amd x2, a8n-sli, traag

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• damashi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-12-2025
goeiedag mede tweakers,

vorige week een nieuwe set besteld via cool-prices.nl op zich helemaal tevreden, snelle levering alles top.
eenmaal binnen alles gechecked en in elkaar gezet.
Het zou naar mijn mening een snelle set moeten zijn maar hij heeft de snelheid van onze oude computer (p3, 512, etc).
windows start traag op(balkje blijft 12 x lopen
En de computer blijft regelmatig vast lopen.
Pinacle opstarten duurd uren !

het setje bestaat uit de volgende spec.:

Amd Athlon 64 X2 4400+ (s939)
Asus Geforce 7900 GTX 512 DDR3
Asus A8N-SlI premium
maxtor 300 GB SATA ||
Corsair 2048 MB DDR400 (twinx2048-3200c2)
Chiefteq behuizing
spire sp-atx-600w voeding
zalman cnps7700-cu cpu cooler

alle drivers zijn geinstalleerd, update gedaan van het mobo, en zelfs de beta versie geprobeerd.
Service pack 2 staat erop, hotfix bijgewerkt.
Ik heb zelfs de maxtor schijf er uit gehaald en 1 erin gezet (misschien dat dat uitmaakte)
maar hij bleef traag.
Tweakers, google etc. afgezocht.
maar nog geen antwoord gevonden

wie zou misschien kunnen weten waar het probleem is.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 12:23
Ik denk dat het waarschijnlijk bij je hd of geheugen ligt. In de faqs staat wel info over hoe je deze kan testen.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

DEVoTi0N schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:46:
Ik denk dat het waarschijnlijk bij je hd of geheugen ligt. In de faqs staat wel info over hoe je deze kan testen.
Met hem, verder heb ik een keer zo'n bord met dezelfde kuren moeten RMA en naar Asus omdat de SATA controller niet helemaal lekker was.

Ik denk dat als je hdd niet stuk is, het in dit geval ook niet aan de combi nforce en maxtor ligt. Maar dat zou je uiteraard even kunnen uitzoeken, daar is op het forum ook genoeg over te vinden verder.

Powered By C8H10N4O2

• damashi
De HDD zou het niet kunnen zijn want die heb ik al een keer vervangen ! wel door 1 met IDE dan.
en het geheugen in in ieder geval compatible ! ik zal wel even kijken in de faqs hoe ik hem kan testen !

bedankt vast voor de reply's misschien is er nog hoop voor dit setje ! want het nog geen zin om alles RMA op te sturen !

• hawk88
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 06:36
er is toch een bekend probleem met maxtor hardeschijven en nforce4 chipsets?
misschien kan je hier iets vinden.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1025406//

• damashi
ik ga nu even het geheugen ddr vervangen door een kingston 512 kijken of er verschil is.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Alle drivers, dus ook de laatste AMD CPU driver?

Verwijderd

Waarom worden die Maxtors toch altijd met Asus mobo's(NF4) geconbineerd,tistoch een bekend probleem,dat die niet ok samen werken.....

Ik zou eerst zeggen,zet die Hardware nmatige nvidia firewall uit,en probeer een andere hd

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 17:14 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:31
Het ligt aan je maxtor schijf. Ik had dat eerst ook test maar eens met een andere SATA schijf.

• damashi
was hij toen ook zo traag geworden ?

• damashi
geheugen vervangen heeft ook geen invloed gehad !
en ook de amd cpu driver is gedownload !

• kalechinees
  • Laatst online: 18-05 10:28
Ik zou zeggen chipset drivers, laatste bios update + AMD CPU update.
Als dat niet werkt terug met het moederbord :)
succes!

• Hoogie2004
  • Laatst online: 22:14

Hoogie2004

Whohooooo

Alle nForce dingen verwijderen, en dan de moederbord drivers installeren ZONDER firewall (activearmor) en IDE drivers. Heeft bij mijn oom geholpen

My iRacing profile | Strava

• leonbong
@Kalechinees
Als je een ander mobo krijgt kan het probleem zich nog steeds voordoen in combinatie met Maxtor schijf.
Dus ik zou de HD ruilen of niet als systeemschijf gebruiken dat kan ook.

• damashi
maar ruilen voor wat ? want ik heb gelezen dat er verschillende sata schijven problemen hebben met nforce mobo's etc.

en kan het nog wel een conflict zijn van de sata schijf, ook omdat ik een hdd IDE heb geprobeerd in plaats van de SATA schijf

• damashi
hoogie2004 wat voor probleem had je oom dan ?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:32
damashi schreef op zondag 28 mei 2006 @ 16:30:
maar ruilen voor wat ? want ik heb gelezen dat er verschillende sata schijven problemen hebben met nforce mobo's etc.

en kan het nog wel een conflict zijn van de sata schijf, ook omdat ik een hdd IDE heb geprobeerd in plaats van de SATA schijf
Zoals Hoogie al zegt, dit ligt ws. aan de NVIDIA IDE Driver, deze geven een zooi problemen. Gewoon de MS driver gebruiken en als het goed is moet alles dan verholpen zijn

• leonbong
Ruil voor een ander merk alles behalve Maxtor is goed. WD/Seagate/Samsung

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:32
leonbong schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:15:
Ruil voor een ander merk alles behalve Maxtor is goed. WD/Seagate/Samsung
Hij heeft toch al gezegd dat het ook gebeurt met een PATA HD, loop dus niet zo dom te blaten

Verwijderd

mad-dog schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:20:
[...]

