analoog signaal komt door digitaal heen

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 23:08
Even een korte vraag. Ik heb een creative audigy 4 kaart gekocht. Die heb ik zowel analoog als digitaal aangesloten op mijn Onkyo versterker. Nou is het probleem dat als ik een andere digitale ingang selecteer (optisch ipv coax) op mijn versterker ik toch zacht geluid hoor. Als ik de analoge plugjes uit mijn pc trek hoor ik niks meer. Weet iemand of er een manier is om het analoge signaal softwarematig totaal uit te schakelen? Andere oplossingen zijn ook welkom natuurlijk!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik snap niet echt wat je bedoelt, maar waarom heb je je kaart zowel analoog als digitaal aangesloten? Imho moet er maar ofwel analoog of digitaal aangesloten worden.

Wat ik op mijn SB Live voorheb is dat als ik (volledig) analoog, de achterste kanalen aanstuur, dit geluid ook op mijn voorste en subwoofer kanalen komt (niet in hetzelfde volume) en blijkbaar kan ik dat zelfs apart regelen (maar niet muten) in de uitgebreidere volumecontrole van Alsamixer.

Ik vond dit nogal lastig voor een mengpaneelsturing en ik moest dus meerdere soundcards gebruiken. Blijkbaar is het een hardwarematige mixer in de chip waarvan de proporties van de volumes wel softwarematig aangestuurd worden maar het boeltje kan niet volledig afgesloten worden van elkaar.

Tip: 3d-geluid (het vinkje en de volumecontrole) zorgen er ook voor dat linkse en rechtse kanalen licht gemixt worden.

Persoonlijk regel ik de goedkope prullen van Creative (en ja, ik heb indertijd wel 250 Euro betaald voor de uitgebreide Live! set) via Jack en Alsa terwijl de iets meer professionele en goedkopere Maya44 daar geen last van heeft.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Klinkt alsof je versterker niet zo'n beste ingangsscheiding heeft...
Je kan proberen een andere analoge ingang te pakken, bijvoorbeeld verder van de phono vandaan (als die er is) of dat soort grappen.

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 23:08
Er is dus geen optie om creative alleen maar digitale output te laten geven?

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:59
Kijk bij de surround mixer, er staat een plusje boven het hoofd volume. Als je op dit plusje klikt kun je kiezen voor alleen digitaal.