[TV OUT] Welke kaart voor dedicated TV-out?

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 12:51

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb een Shuttle-tje als HTPC met daarin een hele oude Nvidia Riva TNT2 AGP videokaart. Destijds (1999 ofzo) de goedkoopste met TV-out. Ik gebruik deze kaart in combinatie met TV Tool om er nog enigszins een acceptabele beeldkwaliteit uit te halen. Zonder dat heb ik geen overscan en is het beeld veel te flets.

Ik zie om mij heen bij mensen dat er wel degelijk kaarten zijn met een acceptabele TV-out, zonder dat hulpmiddelen als TV Tool noodzakelijk zijn. Ik overweeg dus een nieuwe grafische kaart te kopen. Natuurlijk heb ik de search hier en Google al geprobeerd maar vind alleen oude topics, en kan me voorstellen dat de realiteit inmiddels weer anders is.

Wat ik zoek is (denk ik) simpel:
- AGP
- Goede TV out, liefst met overscan of zoom functie
- Composiet uitgang (het beeld gaat via een draadloze transmitter naar de beamer)
- 2D of 3D snelheid, fancy chipset en onboard geheugen zijn absoluut van ondergeschikt belang
- Native PAL resolutie zou leuk zijn
- De TV-out wordt gebruikt als primaire display, dus hij moet het gelijk doen, niet alleen in Windows of alleen als overlay
- Passief gekoeld

Volgens de TV-out FAQ alhier is er voor de Nvidia een Detonator versie te vinden die PAL resolutie genereert. Helaas dateert deze FAQ ook uit 2002 dus de vraag is of dat niet inmiddels standaard is.

Als ik ga zoeken aan de onderkant van de markt vind ik 2 geschikte kandidaten:
De Asus V9250-X met een Nvidia GeForce chipset, of
De Asus Radeon A9250 met ATI chipset

Helaas reppen de specs natuurlijk alleen over hoge resoluties, megahertzen en andere dingen die ik van ondergeschikt belang vind. Helaas lijken de fabrikanten juist de TV out van ondergeschikt belang te vinden. Iemand ervaring met een van bovengenoemde kaarten die me kan vertellen of deze voldoen aan hetgeen ik verlang? Andere suggesties of gedachten zijn natuurlijk ook welkom.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 11:12
Ik gebruik de asus 9250 (ati gpu) met 128mb ram met zowel tv als monitor en deze geeft momenteel beter beeld op mijn tv dan mijn 9700pro en mijn 7800gt en dit kaartje is dan ook nog passief gekoeld dus echt ideaal voor een HTPC.

edit: Hij geeft ook onmiddelijk beeld op de tv out. Dus werken met een tv alleen is ook perfect mogelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door 601jean op 27-05-2006 13:58 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Goed punt om op te letten; hij moet dus ook passief gekoeld zijn :)

Kun jij me ook vertellen of die 9250 al bij het opstarten beeld geeft op de tv out? Of doet ie het pas na aktiveren?

Edit: Thanks :)

[ Voor 5% gewijzigd door SeatRider op 27-05-2006 14:00 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn Asus Radeon 9250 ontvangen. Op zich zeer tevreden over de initiele kwaliteit van het TV out signaal. Zonder TV tool beeldvullend en zeer contrastrijk. Alleen... in PAL lopen de kleuren enorm in elkaar over. Icoontjes op de desktop en het kleurenspectrum in het controlpanel is 1 grote wirwar van kleuren. En dat is ook zichtbaar bij het afspelen van een DIVX filmpje. Kortom, niet wat je wil voor een HTPC. En ook niet wat ik was gewend bij mijn 7 jaar oude Nvidia!

Nu is het gekke dat als ik hem instel op NTSC, dat het overlopen van kleuren ook direkt weg is. Helaas is mijn TV native PAL, en mijn beamer geeft ook een beter beeld bij PAL signaal, dus NTSC is eigenlijk geen acceptabele oplossing.

