AMD K-6 2 wil niet op 550 mhz lopen.

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Ik heb het volgende testsysteempje

amd K-6 2 550 mhz
64 sdram PC100
14,3 giga HD 5400 RPM
creative geluidskaart
SIS kaartje met 8 megabyte.
M570 PCCHIPS moederbord

Het probleem: De cpu die 550 mhz is, wil maar niet op 550 mhz lopen, maar op 495 maximum. In het bios heb ik de MP ingesteld op 5,5(is het maximum) en de fsb op 100(ook maximum). 550 mhz is dus het maximum wat het moederbord aankan. En toch loopt de pc maar op 495 mhz. In everest zie ik dat hij het fsb terugschroeft naar 90 mhz terwijl in de bios het fsb op 100 blijft staan. 55 mhz is niet veel maar toch 10 procent en het kan het verschil beteken tussen divxen die nu net niet vloeiend draaien en met 55 mhz meer net wel vloeiend(tenzij het de videokaart is, ik merk op mijn athlon 1800+ dat die maar 20 cpu usage heeft bij een divx icm een geforce 5200). De speeds kloppen nooit, als ik 2,5 x 100 wil doen, dan geeft hij 225 mhz. Ze kloppen enkel als ik de fsb en MP laat bepalen door het bios, maar dan geraak ik maximum tot 350 mhz :( Ook met een amd K-6 2 300 mhz kan ik die snelheid niet halen!! Een biosupdate doe ik liever niet, zijn er andere opties? Ik dacht ergens dat je een PCI lock kon doen, maar weet geen precieze benaming, dus kan ik het ook niet vindne in bios.

http://specs.tweak.to/16567

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier doe je een aantal onjuiste uitspraken:

1) de K6-2 kan wel op 6x ingesteld worden, namelijk door voor 2x te jumperen
2) de PC Chips M570 heeft een SiS 5591 chipset. Deze ondersteunt *geen* 100MHz FSB :o - een van de geleverde BIOSsen meldde inderdaad doodleuk dat het op 100MHz draaide, maar dat gebeurde dus niet...
3) DiVX wordt tot nader orde 100% door CPU gedecode, videokaart doet er dus geen zak mee :z
4) dingen als PCI lock zijn features die nog lang niet algemeen waren anno 1998, een enkele mobo met MVP3 chipset kon er iets van, maar de gros van borden, zoals deze, hadden het niet. Het werd pas een jaar of 5 later gemeengoed :o

Kortom, zonder enige verdere moeite kun je 6x 90MHz instellen om op 540Mhz uit te komen.

Je geeft niet aan waarom je op een hoogbejaard bord als dit geen BIOS update wil doen, vervangingswaarde bij misflash is hooguit EUR 5 ofzo, dus al te hoge risico is het niet. Met een andere BIOS (zie PC Chips Lottery) kun je misschien wel 100MHz instellen, bovendien kun je door de PLL direct aan te spreken met bijv. CPUFSB/SoftFSB naar 100MHz clocken. Of de boel nog stabiel draait is een tweede, maar dat ontdek je dan...

Enig punt is dat je blijkbaar zo goed als niet zelf op zoek lijkt te zijn gegaan als ik zie hoeveel onjuiste aannames je doet. Begin daar eens mee, sites zoals de PC Chips Lottery zijn er niet voor niets :o

Oslik blyat! Oslik!

• skelleniels
dion_b schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:53:

1) de K6-2 kan wel op 6x ingesteld worden, namelijk door voor 2x te jumperen
2) de PC Chips M570 heeft een SiS 5591 chipset. Deze ondersteunt *geen* 100MHz FSB :o - een van de geleverde BIOSsen meldde inderdaad doodleuk dat het op 100MHz draaide, maar dat gebeurde dus niet...
3) DiVX wordt tot nader orde 100% door CPU gedecode, videokaart doet er dus geen zak mee :z
4) dingen als PCI lock zijn features die nog lang niet algemeen waren anno 1998, een enkele mobo met MVP3 chipset kon er iets van, maar de gros van borden, zoals deze, hadden het niet. Het werd pas een jaar of 5 later gemeengoed :o
Dan doe jij hier ook enkele misse uitspraken:

1)Ik heb niet gezegd dat mijn K6-2 niet op 6x kon ingesteld worden, maar dan wel mijn moederbord!! Die gaat maar tot 5.5.
2)Dan moet het zijn dat ik inderdaad met dat bios zit en er dus niets aan te doen is.
3)Ik las gisteren nog op GoT een topic waarin divx ook hardwarematig kon gedecodet worden, vanaf de geforce 4 was dit dan.

