maximum RAM bepalen & wat gebeurt bij overschreiding?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een paar (beginners)vragen m.b.t. geheugenuitbreiding.
Achtergrondinfo: Ik heb een oude pc met 256 SDRAM die ik nu van meer geheugen wil voorzien. Ik heb die pc toetertijd kant en klaar gekocht (HP pctje). Hij heeft 3 dimm sleuven, waarvan 2 al gebruikt door elk 128 mb ram.

1) Hoe kan ik de maximale hoeveelheid geheugen die mijn pc aankan bepalen (misschien met behulp van een progje ofzo). Dat staat namelijk niet in de boekjes die bij mijn pc waren meegeleverd. Ik heb al contact opgenomen met HP door via de chatfunctie op hun ondersteuningssite met een 'helpdeskdedewerker' mijn vraag te stellen. Die zei dat het 512 mb ram bedroeg. Maar ik heb zo mijn twijfels hierbij. Ik heb wel een boekje waarin staat dat er geheugenmodules van 64, 128 en 256 mb in passen. Dus, aangezien er 3 sleuven zijn, moet mijn pc dan geen 3 x 256 mb (=768 mb) max. aankunnen? En wat gebeurt er anders als je er teveel in doet?

2) Ik wilde dus eigenlijk een module van 512mb erbij doen (zodat er totaal 786 in zit). In dat boekje staat wel, zoals al ik al zei, deze grootte er niet bij ( alleen 64 128 en 256 mb). Maar ik heb die pc zo'n 5 jaar geleden gekocht en toen waren 512mb modules niet zo gebruikelijk. Dus wat zouden jullie doen : gewoon een reepje van 512 mb erin doen? Of gebeurt er dan iets vreselijks?

3) Ik heb een Intel 845 chipset en ik zei dus tegen de helpdeskmedewerker dat ik op internet meermaals gevonden had dat deze chipset een max geheugen heeft van 2gb. Hij zei echter dat de max. geheugehoeveelheid toch 512 mb was, omdat dat afhangt van de mobo waarop de chipset zit. Maar wat is het verschil dan tussen een moederbord en de chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46
Hoe het vroeger meestal zat was het maximaal aantal mbit per chip wat de computer aankon en dat was toendertijd het hoogst haalbare later werden er andere geheugenmodules gemaakt met een andere verdeling over de chips.
Zo kan het dus dat mijn HP Brio die normaal maximaal 2x256MB doet nu ook 2x512MB slikt met gemak.

Check ieg de laatste biosupdate voor je computer op de HP site meestal staat er dan ook bij dat er dan maximaal x geheugen is ondersteund!

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:42

Orac

Ik mis je papa.

Mjah, het is mogelijk dat de helpdeskmedewerker van HP gewoon het goede antwoord geeft. :+ Wij kunnen dit niet bepalen, zeker niet zonder ons te vertellen welk type PC het betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Besef ook dat die helpdeskmedewerker een (ws vrij oud) PDFje overtypt in de chatbox, daar is verder ws nooit meer aan getest. Probeer anders eens 2 modules van 256 MB te kopen, samen 512 MB. Werken die ook nog samen met 1 van 128 (totaal), dan koop je een derde, 768, wat ws dan ook werkt. Werkt het niet, breng 1 module terug. Misschien wel handig vantevoren om dit even met de winkelier te overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Wel, kijk eens naar je moederbord en welk merk/type het is. Dan steek je dat resultaat in Google en krijg je binnen de eerste 2 pagina's wel een manual van de fabrikant. Dat kun je misschien ook terugvinden door een tooltje die alles weergeeft of als je je pc opstart. HP maakt zijn eigen mobo's niet, dus dat zou geen probleem mogen zijn. Het is mogelijk dat je er maximum 512 in kunt steken daar het 3de slot vb. enkel 128 of 64M chips accepteert of zo. Anders moet je het maar eens proberen. Het gaat echt niet opbranden (onder normale omstandigheden toch) gewoon een zwart scherm en eventueel enkele biepcodes maar verder niets wil zeggen dat je RAM niet goed is of er niet op werkt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je er ram in doet dat niet werkt, dan werkt het toch gewoon niet? Er gaat volgens mij niets kapot, dus kun je, mits je afspraken maakt met je winkel waar je het koopt, gewoon terugbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pagina: 1