[advies] Budget/zuinige thuisserver

Pagina: 1
Acties:
  • 666 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruisbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Na veel wikken en wegen zou ik graag jullie advies willen hebben voor mijn nieuwe thuisserver.
Het OS wordt W2003 Enterprise SP1 en behalve de standaard taken moet hij ook snel kunnen rarren/parren. :>
Als het ff kan met een laag energie verbruik en weinig herrie.

- AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz So939 Box € 108,-
- ASUS A8V-MX mATX (K8M800,SATA2 RAID,VGA) € 50,50
- Hitachi 250GB SATA2 8MB € 86,50
- Kingston 2x512MB DDR PC3200 CL3.0 € 89,-
- Antec Midi Tower SLK3000B (no PSU) € 49,-
- Zalman PSU ZM300B-APS 300W € 41,50
- AOpen QF50D kast met 300W PSU € 48,50

Floppy, CD brander en extra HDD (Ultra DMA/ATA100 40GB) pluk ik uit een oude(re) PC.

Totaal € 424,50 382,50

Beetje onderbouwing van mijn kant.

De CPU is snel zat en met Cool'n'Quiet redelijk zuinig als hij niks staat te doen.
(AMD Turion is nog zuiniger maar net ff te duur in aanschaf.)
Het mobo heeft geen energie slurpende "3D" VGA chipset. (Beeld is toch alleen nodig bij installeren OS.) Het mobo heeft een SATA-2 interface voor de Hitachi HDD waar mijn gebruikers data op komt te staan. (Op de oude ATA100 HDD komt het OS te staan.)
Twee reepjes geheugen voor optimaal gebruik chipset en 1GB is voldoende voor weinig gebruik van de page file. (Swappen OS.)
Stevige kast met stille voeding.

Ik heb een paar specifieke vragen:
- Wie weet of speedfan werkt met dit mobo?
- Valt er nog wat geld te besparen op de kast/voeding combi? (Een mATX kast lijkt me best gaaf maar die dingen zijn veel te duur.)
- Even wachten met bestellen tot AMD de prijzen gaat verlagen? (23 juli komt concurrent Intel met de Conroe.)
- Zie ik nog iets vreselijks over het hoofd? B)

Bedankt voor de input. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Ruisbak op 28-05-2006 20:36 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:06
Ruisbak schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 22:13:
Ik heb een paar specifieke vragen:
- Wie weet of speedfan werkt met dit mobo?
Zou geen probleem moeten zijn.
- Valt er nog wat geld te besparen op de kast/voeding combi? (Een mATX kast lijkt me best gaaf maar die dingen zijn veel te duur.)
Je zou kunnen kijken naar AOpen. Goedkope kasten met toch degelijke voedingen.
- Even wachten met bestellen tot AMD de prijzen gaat verlagen? (23 juli komt concurrent Intel met de Conroe.)
Ik heb geen flauw idee of er prijsverlagingen staan gepland.
- Zie ik nog iets vreselijks over het hoofd? B)
Wat gaat de thuisserver voor taken uitvoeren? Standaardtaken is nogal vaag, namelijk :). Misschien kun je met minder ook wel toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 26-05-2006 22:18 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 08:55
Ik weet niet in hoeverre de Geode goed verkrijgbaar is, maar anders is dit ook wel een idee.

Mochten ze deze nog hebben dan is dit goedkoper dan jouw processor + moederbord. En volgens mij is deze ook nog een stap zuiniger dan jou Athlon 64.

• Ruisbak
@Japie_17, Wat betreft speedfan is het pas zeker als je het zelf ziet werken.
Ik heb namelijk pas een systeem met een Asus K8N-VM mobo gebouwd en dat zou ook geen probleem mogen zijn. Helaas werkt het hier dus niet. (Navraag bij Asus bevestigde dit.)
De chipset wordt wel ondersteund maar op het mobo ontbreekt een extra chip om de spanning op de fans te regelen. 8)7

Daarom zou ik graag uit eerste hand van iemand horen dat de fans geregeld kunnen worden op het Asus A8V-MX mobo. (Minimaal de CPU fan.) _/-\o_

Bedankt voor de tip met de kast, de QF50D met 300W voeding lijkt me wel wat. Scheelt weer wat euros. :)
Ik heb nog gekeken naar een betaalbare mATX kast met voeding van o.a. AOpen maar daar kan je geen twee HDDs in prakken. (De meeste mATX kasten laten dat niet toe zo te zien.)