Oja bios update doe ik liever niet, daar ik lang heb gezocht naar een socket 7 moederbord die de cpu ondersteunde, onboard video, onboard geluid(heb dan wel een geluidskaart gekregen van de persoon, onboard geluid was brak), die paste in mijn kast, PC100 SDRAM ondersteunde(meesten waren RIMM). En ik dus geen zin heb om nog eens op zoek te gaan naar een nieuw moederbord.

Die jumpers verzetten voor 6x zal ik dan es even zoeken, maar volgens de verkoper ging het bord maar tot 5.5x

Off topic: het valt me in vele topics op dat jij nogal bot doet tegen sommige mensen, maar goed tzal maar een gevoel zijn...

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 23:11
je leest niet helemaal goed. Jou K6-2 herkent een 2x multiplier als 6x. Je moet je moederbord dus op een 2x Multiplier instellen.

Verder werken alle supersocket 7 moederborden met maximaal sdr-sdram. RIMM is pas bij de pentium III geintroduceerd, hoewel niet erg succesvol.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

skelleniels schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 16:28:
[...]

Dan doe jij hier ook enkele misse uitspraken:

1)Ik heb niet gezegd dat mijn K6-2 niet op 6x kon ingesteld worden, maar dan wel mijn moederbord!! Die gaat maar tot 5.5.
Zoals ik al aangaf moet je dus het moederbord op 2x instellen. Basic K6-2 setting.
2)Dan moet het zijn dat ik inderdaad met dat bios zit en er dus niets aan te doen is.
3)Ik las gisteren nog op GoT een topic waarin divx ook hardwarematig kon gedecodet worden, vanaf de geforce 4 was dit dan.
Dat is MPEG2 oftewel DVD, DiVX is MPEG4 en vooralsnog gebeurt dat altijd in software.
Oja bios update doe ik liever niet, daar ik lang heb gezocht naar een socket 7 moederbord die de cpu ondersteunde, onboard video, onboard geluid(heb dan wel een geluidskaart gekregen van de persoon, onboard geluid was brak), die paste in mijn kast, PC100 SDRAM ondersteunde
Zo moeilijk is dat niet, iedere Via MVP4 of SiS 530/540 based bord zou aan je eisen voldoen. Maar los daarvan gaat BIOS update 99% van de gevallen goed, als het fout gaat is het bijna altijd userfout. Als je goed zoekt is er geen probleem
(meesten waren RIMM).
:? :? :?

Er zijn geen So7 chipsets of moederborden met Rambus RIMM support...
En ik dus geen zin heb om nog eens op zoek te gaan naar een nieuw moederbord.
Tja, als je de juiste BIOS erbij zoekt is daar weinig noodzaak toe. Overigens twijfel ik aan je identificatie als je zegt dat er onboard VGA op zit. Zo ja is het een M590 (zelfde als de M570 maar met SiS 6326 onboard). Dat scheelt alvast met juiste BIOS zoeken...
Die jumpers verzetten voor 6x zal ik dan es even zoeken, maar volgens de verkoper ging het bord maar tot 5.5x
Dezelfde verkoper die zei dat het 100MHz FSB aankon :?
Off topic: het valt me in vele topics op dat jij nogal bot doet tegen sommige mensen, maar goed tzal maar een gevoel zijn...
Mogelijk. Als je in een topicstart duidelijk laat merken dat je zelf op zoek gegaan bent en ondanks dat er niet uitkomt, zal ik nooit en te nimmer bot zijn. Maar als je een stel aannames lijkt te doen zonder onderbouwing en bovendien de ene site die bovenaan iedere search op PC Chips staat niet bekeken lijkt te hebben kan ik enigszins kortaf zijn. Ik zal hooguit evenveel inzet in m'n reply ga steken als in de topicstart te lezen is :o

Oslik blyat! Oslik!

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier draait divx(HDTV rips) soepel op een k6-2 400 wel met mplayer http://www.mplayerhq.hu/design7/news.html
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door kamphuis op 27-05-2006 19:35 ]

• skelleniels
Het werkt nog steeds niet: ik kan geen 90 fsb nemen. ik heb hem nu draaien op 2*83.3 en dan kom ik inderdaad 500 uit. Nu goed ik leg er me bij neer. Misschien dat ik toch nog eens een biosupdate doe

Everest blijft toch beweren dat het een M570 is en inderdaad met die videokaart.

