Black Screen Syndrome

Pagina: 1
Acties:

• Michael_E
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06-2025
Ik heb al een tijdje last van no signal input als de PC zwaar belast wordt, gevolgd door een zwart scherm. De PC is dan alleen nog maar te herstarten. Ik heb destijds een (nieuwe) Radeon 9600XT AGP gekocht omdat ik destijds dacht dat dit het probleem zou moeten zijn. Het heeft met deze 9600XT AGP ook nooit goed gewerkt, en de zwarte schermen bleven verschijnen.

Na enig speurwerk op GOT bleek dat ik (volgens mij) last heb van het Black Screen Syndrome, dit wordt uitgelegd op deze link: http://gathering.tweakers...&data%5Bboolean%5D=OR#bss

Nu is mijn vraag:
- Wat kan ik hiertegen doen, welke video kaart zou ik moeten kopen om van het syndroom verlost te raken?

Temperaturen: 56gr CPU, 35gr SYS, 42gr PWM

Systeemconfiguratie:
Processor: AMD Athlon64 3500+
Geheugen: 2048MbDDR
Moederbord: AbitAV8-3rd Eye
Voeding: Enermax CoolergiantVH 600W
Video Kaart: ATI Radeon 9600XT AGP PowerColor 9600 PRO
Monitor: iiyama Prolite E431S.
HDD: 4x80Gb(7200)Hdd+1x160Gb(7200)Hdd+1x 30Gb(7200)
Hdd/Iceberg HD cooler
dubbele Fan
PCI IDE: Promise Ultra 133TX2
DVD: PioneerDVD RW-DVR108
Scanner: Canon870 Scanner
Geluidskaart: SB Live 5.5
Printer: Epson Stylus Photo R200

Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 9% gewijzigd door Michael_E op 28-05-2006 13:52 ]

Glasvezel heeft de toekomst

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Bij wat voor belasting krijg je een zwart scherm?
3d? CPU? geheugen?(er zijn vast wel ergens strestesten te vinden voor CPU en geheugen.)

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 10:35
Ik heb zo'n zelfde probleem gehad met mijn ATI Radeon 9800Pro. Werkte niet zo prettig met VIA chipset ofzo, weet ik niet precies. ik weet wel dat zodra ik AGP voltage 0.1v omhoog deed hij nergens meer last van had...

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• Michael_E
n-i-x schreef op zondag 28 mei 2006 @ 01:51:
Bij wat voor belasting krijg je een zwart scherm?
3d? CPU? geheugen?(er zijn vast wel ergens strestesten te vinden voor CPU en geheugen.)
Belasting bij gebruik van onderstaande applicaties:
- Quickpar
- Winrar
- Winamp
- Nero (branden van bv DVD)

Volledige willekeur in volgorde en wanneer het beeld op zwart springt. Geen vast patroon.

Er wordt trouwens geen errormelding in de XP systeem logboeken gemaakt, als het het beeld op zwart springt. Dit is het vervelendste van alles, anders zou je nog enige grip op het ontstaan ervan kunnen krijgen.

• Michael_E
TheBlasphemer schreef op zondag 28 mei 2006 @ 02:21:
Ik heb zo'n zelfde probleem gehad met mijn ATI Radeon 9800Pro. Werkte niet zo prettig met VIA chipset ofzo, weet ik niet precies. ik weet wel dat zodra ik AGP voltage 0.1v omhoog deed hij nergens meer last van had...
Hoe verhoog je het AGP voltage 0.1, en in hoeverre is dit verantwoord.
Ooit heb ik de BIOS marge check van de 5V lijn uitgeschakeld gehad, weet je wat er toen gebeurde?

Je raad het al, rook en 5x 5v lijnen opgeblazen. 8)7. maar als het verantwoord is..... dan doe ik het gelijk.

Op dit moment is mijn AGP : 1.58v op 68Mhz (uit te lezen via Guru Clock van Abit Mb)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Dit klinkt toch wel erg veel als een voeding die het niet trekt. Post de voltages eens? Het is wel een Enermax 600W, die zou het op zich makkelijk moeten kunnen doen.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Michael_E
Nvidiot schreef op zondag 28 mei 2006 @ 09:04:
Dit klinkt toch wel erg veel als een voeding die het niet trekt. Post de voltages eens? Het is wel een Enermax 600W, die zou het op zich makkelijk moeten kunnen doen.
Ik heb bewust de Enermax aangeschaft om problemen te voorkomen.
Ja er zitten 6 harde schijven in, maar dat moet toch kunnen?

Core: 1.38v
DDRVVD: 3.69v
DDRVTT: 1.37v
NBVDD: 1.56v
SBVDD: 2.58v
HTV: 1.25v
AGP: 1.59v
5V : 5.14v
3.3V: 3.33v
5vSB: 5.19v
3VDUAL: 3.32v

Het valt me wel op dat als de temp tegen de 60gr loopt het zich ongeveer voordoet, alhoewel...... :? bij 55 gr doet het zich ook voor

[ Voor 12% gewijzigd door Michael_E op 28-05-2006 10:32 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:08

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
uhm.. welke core heeft je Athlon64 3500+? want als dat de Venice Core is.. wordt die
1 veelste warm,
2 bijna max temp van processor, voor die het niet meer aan kan...

