Fipo, troll of inzichtvol? (of alledrie?)

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:00

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
In het KPN neemt Enertel over nieuwsje is de eerste reactie:
KPN to rule them all... !!!
Mijn eerste ingeving is 'troll', rules/sucks staat immers hoog op de trollenranglijst in de faq.
Mijn tweede ingeving is goedkoop 'fipo' scoren met een nutteloze kreet, maar is dat wel zo'n nutteloze kreet? Imho zit er een duidelijke en inzichtvolle boodschap in deze korte opmerking. Gaat KPN zich positioneren als grote overal vinger in de pap hebbende organisatie? Niet ondenkbaar.

Door de reactie af te sluiten met een schreeuwerige !!! haalt de poster wel weer wat van serieuze toonzetting af en laat mij twijfelend achter met de vraag: 'Fipo, troll of inzichtvol?'

Modders slijpt uwe argumenten en laten we weer eens ouderwetsch miepen over een reactie :) 8)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik denk (en ook gezien de rest van de draad) dat de insteek van de reactie een overbodige is. Dus het is of een normale fipo ( 0 ) of een troll ( -1 )...... ik kies voor het compromis en denk dat íe met een -0.5 weg mag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Inzichtvol is hij niet vind ik. Dan zou ik 'm nog steeds op 0 overbodig modden, omdat zo'n stomme one-liner nou niet echt als een waardevolle bijdrage aan de discussie aangemerkt kan worden. Nu weet ik dat de waarde van een tekst niet aan het aantal woorden afgelezen moet worden, maar stom geschreeuw in kreten vind ik niet onder het kopje 'discussie' thuishoren.
Dan kun je twijfelen tussen troll en fipo...
Ik kan 'm inderdaad wel plaatsen in het rijtje van "linux rulez, windhoos sux", maar als je de troll definieert als een provocatieve reactie om een zinloze welles-nietes-discussie uit te lokken, dan kan ik me amper voorstellen dat dat hier bedoeld is. Ik zou niet weten welke fanboy van KPN hiermee fanboys van [...] op hun tenen wil trappen. Een troll is het denk ik dus ook niet helemaal.

Zo bezien blijft er voor mij maar één optie over en dat is de fipo. Daarmee zou hij dan op een score van 0 thuishoren en dat staat me ook net iets meer aan dan de -1 van de troll... en komt meer overeen met de 0 overbodig die ik er anders aan zou geven. :P
Simpel zinnetje zonder veel nut, als allereerste reactie, zo snel dat het nieuwsje zelf nog amper goed doorgelezen kan zijn... yep: een fipo naar mijn mening. :)

Hij staat nu op -1 fipo... das ook een beetje raar eik..?

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-10 12:34
ben ik nu een spelbreker als ik zeg waar je je druk om maakt? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

BootVluchteling schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:30:
Ieder z'n hobby, gun jij ons aub ook ons verzetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Nope, er wordt nu een discussie gevoerd die eigenlijk in die thread gevoerd moet worden en dus geheel overbodig is naar mijn mening. Het is net zoals microsoft rule them al. Er zit waarheid in, maar het is een overbodige boodschap, naar mijn inzicht. Dit slaat dus ook zo op kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Grote vraag is dan natuurlijk: waarom post jij hier dan? :P Kijk iig even naar TMF FAQ, dat zou eea duidelijker moeten maken :) DaannO: discussie over moderatie gaat uiteraard op basis van de inhoud van een post, maar dat wil nog niet zeggen dat de discussie daarom op de FP moet worden gevoerd.

