[FC5] Wol werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik wil mijn pc zó maken dat ik hem aan kan zetten met behulp van mijn router; wrt54g (hierop kan ik vanaf buiten inloggen met behulp van telnet SSH). Ik heb dd-wrt op mijn router gezet, en ik kan met behulp van
/usr/sbin/wol "00:0E:A6:72:BA:27" -i 192.168.1.18  
(zonder de optie -i 192.168.1.18 doet hij het trouwens ook niet)
mijn pc aanzetten; Echter werkt dit alleen als ik mijn pc heb uitgezet met windows, als ik met Fedora Core 5 mijn pc afsluit reageert hij niet op het signaal. Ik heb
ethtool -s eth1 wol g
geprobeerd en dat gerechecked, vervolgens de pc uitgezet, en geprobeerd; geen resultaat. Op internet staat wel eens enable_wol=1, alleen ik zou niet weten waar ik dat moet neerzetten in FC5. Misschien hebben mensen dit al voor elkaar gekregen?

Moet dit in NT ipv NOS ?

[ Voor 13% gewijzigd door Shuisman op 28-05-2006 23:22 ]

• Shuisman
/me SH neemt een aanloop, schopt, en geeft impuls aan dit topic!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ik weet niets over wol maar ik weet wel dat remote inloggen via telnet hartstikke onveilig is (passwd/username gaat cleartext over het net), misschien tijd voor openwrt met ssh op je router?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
*pakt glazen bol*

Welke netwerkkaart? 3com 3C905 of iets in die buurten zeker?

die optie gooi je in /etc/modprobe.conf:

options 3c59x global_enable_wol=1

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
meestal staat er ook nog wat in de bios over dit soort dingen.
bij mijn compaq was dat bijvoorbeeld de power saving stand.

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

• Shuisman
KeeperoftheKeys schreef op zondag 28 mei 2006 @ 21:12:
Ik weet niets over wol maar ik weet wel dat remote inloggen via telnet hartstikke onveilig is (passwd/username gaat cleartext over het net), misschien tijd voor openwrt met ssh op je router?
Het telnet gebeuren is eigenlijk alleen maar om te waken, maar er zit volgens mij ook wel ssh support op Heb nu dat ook SSH, dank u voor de tip _/-\o_
_JGC_ schreef op zondag 28 mei 2006 @ 21:39:
*pakt glazen bol*
Welke netwerkkaart? 3com 3C905 of iets in die buurten zeker?
die optie gooi je in /etc/modprobe.conf:
options 3c59x global_enable_wol=1
Ik gebruik de nforce onboard netwerkkaart, van de A7N8X-E deluxe. De Marvell GBit heeft geen wol, de nforce wel. Vroeg me als dat command (enable_wol=1) voor meerdere kaarten geldt ?!

Bios heb ik al ingesteld; als de shutdown vanuit windows plaats vindt doet alles zoals het hoort ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Shuisman op 28-05-2006 23:23 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
modinfo <ethernet module>, zoeken naar een WOL optie, als die aanwezig is in /etc/modprobe.conf gooien. Als die optie er niet is en ethtool kan dat ding niet instellen, dan lijkt het me handiger om gewoon een bugreport bij de juiste persoon neer te gooien.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

SHuisman schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 13:46:
Ik wil mijn pc zó maken dat ik hem aan kan zetten met behulp van mijn router; wrt54g (hierop kan ik vanaf buiten inloggen met behulp van telnet SSH). Ik heb dd-wrt op mijn router gezet, en ik kan met behulp van
/usr/sbin/wol "00:0E:A6:72:BA:27" -i 192.168.1.18  
(zonder de optie -i 192.168.1.18 doet hij het trouwens ook niet)
die 192.168.1.18 is er voor om je wol commando te vertellen over welke interface hij heen moet sturen.
op zich is 192.168.1.255 of 192.168.1.0 ook prima..
mijn pc aanzetten; Echter werkt dit alleen als ik mijn pc heb uitgezet met windows, als ik met Fedora Core 5 mijn pc afsluit reageert hij niet op het signaal.
Ik heb het als ik mijn pc echt uit zet door de stroom er vanaf te halen en er dan weer op te zetten.
Dan blijft de pc gewoon uit staan. Het lampje op het moederbord brand gewoon en het lampje op de netwerkkaart ook maar hij reageert dan niet meer op wol.
Een keertje opstarten en afsluiten (windows bakkie) is dan nodig om wol weer te laten werken.
Blijkbaar wordt er bij het afsluiten van windows een seintje doorgegeven dat de netwerkkaart nog wel op bepaalde punten van stroom voorzien moet worden..

FedoraCore zet blijkbaar ook je netwerkkaart helemaal uit bij het afsluiten..
Is niet leuk als je wol wilt doen maar aan de andere kant is het wel beter voor je energierekening :P

• Shuisman
possamai schreef op maandag 29 mei 2006 @ 09:49:FedoraCore zet blijkbaar ook je netwerkkaart helemaal uit bij het afsluiten..
Is niet leuk als je wol wilt doen maar aan de andere kant is het wel beter voor je mijn ouders energierekening :P
EthTool nogmaals geprobeerd, helaas niet gelukt, pc staat nu alleen uit, op 150 kilometer afstand, en wol niet werkend :P

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
gentoo heeft een optie ervoor, RC_DOWN_INTERFACE. staat die op 'yes', dan wordt er aan het uiteindelijke '/sbin/halt ' ook '-i' aangeplakt: "shut down all interfaces"
ga hier eens naar opzoek in de fedora-opties/scripts, en verander anders het script wat de pc uitzet.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Shuisman
Nevermind, ik las het verkeerd :X

[ Voor 92% gewijzigd door Shuisman op 30-05-2006 22:53 ]

• Shuisman
Het is me nu gelukt om mijn wol werkend te krijgen, wat je nodig hebt is ethtool (te installeren met YUM). En het script /etc/rc.d/init.d/network editten:

Alles actions waar 'shutting down' voor staat ff (onder het stop) gedeelte) gecomment met een #.
En een stukje code onder stop) toegevoegd:
code:
1
2
3
4
    echo $"NOT shutting down your interfaces..."
    echo $"Preparing WOL..."
    action $"Activating wol for eth0..." /sbin/ethtool -s eth0 wol g
    action $"Activating wol for eth1..." /sbin/ethtool -s eth1 wol g

[ Voor 25% gewijzigd door Shuisman op 04-06-2006 12:40 ]

Pagina: 1