oude externe flitser en digitale camera

Pagina: 1
Acties:
  • 1.135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02-2021

EviZ

Move Your Mind

Topicstarter
hallo allen,

Ik kwam in een doos mijn oude externe flitser tegen. Het is een Sunpak B300 (in de us en canada verkocht als "Auto 431"). Deze gebruikte ik voor mijn Pentax spiegelreflexcamera. Ik weet niet hoe oud de flitser is: in elk geval van (ver) voor de tijd van de digitale camera's.
Ik heb nu een Panasonic Lumix DMC FZ30. De flitser pas ook op deze camera en werkt er op.
In de gebruiksaanwijzing van de Panasonic lees ik echter dat een externe flitser moet zijn ontworpen voor het gebuik met een digitale camera en dat de triggerspanning op ISO 10330 (minder dan 24 volts) is gebaseerd.
De Sunpak Auto 431 / B300 is uiteraard niet ontworpen voor het gebruik op een digitale camera.In de gebruiksaanwijzing lees ik niets over "triggerspanning". Ook op de website van Sunpak Sunpak kan ik niets vinden.

Aangezien het wel werkt, vraag ik mij af ok ik de Sunpak niet gewoon kan gebruiken in combinatie met de Panasonic (ik heb slechts enkele foto's genomen om te kijken of het werkt en toen kwam ik de tekst in de gebruiksaanwijzing tegen).
Wat kan er misgaan/beschadigd raken als ik de combinatie blijf gebruiken?
Waarom is het essentieel dat een flitser is ontworpen voor het gebruik met een digitale camera?
Hoe kan ik achter de triggerspanning komen van de Sunpak Auto 431 / B300 ?

Al vast bedankt voor het bekijken van dit bericht en het eventueel beantwoorden ervan.

Greetz,
EviZ

Mijn Flickr, Mijn 500px en Mijn Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Het voltage verhaal is inderdaad iets om voor op te passen want er gaan hoge spanningen overheen.
Verder is het de vraag of de flitser gewoon op vol vermogen knalt, je zult dan altijd proefopnames moeten maken om het vermogen te bepalen.
Verder weet ik niet of het een flitser is die met de lens meezoomt, want dat werkt veelal ook niet. Ook handmatig doen dus.
Mijn trouwe SB-28 (toch een topflitser) heeft hierdoor ook moeten wijken voor een SB-600, want ik werd er niet goed van om iedere opname met die @#$% flitserinstellingen te lopen pielen...

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

[b][message=25834377,noline]
Wat kan er misgaan/beschadigd raken als ik de combinatie blijf gebruiken?
Simpel: je hotshoe kan naar de haaien gaan.
Waarom is het essentieel dat een flitser is ontworpen voor het gebruik met een digitale camera?
Dat is het niet, dat is puur marketing geblaat. Ja, het is handig als je flitser communiceert met je body voor automatische belichting (vermogensaanpassing), zoom, etc., maar het is geen must. Een 'oude' handmatige flitser kun je prima met een digitaal toestel gebruiken, je zal alleen wat meer moeten experimenteren om mooi resultaat te halen.
Hoe kan ik achter de triggerspanning komen van de Sunpak Auto 431 / B300 ?
Meten=weten. Met een multimetertje de spanning tussen de zijcontacten en het middencontact van de flitser meten als de flitser volledig is opgeladen. De spanning moet onder 24V liggen volgens de ISO normering, maar sommige camerafabrikanten zijn eigenwijs (zoals Canon) en specificeren een maximale spanning van 12V op de hotshoe.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Wees vooral voorzichtig, en kies bij twijfel voor niet gebruiken.

Op oudere flitsers kunnen spanningen voorkomen van meer dan 400V.

Als je de flits aanzet en gewoon tussen de 2 contacten meet is dat voltage lager dan 24V dan is het goed.
Maar let op. dit wordt gemeten in een hoogohmig circuit. Dus de invloed van je meter is heel snel heel groot.

