Toon posts:

[GeForce4 MX440] blur-rig beeld in XP?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al ruime tijd een goed systeem met daarin een GeForce4 MX440 videokaart.
Het kaartje heeft altijd uitstekend gewerkt, in combinatie met mijn Sony 18.5' TFT-scherm.

Echter, sinds ik de nieuwste DirectX + nieuwste Nvidia drivers (84.21) heb geinstalleerd, lijkt het alsof iemand mijn OS (Windows XP Home edition) door Photoshop heeft gehaald en de functie `blur` er op los heeft gelaten. Kortom, veel geknipper met de ogen om te focussen - d.w.z., het beeld is enigzins wazig (zo erg als ik het doe laat overkomen is het niet; vervelend daarentegen wel).

Snapt iemand hoe ik mijn beeld weer scherp kan maken?
Normaliter, in de goede oude - scherpe - tijd, draaide ik een resolutie van 1280 x 768 (of 1280x1024, dat weet ik niet goed meer). De vernieuwingsfrequentie van toen weet ik niet meer.
Nu draai ik een resolutie van 1280 x 1024, met een vern. freq. van 75Hz (maximale van het beeldscherm), maar zoals gezegd ziet alles er zeer wazig uit.

Nogmaals, weet iemand wat te doen? Geen enkele resolutie i.c.m. met welke vern. freq. dan ook lijkt te werken zoals het zou moeten in theorie - scherp dus.

/me begint zich af te vragen of hij wellicht een bril moet aanschaffen - echter gelukkigerwijs bedenkt hij zich ternauwernood dat hij op zijn werk geen enkel probleem heeft met de gloednieuwe Dell-opstelling...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
* klein schopje *

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-07 15:05
Heb je al eens een ander scherm geprobeerd? Heb je daar hetzelfde op?

verdwaalde ict'er op elektro!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

windhoos in veilige modus starten
driver verwijderen
computer herstarten
driver installeren, maar dan niet nieuwste versie maar iets oudere.

en zo laat nvidia weer eens zien dat ze nog steeds niet goede drivers kunnen maken.
met mijn geforce 4 mx440 altijd ruzie met nieuwere driver. beeld was goed maar telkes was er wel 1 of meer spellen die niet werkten....

[ Voor 45% gewijzigd door Raven op 03-06-2006 11:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MrVulcan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 12:23
Heb je de vorige drivers opnieuw geprobeerd (via apparaatbeheer -> vorige stuurprogramma) om te kijken of het probleem daar ook is?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 19:03

jotheman

Was like that when I got here!

Zorg dat je op de zgn. native resolutie van 't scherm draait, anders krijg je dat effect (ook). Ik denk dat dat 1280x1024 is op 'n 18,5" scherm, maar zoek 't ff op zou ik zeggen. Verder is die 75hz draaien nutteloos want (correct me if I'm wrong) je scherm doet toch altijd 60hz. Zal waarschijnlijk niet uitmaken voor de scherpte van 't beeld maartoch... De videokaart zelf zal 't zowiezo niet zijn lijkt mij.

I see dead pixels...

Verwijderd

Topicstarter
jotheman schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 11:52:
Verder is die 75hz draaien nutteloos want (correct me if I'm wrong) je scherm doet toch altijd 60hz. Zal waarschijnlijk niet uitmaken voor de scherpte van 't beeld maartoch... De videokaart zelf zal 't zowiezo niet zijn lijkt mij.
Dank! Het is de vernieuwingsfrequentie, ik heb hem - vraag me niet waarom ik dit niet eerder heb gedaan - teruggezet naar 60hz en het hele probleem is verdwenen. Blijkbaar bereik je met een te hoge refreshrate het tegenovergestelde van wat je wilt, namelijk een scher beeld.

Ik kan het idee van een bezoek aan de opticien vergeten, het lag aan bovenstaande!
Nogmaals dank.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-07 15:05
Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 12:07:
[...]

Dank! Het is de vernieuwingsfrequentie, ik heb hem - vraag me niet waarom ik dit niet eerder heb gedaan - teruggezet naar 60hz en het hele probleem is verdwenen. Blijkbaar bereik je met een te hoge refreshrate het tegenovergestelde van wat je wilt, namelijk een scher beeld.

Ik kan het idee van een bezoek aan de opticien vergeten, het lag aan bovenstaande!
Nogmaals dank.
Bij een beeldbuis (crt) is het juist nodig voor zo'n rustig beeld zo'n hoog mogelijke resolutie tepakken die de monitor aan kan. Bij tft niet daar zit je meestal rond de 60Hz

verdwaalde ict'er op elektro!

Pagina: 1