Forum software, welke het beste?

Pagina: 1
Acties:
  • 378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 10:35
Ok, allereerst weet ik niet geheel zeker of dit topic in W&G hoort, maar ik zie zo snel geen andere optie. Als dit niet in W&G hoort, dan gelieve een schopje naar een ander forum :)

Anyway, ik heb een vrij grote website waar al een tijdje Invision Powerboard 1.3 op draait. IPB 2.0 vind ik een beetje te duur eigenlijk, en aangezien ik binnenkort ga investeren in een nieuwe server heb ik niet echt een groot budget voor dit soort dingen.

Ik ben echter niet meer tevreden over IPB1.3, al meerdere keren exploits in gevonden, en het feit dat er helemaal niet meer op gedeveloped wordt vind ik ook niet zo prettig.
Ik heb dus even gekeken, en mijn oog was gevallen op phpbb. Al een tijdje op een testsite draaien, en lijkt allemaal prima, maar toen ik mn site wat meer wou integreren met het forum kwamen er toch een paar rare dingen naar boven:
- De posts zijn gescheiden van de text, wtf?
- Om snel de username van een post te krijgen moet je een extra query doen
- de text staat ongeparsed in de DB, dus smileys etc. worden elke keer on-the-fly geparsed... :S
Ten eerste is dit een kutklus om te integreren met bijvoorbeeld de frontpage, ten tweede heeft mijn server het tijdens spitsuren al druk genoeg, en ik denk niet dat dit soort onzin bijdraagt aan een lagere load van de server :(

Wat voor opties heb ik nog meer voor forum software? en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Alvast bedankt,
TB

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

MyReact? Gratis tot een behoorlijk aantal users. Stabiel en robuust, en wordt constant doorontwikkeld.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:10

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TheBlasphemer schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:43:
Ok, allereerst weet ik niet geheel zeker of dit topic in W&G hoort, maar ik zie zo snel geen andere optie. Als dit niet in W&G hoort, dan gelieve een schopje naar een ander forum :)
Als je er niet zeker van bent of je ergens goed zit met een topic, dan kun je toch contact opnemen met de moderators van het forum in kwestie? Lees Het algemeen beleid #haal-weg maar eens door. ;) Sowieso hebben we hier een mooie sticky: Waar hoort mijn topic?. Daarin staat dus beschreven dat dit topic eerder in Client Software Algemeen zou horen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• TheBlasphemer
AtleX schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:46:
MyReact? Gratis tot een behoorlijk aantal users. Stabiel en robuust, en wordt constant doorontwikkeld.
Ik kan op tweakers.net nergens een private-message feature vinden, en kon hierover ook niks op de site van myreact vinden. Heeft MyReact deze feature wel ?
-NMe- schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:47:
[...]

Als je er niet zeker van bent of je ergens goed zit met een topic, dan kun je toch contact opnemen met de moderators van het forum in kwestie? Lees Het algemeen beleid #haal-weg maar eens door. ;) Sowieso hebben we hier een mooie sticky: Waar hoort mijn topic?. Daarin staat dus beschreven dat dit topic eerder in Client Software Algemeen zou horen.
Client software? Een forum draait toch op een server :S?
Verder kan ik overigens client-software-algemeen niet in de lijst van "Waar hoort mijn topic?" vinden :(

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-07 21:41
www.usebb.com net is wel netjes :9

[ Voor 16% gewijzigd door mrFoce op 27-05-2006 20:56 ]

Verwijderd

TheBlasphemer schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:54:
[...]

Ik kan op tweakers.net nergens een private-message feature vinden, en kon hierover ook niks op de site van myreact vinden. Heeft MyReact deze feature wel ?
Volgens mij wel, tweakers.net heeft naar mijn weten deze functie uit gezet.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

In React 1.9.3 (waar GoT op het moment nog op draait) zit geen Direct Messaging, dat is een nieuwe feature in React 1.9.4. In de gratis variant van React 1.9.4 (MyReact) zit overigens wel al Private Messaging. :)

Signature

• TheBlasphemer
Net even snel de license van React doorgelezen:
quote: License van MyReact
Onder "particulier" gebruik wordt in dit verband verstaan het gebruik door een particulier persoon, niet handelend in de uitvoering van een beroep of bedrijf, noch handelend als werknemer in dienst van een private of publiekrechtelijke onderneming.
Helaas gaat dat voor mij niet op :(

EDIT: Heeft iemand mybboard al eens geprobeerd? en zo ja, ervaringen ?