Bij een losse flitser van mij is het zo dat ik met een budget multimeter van de praxis 200V meette, met een serieuze multi-meter 300V en met een speciale meter voor hoog-ohmige circuits (buizenvoltmeter) komt die flits zelfs tot 350V. (dit is dus geen sunpak)

Er zijn "converters" te koop waar aan de ene kant een laagspanning circuit zit voor aan de camera en aan de andere kant een circuit dat goed met grote spanningen om kan gaan, zodat je oude flitsers veilig kunt gebruiken. Hier zijn ook vrij simpele bouwtekeningen van zodat je ze zelf kunt maken.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
De auto431/B300 heeft een trigger voltage van 30-50V en is dus niet veilig voor je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Aan de andere kant, de kans dat je camera erdoor kapot gaat is vrij klein.
De meeste camera's hebben geen moeite met het dubbele aantal volts dan die ISO standaard voorschrijft. Fabrikanten weten ook wel dat gebruikers wel 's oude spullen op die hotshoe aansluiten. Willen ze dat niet, dan moeten ze maar zorgen dat 't niet past. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Anoniem: 14829 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 07:52:
De meeste camera's hebben geen moeite met het dubbele aantal volts dan die ISO standaard voorschrijft. Fabrikanten weten ook wel dat gebruikers wel 's oude spullen op die hotshoe aansluiten. Willen ze dat niet, dan moeten ze maar zorgen dat 't niet past. :)
zeg dat niet te snel, de 300D bijvoorbeeld kan maar tot een paar volt...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Laatst online: 10-05 23:34
Ik heb op mijn FZ30 ook een oude flitser aangesloten, een Vivitar 285.

Wel eerst doorgemeten, omdat er units bekend zijn met een trigger van 300+ Volt, maar de mijne schommelde rond de 9V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Tsja, ik zou daar toch graag een gedegen bronvermelding van zien voordat ik erop zou gokken...
pvdplanet schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 18:52:
De auto431/B300 heeft een trigger voltage van 30-50V en is dus niet veilig voor je camera.
Jep: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html :)
Ik zou de gok er iig niet mee nemen; het zal best een aantal keren goedgaan, maar het risico dat het contact 'inslijt' is zeer reëel.

[ Voor 42% gewijzigd door koraks243 op 28-05-2006 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Op de "antieke" PC of X-contacten kunnen de meeste camera´s wel een 400V hebben (ER ZIJN ER die met >6V ook daat kapot gaan) maar op de hotshoe zijn er vele die maar 6V, 12V of 24V max aan kunnen.
En meestal gaat dat de eerste paar keer goed, alleen opeens gaan dan andere functie´s kapot. omdat het digitale circuit niet voldoende beiligd is.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02-2021

EviZ

Move Your Mind

Topicstarter
koraks schreef op zondag 28 mei 2006 @ 12:41:

Jep: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html :)
Ik zou de gok er iig niet mee nemen; het zal best een aantal keren goedgaan, maar het risico dat het contact 'inslijt' is zeer reëel.
Ik heb de link bekeken. Ik laat deze Sunpak maar voor wat ie is.

Iedereen bedankt voor het reageren.

Greetz,
EviZ

Mijn Flickr, Mijn 500px en Mijn Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Simon schreef op zondag 28 mei 2006 @ 09:01:
[...]

zeg dat niet te snel, de 300D bijvoorbeeld kan maar tot een paar volt...
Ik had begrepen dat dát nu juist een gerucht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
Nee, dat is GEEN gerucht! Canon geeft aan dat het voltage niet hoger dan 6 mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Fairy schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:44:
[...]

Ik had begrepen dat dát nu juist een gerucht was.
Nope, tegen de ISO normering in hanteert Canon voor enkele modellen (zoals de 300D) een limiet van 6V. O.a. de 20d heeft een thyristorcontact wat tot 250V zou moeten kunnen opvangen.

Pagina: 1