Toon posts:

Notebook harddisk vervangen & 2.5inch harddisk casing

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wilde de harddisk van mijn notebook vervangen aangezien mijn huidige vol is. Nu wilde ik een snellere harddisk met dezelfde capaciteit erin terug doen en mijn huidige harddisk in een 2.5 inch casing doen en gebruiken als externe harddisk voor films muziek etc.

Het gaat om een IBM Thinkpad R52 er zit nu een 5400rpm 60 gb harddisk in, meer info heb ik er niet over.

Deze harddisk wilde ik in de volgende casing stoppen.
KLIK
Graag ook jullie mening hierover en of ik mischien een andere zou moeten nemen.

Ik wilde de harddisk van mijn thinkpad vervangen voor deze:
KLIK

Kan ik al mijn software en data overzetten van de ene naar de andere? Want ik heb geen installatie cd´s etc gekregen bij mijn thinkpad want met een thinkpad kan je het systeem gewoon laten herstellen opnieuw installeren etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 13:32 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Er is niet zoiets als een slechte casing. De HDD past en pompt via de USB wel z'n data over. Let er alleen op dat je een dubbele USB_stekker erbij krijg, want niet alle single-USB-stekkers krijgen voldoende vermogen uit een PC om de HDD aan te jagen.. (en dan zit er op de kabel simpelweg nog een USB-ding maar dan voor de stroom).

En dan wordt het enig toveren met data dus... wellicht kan je het beste de nieuwe HDD eerst in de USB-casing stoppen en dan de data vanaf je ouwe laptop daarheen copieren middels partion magic of andere kloon-progsels.

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 13:47

charlie

?*?

Ik vrees dat de schijf die je erin wil stoppen een SATA schijf is, en dus niet zal werken in je laptop.
Verder kan je normaal met ghost je huidige schijf overzetten naar je nieuwe.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Laatste link werkt niet (zelfs al kopier ik die volledig).
edit: zie dat je het gefixt hebt

In elk geval, zorg natuurlijk dat beide schijven dezelfde interface gebruiken (bvb IDE of SATA).

Ik heb zelf enkele maanden terug ge-upgraded van een 60 GB naar 120 GB exemplaar (resp. 4200 en 5400 rpm) en was zeker de upgrade waard.

De behuizing die ik gebruik is gelijkaardig aan deze uit je eerste link.

Ik dacht echter van gewoon de oude disk in externe behuizing gewoon met ghost te kunnen clonen naar de nieuwe interne in laptop. Niet dus. De schijf word als verwisselbare schijf herkend (zoals een usb stick) en daar wou Ghost niets mee doen.

Ik heb dan gewoon terug de oude in laptop geplaatst, een volledige hd image gemaakt naar een andere externe schijf (een gewoon 3,5 " model). Dan terug oude en nieuwe laptop schijven verwisselen, en tenslotte de image van de 3,5" externe terugzetten naar de nieuwe laptop schijf.

Op die manier moest ik geen herinstallatie uitvoeren, en dat is zoals ik goed begrijp ook wat jij precies wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tom_G op 27-05-2006 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx voor de reacties.

Het ging dus om deze hardeschijf voor degene die de pagina niet konden openen.

http://www.hgst.com/porta...fa8f3967dafa0466460e4f0a0

Maar welke hardeschijf moet ik dan nemen. De eisen zijn 60gb 7200rpm liefst beetje stil maar dat is meer bijzaak.

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 10:35
Met een bootable norton ghost of iets dergelijks die usb support heeft zou het moeten lukken... dan kan je een identieke kopie maken van je HD. Of via een brander (een image maken van je HD op cd/dvd en daarna terugzetten naar de nieuwe HD)

"If it works, don't fix it"

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Voor die casing had je mss hier kunnen gevraagd hebben
[rml][ Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen[/rml]

Maar dat zou geen probleem mogen zijn. Wat je wel zou moeten doen is de herstelpartitie (waar windows etc opstaat) kopieren op je nieuwe schijf.

Neem bijvoorbeeld partition magic, steek je oude hdd in de casing en sluit hem aan op een andere computer.

De partitie kopieren naar een map op de pc.

Je nieuwe schijf in de casing zetten en aansluiten, een even grote partitie aanmaken als op de oude schijf, en daar de herstelmap in kopieren.

Nu kan je de schijf gewoon in je laptop steken en zou de herstelmodus gewoon moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dat kopieren etc maar aan iemand anders overlaat want daar kom ik zelf denk ik nog niet uit. Dat komt uiteindelijk wel goed denk ik.

