Let op dat bij Socket 7 de FSB snelheid verreweg de meest prestatiebepalende factor is omdat de L2 cache niet op CPU maar op FSB snelheid draait. 6x83=500MHz is zo goed als zeker merkbaar trager dan 5.5x90=495MHz.
Nu goed ik leg er me bij neer. Misschien dat ik toch nog eens een biosupdate doe
Everest blijft toch beweren dat het een M570 is en inderdaad met die videokaart.
Nu ben je weer onduidelijk. Daarjuist had je het over onboard VGA, nu heb je het weer over een (losse) videokaart
Everest is niet alwetend, sterker nog, het is erg af te raden op basis van wat een of ander programma zegt te proberen iets te identificeren. Pak dan liever gewoon de BIOS string of kijk op de PC Chips Lottery...
Ik heb wel degelijk gezocht op PCCHIPS: het moederbord kon ik daar niet meer vinden. Op google heb ik wel wat manuals gevonden, maar die zeiden allemaal dat de MP tot 5.5 kon en de fsb tot 100 kon. Ook stonden er 6 RAMsloten op de tekening terwijl ik er maar 4 heb.(en geen plaats meer om er nog 2 bij te zetten) PCCHIPS en google heb ik gezocht, op GoT heb ik ook gezocht naar topics over mijn moederbord. Ik vond er geen die er al in geslaagd was zijn cpu op 550 mhz te laten
Allereerst is de website van PC Chips zelf een voorbeeld van ranzigheid. Maar goed, ik heb het al in eerdere posts genoemd en ik doe het nog een keer:
PC Chips Lottery
Het is nota bene de vierde hit bij googlen op "PC Chips". Iedere topic op GoT dat inhoudelijk over PC Chips gaat verwijst ernaar. Het staat nota bene in de PMG FAQ als link voor PC Chips borden. Als je dat niet gevonden hebt, zoek je erg ongericht

skelleniels schreef op zondag 28 mei 2006 @ 15:55:
[...]
Dit bedoel ik dus: dion_b mocht je het hebben over hedendaagse computers, dan geef ik je volkomen gelijk dat daarbij de videokaart geen bottleneck is voor een dvd'tje. Maar mijn 8 MB siskaartje trekt het hoogstwaarschijnlijk niet.(heb er es op gelet en bij een dvd is de cpu niet eens 100 procent, eerder 95, dus niet het maximum).
Het enige wat de videokaart hoeft te doen bij DiVX is hardware overlay te ondersteunen. Dat doet de SiS 6326 zonder meer. (speel je zonder overlay af, dan is de 2D acceleratie soms wel relevant, maar zonder overlay is hoegenaamd trager)
Je negeert twee enorm belangrijke factoren in de performance door alleen op VGA en CPU te letten:
- de PCI bus (op 90MHz FSB draait die op 30MHz itt normale 33MHz)
- de chipset
Vooral dat laatste kan dramatisch zijn. Ik heb 35 Socket 7 moederborden met 26 verschillende chipsets gebenchmarked op memory performance (hobbyprojectje van me...

). Toevallig werd de SiS 5591 chipset vertegenwoordigd door de PC Chips M590. Deze benchmarks zijn waarschijnlijk 100% van toepassing voor jouw situatie.
Ik heb met zowel EDO als SDRAM gebenched op dat bord. De conclusie was dat met SDRAM het zo'n 10% trager was dan een verder identiek uitgeruste bord met ALi Aladdin V chipset (Jetway J-524B en Jamicon 566A-AT getest). Dit was op 66MHz FSB, dus het feit dat de FSB - en dus de L2 cache sowieso ook 10% trager zou draaien in jouw geval (90MHz vs 100MHz) is nog niet eens meegenomen. Neem je dat ook mee, dan kom je uit op zo'n 19% trager dan dezelfde CPU en RAM op een vergelijkbaar moederbord met ander chipset
Komt bij dat je appels met peren vergelijkt als je leest dat een ander met een Pentium 2 400MHz wel DiVX kan draaien en jij met je K6-2 niet. Die CPUs hebben totaal andere ontwerpen. Met name qua FPU is de P6 core van de Pentium 2 veel sterker dan de K6 core van de K6-2. Bovendien draait bij P2 de L2 cache op minstens 1/2 van de core snelheid (en bij Celeron Mendocino zelfs op volle snelheid). Dat kan fors schelen...
Biosflash laat ik uit mijn hoofd,
Tja, begin eens bij het begin en identificeer met iets betrouwbaarders dan een of ander programma je moederbord, dan is een flash geen probleen

ik ga gewoon kijken voor een goed PCIkaartje waar ik ook nog wat ouwe games mee kan draaien like star wars racer en quake 3(zwaarste games die ik nu kan zijn quake 2, roller coaster...) en nog 256 RAM.
PCI bus bandbreedte heb ik nog niet kunnen testen (was maand geleden bijna zover, maar eea in mijn setup overleed

), maar hoe dan ook zal de lagere FSB en dus lagere PCI snelheid voor een beperkende factor zorgen. Reken dus niet op hoge performance daarmee bij een brak chipset...
skelleniels schreef op zondag 28 mei 2006 @ 16:26:
Er zijn blijkbaar twijfels over de juiste naam van het moederbord. Ook was het moeilijk om een geschikt moederbord te vinden en ik heb voor die 50 mhz extra geen zin om het risico te lopen. Mocht ik zeker zijn over de naam, dan doe ik het meteen, maar volgens dion heeft de M570 geen onboard videokaart.
Je spreekt jezelf weer tegen. Een kaart is per definitie niet onboard. Heb je een videokaart of onboard video
Het is niet vreemd dat je geen eenduidige identificatie kunt stellen als je steeds iets zo belangrijks als de locatie van de videochip ambigu weergeeft
De hoeveelheid 'geheugenslots' die je noemt (4) is ook zoiets. Heb je het over 4 SIMM sloten, 4 DIMM sloten of 2 van elk? Het is kleine moeite dat aan te geven, dat kan erg veel onduidelijkheid oplossen.
"Tja, als je de juiste BIOS erbij zoekt is daar weinig noodzaak toe. Overigens twijfel ik aan je identificatie als je zegt dat er onboard VGA op zit. Zo ja is het een M590 (zelfde als de M570 maar met SiS 6326 onboard). Dat scheelt alvast met juiste BIOS zoeken..."
Vertrouw dus niet op vage programmata. Kijk in de Lottery (iets wat je voor het openen van een topic al had moeten doen), dan kun je het weten.