@winkelwagen, Zuinig is het zeker maar ik kom wel pk's te kort voor rarren en parren vermoed ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Ruisbak op 28-05-2006 12:42 ]

• -DEVON-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-01 14:03
Als je een echt zuinige en stille thuisserver wilt hebben, dan zou ik voor een laptop gaan.

Kosten meestal ook haast niks meer als het scherm en de accu kapot is bijvoorbeeld. Die heb je waarschijnlijk toch niet nodig. Moet je wel kijken wat voor adapter er bij zit. Recente laptops hebben meestal een 2A adapter. Terwijl iets oudere modellen een 0,5A adapter hebben. Dat scheelt natuurlijk genoeg en een PIII, begin P4 laptop is ook snel zat voor W2K3.

• Ruisbak
-DEVON- schreef op zondag 28 mei 2006 @ 12:42:
Als je een echt zuinige en stille thuisserver wilt hebben, dan zou ik voor een laptop gaan.

Kosten meestal ook haast niks meer als het scherm en de accu kapot is bijvoorbeeld. Die heb je waarschijnlijk toch niet nodig. Moet je wel kijken wat voor adapter er bij zit. Recente laptops hebben meestal een 2A adapter. Terwijl iets oudere modellen een 0,5A adapter hebben. Dat scheelt natuurlijk genoeg en een PIII, begin P4 laptop is ook snel zat voor W2K3.
Op zich een leuke tip alleen een laptop is niet bedoeld om 24x7x365 aan te laten staan toch?
Daan gaat ie misschien wel letterlijk in rook op. :9~

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:59
Ruisbak schreef op zondag 28 mei 2006 @ 13:37:
[...]

Op zich een leuke tip alleen een laptop is niet bedoeld om 24x7x365 aan te laten staan toch?
Daan gaat ie misschien wel letterlijk in rook op. :9~
Waarom zou een laptop niet 24/7 aan mogen staan? Mijn laptop staat ook grotendeels van de dag aan, nog nooit van gehoord :/.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kijk eens naar de AMD Geode CPU's, de ervaringen zijn goed, ze zijn niet duur, en gebruiken niet veel energie. Daarbij kan je het in een normale ATX kast bouwen, wat je wat meer mogelijkheden geeft tot uitbreiding dan een laptop.

Zo'n Geode zal niet zo supersnel zijn in het rarren en parren, maar daar tegenover staat dat je server toch constant aanstaat en het eigenlijk dus niet uitmaakt hoe lang het duurt.

[ Voor 34% gewijzigd door AtleX op 28-05-2006 13:45 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
AtleX schreef op zondag 28 mei 2006 @ 13:40:
Kijk eens naar de AMD Geode CPU's, de ervaringen zijn goed, ze zijn niet duur, en gebruiken niet veel energie. Daarbij kan je het in een normale ATX kast bouwen, wat je wat meer mogelijkheden geeft tot uitbreiding dan een laptop.

Zo'n Geode zal niet zo supersnel zijn in het rarren en parren, maar daar tegenover staat dat je server toch constant aanstaat en het eigenlijk dus niet uitmaakt hoe lang het duurt.
Ik zou eerder voor een athlon 64 3000+ gaan zoals de TS al wil. Als je hier kijkt zie je al dat zo'n 3000+ weinig energie kost.

Zo'n AMD Geode moet het alleen hebben van lagere vcore, verder is het gewoon een ondergeklokte Athlon XP. Terwijl de duurdere Athlon 64 CnQ ondersteunt en tijdens het idlen dus ook een veel lagere vcore heeft en bovendien z'n snelheid terugklokt. Als bonus is de 3000+ ook nog eens op het zuinge 0.09 micron process gebakken en is de 3000+ een stuk sneller. Eventueel kun je de 3000+ zelfs nog wat onderklokken en de vcore op 1,2 of zelfs 1,1 volt zetten. Dan slurpt ie echt heel weinig, maar dat is eigenlijk al overbodig aangezien de rest van de pc meer energie gebruikt. Een reepje ram doet al 7,5W, een harde schijf 10W.