Ontopic: grappig bedoelde verwijzing naar LOTR en wat mij betreft geen 'rulez'-troll, maar en effet wel inhoudsloos. D'r had ook 'Natuurlijk, weer KPN' kunnen staan, zeg maar. 0 is een goede score, van -1 lig ik niet wakker. Dat er is gepost om de snelheid zou uit de mislukking van de grap kunnen worden afgeleid, maar wmb is dat niet bewezen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rataplan op 27-05-2006 14:40 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
DaannO: discussie over moderatie gaat uiteraard op basis van de inhoud van een post, maar dat wil nog niet zeggen dat de discussie daarom op de FP moet worden gevoerd.
De zin heeft wel degelijk enige betekenis, namelijk: kpn koopt zich op dit moment een positie in de markt, dat het als marktleider en heerser als doel heeft. Over dit ging dan ook die hele thread als ik alle stukje goed begrijp. Dus daarom lijkt het mij logisch dat zo een discussie in zo een thread bleef :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

DaannO schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:42:
De zin heeft wel degelijk enige betekenis, namelijk: kpn koopt zich op dit moment een positie in de markt, dat het als marktleider en heerser als doel heeft. Over dit ging dan ook die hele thread als ik alle stukje goed begrijp. Dus daarom lijkt het mij logisch dat zo een discussie in zo een thread bleef :)
Nee, want het gaat hier om de moderatie van een dergelijke opmerking, niet om de opmerking zelf. Dat de zin een betekenis heeft wil wmb niet zeggen dat hij daarom nuttig is; ik vind 'm helemaal niets bijdragen. Alleen al de onduidelijkheid over wat poster precies wil zeggen maakt duidelijk dat inhoudelijke discussie niet hoog op zijn prioriteitenlijstje stond. Ik begin zelfs weer te twijfelen of dat het niet toch tot een fipo maakt :P

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Rataplan schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:47:
[...]
Nee, want het gaat hier om de moderatie van een dergelijke opmerking, niet om de opmerking zelf. Dat de zin een betekenis heeft wil wmb niet zeggen dat hij daarom nuttig is; ik vind 'm helemaal niets bijdragen. Alleen al de onduidelijkheid over wat poster precies wil zeggen maakt duidelijk dat inhoudelijke discussie niet hoog op zijn prioriteitenlijstje stond. Ik begin zelfs weer te twijfelen of dat het niet toch tot een fipo maakt :P
Idd, dus:
maar is dat wel zo'n nutteloze kreet? Imho zit er een duidelijke en inzichtvolle boodschap in deze korte opmerking. Gaat KPN zich positioneren als grote overal vinger in de pap hebbende organisatie? Niet ondenkbaar.

Door de reactie af te sluiten met een schreeuwerige !!! haalt de poster wel weer wat van serieuze toonzetting af
Fipo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
excuus voor mijn reply.. ik denk dat hij verkeerd is overgekomen.. was niet mijn bedoeling..

anyweej.. ik bemoei me hier niet meer mee.. :P O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
BootVluchteling schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:57:
excuus voor mijn reply.. ik denk dat hij verkeerd is overgekomen.. was niet mijn bedoeling..

anyweej.. ik bemoei me hier niet meer mee.. :P O-)
Misschien dat als je even uitlegt wat je wel wou proberen te zeggen. Dat mensen het beter begrijpen, en misschien je mening delen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
DaannO schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:58:
[...]

Misschien dat als je even uitlegt wat je wel wou proberen te zeggen. Dat mensen het beter begrijpen, en misschien je mening delen?!
de smiley die ik zocht was eigenlijk zo een :$ van msn (schaamicoontje..) bij tweakers zit die niet.. maar ik snap niet (dit is geen flame oid..) waar mensen zich soms om druk maken.. toegegeven, ik zal ook soms een mierenneuker zijn.. maar ik bedoel.. het regent buiten.. geniet ervan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
BootVluchteling schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:14:
[...]

de smiley die ik zocht was eigenlijk zo een :$ van msn (schaamicoontje..) bij tweakers zit die niet.. maar ik snap niet (dit is geen flame oid..) waar mensen zich soms om druk maken.. toegegeven, ik zal ook soms een mierenneuker zijn.. maar ik bedoel.. het regent buiten.. geniet ervan :+
Haha Peace! Nee maar ik zou graag willen weten wat jou mening is op die overname. Of was het gewoon een grapje van je :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
DaannO schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:17:
[...]