Hij heeft toch al gezegd dat het ook gebeurt met een PATA HD, loop dus niet zo dom te blaten
Ooit overdacht dat er ook PATA HD's zijn uit de maxtor 10 serie, blaatschaap? 8)7 :O

Verwijderd

of ruil voor de nieuwste ati chipset, deze zou ook zeer goed zijn.

(@Leonbong: niet de maxtor is slecht, de nForce4 of de driver ervoo is slecht. Als die maxtors op alle chipsets andere chipsets normaal gaan, die maxtor 10 series al langer op de markt zijn, kom je automatisch bij die nForce uit...)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2006 18:22 ]

• leonbong
Ik ben met je eens dat de Nvidia drivers slecht zijn maar dat staat los van het Maxtor probleem. Er zullen ook momenten voorkomen dat het BIOS de schijf niet herkend bij het opstarten.

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:02

Flip

^^

Naar mijn weten was het Maxtor/nForce4 probleem allang opgelost, al ergens in januari. Als ik me niet vergis moeten de nieuwste hdds van maxtor gewoon werken met een nForce 4 chippie.
Op de site van Maxtor had ik een oplossing gezien. http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/olh_adp.php?p_faqid=2685
Je moet dan contact opnemen met Maxtor, en zij zullen je dan een nieuwe firmware naar je opsturen, die het probleem tussen nForce 4 en Maxtor hdd's oplost.

Verwijderd

Flip schreef op zondag 28 mei 2006 @ 19:56:
Naar mijn weten was het Maxtor/nForce4 probleem allang opgelost, al ergens in januari. Als ik me niet vergis moeten de nieuwste hdds van maxtor gewoon werken met een nForce 4 chippie.
Op de site van Maxtor had ik een oplossing gezien. http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/olh_adp.php?p_faqid=2685
Je moet dan contact opnemen met Maxtor, en zij zullen je dan een nieuwe firmware naar je opsturen, die het probleem tussen nForce 4 en Maxtor hdd's oplost.
Helemaal correct dit probleem is al een tijdje opgelost, maar sommige mensen denken nog steeds dat het zo is...
Het probleem deed zich volgens mij ook alleen voor bij Sata2 harde schijfjes

• damashi
kijk dat zijn reacties waar ik zeer zeker wat aan heb.
ik heb gelijk contact opgenomen met maxtor en nou maar hopen dat ze snel antwoorden !
hoop dat het eindelijk is opgelost en dat ik normaal kan werken op de PC.

• damashi
het zou het kunnen zijn, ook het vastlopen kan met de harde schijf te maken hebben
maar ik blijf het raar vinden dat hij met een ide schijf ook zo traag is.

bedankt voor het meedenken tot zover!
_/-\o_

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je hebt de NVidia IDE-SW drivers en Active Armor firewall al wel verwijderd? Want de problemen bestonden bij de Maxtor DM10 SATA en niet voor PATA. Dat het probleem bij zowel PATA als SATA dan voorkomt dan dus maar 1 ding betekenen: IDE-SW drivers (aangezien IDE zowel SATA als PATA omvat). Verwijderen die hap en draaien maar :P.

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 07:38
Inderdaad ook die active armor er af halen, want dat ding zorgde bij mij ook voor ontzettend veel problemen. Trage pc en BSOD's. Het was inderdaad niet zo heel handig dat je een Maxtor hebt gekocht, maargoed misschien dat het gaat werken na het verwijderen van de nvidia IDE drivers.

• damashi
de NVidia IDE-SW en Active Armor firewall drivers haal ik eraf via apparaat beheer of config- software neem ik aan?
morgen maak ik eerst een backup en dan haal ik de drivers eraf !

• damashi
nou, windows weer opnieuw geinstalleerd geen nforce driver te bekennen, bios update weer gedaan, de noodzakelijke drivers geinstalleerd, cpu driver etc, nog steeds zeer traag ! iemand nog ideeen?

• damashi
btw de nieuwe firmware zit al in de harde schijf vanaf eind 2005 en ik heb hem 2 weken geleden gekocht !
Dus het probleem is nog niet opgelost.
*tenminste bij mij*

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:47
Schijf in PIO mode? (device manager, properties van je IDE channel(s)), advanced?

Whatever

• leonbong
Het firmware verhaal blijft vreemd bij Maxtor want het lost het probleem niet altijd op. Was bij mij ook het geval.

