Hallo,
met mijn Nikon D70 maak ik meestal foto's in raw formaat (.NEF). Als ik deze met Photoshop CS2.0 opsla als JPG (quality 12), inclusief aanpassingen zoals scherpte bijwerken, en ik open ze naast elkaar met PS of ACDSee 8, vind ik het verschil tussen de NEF en JPG bestanden echt schrijnend
. De JPG's lijken veel detail en diepte te missen. Nu kan ik me voorstellen dat dit komt door de compressie van JPG's, die kleuren die te dicht bij elkaar liggen op een hoop gooit. Maar misschien is het ook simpelweg de weergave op de PC. Ik ben erg benieuwd of het bij daadwerkelijk afdrukken bij een fotozaak ook zo'n verschil zou uitmaken, maar heb tot op de dag van vandaag nog geen winkel gevonden die NEF bestanden afdrukt zonder ze eerst om te zetten naar JPG of TIFF. Mijn vraag is dan ook of iemand weet of er een winkel is die NEF bestanden rechtstreeks kan afdrukken, en mijn 2e vraag is of iemand weet waar dit verschil op de PC door komt/kan komen. Ik zou graag wat voorbeelden toevoegen, maar heb geen website waar ik dit op kwijt kan.
Alvast bedankt voor alle tips!
met mijn Nikon D70 maak ik meestal foto's in raw formaat (.NEF). Als ik deze met Photoshop CS2.0 opsla als JPG (quality 12), inclusief aanpassingen zoals scherpte bijwerken, en ik open ze naast elkaar met PS of ACDSee 8, vind ik het verschil tussen de NEF en JPG bestanden echt schrijnend
Alvast bedankt voor alle tips!