PC doet niets, alleen de fans spinnen heel even op.

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Zoals de topictitel al zegt: mijn PC start niet meer, alleen de CPU- en de case-fan spinnen heel even op. Met heel even bedoel ik minder dan 0,5 seconden, het is alsof iemand de fans een zwaai geeft.

Situatie:
Vanmiddag viel mijn pc spontaan uit (ik was er helaas niet bij toen het gebeurde).
Hij stond gewoon in Windows te draaien, geen game, alleen een 100% stressed CPU vanwege FightAids@home. Na de stroom er een kwartiertje volledig af, deed hij het weer.

Kom ik vanavond thuis en ja hoor, weer uitgevallen.
Stroom er weer een kwartiertje af, maar dat wilde helaas niet meer baten.
Alle kaarten eruit gehaald, geheugen eruit en HDD, CD- en DVD brander eruit, maar dat wilde ook niet baten.

De powerled van het mobo gaat braaf branden, dus stroom staat er in ieder geval op de voeding.
Een ding valt me wel op: zodra ik de pc probeer te starten, spinnen zoals eerder gezegd de cpu- en casefan heel even op en dan stoppen ze er weer mee. Ze spinnen echter te weinig op om ze te horen; je ziet ze alleen heel even een 'zwaai' maken.
Als ik dan de HDD aansluit en de stroom erop doe, maken de fans ook heel even een 'zwaai', maar de HDD spint niet op. Het lijkt dus alsof de PC te weinig stroom krijgt om de HDD op te laten spinnen

Ik heb al gezocht in de search of iemand dit probleem van 'heel even opspinnende fans heeft gehad,' maar ik kon niks vinden. Ja natuurlijk wel veel mensen met niet-opstartende pc's, maar niemand waarvan wel heel even de fans gaan spinnen, maar weer niet de HDD.

Volgens mij komt het er dus op neer dat mijn voeding heel even stroom op het mobo zet, maar er daarna meteen weer mee stopt. Waar moet ik het probleem zoeken dat de voeding heel kort probeert stroom te zetten op de pc?
Het lijkt mij het meest logisch dat of het mobo de geest heeft gegeven of de voeding.
Wie heeft hier ervaring mee, met fans die heeeeeel even opspinnen, maar voor de rest helemaal niks?

Specificaties:
Voeding: Aopen 350Watt
ASUS A8N-E
AMD 64 3200+

Onderdelen die ik eruit gehaald heb:
2x 512 MB Corsair
ASUS GeForce 6600GT
Hauppauge WinTVGO
Maxtor 250 GB SATA
ASUS DVD Brander
Aopen CD Brander (52x)

De pc doet helemaal niks; zelfs geen piepje.
O ja, ik heb ook geprobeerd het BIOS te resetten; ook geen resultaat.

[ Voor 12% gewijzigd door van.der.schulting op 27-05-2006 00:00 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:56

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb precies hetzelfde gehad
offtopic:
(helaas is dat topic onterecht gesloten en had je mijn info kunnen gebruiken)

Bij mij was de voeding die kapot was, haal deze eruit en maak de voeding open, kijk of je verbrande onderdelen ziet of eventueel een zekering die kapot is.

Mijn voeding (Chieftec) had ook tegelijkertijd mijn Aus mobo gesloopt

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je voeding in beveiliging springt omdat hij een opdonder van iets heeft gekregen of omdat er kortsluiting is in je systeem.

Probeer eens alle stekker (ook die van je moederbord) los te trekken en te controleren. Kijk ook of er geen losse schroefjes in je kast liggen die kortsluiting kunnen veroorzaken. Verwijder ook alle kaarten (inclusief je videokaart en het geheugen)

Reset ook je BIOS is via de Clear CMOS jumper (als je dan toch bezig bent) (heb je al gedaan)

Sluit dan weer de stekkers op je moederbord aan en start je computer weer op. Natuurlijk ga je zo geen beeld krijgen maar als je moederbord piept dan leeft er in ieder geval nog iets. Steek dan alles er weer één voor één in en boot elke keer. Als de voeding weer in beveiliging zou springen weet je aan wat het ligt.

