Apache2 hoofdletterongevoelig maken *

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 20:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik zit met een klein probleempje, veroorzaakt door een over enthousiaste vader...

Om ruimte op m'n server te maken had hij namelijk besloten om mijn volledige foto album van m'n stage in Singapore te verplaatsten. Dat deed hij vanaf een windows machine en dat samen met m'n instellingen van Samba heeft ervoor gezorgt dat alle bestandsnamen nu uit kleine letters bestaan...

Als gevolg daarvan werkt m'n internet foto-album niet meer, want apache verwacht bestanden met zowel hoofdletters als kleine letters...
Nu kan ik alle bestanden met de hand weer gaan hernoemen, maar met 300+ foto's is dat niet zo'n succes.

Een andere mogelijkheid is om apache hoofdletterongevoelig te maken. Ik weet dat dit mogelijk is, een tijdje terug had ik dat ook werken. Maar bij Gentoo zijn er een aantal weizigingen in de configs geweest (heeft een hele flame-war veroorzaakt op het gentoo-forum, omdat na update de apache servers ineens niet meer werkte), en daarbij is de optie verloren gegaan en ik kan hem op internet niet meer achterhalen.

Wie kan mij vertellen hoe ik apache2 dus hoofdletter ongevoelig maak?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik begrijp niet goed hoe jouw foto-album (script ?) hard-coded foto filenames gebruikt ?

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
je kunt nog een kopierslag wagen met andere samba instellingen zodat je weer hoofdletters krijgt (http://us5.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/) of je kunt een rename proggie downloaden die al je files automatisch hernoemt. Ik weet zeker dat er zoiets voor mp3,flac,ogg enzo bestaat en volgens mij ook voor gewone bestanden.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:37
*nixes hebben echt heel veel tools om in een batch file-names te renamen, kan je die niet gebruiken?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@jealma
als het zo simpel was, had ik dat wel gedaan. De bestanden zijn een mix van hoofdletters en kleine letters. Ik zou echt per bestand moeten kijken wat het was.

@Green.Velvet
de bestandsnamen worden uit een mysql database gepikt, en aangezien het op een Linux server draait (die in eigen beheer is), is het standaard hoofdletter gevoelig.

Maar ik wil niet mijn collectie aanpassen, ik wil dat Apache geen onderscheidt meer maakt tussen kleine en hoofdletters. Het heeft voor mij namelijk geen enkel voordeel, en levert eigelijk alleen maar ergenissen op.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Vae Victis
  • Laatst online: 01-02 20:08

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Het is linux die onderscheid maakt tussen case sensitive en case insensitive.
Het is linux welke case sensitive is. Niet apache
Als het in een database staat, update de records waar de naam instaat met de lowercase versie, ben je toch ook klaar?

[ Voor 13% gewijzigd door Vae Victis op 27-05-2006 14:02 ]

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Of als ie dat niet wil, andersom. Draai uit mysql een lijst met de originele namen, zet die naar lowercase en dan heb je de bestanden op het fs. Voer dat aan een script een rename ze terug.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vae Victis schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 13:59:
Het is linux die onderscheid maakt tussen case sensitive en case insensitive.
Het is linux welke case sensitive is. Niet apache
Correct, hoewel apache daar omheen kan werken.
Als het in een database staat, update de records waar de naam instaat met de lowercase versie, ben je toch ook klaar?
Lijkt mij ook de beste oplossing, eigenlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je zou als alternatief naar mod_speling kunnen kijken: http://httpd.apache.org/docs/2.0/mod/mod_speling.html

Maar dit is meer een work-around dan een oplossing. Het is wel de minst ingrijpende denk ik....

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Volgens mij is dat ook de module die ik zocht...

Het is dat ik het nu eigenlijk wel moet doen, maar zat er al een tijdje naar te zoeken...

Maar het is nu eerst tijd voor een meeting :p

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 15:31

killercow

eth0

kun je echt niet gewoon je mysql tabellen aanpassen?

een simpele query moet voldoende zijn lijkt mij.

SQL:
1
update pictures set filename=lcase(filename)

Et voila. allemaal kleine lettertjes in je script.

openkat.nl al gezien?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dat lijkt me de fix.

offtopic:
Deepbass909: is dat de reden voor je shell-scripts manie? :P

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Om dit soort gedoe in de toekomst te voorkomen kan je natuurlijk je smb.conf aanpassen ->

preserve case = yes
short preserve case = yes
case sensitive = no

Ik weet nog dat ik zo'n 5 jaar terug hier ook veel last van heb gehad op mijn werk:

Factuur Jan Jansen maart.doc => factuu~1.doc
Factuur Jan Jansen mei.doc => factuu~2.doc

Had weer betrekking op een andere instelling (8.3 verhaal) maar je snapt wat voor een gedoe het op heeft geleverd :)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb het eigenlijk juist aanstaan om andere problemen te voorkomen. Omdat windows niet echt lekker overweg kan als er in 1 map 2 bestanden staan met dezelfde naam, maar andere hoofdletters, staat het voor de zekerheid juist aan.

Maar ik ga eens in de MySQL docu duiken om code van Killercow uit te voeren.
(Ja ik weet eigenlijk niet hoe MySQL draait... :X Ik beken...)

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Zo moeilijk is mysql gelukkig niet.. Althans, niet met wat je van plan bent te gaan doen :)
Maak even een dump van je database voor je begint zodat je de boel terug kan zetten als het toch fout blijkt te gaan.

mysqldump -u username -p databasename > ~/outputfile.mysql

Als je geen pass op je mysql user hebt dan kan je de -p achterwege laten..

Sterkte er mee :)
Het is inderdaad een lege boel nu bij je foto's :)

[ Voor 11% gewijzigd door xzenor op 29-05-2006 10:09 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
de mysql query heeft netjes z'n werk gedaan, en m'n album werkt weer bijna helemaal :D

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

inderdaad op een paar foto's na werkt ie wel weer :)
nu de rest nog :P

[ Voor 21% gewijzigd door xzenor op 30-05-2006 09:17 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
voor zover ik heb kunnen achterhalen zijn er maar 2 foto's die het niet doen (in map Singapore), maar dat heeft een andere reden.
Mochten er andere foto's niet werken, laat het me alsjeblieft weten.

Pagina: 1