Toon posts:

Digitale videocamera 400 a 500 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 1.866 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel opzoek naar een videocamera in de prijsclasse van 400 & 500 euro.

Ik heb momenteel rond gezocht en zit momenteel te twijfelen tussen deze 3 camera's

Canon MVX460
Panasonic GS180
Sony dcr HC44

Ik ben in iedergeval van plan om een Tape camera te nemen, deze blijken momenteel nog steeds de beste kwaliteit te leveren.

Ik heb een aantal revieuws gelezen en de canon komt hier vaak als een van de beste eruit (bijvoorbeeld hier; de canon Elura 100 http://www.camcorderinfo.com/ratings.php).

Het grote verschil tussen de canon+sony & de panasonic is dat de panasonic niet in breedbeeld opneemt. Daarintegen heeft hij wel weer 2.1 mp (& een 3ccd chip), de andere 2 hebben 1.1 mp (in breedbeeld) & 1ccd chip.

Thuis heb ik wel een breedbeeld tv staan dus met die gedachte lijkt het me beter om voor een sony of een canon te gaan. Aan de andere kant schijnt 3ccd een stuk mooier qua beeld te zijn.

Heeft iemand ervaring met een van deze videocamera's?

Welke camera adviseren jullie?

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand ervaring met een van deze camera's?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 21:14
Ik heb niet ervaring met die camera's, maar wel een paar tips:

• Kijk heel goed uit voordat je Mpixels gaat vergelijken wat de fabrikant precies met die getallen wil zeggen. Een hoop fabrikanten tellen per pixel elke kleur (subpixel) mee en dan kom je dus op een factor 3 of 4 hoger uit.

• Het nadeel van breedbeeld filmen is dat je bij het monteren alle bronmateriaal in breedbeeld moet hebben en zeker als je een iets groter project wilt filmen, zul je al snel ook opnames van anderen of met een 2e camera willen maken.
Een oplossing is natuurlijk om dan te gaan spelen met picture-in-picture of split-screen oid, maar dat moet dan ook maar net kunnen in dat geval.

• 3CCD camera's hebben over het algemeen minder last van ruis in donkere scene's en een betere kleurweergave, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog nooit met een 3CCD-camera gewerkt heb.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik heb de Canon MVX460 2 dagen gehad. Ik ben groot Canon aanhanger, maar deze was niet leuk. De bouw kwaliteit is slecht, hij kraakt, voeld goedkoop aan, de handstrap is erg minimaal en zit niet lekker. Het beeld is wat overdreven gekleurd en de lens heeft veel last van chromatische aberratie/purple fringing. Dit allemaal in een notendop. Kortom, ik was teleur gesteld in de Canon.

Toen de Sony HC44E gehaald. Dit is een heerlijk apparaat. Ligt goed in de hand, lekker dikke handstrap, de bouw is erg goed, kraakt niet enz. Het LCD is echt een pracht. In de volle zon nog perfect te zien (daar waar andere compleet zwart worden) en is vanuit elke hoek goed zichtbaar (daar waar andere negatief worden, en kleur verschuivingen krijgen) De lens is ook erg goed, vrijwel geen purple fringing, goede neutrale kleuren, enz.

Ook de het touchscreen valt erg mee, veel mensen zeuren over vette vingers op LCD en dergelijk. Ik heb hem nu 3 maanden en heb eigenlijk nog geen 1x een echte vette vinger gezien. Je moet uiteraad niet met je chips vingers gaan klooien, want dan vraag je er zelf om. Ik ben echt super tevreden met de Sony, het is gewoon een erg mooie cam! :)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/robsl/cam.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door baquelappe op 27-05-2006 15:30 ]

Verwijderd

Niet eens over nadenken en meteen de Panasonic gaan halen !!!
3 CCD is echt stukken beter dan 1 CCD.

En de ´16-9´ van zowel de sony als de canon zijn toch softwarematig...
Het is dus eigenlijk gewoon opgerekt ´letterbox´.
Dat kun je ook met de Panasonic (met goede nabewerking software)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 15:33 ]

• baquelappe
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:31:
Niet eens over nadenken en meteen de Panasonic gaan halen !!!
3 CCD is echt stukken beter dan 1 CCD.
Ja, want de rest van de camera intreseerd toch niemand. Wat moet je nu met een goed in de handliggende cam en een lekkere handstrap, goed bij de knopjes kunnen, duidelijk menu, lange accuduur en bovendien een goede lens?

