Toon posts:

Asus P5LD2-VM boot niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onderstaande configuratie boot niet. Dat wil zeggen: scherm blijft zwart, dus zelfs het biosscherm wordt niet getoond.
- Asus P5LD2-VM, 945G (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, VGA)
- Intel Pentium D 805 Dual Core (S775, 2.66GHz, 533MHz, 2x1MB, Boxed)
- 2x Twimos 512MB (PC2-4200 DDR2/CL4)

Om uit te sluiten dat het niet aan de voeding ligt, wordt nu - in plaats van een Antec 350 Watt model - de volgende power supply gebruikt:
- Tagan TG480-U15, 480W (ATX 2.02, PCI-e)

Het groene LED-lampje op het mobo brandt keurig. Bij inschakelen gaat de processorfan spinnen. Verder geen geluiden over de pc-speaker. Situaties die onder andere zijn getest: externe videokaart, verschillende posities op de geheugenbank.

Mogelijke oorzaken van het probleem:
- Defect in moederbord / processor / geheugen
- Moederbord ondersteund processor niet*
- Moederbord is niet compatible met geheugen
* Ondersteund vanaf v0406 - 2005/12/01, huidige biosversie onbekend

In mijn nabije omgeving zijn geen personen met een soortgelijke configuratie. Testen van hardware wordt dus lastig.
Heeft iemand nog suggesties voor zaken die ik over het hoofd kan hebben gezien?

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 20:40
Probeer je te booten met of zonder aangesloten hdd/odd/fdd's? Mijn beetje defecte asus-moederboard heeft problemen met de secondary ide-controller waardoor ik wanneer ik er ook maar een losse kabel op aansluit ik dezelfde problemen krijg.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er verder niets aanhangen. Wel even getest met een HDD, maar dat had verder geen baat.

Verwijderd

Topicstarter
Op het moederbord is nog een klein stickertje geplakt met enige cryptische cijferreeksen. De laatste vier cijfers (0406) lijken echter te duidden op de bios-versie. De processor zou dus moeten worden ondersteund. Is een probleem met het (Twinmos) geheugen daarmee het meest waarschijnlijk?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ook een Nanya/Elixir reepje geprobeerd. Wat verder geen wezenlijk verschil opleverde.

Nu resteert de vraag of er een probleem met het moederbord of met de processor is. Iemand in de buurt van Duivendrecht met een socket 775 processor?

Noot: processor zelf wordt uiteraard netjes gevoed door een aparte P4-connector.

Verwijderd

ALs je je pc aanzet, draaien je fans (CPU en evt. casefans) dan wel, wordt je HDD, Videokaart gestart..?

Als dat het geval is, is het bijna 100% je Mobo, dit heb ik namelijk 2 weken geleden ook gehad, alleen met een ander mobo ;)

Edit:
zie net in de TS staan:

"Het groene LED-lampje op het mobo brandt keurig. Bij inschakelen gaat de processorfan spinnen. Verder geen geluiden over de pc-speaker. Situaties die onder andere zijn getest: externe videokaart, verschillende posities op de geheugenbank."

Dus ik denk / weet bijna zeker dat het je mobo is ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 16:09 ]

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem!

Mijn configuratie is:
- Asus P5LD2, 945G (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, VGA)
- Intel Pentium D 920 Dual Core (S775, 2.80GHz, 800MHz FSB, 2x2MB, Boxed)
- 1x Twimos 1024MB (PC2-4300 DDR2/CL4)

Bij mij brand ook het groene lampje op het MoBo. Het hele zwikkie wordt gevoed door een Coolermaster 380W. Alles netjes aangesloten, 4x gecheckt en........niets. Geen piepje, geen BIOS, niets. MoBo teruggestuurd. Dat was ook een ramp trouwens. Bij Asus zien ze de noodzaak van een snelle afhandeling niet in geloof ik. Het heeft zeker twee maanden geduurd voor ik een nieuw MoBo teruggestuurd kreeg, maar dat terzijde. |:(
Vandaag (01-06) kreeg ik dan eindelijk het langverwachte pakketje. Precies dezelfde doos (ik had er een andere IDE kabel ingedaan en die zat er nu wederom in). Het MoBo zat in ander plastic waardoor ik er maar vanuit ga dat het een nieuwe is...soms moet je maar een beetje naïef zijn.

