S754 bordje.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, terug en ik post vanop de PCChips pc. ;)

Ik heb ondertussen wat gesleuteld aan het systeem.
Alle drivers eens overlopen en andere geprobeerd. Conclusie... algemeen goed, maar de audio driver doet moeilijk. met de versie vanop PCChips-cd-rom hapert het soms. Heb update gedaan naar de AC'97 Audio A3.74 Drivers en dit is beter.

Verder heb ik de Via IDE Accelerator geïnstalleerd. en AMD Powernow.
Het systeem is hiermee een pak sneller geworden.

Bios update heeft niks uitgehaald.

De grootste hapering is weg... pc draait redelijk stabiel en hangt niet meer echt.
Wel is het zo dat bij het klikken op de startknop in windows er soms wel eens een 5 tot 10 seconden niks gebeurt. En dit terwijl er alleen maar essentiele processen lopen op de achtergrond.

Is dit normaal op dit type systeem? Waarschijnlijk toch niet.
CPU draait nu op 1760MHz. met 1GB ram.
Mijn Athlon XP 2600 (op 1914MHz.) met 256 MB ram is sneller in alle soorten applicaties.

graag jullie mening

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 17:13 ]

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 17:45
een Athlon XP is sowieso sneller dan een sempron, ook al is die laatste er van afgeleid, want de athlon XP was eens het vlaggenschip van AMD terwijl de Sempron n budgetcpu is, zoals de celeron bij intel.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals terug met een kleine update...

ondertussen heb ik nogmaals een poging gedaan om winxp pro te installeren. Dit is met succes gelukt en pc draaide stabieler.
2 dagen zonder problemen gedraaid met simpele office toepassingen. Vandaag (daarnet) overgegaan op games... pc freeze, reset nodig. pc boot niet, tenij nogmaals reset.

ik heb het gevoel dat dit probleem gaat blijven en vraag me af wat jullie zouden doen?

ik heb trouwens net een gesprek gehad met de persoon waarvan het moederbord is aangekocht en die vertelde me dat hij geen problemen heeft met dit bord. Wel vroeg ik hem of het normaal was dat de koelblok op de northbridge koel bleef. hij antwoordde dat zijn boelblok heet is. (kun je je hand geen 5 sec. ophouden.

is er een mogelijkheid dat dit de reeks van problemen veroorzaakt?

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 02:02:vraag me af wat jullie zouden doen?
Altijd ervoor zorgen dat je recente drivers hebt voor een optimale performance (of goede werking in sommige gevallen :P)
Pagina: 1