Draadloos netwerk, goed of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:22
Hey,

Mijn ouders willen graag een draadloos netwerk omdat ze al die kabels zat zijn. Nu moest ik wat uitzoeken, o.a. welke router en welke kaartjes.
Ik ben op dit gekomen:

router: Linksys WRT54GL
netwerkkaartjes: 2x Linksys WMP54G

Nu willen we de router op de 2de etage zetten. 1 Pc zit ernaast, en die verbinden we gewoon met een kabel. De andere pc, is een laptop. Die heeft al een draadloze netwerkkaartje dus daar hoeven we er geen voor te kopen. Nu zitter er nog 2 pc's op de 1ste etages. Daar zijn die netwerkkaartjes voor.

Mijn vragen zijn:

1. De router komt goed uit reviews, vooral door de open-source firmware. Maar is het ook goed voor "huisje, boompje, beestje" gebruikers?(ik wil er af en toe wel mee prutsen, maar voor de meeste tijd moet ie gewoon stabiel zijn).

2. Zijn de kaartjes van redelijk goede bereik?(voor ong die prijs)

3. Zou ik online kunnen gamen op 1 van de pc's die een etage lager zitten, of heb ik dan teveel lag?

Ik heb zelf ook al wat gezocht, maar de topics zijn meestal erg oud(2004/2005) en (denk) dat ik daar niks aan heb, aangezien de techniek snel vooruit gaat.

Alvast bedankt _/-\o_ ,
Barzi

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-03 12:18

MrDrako

nep ict'er

Draadloos is 54mbit, je internet snelheid is dat nog lang niet, dus lag zal je iig niet hebben.
En het ligt eraan wat voor een vloeren in je huis zitten, zijn die houten of zwaar beton met mogelijk zelfs metalen rasters erin verwerkt? die zorgen voor storing. Maar over het algemeen is 1 verdieping echt geen punt. Ik kan hier internetten op de access point van 3 huizen verderop.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
Wat voor een verbinding en modem heb je? Als je adsl hebt zul je waarschijnlijk al een router hebben in je modem. En het kan tegenwerken twee routers achter elkaar, ik weet niet hoe game fanatiek je bent. Bij ons met de Linksys accesspoint heb ik een goede verbinding beneden om te internetten door betonnen gewapendevloer (komt misschien door alle ramen hier).

verdwaalde ict'er op elektro!

• Perzikvrucht
Ik heb kabel van @home, dat word binnekort verhoogt naar 8000Kbit/s.
Ik weet verder niet wat voor beton er tussen zit. We hebben wel een houten vloer.
Verder heb ik alleen een modem beneden, die gaat dan naar boven en dan in de linksys router.
maar het is dus geen probleem?
En met bv.. bittorrent kan ik nog steeds het maximale uit me internet halen?
En is het appratuur dat we willen kopen oké?

• 5mebibyte
matsume schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 19:17:
Ik heb kabel van @home, dat word binnekort verhoogt naar 8000Kbit/s.
Ik weet verder niet wat voor beton er tussen zit. We hebben wel een houten vloer.
Verder heb ik alleen een modem beneden, die gaat dan naar boven en dan in de linksys router.
maar het is dus geen probleem?
En met bv.. bittorrent kan ik nog steeds het maximale uit me internet halen?
En is het appratuur dat we willen kopen oké?
Over Linksys kan ik niet klagen bij ons thuis en bij andere mensen waar ik aanleg nooit problemen, spul werkt makkelijk een jaar zonder problemen achter me kaar (scheelt mij alleen werk).
Een houtenvloer op beton maakt niet veel uit als je het zo bedoelt.
Je hebt gewoon een maximale snelhied, als je alleen wat surft en bittorent gebruikt zal bittorent er niet veel onderlijden, andersom misschien wel een beetje.
Heb je al een bedraade Linksys router? of snap ik de zin niet goed.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:35

spaceboy

Op grote hoogte

Vergis je niet! Ik heb een 3-kamerappartement, heb een maandje terug voor m'n (wat oudere laptop) een -redelijk goedkoop- wireless netwerkkaartje gekocht. En ik heb 'n Linksys WRT54G router. Maar dus niet dat 'ie door 2 muurtjes heenkomt he... Dan heb ik gewoon LOW SIGNAL STRENGTH of zelfs helemaal niets. Ik BLIJF erbij dat wireless niet zo goed en veilig is als kabels. Maar goed, dat was je vraag niet. Wel zou ik dus die signaalsterkte uittesten met die router/netwerkkaartjes...