Heb je een Panasonic wel eens vast gehouden, afgezien van de 3CCD's is de rest van de cam een stuk speelgoed. Ik vind ik iig niets.

Ik zou gewoon zeggen, probeer er eens een paar. Het enige wat ik van de Canons in de loop der jaren te weten ben gekomen is dat ze erg slecht in elkaar steken, en dan heb ik het over de bouw. Ze kraken behoorlijk, erg jammer.

En wat de 16:9 betreft, Canon heeft echte 16:9 CCD's en alleen bij 4:3 worden er delen weg gelaten; de zijkanten. Sony doet het wat vreemd, die doet bij 16:9 boven en onder wat weglaten en aan de zijkanten beeld toevoegen. Bij 4:3 precies andersom.

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook gaan luisteren naar het rustige geluid van de tape motor en van de zoom motor van de Canon.. Of kijken naar de belachelijke kleurweergave van de Sony...

• TD-er
baquelappe schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:43:
[...]
En wat de 16:9 betreft, Canon heeft echte 16:9 CCD's en alleen bij 4:3 worden er delen weg gelaten; de zijkanten. Sony doet het wat vreemd, die doet bij 16:9 boven en onder wat weglaten en aan de zijkanten beeld toevoegen. Bij 4:3 precies andersom.
Kortom de gebruikte CCD heeft (veel) meer pixels dan er gebruikt worden voor de (waarschijnlijk breedbeeld-) opname.
Voordeel is dan natuurlijk dat je niet echt veel merkt van de vervormingen van de lens in de hoeken.
Nadeel is dat je per pixel minder licht binnen krijgt en dus sneller ruis hebt in donkere opnamen.
Ik vermoed dat de CCD zelf een 4:3 verhouding heeft en dat bij 4:3 opnamen het beeld gedownsampled wordt. Hierdoor heb je dan in 4:3-mode minder ruis (gemiddelde nemen vermindert de ruis).

Een ander voordeel van een groter CCD dan de output-resolutie is dat je image-stabilisatie-circuit eventueel de op te nemen uitsnede een beetje kan verschuiven over de CCD. Dat scheelt weer wat in het kwaliteitsverlies.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:19

mr_petit

opperprutser

baquelappe schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:43:
[...]

Heb je een Panasonic wel eens vast gehouden, afgezien van de 3CCD's is de rest van de cam een stuk speelgoed. Ik vind ik iig niets.
Ik wel :)
De hanstrap valt idd een beetje tegen, maar de rest vind ik toch goed uitgevoerd (ervaringen wel op basis van de 280 ipv 180).

@TS: weet je zeker dat de panasonic geen 16:9 opneemt? hieruit begrijp ik namelijk het tegenovergestelde (ofheb het niet goed gelezen).
Ik zou waarschijnlijk voor de panasonic gaan, doordat een 3ccd zo'n goed beeld geeft, maar ga in de winkel kijken hoe het beeld is, en zoals baquelappe al aangaf: hoe ze in de hand liggen (b.v. een kleine camera is dan vaak een stuk onhandiger)
(Let er bij tapejes op dat je het altijd bij dezelfde tapes houdt, en bij voorkeur het zelfde merk als het cameramerk; dit is aan te raden doordat verschillende tapes verschillende smeermiddelen (smering kop-tape) gebruiken)
(zelf zou ik dus voor de gs280 gaan, maar deze ligt buiten je budget)

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2006 16:25 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• stfn345
  • Laatst online: 18:32
Duidelijk gaan voor de 3CCD!!
Sowieso als je voor een cam gaat kijken, pak een 3ccd, daar krijg je geen spijt van
LAat je in een winkel eens het verschil demonstreren tussen 1 en 3 ccd (verschil in detail en kleur is echt ERG groot)

Is inderdaad stukken beter van kwaliteit (beeld)

De cam zelf zou je even moeten bekijken, maar dat het speelgoed is valt 100% mee.

• baquelappe
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 16:10:
Je kunt natuurlijk ook gaan luisteren naar het rustige geluid van de tape motor en van de zoom motor van de Canon.. Of kijken naar de belachelijke kleurweergave van de Sony...
De motornoise van de Canon is ook zoiets ja, die was super irritant. Zat een soort hoge pieptoon in. Die van de Sony is vrijwel onhoorbaar, ook in 100% stille omgeving daar waar de gain omhoog gaat is de Sony vrijwel motornoise-loos.