[ Voor 15% gewijzigd door TheBlasphemer op 27-05-2006 21:05 ]

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 18:12

Surkow

$µr|{0w

phpBB heeft bij mij de voorkeur door het open karakter en de vele mods die beschikbaar zijn. Helaas is de interface nog grotendeels uit tabellen opgebouwd en dus niet echt overzichtelijk. Echter bestaan er ook andere op phpBB gebaseerde projecten. Zoals PunBB, een lichte en zeer goede variant van phpBB of de volgende versie van het phpBB project, phpBB 3.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
de text staat ongeparsed in de DB, dus smileys etc. worden elke keer on-the-fly geparsed... :S
Dat is toch normaal?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Nee. Zoek maar eens op caching...

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 14:38

AirX

Tweak Guru

djluc schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 21:17:
[...]
Nee. Zoek maar eens op caching...
Je kunt toch gewoon de complete page cachen? Hoeft ie maar 1x geparsed te worden. :Y) Heeft imho weinig te maken met het wel of niet opslaan van de image info in de tekst. Eigenlijk is het ook beter om dat niet te doen, want als je dan een nieuwe smiliepack toevoegd zit je met allemaal hardcoded smilies. Bovendien neemt het hardcoded meer bytes in beslag (marginaal, dat wel ;))

Laatste punt: een str_replace call vreet nou niet echt zo heel veel CPU tijd ;)

[ Voor 47% gewijzigd door AirX op 27-05-2006 21:23 ]

• TheBlasphemer
Het werkt in ieder geval niet netjes als ik bijvoorbeeld topics in een bepaald forum op mn site wil laten zien op de nieuwspagina.
Zoals Invision het doet, gewoon de unparsed EN parsed text opslaan, een stuk beter, makkelijker, en sneller :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:10

NMe

Quia Ego Sic Dico.

offtopic:
TheBlasphemer schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:54:
Client software? Een forum draait toch op een server :S?
Het draait op een server, maar het is geen server. ;)
Verder kan ik overigens client-software-algemeen niet in de lijst van "Waar hoort mijn topic?" vinden :(
My bad. Zometeen Nu wel. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

TheBlasphemer schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 21:22:
Het werkt in ieder geval niet netjes als ik bijvoorbeeld topics in een bepaald forum op mn site wil laten zien op de nieuwspagina.
Zoals Invision het doet, gewoon de unparsed EN parsed text opslaan, een stuk beter, makkelijker, en sneller :)
Is dit iets voor jou?
phpBB Fetch All is a modification to phpBB that displays data from the forum on any page of a website. It supports all phpBB versions from the 2.0.x branch.
Dit is een veelbelovende mod die veel sites gebruiken om een comment system te maken of polls te laten zien op de frontpage. Of natuurlijk om gewoon pagina's uit het forum op de frontpage te laten zien. Ik heb er zelf mee gewerkt en het werkt precies zoals jij bedoelt (Ik ben echter niet ver gekomen met deze mod omdat ik de PHP kennis mis). Je kunt dan ook mensen gewoon laten inloggen vanaf de frontpage.

[ Voor 31% gewijzigd door Surkow op 27-05-2006 21:31 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
Als het gratis moet blijven, kijk eens naar SMF. Dit is een zeer goed, gratis forum, en met de bijgeleverde SSI.php kun je heel veel content al op je site posten, dan wordt alles door SMF afgehandeld (zie ook mijn site, de berichten op de FP). Hoe het zit met de opslag van posts enzo weet ik niet, dat moet je zelf even zien te achterhalen.

