Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Omgekeerde verdeeldoos

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 13:17
Een tijdje geleden heb ik een stekkerdoos aangeschaft die ik via een USB poort aan mijn server kan hangen. De reden hiervoor is omdat ik dan niet in mijn natte zwembroek door het huis heen hoef, als ik de verlichting van het zwembad wil aanzetten, maar dit met mijn pda (of laptop) kan doen (wifi naar server etc.).

Het nadeel is echter, stel ik niet buiten ben, en gewoon de verlichting met de licht-schakelaar wil aanzetten, dit niet meer gaat omdat de verlichting op de bovengenoemde stekkerdoos zit.

Ik zoek dus eigenlijk zoiets om een soort van omgekeerd-werkende verdeeldoos of traphuis-schakeling. Ik kan wel zelf iets in mekaar zetten maar omdat de zwembad verlichting de nodige amperes trekt zoek ik eigenlijk naar en kant-en-klare veilige oplossing. Ik zou eigenlijk niet weten hoe dit heet, heb bij conrad door de catalogus heen gebladerd en op google wat wilde termen gegooid, maar ik kom nergens uit.

Ter verduidelijking een schemaatje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/adeklerk/tweakersvraag.JPG

Hoe het het apparaat op de ?? (als het bestaat)

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
daar heb je toch geen apparaat voor nodig? Je kan de kabels gewoon aan elkaar verbinden, op voorwaarde dat De nullen en fases aan elkaar zetten, en neit een fase aan een nul. En dat beide bronnen op dezelfde fase zitten! Ik denk ook dat het fotu gaat met dimmen

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:50
Het klinkt als een hotelschakeling. Hoe werkt die stekkerdoos bij je server precies? Oops, linkje gemist. Dit is de logica van een een hotelschakeling, of eigenlijk een kruisschakeling: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/hotel.html Dit is misschien nog wel het duidelijkste: Afbeeldingslocatie: http://www.natuurwetenschappen.nl/artikelfiles/auteurs/wissel_schak_klein.gif

Waar moet je nu echt heel goed op letten: je moet altijd dezelfde nul gebruiken. Dit is dus redelijk link omdat je natuurlijk de stekker van je stekkerdoos om kunt draaien. Eigenlijk moet je dit dus op de een of andere manier fixeren, bijvoorbeeld door de stekkerdoos aan de muur te monteren en deze direct op de bekabeling aan te sluiten.

[ Voor 99% gewijzigd door djluc op 27-05-2006 12:58 ]

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 13:17
djluc schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 12:43:
Het klinkt als een hotelschakeling. Hoe werkt die stekkerdoos bij je server precies? Oops, linkje gemist. Dit is de logica van een een hotelschakeling, of eigenlijk een kruisschakeling: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/hotel.html Dit is misschien nog wel het duidelijkste: [afbeelding]

Waar moet je nu echt heel goed op letten: je moet altijd dezelfde nul gebruiken. Dit is dus redelijk link omdat je natuurlijk de stekker van je stekkerdoos om kunt draaien. Eigenlijk moet je dit dus op de een of andere manier fixeren, bijvoorbeeld door de stekkerdoos aan de muur te monteren en deze direct op de bekabeling aan te sluiten.
Ik kende het onder de naam traphuis-schakeling, zoals in het plaatje, een schakelaar onder en een boven aan de trap. Je geeft zelf ook al aan, dat het link is omdat je de nul-draad kan verwisselen, dat is dan ook de reden dat ik zoek naar een kant en klare oplossing. Ik moet er niet aan denken dat iemand anders ff snel een stekkertje wil verwisselen en daarbij en zichzelf en server onder stroom zet.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 08:07
Is een USB HID lichtknop niet wat?
Of wil je de pc ook niet altijd aan hebben staan?

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

Gewoon een wisselschakeling gebruiken waarbij 1 van de 2 schakelaars een relais is, dewelke wordt gestuurd door je usb poort.

• djluc
Je kunt er niet zomaar iemand mee onder stroom zetten (als je uiteraard alles netjes aansluit) maar wel kortsluiting veroorzaken. Je probleem is die stekkerdoos (schakelaar). Dat is in het tekeningetje bijvoorbeeld de schakelaar "onderaan de trap". Je zal die toch op de een of andere manier moeten aansluiten, dat kan niet op een standaard manier.