Ik heb wel degelijk gezocht op PCCHIPS: het moederbord kon ik daar niet meer vinden. Op google heb ik wel wat manuals gevonden, maar die zeiden allemaal dat de MP tot 5.5 kon en de fsb tot 100 kon. Ook stonden er 6 RAMsloten op de tekening terwijl ik er maar 4 heb.(en geen plaats meer om er nog 2 bij te zetten) PCCHIPS en google heb ik gezocht, op GoT heb ik ook gezocht naar topics over mijn moederbord. Ik vond er geen die er al in geslaagd was zijn cpu op 550 mhz te laten lopen, want in principe kan het moederbord dit.

Van dat divx en dvd gedoe: ik vind het gewoon vreemd dat er velen zijn die divx en dvd gemakkelijk op 350-400 mhz draaien. Zelfs de dvd Troy wil hier niet op lopen. Daarom dacht ik meteen aan de videokaart. Tekort aan memory kan het niet zijn daar ik geen geswap zie naar de HD. DVD heb ik al geprobeerd onder windows media player en powerdvd. Divxen onder divxplayer geven een groenachtig beeld, enkel ik media player is de beeldkwaliteit normaal, maar schokt het.

:edit: bovenstaand bericht niet gezien, ff uittesten.

:edit2: groen beeld met Mplayer. Je zou zeggen dat de drivers niet geinstalleerd zijn van de videokaart, maar waarom werkt het dan wel me wmp :'(

[ Voor 32% gewijzigd door skelleniels op 28-05-2006 13:26 ]

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

http://www.pcchipsusa.com/support-discontinued-bios.asp#M570
succes met flashen, zal geen kwaad kunnen met AMI, ook al is je BIOS half dood met een floppy en bepaalde toetsen kun je hem alsnog reflashen.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 12:16
Ik dfenk dat je niet teveel aandacht moet geven aan moederborden die bepaalde MP's niet aankunnen , ik heb hier een A7N266-C + Athlon XP-m met behulp van wiremods naar een MP van 17 kunnen krijgen. Inde bios zonder wiremods (behalve de +12,5 MP mod) kon ie alleen 14*100 aan en niets meer , met jumpers wilde ie wel 14*133 doen, maargoed.
Na de wiremod doet ie volgens het bios iets van 1700Mhz met een 9* MP en 135 FSB :? Maar in windows met CPU-Z geeft het wel gewoon 17*135 aan. Dus als je de MP hardwarematig veranderd kan dat wel eens wat vreemde readings geven.

LinkedIn
BlackIntel

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
dion_b schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:53:

Videokaart moet wel iets van geheugen en verwerkingssnelheid hebben, met men S3 virge 4MB krijg ik echt geen vloeiend beeld op men P3 600. Als ik de ati radeon 7000 64MB erin duw gaat het gewoon vlot dus die uitspraak is toch niet volledig correct.

Het decoden zelf is volgens mij wel 100 procent cpu afhankelijk maar de weergave ervan niet.

Zo is er o.a. vanaf divx 5 : "Added a "Double Buffering" option. Enabling this will force the video card to allocate a second buffer for the video playback. This will increase the smoothness of the video playback, but may not be supported on low-end video cards with less than 8 MB of RAM"

[ Voor 30% gewijzigd door FragileM64 op 28-05-2006 14:30 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• skelleniels
FragileM64 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 14:17:
[...]

Videokaart moet wel iets van geheugen en verwerkingssnelheid hebben, met men S3 virge 4MB krijg ik echt geen vloeiend beeld op men P3 600. Als ik de ati radeon 7000 64MB erin duw gaat het gewoon vlot dus die uitspraak is toch niet volledig correct.

Het decoden zelf is volgens mij wel 100 procent cpu afhankelijk maar de weergave ervan niet.

Zo is er o.a. vanaf divx 5 : "Added a "Double Buffering" option. Enabling this will force the video card to allocate a second buffer for the video playback. This will increase the smoothness of the video playback, but may not be supported on low-end video cards with less than 8 MB of RAM"
Dit bedoel ik dus: dion_b mocht je het hebben over hedendaagse computers, dan geef ik je volkomen gelijk dat daarbij de videokaart geen bottleneck is voor een dvd'tje. Maar mijn 8 MB siskaartje trekt het hoogstwaarschijnlijk niet.(heb er es op gelet en bij een dvd is de cpu niet eens 100 procent, eerder 95, dus niet het maximum). Biosflash laat ik uit mijn hoofd, ik ga gewoon kijken voor een goed PCIkaartje waar ik ook nog wat ouwe games mee kan draaien like star wars racer en quake 3(zwaarste games die ik nu kan zijn quake 2, roller coaster...) en nog 256 RAM.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom ben je zo bang om je bios te flashen?