Home Assistant Configuratie V&A

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 12:17
De voltage van je AGP slot is in iedergeval in orde.
ik meende dat standaard het AGP slot 1,5V krijgt.

volgens mij moet je het eens proberen met 2 hardeschijven.
als die dan niet meer reboot, dan zou het waarschijnlijk toch aan de voeding liggen.

• Michael_E
un1ty schreef op zondag 28 mei 2006 @ 11:55:
De voltage van je AGP slot is in iedergeval in orde.
ik meende dat standaard het AGP slot 1,5V krijgt.

volgens mij moet je het eens proberen met 2 hardeschijven.
als die dan niet meer reboot, dan zou het waarschijnlijk toch aan de voeding liggen.
Het is (helaas) geen reboot, maar het scherm springt op zwart, waarna no signal input verschijnt.
De enige oplossing is dan een reboot.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:03

XanderDrake

Build the future!

Michael_E schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 19:14:
Na enig speurwerk op GOT bleek dat ik (volgens mij) last heb van het Black Screen Syndrome, dit wordt uitgelegd op deze link: http://gathering.tweakers...&data%5Bboolean%5D=OR#bss

Nu is mijn vraag:
- Wat kan ik hiertegen doen, welke video kaart zou ik moeten kopen om van het syndroom verlost te raken?
Ik kan wel waarderen in hoeverre jij hebt zitten zoeken naar een oplossing van je probleem, maar deze keer ben je volgens mij toch net een stapje te ver gegaan :) . Ikzelf had een 6800LE die last had van het black screen syndrom, en dat kwam dus door de condensatoren. Dit was een héél specifiek probleem voor 6800LE's, en dan ook alleen maar de wat oudere kaarten van deze serie. Ik denk dus niet dat dit het geval is bij jou. Ik zou van iemand een oud AGP kaartje lenen en kijken of die hetzelfde probleem geeft.
Je had eerst een andere kaart dan je huidige 9600XT, welke kaart was dat?
Wat je er tegen kan doen, staat beschreven in dat stuk van de 6800LE topic startpost. Je kan bijvoorbeeld FastWrites en Side Band Adressing uitzetten voor je AGP slot. Switchen van drivers helpt in bepaalde manieren.
Verder raad ik een véééél zwaardere videokaart aan voor jou systeem :P Wat voor spellen speel je zoal?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Michael_E
XanderDrake schreef op zondag 28 mei 2006 @ 13:38:
[...]Verder raad ik een véééél zwaardere videokaart aan voor jou systeem :P Wat voor spellen speel je zoal?
Dat is het hem juist, ik speel eigenlijk helemaal geen spellen (meer) omdat dit probleem dan veel sneller de ronde doet. Zelf ben ik van mening dat het probleem oplosbaar zou moeten zijn.
Ik heb net geprobeerd om de nieuwste driver te installeren.
softmod.6-4_xp-2k_dd_ccc_wdm_enu_31959.exe
Na reboot, en 2x zwart scherm zonder aanleiding, heb ik ook gelijk weer gedeïnstalleerd.
Het zwarte scherm kwam gelijk, omdat ik IE opende. Geen aanleiding dus ivm hoge systeem belasting of temperatuur. Drivers compleet gedeïnstalleerd, met tooltje AtiCimUn.exe en originele driver (CD-rom) geïnstalleerd.
Tot nu toe nog met succes _/-\o_ (1 uur mee gedraaid).

Ik relateer het nog steeds naar een evt. driver probleem, maar dit is nergens op gefundeerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Michael_E op 28-05-2006 14:16 ]

• IceEyz
  • Laatst online: 21:23
Draait de fan van de videokaart nog als het beeld zwart geworden is? Je kaart heeft geen molex-aansluiting (stroom rechtstreeks van de voeding), dus als er een probleem met de stroomvoorziening via het AGP-slot zou zijn, draait de fan ook niet meer. In dat geval ligt het aan het moederbord.

• Michael_E
IceEyz schreef op zondag 28 mei 2006 @ 14:07:
Draait de fan van de videokaart nog als het beeld zwart geworden is? Je kaart heeft geen molex-aansluiting (stroom rechtstreeks van de voeding), dus als er een probleem met de stroomvoorziening via het AGP-slot zou zijn, draait de fan ook niet meer. In dat geval ligt het aan het moederbord.
Ik ga het in de gaten houden.
Zelf heb ik ook vaak met de gedachte gelopen dat de videokaart te warm zou worden. Maar dit heb ik terzijde gelegd, toen Black Screen Syndrome overtuigender zou zijn.

• Michael_E
Het lijkt erop dat het toch een driver probleem is.
Ik heb diverse nieuwere drivers geïnstalleerd gehad de afgelopen uren.
Elke keer gelijk in de fout zonder zware belasting of iets dergelijks.
Uiteindelijk de originele driver geïnstalleerd, en het werkt tot nu het best van allemaal en tot nu toe is het systeem nog niet op het bewuste zwarte scherm gesprongen.

Maar helaas, zondag 28 mei 2006 22:24
edit: Helaas, met de oude driver is het welgeteld 4 uur uitgesteld. Maar tijdens een Quickpar handeling schoot het zwarte scherm weer voor mijn neus. 8)7

Als er iemand zou zijn met een oplossing, hou ik me van harte aanbevolen

[ Voor 53% gewijzigd door Michael_E op 30-05-2006 21:58 ]

Pagina: 1