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Zoals de anderen zeggen, hangt af van de muren, de vloeren de electrische apperatuur in de weg. Een Televisie op het pad tussen jou en de router bijvoorbeeld is al aan groot probleem.

Ik zelf het mijn netwerk bedraad gehouden..maar ik kan..gelimiteerd..gebruik maken van wireless hier!

There is no place like ::1

• 5mebibyte
spaceboy schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:21:
Vergis je niet! Ik heb een 3-kamerappartement, heb een maandje terug voor m'n (wat oudere laptop) een -redelijk goedkoop- wireless netwerkkaartje gekocht. En ik heb 'n Linksys WRT54G router. Maar dus niet dat 'ie door 2 muurtjes heenkomt he... Dan heb ik gewoon LOW SIGNAL STRENGTH of zelfs helemaal niets. Ik BLIJF erbij dat wireless niet zo goed en veilig is als kabels. Maar goed, dat was je vraag niet. Wel zou ik dus die signaalsterkte uittesten met die router/netwerkkaartjes...
Ik ben het er ook helemaal mee eens dat een bedraad netwerk beter en veiliger is. Alleen is het wel zo makkelijk om een keertje buiten te surfen in de tuin of wat mobiel zijn zodat je ergens kan zitten waar plek is. Maar veder is het wireless alles behalve noodzakkelijk gewoon voor de laptop's (erbij). Voor wat simpel surfen enzo als wireless geen optie is kun je dan beter ethernet of the power meenemen in je zoektocht. Meestal zit je thuis toch wel aan de adapter binnen (zeker met het mooie Nederlandse :X weer hier)

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-04 21:45

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

matsume schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 22:26:
De router komt goed uit reviews, vooral door de open-source firmware
Zolang je een v1 t/m v4 router hebt, hebben de riviews helemaal gelijk. de v5 heeft geen linux meer in zich en werkt daarom alleen op originele firmware...

je hoeft niet te groeten, doen we automatisch door te reageren! ;)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04

MRic3

Of praat ik weer poep?

matsume schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 22:26:
3. Zou ik online kunnen gamen op 1 van de pc's die een etage lager zitten, of heb ik dan teveel lag?
Draadloos game'n .... no go for me...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:22
5mebibyte schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:28:
[...]

Ik ben het er ook helemaal mee eens dat een bedraad netwerk beter en veiliger is.
Sneller zal een bedraadnetwerk zeker zijn maar de veiligheid zal niet echt veel schelen. Als je WPA2 gebruikt met een goede passphrase, je SSID niet uitzendt, een MAC-ACL instelt op de router, je firmware update, wel dan heb je al een verdomd goeie beveiliging.
WPA2 maakt gebruik van het AES algoritme wat tot op heden nog niet gekraakt en bij een voldoende lange passphrase zijn brute force methoden ook niet mogelijk.

Als ik een tip kan geven voor de beveiliging: gebruik WPA encryptie en indien mogelijk WPA2. WEP zeker niet gebruiken, kost ongeveer 10 minutjes om binnen te geraken.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Persoonlijk heb ik (redelijk) goede ervaringen met de WRT54G, ik kan het hem dan ook adviseren. Kaartjes weet ik.

<off-topic>

V5 schijnt wel met Linux geflasht te kunnen worden.

zie
http://www.dd-wrt.net/
http://wrt-wiki.bsr-clan....ash_Your_Version_5_WRT54G
http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=Installation

gevonden via de reacties van:
meuktracker: Linksys WRT54G 1.00.9

• 5mebibyte
FragileM64 schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:41:
[...]