• skelleniels
Er zijn blijkbaar twijfels over de juiste naam van het moederbord. Ook was het moeilijk om een geschikt moederbord te vinden en ik heb voor die 50 mhz extra geen zin om het risico te lopen. Mocht ik zeker zijn over de naam, dan doe ik het meteen, maar volgens dion heeft de M570 geen onboard videokaart.

"Tja, als je de juiste BIOS erbij zoekt is daar weinig noodzaak toe. Overigens twijfel ik aan je identificatie als je zegt dat er onboard VGA op zit. Zo ja is het een M590 (zelfde als de M570 maar met SiS 6326 onboard). Dat scheelt alvast met juiste BIOS zoeken..."

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

skelleniels schreef op zondag 28 mei 2006 @ 13:01:
Het werkt nog steeds niet: ik kan geen 90 fsb nemen. ik heb hem nu draaien op 2*83.3 en dan kom ik inderdaad 500 uit.
Let op dat bij Socket 7 de FSB snelheid verreweg de meest prestatiebepalende factor is omdat de L2 cache niet op CPU maar op FSB snelheid draait. 6x83=500MHz is zo goed als zeker merkbaar trager dan 5.5x90=495MHz.
Nu goed ik leg er me bij neer. Misschien dat ik toch nog eens een biosupdate doe

Everest blijft toch beweren dat het een M570 is en inderdaad met die videokaart.
Nu ben je weer onduidelijk. Daarjuist had je het over onboard VGA, nu heb je het weer over een (losse) videokaart :/

Everest is niet alwetend, sterker nog, het is erg af te raden op basis van wat een of ander programma zegt te proberen iets te identificeren. Pak dan liever gewoon de BIOS string of kijk op de PC Chips Lottery...
Ik heb wel degelijk gezocht op PCCHIPS: het moederbord kon ik daar niet meer vinden. Op google heb ik wel wat manuals gevonden, maar die zeiden allemaal dat de MP tot 5.5 kon en de fsb tot 100 kon. Ook stonden er 6 RAMsloten op de tekening terwijl ik er maar 4 heb.(en geen plaats meer om er nog 2 bij te zetten) PCCHIPS en google heb ik gezocht, op GoT heb ik ook gezocht naar topics over mijn moederbord. Ik vond er geen die er al in geslaagd was zijn cpu op 550 mhz te laten
Allereerst is de website van PC Chips zelf een voorbeeld van ranzigheid. Maar goed, ik heb het al in eerdere posts genoemd en ik doe het nog een keer:

PC Chips Lottery

Het is nota bene de vierde hit bij googlen op "PC Chips". Iedere topic op GoT dat inhoudelijk over PC Chips gaat verwijst ernaar. Het staat nota bene in de PMG FAQ als link voor PC Chips borden. Als je dat niet gevonden hebt, zoek je erg ongericht :o
skelleniels schreef op zondag 28 mei 2006 @ 15:55:
[...]

Dit bedoel ik dus: dion_b mocht je het hebben over hedendaagse computers, dan geef ik je volkomen gelijk dat daarbij de videokaart geen bottleneck is voor een dvd'tje. Maar mijn 8 MB siskaartje trekt het hoogstwaarschijnlijk niet.(heb er es op gelet en bij een dvd is de cpu niet eens 100 procent, eerder 95, dus niet het maximum).
Het enige wat de videokaart hoeft te doen bij DiVX is hardware overlay te ondersteunen. Dat doet de SiS 6326 zonder meer. (speel je zonder overlay af, dan is de 2D acceleratie soms wel relevant, maar zonder overlay is hoegenaamd trager)

Je negeert twee enorm belangrijke factoren in de performance door alleen op VGA en CPU te letten:

- de PCI bus (op 90MHz FSB draait die op 30MHz itt normale 33MHz)
- de chipset

Vooral dat laatste kan dramatisch zijn. Ik heb 35 Socket 7 moederborden met 26 verschillende chipsets gebenchmarked op memory performance (hobbyprojectje van me... :z ). Toevallig werd de SiS 5591 chipset vertegenwoordigd door de PC Chips M590. Deze benchmarks zijn waarschijnlijk 100% van toepassing voor jouw situatie.