Natuurlijk is het ook handig mocht je een voeding kunnen lenen om te testen.

De tip van n00bs is ook een goede maar bedenk wel dat je met het openmaken je garantie verliest.

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-05-2006 00:03 ]

• van.der.schulting
Admiral Freebee schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 00:02:
Ik denk dat je voeding in beveiliging springt omdat hij een opdonder van iets heeft gekregen of omdat er kortsluiting is in je systeem.

Probeer eens alle stekker (ook die van je moederbord) los te trekken en te controleren. Kijk ook of er geen losse schroefjes in je kast liggen die kortsluiting kunnen veroorzaken. Verwijder ook alle kaarten (inclusief je videokaart en het geheugen)
de videokaart en het geheugen; alles ligt eruit, behalve de CPU, want ik ben bang dat het mij niet meer lukt m de CPU heelhuids terug te zetten in mijn PC. Ik heb een motorische stoornis en met een CPU moet je extra voorzichtig zijn en ik ben een beetje bang dat ik dankzij mijn motorische stoornis juist mijn CPU ga mollen.
Ook de stekkers van het mobo liggen eruit; ook geen resultaat als ik die later weer aansluit.

Ik had gehoopt dat ik nog een voeding had liggen die ik kon proberen, maar helaas die voeding heeft een 20-polige stekker en de AMD64 werkt met een 24-polige stekker.

Hoe weet ik eigenlijk zeker of mijn voeding in de beveiliging springt?

[ Voor 38% gewijzigd door van.der.schulting op 27-05-2006 00:58 ]

• van.der.schulting
n00bs schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 00:00:
Ik heb precies hetzelfde gehad
offtopic:
(helaas is dat topic onterecht gesloten en had je mijn info kunnen gebruiken)

Bij mij was de voeding die kapot was, haal deze eruit en maak de voeding open, kijk of je verbrande onderdelen ziet of eventueel een zekering die kapot is.

Mijn voeding (Chieftec) had ook tegelijkertijd mijn Aus mobo gesloopt
Waar kan ik jouw topic vinden?

Verwijderd

De 20-polige stekker past prima. Misschien dat je systeem iets minder stabiel draait indien je geen extra molex op je mobo hebt, maar hij zou in ieder geval beeld moeten geven en windows opstarten etc. Kun je dus rustig proberen.
De 20-polige stekker past maar op één manier dus je kunt het niet fout doen.

• van.der.schulting
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 01:20:
De 20-polige stekker past prima. Misschien dat je systeem iets minder stabiel draait indien je geen extra molex op je mobo hebt, maar hij zou in ieder geval beeld moeten geven en windows opstarten etc. Kun je dus rustig proberen.
De 20-polige stekker past maar op één manier dus je kunt het niet fout doen.
Het is een voeding van een veel oudere AMD Thunderbird 1 Ghz. die ik wil gaan aansluiten op een AMD 64 3200, kan dat ook geen kwaad?

Verwijderd

Als het niet de voeding is toch maar even de cpu uit zijn socket wippen en terug plaatsen. ;)

Verwijderd

Heb net hetzelfde gehad met hetzelfde mobo en voeding.
Was het Mobo
Terug met een RMA naar Salland
Verder onverklaarbaar :(

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je niet te veel hardware aansluit kan het geen kwaad om even een oudere voeding te gebruiken. Gewoon even proberen om te zien of de fans opspinnen of het moederbord piept.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Admiral Freebee schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 00:02:

Reset ook je BIOS is via de Clear CMOS jumper (als je dan toch bezig bent) (heb je al gedaan)

Sluit dan weer de stekkers op je moederbord aan en start je computer weer op. Natuurlijk ga je zo geen beeld krijgen maar als je moederbord piept dan leeft er in ieder geval nog iets. Steek dan alles er weer één voor één in en boot elke keer. Als de voeding weer in beveiliging zou springen weet je aan wat het ligt.