Alles weer aangesloten en precies hetzelfde...nog steeds NIETS. Ik had als enige punt nog de voeding, maar de zwaardere voeding van kipkorn bleek dus ook niet te helpen.

Ziet iemand overeenkomsten tussen de configuratie van broodjekipkorn en mij, die wijzen op dit defect???

Gegroet

Ps. kipkorn, misschien heb jij hier wél wat aan... http://support.asus.com/t...px?no=758&SLanguage=en-us

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die Intel D920 wordt pas vanaf bios versie 0606 ondersteund. Op mijn moederbord is een klein stickertje waarvan - zoals gezegd - de laatste vier cijfers op de versie lijken te slaan. Wat staat daarop in jouw geval? Heb je nog een andere processor geprobeerd?
Over overenkomsten gesproken; het valt mij op dat onze nicks nogal op elkaar lijken.

Verwijderd

Van die nicks was mij ook al opgevallen ja :*)

Zodra ik thuis ben zal ik direct even kijken welke versie mijn BIOS is.
Ik lees trouwens net op de Asus site dat er een BIOS update is die de laatste CPU's wel support, en in de lijst van supported CPU's staan ook de D 805 en 920. Deze update is van 2006/04/21... Probleem: ik heb niet even een oudere 775-CPU liggen ofzo en ik ken ook niemand met zo'n CPU. Hierdoor wordt het updaten wel erg lastig.. 8)7

Hoe heb jij deze uitdaging opgelost?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem nog niet verholpen. Ook getracht iemand te bereiken met een 775-processor, maar het aanbod in mijn nabije omgeving lijkt veelal beperkt tot 939-processors.
Ik zit er nu aan te denken om het moederbord terug te sturen naar de leverancier en bijvoorbeeld voor een MSI of GigaByte te kiezen.

Verwijderd

Is het mogelijk om 'm terug te sturen naar Asus zodat ze 'm daar kunnen updaten? Of kan dat wellicht ook bij de leverancier?

Verwijderd

Is iemand anders het wel gelukt om dit moederbord te laten werken met een Pentium D 9xx cpu?

Op het ASUS-forum klaagt er iemand dat zijn Pentium D 930 door Windows maar als single-core herkend wordt. Ik kwam dezelfde persoon uitgebreider tegen via google op buildyourown.org.uk. Naar ik uit zijn postings begrijp werd zijn moederbord geleverd met biosversie 0406. Maar in de ASUS cpusupport-lijst staat bij Pentium D 930 "Since BIOS 0606". :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 juni 2006 @ 23:58:
Is iemand anders het wel gelukt om dit moederbord te laten werken met een Pentium D 9xx cpu?

Op het ASUS-forum klaagt er iemand dat zijn Pentium D 930 door Windows maar als single-core herkend wordt. Ik kwam dezelfde persoon uitgebreider tegen via google op buildyourown.org.uk. Naar ik uit zijn postings begrijp werd zijn moederbord geleverd met biosversie 0406. Maar in de ASUS cpusupport-lijst staat bij Pentium D 930 "Since BIOS 0606". :?
Eerlijk gezegd lijkt me jouw stelling enigszins voorbarig. Daarnaast vertelt Nikos_G op Build Your Own in zijn tweede post dat hij ACPI 2.0 moest inschakelen in de bios.

Dat neemt niet weg dat mijn moederbord retour gaat. Ik ben laatste tijd al meerdere malen ontevreden geweest over Asus, dus ik heb besloten te kiezen voor de Gigabyte GA-8I945GMF.
Eerder waren de mannen van PC Platform (mijn leverancier) al buitengewoon attent in hun support, dus ik verwacht dat ik er met hen wel uitkom.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:07:
[...]