Iemand enig idee of ik een setting over het hoofd zie? Ik heb al geprobeerd met de standaard drivers en de Omega drivers, maar het effect is al zichtbaar bij het booten, dus nog voor er drivers geladen zijn. Zijn er geupdate ROMs voor deze kaart, of heb ik toch de verkeerde gekocht?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hmm ik heb hier ook goede ervaringen met de 9xxx serie.
Ik heb zelf een Radeon 9000 gehad en ben altijd zeer te spreken geweest over de TV-Out.
Filmpje op de breedbeeld TV kijken beneden was nooit een probleem.

Of je iets met de settings fout doet kan ik je niet vertellen. Wel zijn er verschillende PAL modi te kiezen in het ATi Control Panel van vroeger. Ik ga er van uit dat dat nog steeds zo is. Misschien kan dat je probleem verhelpen?

En misschien kun je nog wat met een site over TV-Out op Radeon. Hij is ietwat gedateert maar ik denk dat het overgrote deel van de geintjes die ze daar uithalen nog wel toe te passen zijn.

Volgens mij heb ik mijn oude 9000 zelfs nog hier liggen in een doosje. Als je interesse hebt moet je maar even contact opnemen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Ultraman op 03-06-2006 01:08 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
cybersteef schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 00:24:
Hmm ik heb hier ook goede ervaringen met de 9xxx serie.
Ik heb zelf een Radeon 9000 gehad en ben altijd zeer te spreken geweest over de TV-Out.
Filmpje op de breedbeeld TV kijken beneden was nooit een probleem.

Of je iets met de settings fout doet kan ik je niet vertellen. Wel zijn er verschillende PAL modi te kiezen in het ATi Control Panel van vroeger. Ik ga er van uit dat dat nog steeds zo is. Misschien kan dat je probleem verhelpen?

En misschien kun je nog wat met een site over TV-Out op Radeon. Hij is ietwat gedateert maar ik denk dat het overgrote deel van de geintjes die ze daar uithalen nog wel toe te passen zijn.

Volgens mij heb ik mijn oude 9000 zelfs nog hier liggen in een doosje. Als je interesse hebt moet je maar even contact opnemen :)
Mooie site waar je naartoe verwijst. Het fenomeen waar ik last van heb (crosstalk color) schijnt met een setting Composite Dot Crawl op te lossen te zijn. Helaas hebben zowel de recente Catalyst als de Omega Drivers deze setting niet meer. Ik heb een oude versie van het ATI control panel gevonden op internet en die geinstalleerd (icm een kale driverset). Dan heb ik de setting wel, maar hij blijkt niks meer uit te halen, iig niet met mijn videokaart.

Nog iemand suggesties? Zou ik meer kans hebben met een Nvidia kaart?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Kleine update: heb zojuist Catalyst 5.1 gedownload. Dat is de oudste versie van de drivers, maar de eerste met ondersteuning voor de 9250. De control panel die hier bij zit heeft ook een Dot Crawl optie, en die doet het nog ook. Het effect is niet helemaal weg (kan ook niet echt met composiet) maar zeker de helft minder erg als dat het was, wat het totaaleffect van de upgrade brengt op: scherper en contrastrijker beeld dan de Nvidia, zelfs in vergelijking met TV tool, en dot crawl is nu vergelijkbaar met de Nvidia. Kortom, hier kan ik mee leven.

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 11:12
Ik heb daarnet even gekeken en ik werk op pal B instelling voor mijn tv en daarmee heb ik perfect beeld zonder kleuren die overlopen. Ik denk eerder dat het aan de kabel of een instelling ligt. Ik had in het begin ook last van slecht beeld en dit kwam door een standaard kabeltje, nu heb ik een volledig vergulde kabel die dubbel afgeschermd is en het beeld is nu perfect.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je een radeon hebt, moet je hier eens kijken: RGB-scart met een HTPC
Schijnt alleen met ATI's te werken, maar dan ook erg goed. Geen TV-out meer nodig, gewoon op de VGA :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
601jean schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 13:11:
Ik heb daarnet even gekeken en ik werk op pal B instelling voor mijn tv en daarmee heb ik perfect beeld zonder kleuren die overlopen. Ik denk eerder dat het aan de kabel of een instelling ligt. Ik had in het begin ook last van slecht beeld en dit kwam door een standaard kabeltje, nu heb ik een volledig vergulde kabel die dubbel afgeschermd is en het beeld is nu perfect.
Ja, daar zal het ongetwijfeld ook mee te maken hebben, echter dit is denk ik voor mij het maximaal haalbare. Er zit bij mij nog een AV receiver tussen en een draadloze AV transmitter, een beetje verlies is ingecalculeerd. Optimaal zou zijn een 10m lange VGA kabel dwars over het plafond weten weg te werken richting beamer, dan zou die hele TV out niet nodig zijn, maar ik zou niet weten hoe.