Natuurlijk is het ook handig mocht je een voeding kunnen lenen om te testen.

De tip van n00bs is ook een goede maar bedenk wel dat je met het openmaken je garantie verliest.
Ik denk niet dat de topicstarter nog garantie heeft anders had die hem wel naar de winkel gebracht. Verder boeit het weinig als je voorzichtig je voeding openmaakt. Ik zie niet in hoe je hiermee je garantie zou verspillen.

Als je voeding defect is, zie je dit snel genoeg: verbrande printjes, verbrande weerstandjes en/of condensatoren. Bij mij heb ik toendertijd ook raar genoeg niets geroken, maar mijn voeding had wel een doorgebrande print met een paar weerstandjes. Of de voeding mijn mobo had gesloopt of dat het mobo defect was en de voeding heeft staan kortsluiten... dat weet ik niet. In ieder geval was bij mij beiden kapot.

Als er verder niets met de pc gedaan is laaste tijd en alleen heeft gestaan, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat het de CPU of iets anders is... maar meten is weten ;)

Als ik bij mij de 4-polige voeding stekker van de cpu eruit haalde, spinde mijn fans beter op dan met die connector aangesloten en ook bleef het spannings lampje op het mobo gewoon branden. Verder ook alleen fans die voor een fractie van een seconde opspinde en daarna weer uitgingen.

Maar het allermakkelijkste om te proberen is even een andere ATX voeding erop aan te sluiten. 200Watt is echt wel voldoende al om alleen even te testen of die wil booten.

• van.der.schulting
n00bs schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 09:38:
[...]

Ik denk niet dat de topicstarter nog garantie heeft anders had die hem wel naar de winkel gebracht. Verder boeit het weinig als je voorzichtig je voeding openmaakt. Ik zie niet in hoe je hiermee je garantie zou verspillen.
.
Ik heb wel nog garantie op het systeem, dat is ook een van de redenen dat ik mijn CPU er niet uit haal.
Ik probeer in ieder geval het van het weekend nog zelf op te lossen.

Ik ga in ieder geval even een oude voeding erbij pakken en proberen........

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

ook ik heb dit exact zo gehad. Was ook de voeding. Als je de lijnen bekeek was alles prima (als in doormeten met een multimeter :)) Ook van binnen niets te zien. Forced starten (dus die 2 draadjes aan elkaar) ging ook prima. Echter het systeem opstarten ging niet. Heel even de fans aan en het was weer gebeurd.

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 27-05-2006 11:38 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zowel de voeding, de processor als het moederbord kan kapot zijn. Bij een budget pc waar ik dit laatst had was een combinatie van deze drie kapot, waarbij de voeding de oorzaak was. Wat er gebeurt is dat er kortsluiting is en je voeding zichzelf uitschakelt.

Probeer dus systematisch de bron van kortsluiting op te zoeken.

Tip: Ga niet zomaar je voeding openschroeven en als je het doet, doe het dan voorzichtig en pas op voor de grote cylindervormige componenten (condensatoren). Je kan er een flinke opdonder van krijgen als je die aan raakt.

[ Voor 16% gewijzigd door dr snuggles op 27-05-2006 13:58 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Als je uberhaupt aan je pc sleutelt, haal dan eerst de stekker uit het stopcontact en druk de powerknop aan de voorkant even in... dan ontlaadt de pc volledig. Je ziet dan ook meestal de fans nog even opspinnen.

Als je echt pech hebt en je voeding is van een bagger kwaliteit, dan sloopt die niet alleen je mobo, maar ook je geheugen, hard disk etc wanneer die sterft.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zie trouwens ook een tv-kaart in je systeem zitten. Die zit waarschijnlijk aan een coax kabel met aarde. Als je kortsluiting hebt gaat er een grote stroom naar de aarde toe. In theorie naar je netjes geaarde pc via je voeding. Meeste pc's zijn niet geaard omdat het stopcontact niet geaard is en in jouw geval kan je tv-kaart dus gefrituurd zijn. Je hebt je tv-kaart al verwijderd en ik zou deze dus even goed nakijken voordat je deze er weer in stopt en nogmaals iets te frituurt.

