Beste RAID-0 HDD config om te download & uitpakken

Pagina: 1
Acties:

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik denk dat dit een punt is waar veel mensen tegenaan lopen:

Welke raid0 config kan ik het beste kopen om goed mee te kunnen downloaden / uitpakken / branden / verwijderen / downloaden enz.

Waar ik nu tegenaan loop is het probleem dat als je iedere dag 10 gb download, ook weer uitpakt en weer verwijderd terwijl je ondertussen 20 gb weer download ( met 22mbit geen probleem) de harde schijf behoorlijk traag word na een week of 3/4.

Ik wil ervan af dat mn systeem er 15 min over doet om een dvd uit te pakken.

Ik zie zo'n beetje door de bomen het bos niet meer wat nu eigenlijk het beste is om te kopen in dit geval.

Ik wil er 350 euro aan besteden om een goede en snelle oplossing te bereiken.

Ik heb een nForce3 250 mobo dus ik kan de onboard sata controller gebruiken om de raid config op te bouwen.

Ik heb al wat vooronderzoek gedaan en sta voor de keuze: is het de dure €/GB verhouding waard om 2x de Raptor WD740ADFD aan te schaffen, of is het toch verstandiger om voor meer capaciteit te kiezen omdat de snelheidswinst niet zo goed merkbaar is met het uitpakken.

En mijn twijfel is, maak ik wel de juiste keuze om gelijk aan een raid0 config te denken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Mvrg,

Rob

w00t

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zou eerder eens kijken naar een goed defragmentatie programma. De traagheid ligt duidelijk niet aan je hardware zelf, als het in het begin wel goed werkt en na een aantal weken traag wordt.

Had hier zelf ook last van, maar nu heb ik als defragprogramma Diskeeper dat gaat defragmenteren zodra de pc even niks staat te doen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb een raid 0 van 2 x 80 Gb samsung spinpoint op een Asus A8n-vm cms geforce 6150 chipset met een amd X2 3800

Een dvd (4,5 gb) pak in in 3 minuten uit met winrar.

Heb zitten twijfelen voor de raptor schijven maar vond de meerprijs tov de samsungs te groot.
De samsungs zijn ook heel erg stil overigens

[ Voor 4% gewijzigd door bgrr op 27-05-2006 02:29 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gizz schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 01:23:
Ik zou eerder eens kijken naar een goed defragmentatie programma. De traagheid ligt duidelijk niet aan je hardware zelf, als het in het begin wel goed werkt en na een aantal weken traag wordt.

Had hier zelf ook last van, maar nu heb ik als defragprogramma Diskeeper dat gaat defragmenteren zodra de pc even niks staat te doen.
^^ Met stom :) Kijk eens naar O&O Defrag, die kun je zelfs optimaliseren voor dit soort dingen. Want wat je feitelijk doet is je raid 0 als fileserver laten draaien - en laat O&O daar nou net handig op ingespeeld hebben met 1 van zijn opties ;)

Verder denk ik dat 1 disk wel genoeg is om je van in/uitpakproblemen af te helpen. Zolang je 2 controllers het werk kunt laten doen, heb je nergens last van - gaat van de ene disk naar de andere, of 1 van die twee nou een raid-array is of niet. Dan kun je van je raid array uitpakken naar je 3e disk, en ook weer verwijderen van dar af (tenzij je het wilt bewaren natuurlijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
bgrr schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 01:45:
Ik heb een raid 0 van 2 x 80 Gb samsung spinpoint op een Asus A8n-vm cms geforce 6150 chipset met een amd X2 3800

Een dvd (4,5 gb) pak in in 3 minuten uit met winrar.

Heb zitten twijfelen voor de raptor schijven maar vond de meerprijs tov de samsungs te groot.
De samsungs zijn ook heel erg stil overigens
Kijk 3 minuten is iets waar ik wel tevrede mee zou zijn. Het is natuurlijk wel zo dat ik geen 75 euro per schijf extra wil investeren om het niet in 3:00 maar in 2:30 minuten uit te laten pakken, bij wijze van.

Dat vind ik dan net iets te duur. Om het krom te zeggen betaal je dan 2x 75 euro voor een tijdwinst van 30 seconden. Dan wil ik die 150 euro liever investeren in 2 (goede en zeer snelle) hdd's met een dubbel zo grote capaciteit, dan er de volle mep voor betalen om het dan toch in 2:30 uit te kunnen pakken.
The_Eagle schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 01:56:
[...]
Verder denk ik dat 1 disk wel genoeg is om je van in/uitpakproblemen af te helpen. Zolang je 2 controllers het werk kunt laten doen, heb je nergens last van - gaat van de ene disk naar de andere, of 1 van die twee nou een raid-array is of niet. Dan kun je van je raid array uitpakken naar je 3e disk, en ook weer verwijderen van dar af (tenzij je het wilt bewaren natuurlijk ;)
Dus als ik je begrijp is het ook een goede optie om 2 snelle hdd's te kopen met kleine capaciteit en die in RAID te laten draaien + 1 hdd te kopen met een grote capaciteit om vanaf die RAID naar deze grote hdd uit te pakken?

Teveel mogelijkheden zoals ik het nu zie. Het is best een flink bedrag dat ik wil spenderen aan mn nieuwe hddconfig en wil graag dat ik ook het beste eruit haal.

w00t

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:36
1
Om snel uit te pakken met gewone schijven dan moet je met 2 schijven werken(deze niet aan 1 kabel aansluiten).
Dus eentje om te downloaden, en een om naar uit te pakken.
Indien je autounpack gebruikt, deze pakt de films automatisch uit, hier kun je bijv elke 10 minuten
laten checken(wat hij al gechecked heeft kontroleert hij niet opnieuw)

2 Hetzelfde met raptor schijven.

3 raid 0 met gewone schijven, je moet dus 2 x raid 0 maken, dus 4 schijven.
Dit kan met onboard raid kontroller en met gewone kontroller.

4 raid 0 met raptor schijven, ook hier 2 x raid 0 maken, dus ook 4 schijven.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Ik heb Samsung 160GBx2 7200RPM in RAID0 en doe ongeveer 6 minuten over een RAR van 4GB uit te pakken op dezelfde schijf. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het in 3 minuten kan

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 17:14
Van schijf A naar schijf B gaat hier in 1.45m (2x160GB Maxtor S-ATA) niet in raid config

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Dan doe ik vast iets verkeerd...schijven zijn bij mij nooit veel gefragmenteerd dus dat lijkt me niet het probleem

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

Volgens mij gaat het juist sneller om niet in raid te doen maar gewoon op 1 schijf downloaden en op de andere uit te pakken. Zo doe ik het tenminste en ik download op nog een heel oude IDE maxtor. Toch kan ik een image van 4.5 gig in 3-4 minuten uitpakken op een andere schijf.