Verwijderd

heb je in je bios je multiplier goed ingesteld? ik heb ook een 4400+, en als ik die geinstalleerd heb (asus mobo met ati chipset) werd mijn cpu automatisch herkend op 200x4, dus maar op 2*800 mhz. Heb dat ding toch ook wat lopen verwensen voor ik het door had... (mijn vorige pc die ik vervangen had was namelijk sneller dan die amd, nu draait die iets rapper en kan mijn vorige niet echt meer mee :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 19:28 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Heb je memtest al gedraaid?
Ik heb hier ook een n nieuw systeempje in elkaar gezet wat niet bepaald vlot wou lopen.
Memtrest kwam vervolgens met 60.000 errors aanzetten. Dan lijk me het probleem gevonden ;)

• damashi
ik ga gelijk kijken..laat dit de uitkomst zijn zeg :P

• damashi
is dat ergenst te downloaden ?

• damashi
to Athmozz :
in me BIOS bij CPU config krijg ik het volgende te zien :

memclock index value 400 mhz
cas# latency (tcl) 3

zit ik bij het goede te kijken ?
zullen deze gegevens niet kloppen !?
wil je meer info hebben laat het me weten dan kijk ik weer terug in me BIOS!

Verwijderd

das over je geheugen, die instellingen.
Je moet expliciet iets over je cpu vinden zelf (kan zijn dat dat mooi weggestoken zit net buiten beeld, gewoon met pijltjes alles eens doorlopen), waar je de multiplier kan instellen. Bij mij zat dat in het scherm waar ik ook de FSB, de pci-e, de voltages enzo kon aanpassen, maar het kan best zijn dat het (als het op auto staat) niet zichtbaar is. Over waar het in je bios staat weet ik niet echt zeker iets, ik heb nl een ander moederbord, dus ander bios...

edit: even op het online manuelletje gekeken, en daar vind ik geen settings over de multiplier terug, dus ga er van uit dat die niet echt beschikbaar is op jouw moederbord. Bij configuratiescherm systeem kan je bij kloksnelheid die normaal zien, ze moet 2200 bedragen op een moment dat je systeem goed bezig is (anders kan je door C&Q verkeerde uitlezing krijgen mss).

@Astennu: ik heb de A8R-mvp, en das ook maar een zielig bordje. het draait nu stabiel (zelfs overklokt, wel 3 andere die niet stabiel liepen geRMA't), maar ik vind het zijn geld ook niet waard. Mijn P4P800 van vroeger was veel stabieler en had meer mogelijkheden, en koste stuk minder :'(

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 20:03 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
De HD hoeft geen probleem te zijn. Ik heb alleen maar Maxtor schijven en mijn DFI NF4 had er geen probleem mee.

Ik heb wel veel slechte ervaring met asus borden. Me huidige A8R32-MVP is de grootste miskoop ooit. Maar ook al heb je een asus bord zou je systeem nog wel snel moeten zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• damashi
zie nu wel onder jumperfree configurations :

cpu frequency 200.0
cpu multyplier (auto)
pci over clock 100 mhz

die cpu frequency zal die goed staan?

Verwijderd

t'is die cpu multiplier die zeker op 11 moet staan, die kan je er gewoon manueel op zetten. Of dat het probleem gaat zijn weet ik niet, kans lijkt me klein, maar t viel me gewoon te binnen dat mijn moederbord die verkeerd ingesteld had, en daar het ook een Asus is.

• damashi
ik ga weer in me bios kijken maar ben al lang blij dat je ook met opties komt die het probleem kunnen oplossen

• damashi
cpu multiplyer op 11 gezet maar windows start nog steeds traag op.
nog meer hints of ik daar iets moet veranderen ?
heb wel het gevoel dat ik in de buurt kom van het probleem !:P

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
klik anders ff rechts op "Deze Computer" en dan eigenschappen. Als je net met een zwaar programma bezig was dan moet hij gewoon hier zn maximale cpu speed weergeven.

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• damashi
hij geeft gewoon 2.21 aan

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde, met een 3700+ en een WDC 80GB IDE harddiskje. Ga vanavond eens even memtest doen en een S-ATA2 schijfje halen. Hopelijk wat resultaat, ik zal het hier ook eens postten..

Mijn probleem kwam ook na het overklokken, daarna bios reset gedaan en nu enorm trage reboot. Gok dat het in mn HDD of RAM zit :(

• Dikkie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 15:03
Ik heb hetzelfde probleem (traag laden van windows en maps in bijvoorbeeld battlefield2). Crashes heb ik al een zeer lange tijd niet gehad.

Zelfde moederbord en processor, maar mijn HDD is een andere: WD 250GB SATA2. BIOS is de laatste officiele bios update, dus niet de beta.

Is het misschien een probleem van de x2 4400+ icm het moederbord?

[ Voor 10% gewijzigd door Dikkie op 31-05-2006 13:54 ]

• damashi
Deze gegevens zouden toch ook moeten kloppen?
Afbeeldingslocatie: http://img288.imageshack.us/img288/8605/11jk.th.png
en deze :
Afbeeldingslocatie: http://img288.imageshack.us/img288/8523/21uy.th.png

beetje klein
maar klik 2 x op het plaatje en hij word groter !

[ Voor 27% gewijzigd door damashi op 31-05-2006 18:05 ]

Pagina: 1