Eerlijk gezegd lijkt me jouw stelling enigszins voorbarig.
Welke stelling precies?

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, ik dacht enig cynisme te proeven in je vraag of er wel iemand was die deze mobo/cpu combi aan de praat had gekregen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 13:36:
[...]

Nou ja, ik dacht enig cynisme te proeven in je vraag of er wel iemand was die deze mobo/cpu combi aan de praat had gekregen.
Ik vroeg me dat af omdat Nikos_G van buildyourown.org.uk met een biosversie lager dan 0606 gewoon in Windows kon komen. link

Update: op het forum van ASUS heb ik iemand gevonden met hetzelfde probleem, maar die gebruikt een P4-630 die volgens de cpusupport-lijst al vanaf biosversie 0128 wordt ondersteund.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2006 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die was mij ook al opgevallen, er ligt hier echter geen andere 775-processor. En, zoals gezegd: de bios versie op mijn moederbord zou mijn processor al moeten ondersteunen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 14:18:
En, zoals gezegd: de bios versie op mijn moederbord zou mijn processor al moeten ondersteunen.
Misschien ligt het ergens anders aan.

Verwijderd

Ga eens naar een computerboer bij jou om de hoek en vraag of zij je even een proc willen lenen om je bios up te daten. Geef ze een tientje ofzo :7 .

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 14:31:
Ga eens naar een computerboer bij jou om de hoek en vraag of zij je even een proc willen lenen om je bios up te daten. Geef ze een tientje ofzo :7 .
Heb ik dus inderdaad gedaan maar ze wilden me geen processor lenen... En aangezien ik het wachten inmiddels zat ben mogen ze het zelf doen, maar dan alleen met de toezegging dat ze eerst die bios-versie gaan updaten (ze vragen namelijk wel doodleuk EUR10,- arbeidsloon per kwartier). 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Heb je nog actie ondernomen, dan wel nieuws van het front, Broodje Bal?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 01:10:
Heb je nog actie ondernomen, dan wel nieuws van het front, Broodje Bal?
Helaas nog niet. Ze schijnen het zó druk te hebben dat ze pas volgende week dinsdag tijd hebben om er naar te kijken... :O
Ik hou je op de hoogte :)

Verwijderd

Topicstarter
Er is wel een nieuwe beta bios v0606 gedropt op de download pagina. Uiteraard vergezeld van een buitengewoon verhelderende omschrijving.

Op de supported cpu list staan echter Pentium D 9-series vermeld als ondersteund sinds bios versie 0606.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 16:47:
Er is wel een nieuwe beta bios v0606 gedropt op de download pagina. Uiteraard vergezeld van een buitengewoon verhelderende omschrijving.

Op de supported cpu list staan echter Pentium D 9-series vermeld als ondersteund sinds bios versie 0606.
Ik had alleen geen zin meer om mijn moederbord uit m'n kast te schroeven om te kijken welke biosversie erop staat. Die gasten bij de technische dienst zoeken het maar uit, ik hoor achteraf wel wat de 'schade' is :7
Heb je inmiddels al een nieuw moederbord besteld of heb je een andere oplossing gevonden?

edit: typefout

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2006 10:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
De jongens van PC Platform hebben aangeboden ernaar te kijken. Dat lijkt mij een zeer attent aanbod.

Overigens zijn de wijzingen van de nieuwe bios v0606 wel vermeld:
- Enhance ATAPI Tape Drive compatibility
- Enhance PCIEx16 VGA Card compatibility
- Support new CPUs

Verwijderd

Het probleem is inmiddels opgelost. Het was inderdaad een verouderde BIOS-versie. Ik raad je aan om die gasten van PC Platform eerst daarnaar te laten kijken. Bij mijn pc bleek het probleem binnen een kwartier opgelost te zijn... :7
Heb ik daarvoor zo lang zitten wachten |:(

Succes en laat even weten wat bji jou de oorzaak van de ellende is!