Haha Peace! Nee maar ik zou graag willen weten wat jou mening is op die overname. Of was het gewoon een grapje van je :+
uhm.. ik ben sowieso altijd beetje bang voor bedrijven die te groot worden.. dat de machtspositie te groot wordt en dat de concurrenten kansloos staan.. hetzelfde zie je met windhoos...

ik werk er altijd al mee.. maar hadden er 2 volledig gelijke besturingssystemen geweest, dan had je meer getwijfeld dan nu.. de reden waarom ik geen linux gebruik is het feit dat ik eigenlijk gewoon lui ben, en als ik mn pc aanzet, deze werken moet..

hoe groter kpn wordt, hoe groter de kans dat ze met achtelijke regels weg kunnen komen.. je heb afaik nog steeds een kpn lijn nodig als je adsl heb van een concurrent van hun.. kabel is hier niet echt een optie.. slechte ervaring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

En die discussie hoort dus wel op de FP :) (en dan zonder 'windhoos' en andere flauwekul graag ;))

Hier graag verder over de moderatie van de bewuste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 17:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

BootVluchteling schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:14:

maar ik snap niet (dit is geen flame oid..) waar mensen zich soms om druk maken..
Zoals Boedha ooit zei:
"...Geloof niks op basis van de authoriteit van anderen, zijnde dit Priesters of hoogwaardigheidsbekleders.
Geloof alleen datgeen wat je zelf onderzocht en getest hebt en als waarlijk ondervonden en pas je eigen gedrag hiertoe aan, jouw waarheid te volgen..."
en voor de doordenkers, dat ik deze quote als 'wijsheid van Boedha' aanhaal, is natuurlijk al een eerste breuk met die leefregel.."

Wat er hier besproken wordt is gewoon een mening van eenieder over die 'kleine quote' ..
Niemand heeft hier de wijsheid in het bezit te kunnen definieren wat 'juist' of 'onjuist' is in de beoordeling van zulk een uitspraak... maar wel de moeite nemen je observatie van zulk een uitspraak te doen en erover te discussieren is leerzaam in zich....

Natuurlijk is dit hooguit ter afleiding tussen de belangrijke bezigheden die we allen hebben, zoals het oplossen van het hongerprobleem op aarde, het afstoppen van de aardopwarming en/of het uitdenken van een toekomstgerechte regelgeving omtrend Intellectueel Eigendom ;) ...

Wat betreft mijn idee van die post...
Ik zie er geen troll in, omdat ik niet denk dat dit bedoeld was om 'tegenreacties' uit te lokken ... het is hooguit wat 'kort door de bocht' en weinig doorgrond en genuanceerd uitgedacht: maar dat hoort bij reactie-postings...
Een 0:First Post of 0:Overbodig lijkt me de beste score ervoor.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

Superdeboer schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:27:
(...) Hij staat nu op -1 fipo... das ook een beetje raar eik..?
0 kan je altijd naar -1 First Post (en Troll en Flamebait) zetten, dus het lijkt me dat die reactie daar ook thuis moeten horen :? . Tenminste, ik heb Fipo's altijd op -1 gezet, omdat dat soort overbodige reacties in mijn ogen "extra" mogen worden bestraft.

Als ze daar echter niet thuishoren lijkt het me dat je ze er ook niet op zou moeten kunnen zetten :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Mja... daar heb je een beetje keuzevrijheid vanwege de historische groei die de fipo op T.net heeft doorgemaakt. Illustratief in dit verband is deze reactie uit den ouden doosch:
RM-rf schreef op donderdag 13 november 2003 @ 15:26:
Laten we overigens duidelijk zijn, vanuit de FAQ behoort een firstPost op een 0-score te eindigen, en zeker niet op -1, enkel is er in de verloop der tijd een aantal malen dusdanige ergernis ontstaan over een bepaalde vorm van firstposten, dat in bepaalde gevallen het ook begrijpelijk is dat sommigen liever een post op -1 willen zien

speciaal de mensen die enkel 'w00t, first post' posten mogen naar -1 firstpost gemodereerd worden. Tevens is het zo dat het soms voorkomt dat iemand om snel te firstpost te scroen enkel een '.' submit en dan later een edit plaatst en een langere tekst erbij plaatst, ook deze posts worden vaak naar -1 gemodereerd (alhoewel ik het er zelf ook niet echt mee eens ben, en zelfs denk dat als de vervolgdiscussie erop ontopic en goed is, ook een 1-score een overweging zou moeten zijn).

