Belkin USB2 behuizing met WD250GB probleem

Pagina: 1
Acties:

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32
Nadat mijn moederbord van mijn pc ermee ophield besloot ik om een USB behuizing te kopen zodat ik in ieder geval via mijn laptop bij mijn documenten kan komen. De harddisk uit de pc gehaald, op 'single master' gejumperd, aangesloten op de belkin usb2 behuizing (type nr: F5U209). Stroom erop, usb kabel in de laptop (draait XP SP2). Windows herkent keurig de eerste partitie, maar de documenten waar het om gaat staan op de tweede partitie. Ik open disk management en zie daar dat de externe schijf herkent wordt als een 2TB schijf, met 2 partities en na de 2e partitie een bult vrije ruimte. De tweede partitie is zo te zien wel de juiste grootte, maar er staat niet bij dat het NTFS is (wat het wel is).

Op de doos van de behuizing staat dat ie harde schijven tot 250GB aan kan, en een andere schijf (van 80GB) werkt wel goed.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-02 00:28
BIOS van je laptop up-to-date?
Probeer de hdd eens aan te sluiten op een andere pc? (vriend, buurman)

• Nvidiot
Laptop heeft de nieuwste bios erop staan (en zou voor usb hardeschijven ook niet uit mogen maken)
Andere pc heb ik voorlopig even niet bij de hand helaas, en ik heb die documenten zsm nodig (Dingen gaan altijd op het verkeerde moment stuk :( )

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Heb je hem al geprobeerd gewoon via ide aan te sluiten misschien is je 2e partitie gewoon weg beschadigd.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Nvidiot
Via IDE aansluiten is een leuk idee, maar ik heb hier alleen een laptop ter beschikking... Daar komt nog bij dat als inderdaad de 2e partitie beschadigd is, ik zou verwachten dat de schijf wel gewoon goed gezien wordt als een 250GB schijf en niet als een 2TB schijf.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Waarschijnlijk is het MBR van die schijf corrupt.
De schijf zelf werkt namelijk nog wel alleen is het bestandssysteem 'kapot'.

Windows XP heeft een tooltje, 'fixmbr.exe' maar ik weet niet of dit voor USB-schijven ook zal werken.

Wees iig voorzichtig met te snelle veranderingen, met een fout kun je al je data " :w " zeggen...
Probeer ook eens PartitionMagic, eens kijken wat die ervan zegt.

[ Voor 7% gewijzigd door DarthPlastic op 27-05-2006 13:45 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Dat 2 TB had ik overheen gelezen waarschijnlijk MBR beschadigd zoals hierboven al werd vermeld.
Verder geen vreemde geluiden uit de schijf misschien is ie fysiek aan het overlijden.
Maar draai er maar eens een recoverytool overheen en partitioneer hem opnieuw dat is waarschijnlijk de snelste oplossing.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:38
Schijf wel op master gezet, veel USB behuizingen hebben problemen als de HD op slave op cable select staat

• Nvidiot
GetDataBack is nu bezig, als ik de juiste partitie selecteer geeft ie geen foutmeldingen, selecteer ik de hele schijf krijg ik een bult foutmeldingen. De schijf maakt geen rare geluiden, dus fysiek is ie in orde. Opnieuw partitioneren doe ik pas nadat ik mijn data terug heb... Ik draaide altijd elke nacht een backup, maar die is de afgelopen paar weken ook niet goed gegaan. Dat gaan we maandag dus meteen maar even fixen als ik mijn nieuwe pc heb.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Nvidiot schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:32:
GetDataBack is nu bezig, als ik de juiste partitie selecteer geeft ie geen foutmeldingen, selecteer ik de hele schijf krijg ik een bult foutmeldingen. De schijf maakt geen rare geluiden, dus fysiek is ie in orde. Opnieuw partitioneren doe ik pas nadat ik mijn data terug heb... Ik draaide altijd elke nacht een backup, maar die is de afgelopen paar weken ook niet goed gegaan. Dat gaan we maandag dus meteen maar even fixen als ik mijn nieuwe pc heb.
Kopieer idd alles, en check of je belangrijkste bestanden nog openen.
Daarna rustig helemaal leegformatten en opnieuw partitioneren :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Pagina: 1