Verwijderd

Topicstarter
Ik mijn moederbord vandaag geretourneerd.

Verwijderd

Hoi,

Ik heb sinds februari een Pentium D930 (en ook nog een een D830) + verscheidende asus moederborden gehad. (zowel Nvidia chipsets als intel chipsets) Mijn systeem was totaal niet stabiel ook niet na de update van de bios versie. Het probleem was erg vaag ik kreeg IO-errors in mijn logboeken te staan, en opeens gaf hij de error bootdiskfailure of een cdrom error.. Na nog een keer opnieuw opstarten werkte het systeem wel weer.

Dit probleem heeft zich vanaf de aanschaf in april tot en met afgelopen vrijdag voorgedaan.. ik heb het systeem meerdere malen teruggebracht (garantie) en nu konden ze het weer niet vinden wat het was. Nu neem ik een AMD 4000+ x2 cpu met een AM2 slot moederbord.

Op 1 of andere manier konden mijn onderdelen het niet eens met elkaar worden.
Erg vaag allemaal... ik ben 'blij' dat ik niet de enige ben

Groet,

Walter

p.s. ook heb ik geheugen gewisseld voor merk spul bijv. Geill

Verwijderd

Topicstarter
Walter, ik ga er maar even vanuit dat je alles hebt uitgezocht. Dus daar kan (en hoef) ik je dus niet meer mee te helpen.
Wat betreft je toekomstige AMD-systeem: installeer geen nVidia Firewall en ook geen nVidia optimized IDE-drivers. Dat zal je wellicht flink wat problemen schelen. Op dit nForce Drivers forum worden overigens vaak aangepaste packages met de beste drivercombinaties aangeboden. Succes!

• lennartb
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 17:16
Het viel mij ook op dat bij de P5LD2-v(m) geadviseerd wordt om een beta bios er in te knallen (0603 voor de V) echter, wanneer je de cache van google afstruind stond er dat voorheen het systeem moet werken met de 0401 versie. Zoals ook enkele keren gepost in nieuwsgroepen (de hele cpusupport lijst). Bij mij werkt de 805 op de p5ld2-v inmiddels. Wel het bekende bootprobleem gehad maar dat had meer met de reepjes te maken...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 16:11:
Ik mijn moederbord vandaag geretourneerd.
Voor een nieuwe of heb je uiteindelijk toch een ander merk (mobo/processor) gekozen?

Ik moet eerlijk bekennen, nu alles werkt, werkt het ook als een trein _/-\o_ Alleen jammer dat het zo lang heeft moeten duren. Maar goed, weer wat geleerd... ;)

Verwijderd

JA wij gebruiken ook dit asus bordje, icm een D930.
let wel onze bios was standaard de 0506 !
(oudere biosjes onder steunen idd beperkt nieuwe processors, dus denk dat daar je prob licht)

werkt als een speer !! , mischien moet je je bios eens reseten (clear cmos)

enigste waar wij tegen aan lopen, is dat de onboard VGA stoort op ons type TFT scherm.
(jammer maar waar, 1 van die zeldzame hardware combinaties die prob's op levert)

voor de rest ben ik prima te spreken over deze hardware..

Cheers

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord blijkt een DOA en gaat terug naar de importeur. Iemand een idee hoelang dat allemaal gaat duren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 15:37:
Mijn moederbord blijkt een DOA en gaat terug naar de importeur. Iemand een idee hoelang dat allemaal gaat duren?
Bij mij minimaal 3,5 week.. Je hebt dus nog even. |:(

Verwijderd

Topicstarter
Er is een nieuwe firmware v0803 gedropt op de rappe asus server.
Verandering is "Support new CPUs". Er is (nog) niet te achterhalen om welke processoren het zou moeten gaan.

Edit: ik wacht trouwens nog op mijn mobo.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw (gerepareerd) moederbord ontvangen, welke perfect werkt. Allen bedankt voor de reacties!

Merk op dat we inmiddels bij firmware v0901 zijn beland.
Pagina: 1