De belachelijke kleurweergave is een non-argument, je schiet zeker je foto's met een Hasselblad? Want de kleuren van Canon zijn niet helemaal in balans |:(

[ Voor 3% gewijzigd door baquelappe op 27-05-2006 17:57 ]

Verwijderd

Nou heb ik inderdaad foto's geschoten met een Hasselblad, maar dat heeft er niets mee te maken.
Ik wilde meer zeggen dat de kleurweergave van een 3 CCD camera niet te vergelijken is met de Sony.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat de TS voornamelijk moet gaan kijken hoe de kleurweergave (en ruisniveau) zijn in situaties met moeilijke lichtomstandigheden, met name donkere omstandigheden, of situaties waarbij veel tegenlicht van buiten komt (deze komen bij familiekiekjes natuulijk dikwijls voor). De meeste opstellingen in winkels lenen zich daar niet door; lekker licht en "testopstellingen" met helder gekleurde objecten om het beeld zo goed mogelijk te laten lijken. Het enige wat je daar goed kan zien is hoe de kleurbalans zich verhoudt bij de kleurtemperatuur van TL licht. (zitten ook al vaak kleine verschillen tussen)

Verwijderd

En welke van de 3 is het geworden?

ik twijfel ook tussen de hc46 en gs 180

thanks

Verwijderd

Topicstarter
Beste exarchos,

ik ben uiteindelijk gegaan voor de Panasonic.

Qua specificaties heb ik van vele mensen (ook in de winkel) gehoord dat hij de beste is. Ook heb ik zelf de cameras in de hand gehad en ermee gefilmd en vond de Panasonic het mooiste filmen.

Ik hoop hem deze week binnen te krijgen. het is dus nog ff afwachten.

Heb jij al een keuze gemaakt.?

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 22:13
Toevallig heeft een maat van me de Panasonic GS 180 gekocht.

Voor 479 euro bij de Mediamarkt gisteren. Omdat er zo een actie was dat je korting ter grootte van de BTW van het product gaven, normaal kost hij 589 ofzo...

Qua specs is hij een van de betere camera's, en 3ccd is altijd een pluspunt. Het apparaat is ook 2,3 megapixel terwijl het gros van de camera's gewoon 800.000 hebben...

Verwijderd

Topicstarter
jeetje zeg, die actie heb ik dus weer mis gelopen. Waar ik hem besteld heb koste hij 495 euro. Maar ik wacht er nog steeds op!!!

DIe actie van media markt is nu natuurlijk weer afgelopen :(.

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem nu een paar dagen in bezig. Erg tevreden erover. Mooie kwaliteit. Alleen jammer dat je niet gebruik kan maken van b.v. zwart wit opnemen en dat soort standen. Dat heb je bij een sony meestal wel. Voor de rest is alles TOP!

• TD-er
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 18:15:
Heb hem nu een paar dagen in bezig. Erg tevreden erover. Mooie kwaliteit. Alleen jammer dat je niet gebruik kan maken van b.v. zwart wit opnemen en dat soort standen. Dat heb je bij een sony meestal wel. Voor de rest is alles TOP!
Waarom zou je dat soort dingen eigenlijk op een camera willen hebben?
Dat soort dingen kun je prima achteraf doen op de PC en dan heb je in elk geval nog de beschikking over het kleuren-materiaal. En je kunt ook niet vergeten het effect weer uit te zetten en bij een latere opname de boel dus te verzieken met die goedkope effecten.
De dingen die de meeste camera's aanbieden zijn vrijwel allemaal wel terug te vinden in de meest simpele montage-tools, zoals bijvoorbeeld Pinnacle Studio.

• fv12
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-01 09:43
ikzelf twijfel ook tussen de panasonic gs180 en de canon mvx 460; Voordeel van de panasonic is natuurlijk de 3ccd.
De canon heeft als voordelen natuurlijk de opname in echt 16:9, en de dv in.

Ikzelf vind een goed breedbeeld belangrijk en neig voor de canon te gaan; weet iemand hoe de breedbeeld kwaliteit van de pananonic is tov de canon.

Van de andere kant is het prijsverschil niet groot tussen beide en als je kan kiezen tussen een 1ccd en 3ccd is de keuze eigenlijk makkelijk.Maar nogmaals ik vind de kwaliteit in breedbeeld erg belangrijk.

Heeft iemand advies voor mij?

