2.1 + 2 kanalen?

Pagina: 1
Acties:

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gurus,

Ben toch aan een nieuw kaartje toe, en zou dan meteen m'n mp3'tjes netjes naar de stereo willen leiden. Zijn er kaartjes die zich als 2 x twee kanaals (met 1 sub) laten instellen? Wijlen m'n Soundblaster Live 5.1 kon het niet.

Verder ben ik hard op zoek naar een engiszins audiofiel kaartje. Ik kom op dat gebied eigenlijk alleen M-Audio en Terratec tegen. M-audio maakt op mij de indruk dat ze het opgegeven hebben, er is de laatste paar jaar nauwlijks ontwikkeling geweest. Beide merken hebben nogal wat probleempjes, waar voor zover ik kan zien niet veel aan gebeurt. Zijn er nog alternatieven, of moet ik dan toch maar weer aan de Creative?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Met M-Audio is niks mis hoor. Wat moet je op een gegeven moment nog verbeteren? Dat een commercieel merk als Creative met z'n geweldige marketingafdeling elke paar jaar massa's nieuwe modellen introduceert heeft vooral met gaming features te maken, en ook... juist: marketing :P

Een goed alternatief voor M-Audio is Edirol (Roland dochter).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Exirion schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 22:24:
Met M-Audio is niks mis hoor. Wat moet je op een gegeven moment nog verbeteren? Dat een commercieel merk als Creative met z'n geweldige marketingafdeling elke paar jaar massa's nieuwe modellen introduceert heeft vooral met gaming features te maken, en ook... juist: marketing :P

Een goed alternatief voor M-Audio is Edirol (Roland dochter).
EAX ondersteuning bij voorbeeld, wordt toch in iedere review als minpuntje genoemd. Niet dat ik me daar op zich erg druk over maak, maar als een fabrikant zoiets jarenlang gewoon laat zitten geeft me dat geen warm gevoel.

Niemand een tip over een 2+2.1 oplossing?

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-02 13:17

Pieroman

/me

Ik heb hier met m'n Soundblaster Live 7.1 (24 bits gevalletje) een pc speaker setje en m'n versterker.

dmv een of andere vage techniek wordt het geluid gewoon 2x uitgezonden, zo heb je de keuze wat je wil gebruiken

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 14:27
Pieroman schreef op zondag 04 juni 2006 @ 21:10:
Ik heb hier met m'n Soundblaster Live 7.1 (24 bits gevalletje) een pc speaker setje en m'n versterker.

dmv een of andere vage techniek wordt het geluid gewoon 2x uitgezonden, zo heb je de keuze wat je wil gebruiken
Volgens mij als je dat ding op 4.1 instelt zonder enige software upmixing heb je gewoon twee keer stereo. En dat een maal sub kan je kaart niks aandoen. of je nu een 2.1 of 2.0 boxen set hebt je gebruikt maar een plug, ik denk dat je stereo dat zelf moet scheiden.

verdwaalde ict'er op elektro!

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 14:27
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 22:20:

Verder ben ik hard op zoek naar een engiszins audiofiel kaartje. Ik kom op dat gebied eigenlijk alleen M-Audio en Terratec tegen. M-audio maakt op mij de indruk dat ze het opgegeven hebben, er is de laatste paar jaar nauwlijks ontwikkeling geweest. Beide merken hebben nogal wat probleempjes, waar voor zover ik kan zien niet veel aan gebeurt. Zijn er nog alternatieven, of moet ik dan toch maar weer aan de Creative?
Waar zit je dan aan te denken en wat is je budget? Er zijn zo veel dingen mogelijk. Je kunt lekker duur gaan doen. Maar misschien is dat te veel va het goede. :)

verdwaalde ict'er op elektro!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Sorry voor de late reply, cpu / mobo dood ...

