Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HD vu led meter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een HD vu meter gebouwd naar dit type: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif

nu heb ik enkele vraagjes waarmee ik zit:

hd led pins van moederbord gaan naar optocoupler, dan zie je 2 potmeters, welke van de 2 maakt de RC-kring met de elco? en wat doet de andere potmeter?

mvg!

Verwijderd

de een is geloof ik de gevoelligheid en de ander bepaald de tijd hoe lang het zooitje blijft branden bij een korte pulse

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 20:26:
de een is geloof ik de gevoelligheid en de ander bepaald de tijd hoe lang het zooitje blijft branden bij een korte pulse
kun je dat wat beter uitleggen aub?

Verwijderd

nou die aan het opto'tje zit die bepaald de gevoelligheid van het ic naar de led's toe dus hoe gauw hij reageerd.. en de ander (weet ff niet welke van de 2) daarbij stel je in hoe gauw het lichtbalkje moet uitgaan dus of snel of langzaam.....

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

he, die schakeling ken ik. Heb die nog een uurtje geleden tegengekomen toen ik bezig was in mijn rommelkas aan het kijken

Ik ben er zo een half jaartje geleden gemaakt maar het werkt dus voor de ballen. Volgens mij klopt het plan niet.

Als het bij jou lukt post het dan, dan kan mischien kijken of er ergens een fout in mijn schakeling zit al denk ik het niet :(

edit: Toen ik al mijn ledjes er weer af deed werkte de helft niet meer, alleen weet ik niet OF ze al kapot waren of dat ze overbelast waren.

[ Voor 17% gewijzigd door Wouter7 op 26-05-2006 20:52 ]

Verwijderd

Dat schakelingetje werkt prima, al is het beter om een voedingsspanning van 5V te gebruiken, het IC wordt dan een stuk minder heet.
R1 en R2 worden dan 1k en 1k8

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:18:
Dat schakelingetje werkt prima, al is het beter om een voedingsspanning van 5V te gebruiken, het IC wordt dan een stuk minder heet.
R1 en R2 worden dan 1k en 1k8
hoe reken je dat uit? welk verband hebben deze weerstanden met de leds?

mvg!

Verwijderd

Over R1 staat een referentiespanning van 1.25V. Uref kan worden verhoogd
door R1 ipv aan massa aan pen 8 te schakelen en R2 tussen pen 8 en massa
te plaatsen. Dat is hier dus ook gebeurd.
In dit schemaatje is de referentiespanning 5,3V dus bij 5,3V op pen 5 worden alle 10 LEDs aangestuurd.

Een eigenschap van het IC is trouwens dat hoe hoger de weerstand tussen pen 7 en massa is, hoe kleiner de stroom door de LEDs is.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:43:
Over R1 staat een referentiespanning van 1.25V. Uref kan worden verhoogd
door R1 ipv aan massa aan pen 8 te schakelen en R2 tussen pen 8 en massa
te plaatsen. Dat is hier dus ook gebeurd.
In dit schemaatje is de referentiespanning 5,3V dus bij 5,3V op pen 5 worden alle 10 LEDs aangestuurd.

Een eigenschap van het IC is trouwens dat hoe hoger de weerstand tussen pen 7 en massa is, hoe kleiner de stroom door de LEDs is.
hoe kom je aan 5.3v referentiespanning? en hoe bedoel je bij 5,3V op pen 5 worden alle 10 LEDs aangestuurd?

mvg!

Verwijderd

De spanning over R1 is 1,25V en R2 staat in serie met R1.
Door R2 loopt dus dezelfde stroom als door R1.
R2 is 3,25 keer zo groot als R1 dus de totale spanning is 4,25 x 1,25V = 5,3V

Op pen 5 komt de ingangsspanning voor het IC en hoe hoog die spanning moet zijn om alle 10 LEDs uit te sturen is afhankeljk van de referentiespaning.
Is de referentiespanning bv 3V, dan branden alle LEDjes bij een ingangsspanning van 3V op pen 5 . Als de ingangsspanng in dat geval 1,5V is dan branden er maar 5.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new4/hdvu1A_schema2.PNG

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 10:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
er is nog 1 dingkje dat ik niet goed snap, mobo pins gaan naar optocoupler, die 12v spanning doorschakelen. Dusss, als ledje in opt brandt, schakelt de 12v dan door naar ic? en hoe kan de ledmeter dan weten dat het maar de helft of gans moet doorsturen? dan ist nimeer 1 of 0 eh bij die opto..? of izda als het normale HDledje veel achter elkaar gaat flikkeren?

mvg!

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 11:21 ]

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-11 10:29

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

ik heb m ook gemaakt... maar dan met het 5V schema van BalusC...
Quote van BalusC z'n website
De optocoupler is niets anders dan een zeer fel LED'je en een fototransistor in een behuizing. De harddisk activiteit wordt doorgegeven aan de LED en de fototransistor is aangesloten op 5V. Naarmate de LED feller en langer brandt, dan laat de fototransistor meer spanning door. Deze spanning wordt dan weer doorgegeven aan de LM3914 IC, die op zijn beurt de spanningssterkte aangeeft door een of meer LED's te laten oplichten.
zo zou je het goed kunne snappe (ik iig wel :))

met grote dank aan BalusC _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door InjecTioN op 30-05-2006 12:21 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Verwijderd

Nou nee, er wordt nu gesuggereerd dat de optocoupler voor het VUmeter effect zorgt.
Het betrekkelijk langzaam stijgen en dalen van de ingangsspanning wordt natuurlijk veroorzaakt door de elco icm de potmetertjes..