Verwijderd

Helaas heeft Camcorderinfo de GS180 nog niet getest dus je zult de resultaten een beetje moeten afleiden uit de test van de GS300 en de GS120 (ouder model van de GS180). Ik vind de kleuren van de Canon zelfs iets verzadigder dan die van de GS120, hoewel op het LCD de kleuren van de GS180 veel beter zijn dan die van de MVX460. Ik denk dat de keuze voor de Canon gebaseerd moet zijn op gebruik van een breedbeeld tv, want hierin is de camera veel beter dan welke andere camera in hetzelfde segment. De Panasonic scoort beter op uitbreidingen (microfoon e.d.) en op basis van low-light performance.

Over de behuizingen ben ik van geen van de camera's tevreden, hoewel ik het wat grotere design van de Panasonic beter in de hand vind liggen (en de grootte maakt voor het tasje vaak geen reet uit). De Canon MV800 serie (en eerder) stonden met name bekend vanwege het horen van de motor tijdens de opname en vanwege de slechte prestaties bij weinig licht. Van de huidige serie hoor ik hierover geen klachten meer. Sony zou ik zelf niet snel kopen vanwege de hoeveelheid ruis in de opname (uitgezonderd de modellen met een echte Carl Zeiss (t*) lensje) en vanwege het gebrek aan compatibiliteit met accessoires van andere merken.

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01 12:48
Ik heb zelf de GS180 en ik ben er zeker tevreden over! Er zit wel een 16:9 stand op, maar ik weet niet zeker of dit softwarematig is of dat ie echt dat opneemt. Een groot nadeel van deze stand is dat de "steady shot" dan uit gaat...

De cam ligt goed in de hand en er zitten aardig wat leuke instellingen op.
Het bewerken naar bijv. zwart/wit doe ik op de pc, dat werkt vele malen beter dan op een camera. Daarnaast, waarom zou je voor zulke opties betalen als je er achter nog voor kunt kiezen? :)

Mocht iemand er vragen over hebben, dan kan ik 't wel voor je uitzoeken / testen bijv.
Testfilmpjes zijn natuurlijk ook zo gemaakt, dus als je beelden wilt, laat maar horen!

Verwijderd

born2tweak schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 13:21:

Mocht iemand er vragen over hebben, dan kan ik 't wel voor je uitzoeken / testen bijv.
Testfilmpjes zijn natuurlijk ook zo gemaakt, dus als je beelden wilt, laat maar horen!
Dit is natuurlijk vragen om een p0rn request :+

• born2tweak
Ik heb hem nu niet bij me helaas, anders had dat natuurlijk wel gekund :+
Kan morgen ofzo wel ff een filmpje schieten, misschien iets anders dan pr0n?

• fv12
ik twijfel nog steeds tussen de canon mvx460 en de panasonic gs180.

het voordeel van de panasonic bij minder licht is wel een groot voordeel aangezien ik een huis en tuin filmer ben en dit mijn eerste camcorder wordt. Voornameljk om home video's te maken en bewerken.

Ik wil gewoon een goede camera (budget max € 500) die ik zo uit de doos kan gebruiken zonder veel extra accesoires aan te schaffen. Als het verschil in breedbeeld niet gigantisch is kies ik voor de pana, als het breedbeeld van de canon stukken beter is dan de canon

Op de site van 3cc users panasonic is te lezen dat de gs180 (voorganger de gs150) een breder beeld filmt dan de gs300. Dus de gs180 "kropt"het beeld niet tot een 16:9 formaat, wat de gs 300 wel doet.

Ik neig naar de panasonic gs180. Hoe kan ik het beste de film capturen naar de laptop; via usb2 of via firewire?

• born2tweak
Beiden is gewoon mogelijk, maar ik geloof dat Firewire net een wat hogere bandbreedte heeft, waardoor je wat zekerder bent van het resultaat. Ik heb bij de aankoop een dv-kabel van een meter erbij gekregen. Misschien het proberen waard?

p.s. capturen naar je laptop? Je hebt redelijk wat rekenkracht nodig om het signaal te verwerken, hoe is je laptop?

• fv12
laptop is ok is een fujitsu siemens m3438g even uit mijn hoofd met 1gb intern geheugen en intel m740 processor met een externe harde schijf van 250 gb.

Conclusie, dan is firewire betere kwaliteit.

Welk programma gebruik je om dvd's te branden? en hoe is het resultaat hiervan?

het schijnt dat dat als je in 16:9 filmt en captured naar de pc en dan een dvd fikt je goed moet opletten dat de dvd ook 16:9 is.

• born2tweak
Als je film gewoon 16:9 is en je hebt hem naar dvd gebouwd, dan moet ie volgens mij gewoon zo blijven. Je brand programma zal hier niets aan veranderen... Ik brand normaal alles met Nero, alleen heb ik m'n filmprojecten nog niet op dvd gezet. Met nero kun je je film ook op booktype "DVDROM" zetten, wat de compatibiliteit verhoogd voor dvd-spelers.