Wat ik wil is heel simpel: een fatsoenlijk 2.1 setje (probleem apart) rond de computer, en een permanent lijntje naar de hifi.Hifi van het type minimum frutsels - maximum kwaliteit, v Medevoort amp, Stax cans enzo. Niet per se duur, wel per se goed klinkend. Eigenlijk zoek ik iets in die sfeer, maar dat bestaat geloof ik niet.

Deze twee merken worden het vaakst genoemd als wat meer audiofiel, maar ik krijg er geen warm gevoel van. Er zit weinig leven in, gebrekkige Linux support, driver ondersteuning lijkt ook niet best. Niet erg toekomstvast, al is dat geen halszaak.
Creative heeft ook een kruisje achter z'n naam. Ik heb wel eens een A/B sessie ( Live 5.1 t.o.v. CD) meegemaakt die echt om te huilen was zo slecht. Een cassetterecorder was beter.
Heb ik nog wat gemist of zijn dit de merken waar uit ik moet kiezen?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

TheekAzzaBreek schreef op zondag 04 juni 2006 @ 21:03:
EAX ondersteuning bij voorbeeld, wordt toch in iedere review als minpuntje genoemd.
EAX is troep voor in spelletjes en heeft geen enkele zinnige toepassing in een pro-audio kaart als een Delta1010 of FireWire1814.

Ik vind het belachelijk dat Creative zich tooit met het imago serieuze audioproducten te maken, maar geen ADAT of AES/EBU ondersteunt.

Is net zo'n onzin-argument. Andere markt, andere toepassing, andere klanten.

Ik heb een Audiophile 2496 en die doet het meer dan uitstekend in linux. Van de Delta-kaarten hoor ik hetzelfde van anderen. De meeste USB- en FireWire-kaarten doen het sowieso met andere OSsen dankzij driver-abstracties. Wat wil je meer?

[ Voor 19% gewijzigd door burne op 08-06-2006 00:11 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 12:54
is het niet gewoon mogelijk je line out van je 2.1 te splitten, 1 naar je boxen, 1 naar de hifi. en dan op de .1 je subwoofer gewoon?

zo heb ik hier altans 2 boxensets aangesloten (wel op 5.1, maar ooit ook op 2.1 gehad)

line out - front: pc boxjes + front 5.1 setje bij mn filmkijk scherm.
line out - back: back van 5.1 setje
line out - sub: subwoofer 2.1 en 5.1 setje

alles gewoon met een standaard 3.5 mm jack splitter

“An elephant is a mouse with an operating system”

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
@Burne: Ik zoek geen pro kaart. Ik hoef niet op te nemen en gebruik geen gebalanceerde uitgangen. M-Audio presenteert zelf een aantal kaarten (Revolution) als de 'ultieme gaming kaart', en dan is gebrek aan ondersteuning voor een gaming standaard wel raar. Maar goed, op zich zal EAX me worst zijn, als het spul het maar netjes blijft doen in stereo. Als zoonlief in z'n shoot'em ups de boef van de verkeerde kant hoort heb ik wel een probleem.

@elephtera: Zou kunnen, maar is niet ideaal. Je belast de uitgangen dubbel en het is maar de vraag of ze dat lekker verwerken. Waarschijnlijk zal je ook verschil kunnen horen als je pc boxen uit zet.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 16:01
In Windows kan je je speaker configuratie op "Quadrophonic" instellen, hierbij wordt op de front en de rear uitgangen het zelfde signaal uitgezonden. Ik zelf heb een dergelijk probleem anders opgelost. Ik heb een 5.1 headset op mijn Audigy kaart en mijn versterker op mijn onboard (nForce) geluidskaart. De Windows geluidskaart staat op de Audigy ingesteld en in WinAmp heb ik appart aangegeven dat deze de onboard moet pakken.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Invisible_man schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 10:26:
In Windows kan je je speaker configuratie op "Quadrophonic" instellen, hierbij wordt op de front en de rear uitgangen het zelfde signaal uitgezonden.
Zo simpel? Dank!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 16:01
Zo simpel? Dank!
Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn :)
Pagina: 1