De elco is geplaatst om het vertragingseffect te bewerkstelligen, aangezien aan
de ingang van de schakeling een blokvormig signaal wordt aangeboden en zonder
deze elco alle LEDs tegelijk zullen oplichten bij het aanbieden van het ingangssignaal,
welk afkomstig is van de HDLEDaansluiting op je moederbord.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 12:43 ]

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 12:36:
Nou nee, er wordt nu gesuggereerd dat de optocoupler voor het VUmeter effect zorgt.
Het betrekkelijk langzaam stijgen en dalen van de ingangsspanning wordt natuurlijk veroorzaakt door de elco icm de potmetertjes..
tuurlijk wel.. als er een licht-gevoelige weerstand in de optocoupler zit... dan zal die bij andere waardes ook een andere weerstand hebben... waardoor het dus óók door de optocoupler geregeld wordt...

het langzaam "stijgen en dalen" wordt idd geregeld dmv de condensator.. omdat dit gewoon een "batterij" is die weer snel leeg loopt...

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Verwijderd

Duh, welke andere waardes? Het signaal van je mobo is een blokspanning...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 12:49 ]

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

maar de LDR die erin zit krijgt wel verschillende waardes door.. alleen omdat die "denkt" dat het ledje zachter brand... (de ldr kan de frequentie niet "bijhouden") op die manier krijgt de LDR dus iedere keer een andere weerstand als het ledje knippert... de condensator helpt natuurlijk ook mee.. maar het zit m ook in de optocoupler... anders zou die er niet tussenin zitte..

[ Voor 3% gewijzigd door InjecTioN op 30-05-2006 12:56 ]

Verwijderd

Ik ben toch heel erg benieuwd hoe jij aan deze wetenschap komt,
In de opto zit helemaal geen LDR en al helemaal niet eentje die kan denken.
Je mobo levert een blokspanning waarvan de pulsen langer of korter duren en de frequentie daarvan kan het fototorretje in de opto prima bijhouden.
De opto doet niets anders dan die blokspanning doorgeven en zorgt voor een ontkoppeling van de schakeling met je mobo

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 13:21 ]

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:14:
In de opto zit helemaal geen LDR en al helemaal niet eentje die kan denken.
Haha! :) Luister naar exter, hij weet hoe het zit. Het is gewoon de condensator die bij hogere hdd-activiteit een grotere spanning opbouwt, waardoor de IC meer LED's laat branden.

Verwijderd

Topicstarter
dus hoe langer ledje in opt brandt (door diep nadenken van pc) zal de elco meer opladen? endus meer ledjes branden?

mvg

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

blijkbaard wel :p

mense ik kan er niets aan doen dat het mij zó is uitgelegd... ik ben eigenwijs... (ik geef het dus gewoon toe :9)

nja.. het lijkt er iig op dat ik geen gelijk had... no hard feelings :)

Verwijderd

Topicstarter
nog iets da ik niet snap.. dus je krijgt 12v door als ledje brandt...

dan ontmoet het de RC filter, en een potmeter, welke spanning komt er dan terecht in PIN5? de maximum?

( de ref is 5.3v )

mvg!

Verwijderd

Dat kan je nou zo mooi met die potmetertjes instellen...

Ik maakte ze later zo:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new5/hdvu1B_schema_re.png

Over de 3 dioden valt ca 1,4V omdat de stroom die erdoor loopt maar klein is en met VR1 kan je dan de snelheid van het ding instellen. Met VR2 wordt de helderheid van de LEDs ingesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 19:25 ]

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:50:
dus hoe langer ledje in opt brandt (door diep nadenken van pc) zal de elco meer opladen? endus meer ledjes branden?
Klopt. Je ziet in het schema dat de IC de uitgangen Q1 t/m Q10 heeft waar de LED's van de VU-meter aanhangen. Hoe hoger het ingangssignaal, hoe meer uitgangen stroom krijgen. Als de harddisk dus continu zit te ratelen branden alle 10 de LED's (of alleen het 10e LEDje als je de 'dot' mode gebruik).

@Tweakroxor: het is niet nodig om aan het eind van elke post te groeten hoor (is de gewoonte op internetfora om dat achterwege te laten). ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Aham brahmasmi op 30-05-2006 22:17 ]

Verwijderd

TommelMOD schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:30:
blijkbaard wel :p

mense ik kan er niets aan doen dat het mij zó is uitgelegd... ik ben eigenwijs... (ik geef het dus gewoon toe :9)

nja.. het lijkt er iig op dat ik geen gelijk had... no hard feelings :)
Geeft niet, je probeert te helpen, is altijd mooi....

Verwijderd

Topicstarter
nog een vraagje, de elco laadt op met P2 en de formule is t=5xRxC

nu is de vraag, met welke formule reken je uit hoelang de ontlading duurt dmv de weerstand R3 en pot P1?

mvg!
Pagina: 1