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 16:59
Een 10 meter lange vga kabel heeft ook last van kwaliteitsverlies...

Heb je wel eens overwogen om een media boxje te kopen die via lan of wlan werkt? Dan stream je je divx'jes en andere files via netwerk en draai je ze op je lokale kastje in plaats van dat je je video signaal verstuurd.

[ Voor 9% gewijzigd door walterg op 03-06-2006 14:44 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
walterg schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 14:43:
Een 10 meter lange vga kabel heeft ook last van kwaliteitsverlies...

Heb je wel eens overwogen om een media boxje te kopen die via lan of wlan werkt? Dan stream je je divx'jes en andere files via netwerk en draai je ze op je lokale kastje in plaats van dat je je video signaal verstuurd.
Ja heb ik overwogen. Sterker nog, de shuttle waar ie nu op staat heeft een tijdje via wlan gedraaid maar dat was niet te doen. Divxen die continu haperden of zelf stopten. Mijn conclusie was toen dat wlan niet goed is om media mee te streamen. Maar zelfs al zou ik dat wel betrouwbaarder krijgen, dan moet de auto van de shuttle weer terug naar de receiver (glasvezel of tulp), dus een kabel zal ik toch moeten trekken...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb op mn MCE systeem een Ati Radeon 9200 (128 MB), die zonder monitor direct op mijn TV zit (en dus direct al beeld geeft bij booten). Perfecte tv-out, stukken scherper dan al mijn andere 30 kaarten die ik in de loop der tijd heb gehad.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Exorcist schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 15:00:
Ik heb op mn MCE systeem een Ati Radeon 9200 (128 MB), die zonder monitor direct op mijn TV zit (en dus direct al beeld geeft bij booten). Perfecte tv-out, stukken scherper dan al mijn andere 30 kaarten die ik in de loop der tijd heb gehad.
Inderdaad :) Vanavond een videoavondje waarbij ik voor het eerst echt gebruik heb gemaakt van de kaart en ik moet zeggen, dat de beedkwaliteit ECHT stukken beter is vergeleken met mijn oude (Nvidia) kaart. ATI FTW!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik schop even mijn eigen topic naar voren.

Inmiddels is de Radeon 9250 verleden tijd. Heb een receiver met S-video en een VGA kabel naar de beamer getrokken. Dat ging een tijdje goed met een Radeon 9200, die heeft namelijk S-video EN doet simultaan VGA en TV-out.

Ik heb nu een Panasonic PT-AX100 beamer besteld, deze heeft een 1280x720 native LCD. Helaas kan ik de Radeon er niet van overtuigen deze resolutie aan te nemen zonder dat ie op de TV out gaat pannen. Pannen is dat je desktopresolutie 640x480 of 800x600 is en met de muis mee over de hogere resolutie scrollt. Suboptimaal dus voor het bekijken van films.

Ik heb Powerstrip, alsmede de Catalyst 6.6 en Omega drivers 3.8.252 al geprobeerd.

Ik vrees dat ik dus een nieuw kaartje moet gaan bestellen. Inmiddels is het wensenlijstje dus:
* S-video TV out (hieraan zit een Sony 16:9 CRT)
* Ondersteuning voor 1280x720 resolutie
* Hij moet dit simultaan kunnen zonder te pannen!
* Bij voorkeur geen DVI maar VGA aansluiting
* Passief gekoeld

Zou ik weer terug moeten naar Nvidia, of kunnen recentere ATI's wel hogere resoluties via TV out aan zonder te pannen? Of mis ik ergens een mega handig tooltje, vinkje of setting waarmee ik panning uit kan zetten?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Kickje.

Iemand die input heeft op mijn hierboven gestelde vraag?

Pagina: 1