Sneller zal een bedraadnetwerk zeker zijn maar de veiligheid zal niet echt veel schelen. Als je WPA2 gebruikt met een goede passphrase, je SSID niet uitzendt, een MAC-ACL instelt op de router, je firmware update, wel dan heb je al een verdomd goeie beveiliging.
WPA2 maakt gebruik van het AES algoritme wat tot op heden nog niet gekraakt en bij een voldoende lange passphrase zijn brute force methoden ook niet mogelijk.

Als ik een tip kan geven voor de beveiliging: gebruik WPA encryptie en indien mogelijk WPA2. WEP zeker niet gebruiken, kost ongeveer 10 minutjes om binnen te geraken.
Snap ik MAAR, ik stop de kabel in mijn compter / laptop en kan online. Daar kun jij niet tegenop :> met je beveiliging, Tuurlijk kun je iedere sleutel kraken hoe groter die is hoe langer je alleen bezig bent, alleen ben je "even" bezig. SSID is tegenwoordig ook zo te vinden en MAC-adres spoofing is ook niet zo moeilijk meer dus blijft er een effectieve beveiliging over.

• FragileM64
5mebibyte schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:50:
[...]
Snap ik MAAR, ik stop de kabel in mijn compter / laptop en kan online. Daar kun jij niet tegenop :> met je beveiliging, Tuurlijk kun je iedere sleutel kraken hoe groter die is hoe langer je alleen bezig bent, alleen ben je "even" bezig. SSID is tegenwoordig ook zo te vinden en MAC-adres spoofing is ook niet zo moeilijk meer dus blijft er een effectieve beveiliging over.
Wel over het SSID geef ik je gelijk(met Kismet ofzo heb je het snel gevonden), MAC spoofen gaat zowel onder windows en linux geen prob meer zijn maar NO WAY dat jij 128bit AES kraakt. Of zo als het wel eens verwoord wordt:

The large number of operations (2^128) required to try all possible 128-bit keys will be out of reach for all of mankind's conventional computing power for the foreseeable future

Het is nog niet gekraakt, en de Amerikaanse overheid gebruikt het ook voor het encrypteren van "gevoelige data".

Mijn punt is gewoon dat je voor de veiligheid geen schrik moet hebben als je het goed instelt.

• Perzikvrucht
Veiligheid maak ik me niet zo'n grote zorgen om.
Maar de snelheid meer.
Mijn ouders willen namelijk van de kabels af, maar ik wil natuurlijk nog wel "lekker" online kunnen gamen zonder lag. Ik heb wel een tv naast mijn computer staan, dus denk dat dat wel een nadeel is. Kan ik het op een manier testen?(zonder het eerst te kopen natuurlijk)
Of heeft iemand ong dezelfde situatie als ik?

• FragileM64
Ik denk niet dat een tv een probleem is, een microgolfoven in ieder geval wel. Een fps online spelen is niet het meest ideale met een wireless router. Je hebt er speciale modellen voor.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-04 23:02
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:30:
[...]
Zolang je een v1 t/m v4 router hebt, hebben de rieviews helemaal gelijk.
lezen: de wrt54GL is een eigenlijk een wrt54G v4 :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 00:48

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met oudere wireless verbindingen van 10mbit.
Toen was het een beetje zo dat je het (snelheid) eigenlijk door 3 moest delen en dat leek wel een beetje te kloppen.
Is dat ook nog zo met nieuwere hardware?

Verder zou ik me zelf ook niet zo druk maken over de beveiliging. Tenzij je weet dat je buren hardcore hackers zijn die een hekel aan je hebben ofzo :P Of als er een auto al een week op je pad staat met iemand erin met een laptop op zn schoot. Verder komt daar nog bij dat de meeste 'fun hackers' en wardrivers al ergens anders gaan kijken als ze zien dat iets 'redelijk' beveiligd is met een gewoon thuisnetwerkje. Het is immers toch al die moeite niet waard als de potentiele impact hoogstwaarschijnlijk toch klein zal zijn.
Als je gewoon gebruik maakt van een goede encryptie methode en eens in de zoveel tijd je key verandert dan zou je behoorlijk safe moeten zijn IMHO.
Als je je daarover zorgen gaat maken kan je net zo goed je zorgen gaan maken dat je misschien morgen onder een bus loopt.

Lekker op de bank

Pagina: 1