• Bertuz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-09-2025
Misschien een oplossing:

Haal stekker uit het stopcontact en houd 10 sec. de powerknop ingedrukt. Probeer dan weer te booten.
Geeft je moederbord ook iets aan, doormiddel van ledjes? In de manual kan je dan lezen wat de ledjes betekenen.

• van.der.schulting
Ik heb een andere (oude) voeding geprobeerd. Met die oude voeding gaan de fannen wel volledig spinnen, maar verder gebeurd er niets.
Dus waarschijnlijk is mijn voeding EN moederbord kapot.

Aangezien ik nog garantie heb, heb ik het hele systeem naar de leverancier gebracht.
Ik kan zelf wel alles gaan omwisselen bij de leverancier, maar dan is de kans dat het niet het goede component is wat stuk is en dan kan ik weer terug. Dus dan kan ik hem net zo goed ter reparatie aanbieden bij de leverancier.

We zullen zien wat er stuk is.......

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Als je de complete pc daar hebt gekocht, zou ik dat ook doen... ik zou wel als het mogelijk is je hard disks eruit halen en ff los testen in een andere pc en liever ook niet meesturen... je weet nooit wat ze ermee doen en jij straks al je data kwijt bent.

• van.der.schulting
n00bs schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:32:
Als je de complete pc daar hebt gekocht, zou ik dat ook doen... ik zou wel als het mogelijk is je hard disks eruit halen en ff los testen in een andere pc en liever ook niet meesturen... je weet nooit wat ze ermee doen en jij straks al je data kwijt bent.
Staat op de bon: harddisks leeghalen: nee

Dus dat moet geen punt zijn.....

En trouwens, zomaar harddisks leeghalen van een klant is ook niet echt een doordachte actie.
OK, er zullen sukkels zijn die het zonder problemen doen, maar ik neem aan dat de gemiddelde computerboer toch niet zo ondoordacht te werk gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door van.der.schulting op 27-05-2006 14:40 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Of dat ze ff je foto's en docu's doorspitten ;)
Stel je hebt leuke foto's erop van een/jouw vriendin... dat soort dingen. Er zijn zat mensen bij pc winkels die daar misbruik van maken.

• Admiral Freebee
  • Niet online
van.der.schulting schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:26:
Ik heb een andere (oude) voeding geprobeerd. Met die oude voeding gaan de fannen wel volledig spinnen, maar verder gebeurd er niets.
Dus waarschijnlijk is mijn voeding EN moederbord kapot.

Aangezien ik nog garantie heb, heb ik het hele systeem naar de leverancier gebracht.
Ik kan zelf wel alles gaan omwisselen bij de leverancier, maar dan is de kans dat het niet het goede component is wat stuk is en dan kan ik weer terug. Dus dan kan ik hem net zo goed ter reparatie aanbieden bij de leverancier.

We zullen zien wat er stuk is.......
Je oude voeding heeft waarschijnlijk geen P4 voedingsstekker die je moederbord nodig heeft voor de voeding van je processor. Deze ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.atxpowersupplies.com/images/p4-connector-200x142.gif

Ook kan het zijn dat je moederbord niet veel doet zonder 24-pins ATX stekker, het kan dus echt vanalles zijn.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Oude mobo's gebruiken 20pins ATX connector ;) en een losse 4 pins voor de CPU erbij. Nieuwe ATX standaard is 24 pins + 4 of 8 (bij dualcore) pins voor de CPU

• Admiral Freebee
  • Niet online
n00bs schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:36:
Oude mobo's gebruiken 20pins ATX connector ;) en een losse 4 pins voor de CPU erbij. Nieuwe ATX standaard is 24 pins + 4 of 8 (bij dualcore) pins voor de CPU
De TS geeft toch aan dat zijn moederbord een 24 pins ATX connector heeft?
Ik had gehoopt dat ik nog een voeding had liggen die ik kon proberen, maar helaas die voeding heeft een 20-polige stekker en de AMD64 werkt met een 24-polige stekker.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

laat maar ik ben dom ;) heb het niet gelezen...