Ben je wel bereid er iets voor te betalen? Kijk dan eens naar vBulletin. Dit forum zie je vaak terug op middelgrote tot grote websites, en is een grote aanrader. Op vBulletin.org worden heel veel 'hacks' gepost, en door vB 3.5's pluginsysteem hoef je vaak niet eens in de code te duiken.

Voor SMF heb je ook mods die je zonder zelf in de code te hoeven duiken kunt installeren, hier worden de bestanden echter aangepast door SMF, wanneer je je board bijwerkt naar een nieuwere versie (wat ook vanuit het SMF adminpanel kan) worden die wijzigingen misschien overschreven.

We are shaping the future

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 01:02

André

Analytics dude

Move van WEB naar CSA

• djluc
AirX schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 21:21:
[...]
Je kunt toch gewoon de complete page cachen? Hoeft ie maar 1x geparsed te worden. :Y) Heeft imho weinig te maken met het wel of niet opslaan van de image info in de tekst. Eigenlijk is het ook beter om dat niet te doen, want als je dan een nieuwe smiliepack toevoegd zit je met allemaal hardcoded smilies. Bovendien neemt het hardcoded meer bytes in beslag (marginaal, dat wel ;))

Laatste punt: een str_replace call vreet nou niet echt zo heel veel CPU tijd ;)
Sorry maar je praat echt onzin op dit moment. Denk eens even na over performance e.d. [/offtopic]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

TheBlasphemer schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 21:03:
Net even snel de license van React doorgelezen:

[...]

Helaas gaat dat voor mij niet op :(
Voor een klein bedrag kun je gewoon een commercieele licentie aanschaffen hoor :) Er zijn echter ook voldoende oss alternatieven zoals je in dit topic kan lezen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 14:38

AirX

Tweak Guru

djluc schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 21:44:
[...]
Sorry maar je praat echt onzin op dit moment. Denk eens even na over performance e.d. [/offtopic]
Een 486 kan nog een str_replace binnen een aantal posts in 0,1 seconde uitvoeren }:O. Ontopic: SMF is ook een aanrader.

[ Voor 6% gewijzigd door AirX op 28-05-2006 12:32 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

AirX schreef op zondag 28 mei 2006 @ 12:32:
[...]

Een 486 kan nog een str_replace binnen een aantal posts in 0,1 seconde uitvoeren
En wat gebeurt er dan als er 24 dingen in 1 post zitten die allemaal een str_replace() call nodig hebben? Dan zit je al op 2.4 seconden voor alleen die ene post, en dan heb je alleen nog maar gereplaced en verder nog niets. Doe dan ook nog eens meerdere concurrent connections en je server gaat over de zeik. Als je het doortrekt naar zwaardere servers met ook een veel zwaardere belasting zal je wel tot de ontdekking komen waarom caching en parsed posts opslaan zo nuttig zijn.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Geen idee hoe groot je forum is en hoeveel waarde je er aan hecht, maar voor 400 euro's heb je een myreact die je wel kan toepassen op je forum. Ik begrijp uit je verhaal dat dat teveel geld is :) ?

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Ik heb nog nooit react geprobeerd. Ik vraag me dus af wat een betaald forum als react als voordeel heeft boven de gratis alternatieven.

[ Voor 4% gewijzigd door Surkow op 28-05-2006 13:43 ]

Albert Einstein

• djluc
Op dit moment ben je toch actief op een forum waar React draait... Hier staan de voordelen van Sculptuur: http://www.myreact.nl/index.php?PageID=13

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

djluc schreef op maandag 29 mei 2006 @ 11:37:
Op dit moment ben je toch actief op een forum waar React draait... Hier staan de voordelen van Sculptuur: http://www.myreact.nl/index.php?PageID=13
Ehm....wat denk je zelf. Ik heb het niet over het gebruik als user maar als admin. Ik beheer een aantal websites en zou dus willen weten wat de verschillen zijn m.b.t beheer en de technische werking.

[ Voor 15% gewijzigd door Surkow op 29-05-2006 11:43 ]

Albert Einstein

Pagina: 1