[...]
De hoofdregel is dus nog steeds dat een fipo op 0 komt, alleen voor gevallen die werkelijk punishment verdienen is ook de -1 gecreëerd, om helemaal korte metten met de reactie te maken. Dat lijkt mij in dit geval persoonlijk wat veel van 't goeie, zeker als je ziet dat de mogelijke scores tussen -1 en +1 zweven, zoals * botoo al aangeeft in zijn topictitel. Dan zou ik niet voor het onderste uiterste kiezen 'omdat het kan'. :)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

Superdeboer schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:55:
(...) Dan zou ik niet voor het onderste uiterste kiezen 'omdat het kan'. :)
Dat was dan op zich ook niet de intentie, maar eerder de oorzaak van mijn gedachte dat ze daar zouden thuishoren :) . Maar duidelijk iniedergeval :) . Ik had verder ook niet gekeken naar dit specifieke geval.

Om daar wel op in te gaan: Ik vind het persoonlijk geen goed idee om reacties hoger te gaan modereren omdat je er zelf een heleboel bij kan bedenken. Een reactie wordt in mijn ogen niet inzichtvol omdat je er een redenatie bij zou kúnnen bedenken. Zowel de redenatie als de conclusie moet in mijn ogen toch wel in énige mate geëxpliceerd worden in de reactie zelf.

Als er een goede discussie door ontstaat komt dat aan de andere kant wel degelijk in enige mate ten verdienste van de reactie, en bovendien moet het niet zo zijn dat de discussie niet zichtbaar is omdat er gereageerd wordt op een ondoordachte reactie. Dat is in mijn ogen echter wat anders dan het plaatsen van een reactie die - mede dankzij een totaal gebrek aan inhoud - een discussie hád kúnnen veroorzaken :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39

player-x

Disruptive by design

Sorry heren mod's maar kan het niet eens zijn met dat deze post een -1 / 0 waard is.
voor mij geld dat er een zekere waarheid in zit.
KPN heeft een machtspositie en daar maken ze te vaak gebruik van en dingen pas doen als de opta ze daar toe dwingt
Deze LOTR achtige reactie zegt wat veel mensen denken voelen

Terecht on terecht is een andere discussie maar het het zegt wel in een keer wat een hoop mensen denken cq bang voor zijn.
Ik waardeer hem + 1 / +2 persoonlijk

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Natuurlijk zit er een zekere waarheid in. Maar dat is niet de enige maatstaf waar op Tweakers.net de reacties op gewaardeerd worden. Natuurlijk, klinkklare onzin is niet veel waard. Maar dat maakt nog niet automatisch dat een discussie waardevoller wordt, door eindelijk de waarheid eens te zeggen als dat is "wat iedereen wil zeggen".

Als bij iedereen automatisch zo'n one-liner door het hoofd schiet bij het lezen van zo'n bericht, dan is het toch een ontzettende open deur in trappen als je 't ook daadwerkelijk post? Dat is dan dus gewoon overbodig. Als ik zo'n reactie lees, denk ik: "dat had mijn oma kunnen verzinnen" (zij het dat ze geen LOTR kent :P). Reacties die méér punten verdienen, zijn reacties die én waar zijn, én in die mate inzichtvol of interessant dat andere mensen van zo'n reactie denken: "goh, tjeempie... zo heb ik het eigenlijk nooit bekeken - weer wat geleerd vandaag." :)

Dat is punten waard. En dat effect heeft zo'n suf zinnetje als dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39

player-x

Disruptive by design

Ben het met je eens dat one liner's vaak niet veel toevoegen.
maar deze was in mijn ogen als "een plaatje verteld meer als duizend worden"
en hij was nog leuk ook "vond ik"

En dat one liner's niet belangrijk zijn moet je toch eens uitlegen aan al die politicus en media trainers in Den Haag :+

[ Voor 8% gewijzigd door player-x op 06-06-2006 13:40 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Pagina: 1