• van.der.schulting
n00bs schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 14:45:
Of dat ze ff je foto's en docu's doorspitten ;)
Stel je hebt leuke foto's erop van een/jouw vriendin... dat soort dingen. Er zijn zat mensen bij pc winkels die daar misbruik van maken.
Moeten zij weten, ik heb niet zoveel te verbergen (geloof ik >:))
Admiral Freebee schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:25:
[...]

Je oude voeding heeft waarschijnlijk geen P4 voedingsstekker die je moederbord nodig heeft voor de voeding van je processor. Deze ziet er zo uit:
[afbeelding]

Ook kan het zijn dat je moederbord niet veel doet zonder 24-pins ATX stekker, het kan dus echt vanalles zijn.
Klopt, naast het feit dat de voeding een 20-polige stekker had ipv 24-polig, miste hij ook zo'n P4-connector.

Als ik het dus goed begrijp hoeft mijn mobo helemal niet naar de knoppen te zijn en was met een beetje geluk die voeding gewoon te zwak om de PC uberhaupt te booten.

[ Voor 20% gewijzigd door van.der.schulting op 27-05-2006 17:04 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Klopt, je mobo kan niet doorstarten als je CPU een extra 4 of 8 polige connector nodig heeft en jij deze niet aansluit.

• Admiral Freebee
  • Niet online
n00bs schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 17:41:
Klopt, je mobo kan niet doorstarten als je CPU een extra 4 of 8 polige connector nodig heeft en jij deze niet aansluit.
Helemaal juist, je krijgt meestal dan ook geen piepjes of beeld dus je moederbord hoeft helemaal niet stuk te zijn :)

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

van.der.schulting schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:56:
Alle kaarten eruit gehaald, geheugen eruit en HDD, CD- en DVD brander eruit, maar dat wilde ook niet baten.
Geheugen erin laten zitten he! Anders kan ie natuurlijk niet opstarten!

[ Voor 1% gewijzigd door Cipri op 27-05-2006 23:01 . Reden: typo's ]

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

Verwijderd

van.der.schulting schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 01:46:
[...]

Het is een voeding van een veel oudere AMD Thunderbird 1 Ghz. die ik wil gaan aansluiten op een AMD 64 3200, kan dat ook geen kwaad?
Nee, je geeft aan dat het probleem is dat de PC heel even aan gaat en meteen weer uit.
Iedere andere ATX voeding kun je gebruiken om te kijken of de PC in ieder geval aan blijft. Misschien krijg je geen beeld met die andere voeding, maar dan weet je in ieder geval of het de voeding is of je mainboard/cpu...

Om je voeding "stand-alone" te testen kun je het volgende doen:
- pak een paperclip en buig deze uit elkaar.
- pak de ATX stekker met de lip naar boven
- gebruik de paperclip om 2 aders te verbinden: de 2 net links van de lip op de bovenste rij. Een zwarte ader en een groene of grijze (in de meeste gevallen)
- Sluit je powercable aan en kijk of de voeding blijft draaien.
- trek je conclusies :P

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Een voeding die aangaat met die "truc" geeft totaal geen informatie over of de voeding wel nog goed is... en zoals je kon lezen was hij al veel verder met testen

Verwijderd

n00bs schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 23:29:
Een voeding die aangaat met die "truc" geeft totaal geen informatie over of de voeding wel nog goed is... en zoals je kon lezen was hij al veel verder met testen
das wel waar, maar als je voeding zelfs dan maar even aangaat en meteen weer uit, dan ben je meteen een stuk verder met uitsluiten. Maar idd, als de voeding wel gewoon aangaat met deze "truc", betekent dit nog niet dat ie 100% OK is...
Pagina: 1