Verder lijkt mij deze budget pc goed samengesteld, alhoewel ik wel zou kijken naar de voeding. Die maakt waarschijnlijk een hoop herrie, ookal zit er een Zalman stikker op. De 300W is denk ik wel een goede keuze, aangezien een sterkere voeding meer energie verspild. Ik denk dat een 230W voeding ook nog wel moet lukken.

De 40GB harde schijf zou ik eruit laten. Deze verspilt ook zo'n 10 Watt, terwijl je juist een zuinige pc wilt hebben. Ik snap ook je redenering niet dat je op deze schijf juist je OS wil zetten. Zo'n floppy drive zou ik er ook uit knikkeren, omdat die gewoon overbodig is. Elke watt die deze gebruikt is weggegooid.

Als laatste het geheugen: 1 reepje minder scheelt je 7,5 W en kost je een paar % snelheid, voor een server zou ik dus maar 1 reepje nemen van 1GB.
Ruisbak schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 22:13:
- ASUS A8V-MX mATX (K8M800,SATA2 RAID,VGA)
Het mobo heeft geen energie slurpende "3D" VGA chipset. (Beeld is toch alleen nodig bij installeren OS.)
Huh :? Bedoel je nu dat de vga chipset er niet op zit (dat zit ie wel) of dat dit een chipset is die weinig energie kost?

[ Voor 48% gewijzigd door dr snuggles op 28-05-2006 17:40 ]

Verwijderd

Waarom niet een amd turion MT of intel centrino processor? Gebruiken 25w, en een dekstop processor stukken meer. De AMD Geode gebruikt nog minder ;)

• Ruisbak
Bedankt voor alle reacties,

Nuttig leesvoer op silentpcreview. :)
Voor de proc heb ik toch mijn keuze gemaakt met de Athlon 64 3000+ met Venice core.
Genoeg pk's als het moet en idle lekker zuinig.

Wat betreft de geheugen reepjes was ik van plan om dual channel te gaan maar inderdaad 1 reep scheelt weer een paar Watt. Alhoewel ik twijfel of dit niet teveel ten koste gaat van de prestaties? :?

De extra schijf voor het OS en programmas is ook een keuze voor extra snelheid/veiligheid. Alle gebruikersdata wordt afgehandeld via de snelle SATA2 schijf.
OS en alle data op 1 schijf is niet optimaal. Ik geef toe, voor thuis gebruik is dit discutabel.

Dat met de VGA chipset bedoel ik te zeggen dat er wel een VGA chipset aanwezig is en ik dus geen losse hoef te kopen maar dat de onboard niet bekend staat als energie verkwistend.
(Mobo's met onboard GeForce chipsets gebruiken meer stroom.)

Oh ja, de Turion is een perfect ding maar te duur in aanschaf. (Bijna twee keer zo duur als een A64.)

[ Voor 7% gewijzigd door Ruisbak op 28-05-2006 20:29 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ruisbak schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:28:
Bedankt voor alle reacties,

Nuttig leesvoer op silentpcreview. :)
Voor de proc heb ik toch mijn keuze gemaakt met de Athlon 64 3000+ met Venice core.
Genoeg pk's als het moet en idle lekker zuinig.

Wat betreft de geheugen reepjes was ik van plan om dual channel te gaan maar inderdaad 1 reep scheelt weer een paar Watt. Alhoewel ik twijfel of dit niet teveel ten koste gaat van de prestaties? :?
Ik vrees dat je dan toch even op zoek moet naar wat benchmarks. Ik weet dat ik deze vorig jaar zomer heb gevonden. Ze staan in een groot AMD topic uit die tijd. De conclusie was iig dat dual channel voor spellen zo'n 2~4 procent verschil maakte. Geheugentimings, snelheid en dat soort zaken maken nauwelijks uit bij een AMD cpu. Net als dat de geheugensnelheid nauwelijks uitmaakt (veel overklokkers kochten toen ten onrechte snel geheugen). Ook bij de AM2 cpu zie je dat ddr2 ipv ddr1 nauwelijks invloed heeft in echte applicaties. Maar als je het precies wil weten: Zoek het even op :).
Pagina: 1