Toon posts:

[JScript] TabIndex doorlopen met pijltjes-toetsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een aantal lijsten gemaakt voor inhoudsopgaves, elk list item (<LI></LI>) heeft een tabIndex, startend met 0 tot het totaal aantal min 1, zodoende kan ik de TAB toets gebruiken en de TAB + SHIFT toets om naar boven of naar beneden te gaan. Ook gebruik ik de accessKey voor het zelfde principe.

Nu wil ik ook gewoon doormiddel van de normale pijltjes toetsen door de lijst kunnen lopen, mijn doel is namelijk dat alles net zo werkt als in de Explorer. De Explorer maakt op de een of andere manier ook gebruik van deze tabIndex, ik ben hieraan gebonden omdat dit simpel weg de snelste manier is om naar een volgend of vorig item te springen.

Functies als getElementById(...) of document.all.(...) in combinatie met bijv. keyCode zijn hiervoor veel te traag, dit wordt al vervelend bij 100 items, terwijl ik met de TAB methode gemakkelijk door 2000 items kan gaan, zonder onderbrekingen?.

Hoe krijg ik mijn pijltjes werkende? Iemand een tip of hint? _/-\o_

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Bij het laden van het document een 2d array maken met referenties naar de elementen en dan de pijltjes afvangen. Vervolgens de focus op een element hoger of lager zetten met focus. In dit geval hoef je maar 1 keer die array op te bouwen en niet iedere keer getElementById te gebruiken. Is maar een idee, of het werkt weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je dat ik een losse array met dezelfde lengte als de lijst doorlopen om te navigeren doormiddel van keyCode? De lijst haal ik namelijk al uit een array, en die moet ik steeds ophalen om de lijst te voorzien van andere gegevens, ik wil iets achterhalen in ie waardoor die pijltjes werken, Internet Explorer en Explorer zijn namelijk een en het zelfde (net zoals je mappen verkenner), het zit er al in, ik moet het er alleen uit zien te halen...?

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

In firefox heet het "caret browsing", maar zo'n functie zit voor zover ik weet niet in IE. Ik heb het idee dat als het er in zit, het niet te benaderen is met javascript, maar eerder een gebruiker pref. is.

Voor de rest heb ik geen flauw idee :)

[ Voor 14% gewijzigd door Rowanov op 27-05-2006 19:51 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 09:23

André

Analytics dude

Als het om een grote tabel gaat kun je de onkeydown afvangen en checken welke cel het event triggerde. Aan de hand daarvan lees je de keyCode uit en ga je een cel omhoog/omlaag/links/rechts. Dit kun je doen door een naamgeving te bedenken met de x en y coordinaten van die tabelcel in de naam van die cel.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om LI element/object, TABLE object is traag voor grote lijsten, althans zodra je behaviors gaat maken

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 09:23

André

Analytics dude

Dan is het principe nog steeds hetzelfde, alleen zou je nu met previousSibling en nextSibling door de lijst heen kunnen lopen.
Pagina: 1