Alleen welke hardeschijf moet ik nu nemen. Want ik zou mijn god niet weten welke wel past en welke niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 13:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand mij nog kunnen helpen. Ik zoek nog een harde schijf alleen ik weet niet waar ik naar moet kijken. Wat harde schijven betreft weet ik alleen waar de capaciteit en het toerental voor staat. En kan iedere notebook harde schijf in iedere 2.5 inch casing?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:45
Je hebt qua 2,5" harde schijven twee dingen waar je op moet letten: de connectie (ata of s-ata) en de hoogte/dikte, waar momenteel 9/9,5 mm de gangbare maat is.

Bekijk dus de nu in de notebook aanwezige harde schijf goed, meet de dikte of ga aan de hand van het type-nummer na wat de specificaties zijn.

Waarschijnlijk kan de oude harddisk prima in de case van je keus, doordat de ata connectie nog steeds veruit het gangbaarst is voor 2,5" harde schijven, waardoor het er wel expliciet bij zou staan
als de case een s-ata connectie heeft.

De harddisk van je keuze heeft een ata connectie en is van de nu gangbare maat, past dus waarschijnlijk, als je notebook niet al te gedateerd is.

[ Voor 8% gewijzigd door ParkOverall op 28-05-2006 15:42 ]

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 21:53
Ik heb onlangs mijn seagate 80 gb 4200 rpm vervangen door een 7200 rpm 60 gb hitachi.

Toevallig hebben ze bij Sallandautomatisering een setje te koop voor €100 :). Ik heb deze gekocht en hij bevalt me best goed. Je krijgt dan netjes een mooie usb 2.0 casing met dubbele usb stekkers erbij.
( zie Hardeschijven > extern > onderaan kijken )

Ik heb de data overgepompt via norton ghost 10.

If it aint broke, fix it till it is!

Verwijderd

Topicstarter
Na beetje onderzoeken etc. Heb ik de exacte specificaties van mijn laptop gevonden.

Specificaties KLIK

Hieruit blijk dus dat ik een ATA-100 hardeschijf heb.
Nu had ik een Hitachi Travelstar 7k60 uitgekozen deze is volgens de pricewatch ook ATA-100.

Pricewatch KLIK

Alleen volgens de product informatie van de fabrikant ATA-6. Kortom gaat dit werken zo? En wat houd dat ATA in?

Productinfo KLIK

Nog een paar kleine vraagjes mocht het passen:

- Gaat mijn laptop meer stroom verbruiken en zo ja in wat voor een mate merk ik dat in mijn batterij duur?
- Gaat mijn laptop meer lawaai produceren en in wat voor een mate?
- Dus ik zou er ook een travelstar 7k100 100gb in kunnen zetten?

thnx in advance...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 02:06 ]

Verwijderd

Ik heb ongeveer de zelfde vraag. Heb een oude bootcd van Ghost zonder USB driver en wil graag tbv het maken van een exacte back-up een bestand ontvangen voor het booten met Ghost incl. USB ondersteuning, heeft iemand deze in huis?

Mag ook een ander kloon programma zijn, als ik maar die kopie kan gana maken.

Alvast bedankt

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 01:19:
Na beetje onderzoeken etc. Heb ik de exacte specificaties van mijn laptop gevonden.

Specificaties KLIK

Hieruit blijk dus dat ik een ATA-100 hardeschijf heb.
Nu had ik een Hitachi Travelstar 7k60 uitgekozen deze is volgens de pricewatch ook ATA-100.

Pricewatch KLIK

Alleen volgens de product informatie van de fabrikant ATA-6. Kortom gaat dit werken zo? En wat houd dat ATA in?
Lijkt me wel :). Ata is gewoon de 40-pins aansluiting.
Productinfo KLIK

Nog een paar kleine vraagjes mocht het passen:

- Gaat mijn laptop meer stroom verbruiken en zo ja in wat voor een mate merk ik dat in mijn batterij duur?
- Gaat mijn laptop meer lawaai produceren en in wat voor een mate?
- Dus ik zou er ook een travelstar 7k100 100gb in kunnen zetten?

thnx in advance...
• Ik zou kijken naar het stroomverbruik van je oude en nieuwe schijf, en dan uitrekenen B)
• Ik zou kijken naar de specs over lawaai
• Wat mij betreft wel :).
Pagina: 1