Eventueel heb ik wel een meer omslachtige maar mogelijke oplossing mocht je echt geen zin hebben om dit goed aan te sluiten: Een relais kopen die met bijvoorbeeld een 12volt stroom van een adapter werkt.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:37

orf

Je kunt aan je stekkerdoor ook een campingstekker zetten. (en natuurlijk een camping-stopcontact gebruiken). Dan kún je de stekker er maar op één manier insteken. Dat heb ik weleens gebruikt bij fase gevoelige apparatuur.

• djluc
Slim! Dat kan zelf al met standaard AC connectoren: http://www.verkoop.licht-geluid.nl/Iec-Euro_485.html
Afbeeldingslocatie: http://www.verkoop.licht-geluid.nl/Afbeeldingen/HL90435.jpg

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:19
djluc schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 12:43:
Het klinkt als een hotelschakeling. Hoe werkt die stekkerdoos bij je server precies? Oops, linkje gemist. Dit is de logica van een een hotelschakeling, of eigenlijk een kruisschakeling: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/hotel.html Dit is misschien nog wel het duidelijkste: [afbeelding]

kan je niet beter dit doen ?

• djluc
Wat kan je beter doen?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
Je hoeft de stekker een keer om te draaien en je schakelt met een enkelpolige schakelaar alleen de nul!! Ik neem aan dat zo'n standaard stekkerdoos (zal het even na meten) een enkelpoligeschakelaar heeft. Je hebt dus eigenlijk een schakelaar nodig die zowel de nul als de fase schakelt, dit wordt vaker voor buitenverlichting en wasmachineschakelaars gebruikt. En heb je optimale zekerheid op die manier.

Edit: Van de twee geteste stekkerdozen wordt er dubbelpolig geschakelt, dus kan niet perongeluk alleen de nul geschakelt worden. Desalnietemin zou ik het even controleren.

[ Voor 19% gewijzigd door 5mebibyte op 27-05-2006 20:24 ]

verdwaalde ict'er op elektro!

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
Wat je ook nog altijd kunt doen is heel wat anders. Je kunt bijvoorbeeld een draadloze ontvanger kopen en daar je verlichting aan hangen, als dat veel is zoals je zei pak je een los relais met meer vermogen die dubbelpolig is en je bent zeker van je nul fase verhaal.
En tuurlijk kan ik er niet om heen dat je zwembad verlichting aan te zetten met een pda stoer is, maar ik denk dat een afstandbediening ook in zekere zin stoer overkomt vanuit je luie stoel ff de verlichting aan maken. En er zitten twee kanelen op dus kun je direct alle buiten verlichting uitzetten voor sfeer. :9

verdwaalde ict'er op elektro!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Laat de stekkerdoos een relais schakelen, waarbij je het relais ook kan overbruggen of onderbreken door een 2 wisselschakelaar.

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Wat ik zou doen:

[mogelijkheid1]
1. verplaats schakelbare stekkerdoos naar de kast
2. haal een wisselrelais en een hotel/wisselschakelaar en maak hiermee een hotelschakeling (zie hierboven) en bouw het relais en de schakelaar vast op dezelfde plek (bijvoorbeeld in een inbouwdoos)
3. Maak een standaard relaisschakelding met een transistor en wat andere meuk en hangt dat aan een datapin van je printerpoort (zie FAQ)

Dan kan je door dat pinnetje met software te schakelen, of door de knop om te zetten de zut schakelen.
[/mogelijkheid1]

[mogelijkheid2]
Maak aan je compoort een drukknop volgens het winamp serieel bedien verhaal, en maak een stukje software wat de stekkerdoos schakelt.
[/mogelijkheid2]

Mogelijkheid 1 is ook te gebruiken als de pc/server uitstaat, maar is hardwarematig moelijker dan 2, maar softwarematig een stuk makkelijker.
Mogelijkheid 2 is hardwarematig doodsimpel, gewoon een knopje met 2 draden aan de seriele poort prutsen, maar vereist wat gepiel met software (ik heb geen idee hoe de aansturing van die stekkerdoos zit en dergelijke)

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 07:04
Ik heb het topic niet helemaal goed gelezen maar misschien heb je wat aan deze site:
http://www.epanorama.net/circuits/parallel_output.html#winweb
kun je vanaf nu zelfs vanaf de andere kant van de wereld je zwebmad verlichting schakelen :*)

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• djluc
Hij zoekt meer naar een kant-en-klare oplossing, bijvoorbeeld een kastje wat deze functionaliteit mogelijk maakt.
Pagina: 1