Ik heb met zowel EDO als SDRAM gebenched op dat bord. De conclusie was dat met SDRAM het zo'n 10% trager was dan een verder identiek uitgeruste bord met ALi Aladdin V chipset (Jetway J-524B en Jamicon 566A-AT getest). Dit was op 66MHz FSB, dus het feit dat de FSB - en dus de L2 cache sowieso ook 10% trager zou draaien in jouw geval (90MHz vs 100MHz) is nog niet eens meegenomen. Neem je dat ook mee, dan kom je uit op zo'n 19% trager dan dezelfde CPU en RAM op een vergelijkbaar moederbord met ander chipset :o

Komt bij dat je appels met peren vergelijkt als je leest dat een ander met een Pentium 2 400MHz wel DiVX kan draaien en jij met je K6-2 niet. Die CPUs hebben totaal andere ontwerpen. Met name qua FPU is de P6 core van de Pentium 2 veel sterker dan de K6 core van de K6-2. Bovendien draait bij P2 de L2 cache op minstens 1/2 van de core snelheid (en bij Celeron Mendocino zelfs op volle snelheid). Dat kan fors schelen...
Biosflash laat ik uit mijn hoofd,
Tja, begin eens bij het begin en identificeer met iets betrouwbaarders dan een of ander programma je moederbord, dan is een flash geen probleen :z
ik ga gewoon kijken voor een goed PCIkaartje waar ik ook nog wat ouwe games mee kan draaien like star wars racer en quake 3(zwaarste games die ik nu kan zijn quake 2, roller coaster...) en nog 256 RAM.
PCI bus bandbreedte heb ik nog niet kunnen testen (was maand geleden bijna zover, maar eea in mijn setup overleed :( ), maar hoe dan ook zal de lagere FSB en dus lagere PCI snelheid voor een beperkende factor zorgen. Reken dus niet op hoge performance daarmee bij een brak chipset...
skelleniels schreef op zondag 28 mei 2006 @ 16:26:
Er zijn blijkbaar twijfels over de juiste naam van het moederbord. Ook was het moeilijk om een geschikt moederbord te vinden en ik heb voor die 50 mhz extra geen zin om het risico te lopen. Mocht ik zeker zijn over de naam, dan doe ik het meteen, maar volgens dion heeft de M570 geen onboard videokaart.
Je spreekt jezelf weer tegen. Een kaart is per definitie niet onboard. Heb je een videokaart of onboard video :?

Het is niet vreemd dat je geen eenduidige identificatie kunt stellen als je steeds iets zo belangrijks als de locatie van de videochip ambigu weergeeft :o

De hoeveelheid 'geheugenslots' die je noemt (4) is ook zoiets. Heb je het over 4 SIMM sloten, 4 DIMM sloten of 2 van elk? Het is kleine moeite dat aan te geven, dat kan erg veel onduidelijkheid oplossen.
"Tja, als je de juiste BIOS erbij zoekt is daar weinig noodzaak toe. Overigens twijfel ik aan je identificatie als je zegt dat er onboard VGA op zit. Zo ja is het een M590 (zelfde als de M570 maar met SiS 6326 onboard). Dat scheelt alvast met juiste BIOS zoeken..."
Vertrouw dus niet op vage programmata. Kijk in de Lottery (iets wat je voor het openen van een topic al had moeten doen), dan kun je het weten.

Oslik blyat! Oslik!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Het zal wel aan mij liggen, maar opzoeken wat voor model mobo je hebt is toch niet zo moeilijk? Ik kijk zelf altijd op het mobo wat daar voor modelnummer staat genoteerd.... En vervolgens kun je inderdaad heel simpel het juiste bios erbij zoeken.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben1985 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:59:
Het zal wel aan mij liggen, maar opzoeken wat voor model mobo je hebt is toch niet zo moeilijk? Ik kijk zelf altijd op het mobo wat daar voor modelnummer staat genoteerd.... En vervolgens kun je inderdaad heel simpel het juiste bios erbij zoeken.
Soms is het inderdaad zo simpel, maar niet alle moederborden hebben een modelnummer erop. Met name PC Chips moederborden van voor 2001 zijn nogal berucht voor het niet hebben van (eenduidige) modelnummers op de borden zelf.

Maar goed, ze hebben wel volledig eenduidige BIOS strings en die zijn bijna altijd op www.wimsbios.com te vinden (iets wat niet voor niets in de PMG FAQ staat)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1