kan m'n externe harde schijf niet delen

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sunthere
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09-2019
beste mensen,

Ik heb een netwerk met 2 computers. Eén met windows home edition en de andere met windows xp. het netwerk functioneert prima. Allebei de pc's hebben een eigen ip adres. Netwerk is ingesteld met behulp van de normale windows netwerk-wizard. Als ik een map deel op mijn primaire harde schijf (waar mijn OS op draait) dan werkt dat prima. Deel ik een map op de externe harde schijf van de ene ofwel een map op de externe harde schijf van de andere computer dan werkt dit delen goed tot dat de computers worden uitgeschakeld. Als de computer dan weer wordt aangeschakeld dan zijn de mappen niet meer gedeeld. Rara hoe kan dit?

Verwijderd

Om te beginnen je hebt een heel erg warrig verhaal bijvoorbeeld: de ene pc heeft windows (xp!) home edition? was dat?! de andere heeft windows xp(welke?) en elke pc heeft een eigen ip? statisch-ip bedoel je? wat zijn de ip's van de pc's? en de subnet-masks?

Als voorbeeld 192.168.10.2 kan NIET communiceren met 192.168.11.3 als subnet mask 255.255.255.0 is! zou je eens je ip kunnen vertellen, en zelf eens proberen te pingen van pc1 naar pc2? en zit er nog een firewall tussen/router/hub/switch of peer-to-peer=>crossover cable?

verder: als je gewoon rechtermuisknop, deze computer doet en dan "netwerk verbinding maken" en dan invult "\[computernaam]\[naam van harddisk]" werkt het dan wel goed?

Als je dit hebt uitgeprobeert, hoor ik/we het wel! suc6! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 14:05 . Reden: typ foutje:o ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
sunthere schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 13:56:
beste mensen,

Ik heb een netwerk met 2 computers. Eén met windows home edition en de andere met windows xp. het netwerk functioneert prima. Allebei de pc's hebben een eigen ip adres. Netwerk is ingesteld met behulp van de normale windows netwerk-wizard. Als ik een map deel op mijn primaire harde schijf (waar mijn OS op draait) dan werkt dat prima. Deel ik een map op de externe harde schijf van de ene ofwel een map op de externe harde schijf van de andere computer dan werkt dit delen goed tot dat de computers worden uitgeschakeld. Als de computer dan weer wordt aangeschakeld dan zijn de mappen niet meer gedeeld. Rara hoe kan dit?
Volgens mij komt dit omdat Windows de schijf niet als 'vaste' schijf ziet, als je bv een usb-stickje deelt wat je er even later uittrekt zal de hele share verdwijnen.
Hoe je dit moet oplossen weet ik niet, dit is namelijk vrij lastig, toch zou het gewoon moeten werken.

Je kan eventueel een scriptje maken wat bij het opstarten vanzelf de schijf opnieuw deelt...

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-04 10:02

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:04:
Om te beginnen je hebt een heel erg warrig verhaal bijvoorbeeld: de ene pc heeft windows (xp!) home edition? was dat?! de andere heeft windows xp(welke?) en elke pc heeft een eigen ip? statisch-ip bedoel je? wat zijn de ip's van de pc's? en de subnet-masks?

Als voorbeeld 192.168.10.2 kan NIET communiceren met 192.168.11.3 als subnet mask 255.255.255.0 is! zou je eens je ip kunnen vertellen, en zelf eens proberen te pingen van pc1 naar pc2? en zit er nog een firewall tussen/router/hub/switch of peer-to-peer=>crossover cable?

verder: als je gewoon rechtermuisknop, deze computer doet en dan "netwerk verbinding maken" en dan invult "\[computernaam]\[naam van harddisk]" werkt het dan wel goed?

Als je dit hebt uitgeprobeert, hoor ik/we het wel! suc6! :)
Wat ik ervan begrijp is dat het delen goed werkt, maar als de PC's uitgeschakeld worden, dan vergeet Windows welke mappen op de externe hardeschijf gedeeld moesten worden via het netwerk. Met als gevolg dat de gedeelde mappen weer opnieuw ingesteld moeten worden.

Ik heb ook een externe hardeschijf aan mijn laptop hangen. Als ik mijn externe hardeschijf aan zet voordat ik mijn laptop aan zet, dan deelt Windows de mappen wel gelijk. Zet ik de externe hardeschijf pas aan als Windows al is opgestart, dan zijn de mappen niet gedeeld.

Dus wanneer zet je je hardeschijf aan en werkt het wel als je je hardeschijf aan zet voordat je je PC aan zet?

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• sunthere
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09-2019
Paddixx schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:09:
[...]

Wat ik ervan begrijp is dat het delen goed werkt, maar als de PC's uitgeschakeld worden, dan vergeet Windows welke mappen op de externe hardeschijf gedeeld moesten worden via het netwerk. Met als gevolg dat de gedeelde mappen weer opnieuw ingesteld moeten worden.

Ik heb ook een externe hardeschijf aan mijn laptop hangen. Als ik mijn externe hardeschijf aan zet voordat ik mijn laptop aan zet, dan deelt Windows de mappen wel gelijk. Zet ik de externe hardeschijf pas aan als Windows al is opgestart, dan zijn de mappen niet gedeeld.

Dus wanneer zet je je hardeschijf aan en werkt het wel als je je hardeschijf aan zet voordat je je PC aan zet?
Hmmm dat klinkt logisch. Ik zet inderdaad m'n harde schijf aan nadat ik mijn computer heb opgestart. Omdat mijn computer anders wil opstarten vanaf mijn externe harde schijf.

Ik heb de IPL (waar vanaf geboot wordt) anders ingesteld. Ik kwam bij deze instelling door op verschillende F knopjes te drukken bij opstarten. Als iemand weet welke knop dat was, of specifiekere info heeft dan is deze topic compleet.

[ Voor 98% gewijzigd door sunthere op 27-05-2006 15:01 ]