Hoe gaat dat eigenlijk, heeft iemand hier ervaring mee? Ik gebruik Pinacle Studio9 voor het bouwen, waarna ie een .avi bestand op DVD kwaliteit en specs aflevert. Hoe krijg je dat gebrand? Ik heb het nog niet geprobeerd.

Verwijderd

Ik ben ook opzoek naar het liefst een compacte maar goede cam...

zie regelmatig van JVC wat en sony op tv als reclame...
zon model zoek ik

Verwijderd

@ fv12: de breedbeeldfunctie van de Canon is veel beter dan die van de Panasonic. Kijk maar eens onder het kopje videoresolution. Overigens heb ik als review de Panasonic GS300 gepakt en die zal een hogere resolutie halen dan de GS180 vanwege een beter objectief. Gezien dezelfde grootte van de CCD's van de GS300 en de GS180 zal de low-light perfomance tussen deze camera's gelijkwaardig zijn.

Capturen zou ik zelf altijd met een firewire aansluiting doen. USB levert alleen maar ellende op.

edit: @Liekahh: geef eens wat meer info wat je zoekt, want als klein en compact het enige is, dan kun je een willekeurige camera bestellen. Daarnaast verschillen de camera's in grootte op dit moment zo weinig dat bijna alle modellen wel in hetzelfde kleine tasje passen. Daarnaast kun je een grotere camera vaak beter ondersteunen waardoor je opnames stabieler worden. Maar denk met name eens na over de extra info. Wil je met name binnen filmen of alleen buiten, wil je beelden terug kunnen zetten naar een cassette, wil je juist op DVD of HD werken, wil je extra microfoons gebruiken, wil je handmatig kunnen scherpstellen, heb je veel zoom nodig omdat je vogelaar bent, wil je er foto's mee nemen en die ook nog kunnen afdrukken, etc.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2006 14:58 ]

• baquelappe
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:52:
Ik ben ook opzoek naar het liefst een compacte maar goede cam...

zie regelmatig van JVC wat en sony op tv als reclame...
zon model zoek ik
Als je daadwerkelijk twijfeld tussen JVC en Sony,
ga dan ingodsnaam voor de Sony, want de compressie van JVC is van droevige kwaliteit. En nog een klein pikant detail, JVC heeft niet zulke goede jaren achter de rug, dus over de toekomst van JVC is nog veel onduidelijkheid.

• fv12
Mig29: welke keuze is volgens jouw de beste de canon mvx 460 of toch de panasonic gelet op de bovengenoemde criteria van mij.

of zeg je kijk eens naar een ander model wat evt een beter alternatief is.

Verwijderd

Ik denk dat je hier wel de twee beste alternatieven in dit segment te pakken hebt. Ik heb aangegeven waar de belangrijkste verschillen zitten, nu mag jij de knoop doorhakken (en reviews lezen) over welke camera het beste bij jou behoefte past (let uiteraard ook even op ergonomie, dus even passen van tevoren).

• TD-er
born2tweak schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:37:
Als je film gewoon 16:9 is en je hebt hem naar dvd gebouwd, dan moet ie volgens mij gewoon zo blijven. Je brand programma zal hier niets aan veranderen... Ik brand normaal alles met Nero, alleen heb ik m'n filmprojecten nog niet op dvd gezet. Met nero kun je je film ook op booktype "DVDROM" zetten, wat de compatibiliteit verhoogd voor dvd-spelers.

Hoe gaat dat eigenlijk, heeft iemand hier ervaring mee? Ik gebruik Pinacle Studio9 voor het bouwen, waarna ie een .avi bestand op DVD kwaliteit en specs aflevert. Hoe krijg je dat gebrand? Ik heb het nog niet geprobeerd.
Je kunt de DVD naar een VIDEO_TS directory laten renderen.
Die directory kun je dan met Nero branden (selecteren DVD video en dan staan er al 2 lege dirs op met de naam VIDEO_TS en AUDIO_TS en daarin dus de files plaatsen die Pinnacle Studio maakt.

In Nero kun je de booktype ook aanpassen, maar je kunt vaak ook de booktype op je brander laten instellen op DVD-ROM. (per type apart instellen, DVD+R, DVD+RW en DVD+R9) Zo krijg je dat ongeacht het brandprogramma de DVD+ media op DVD-ROM instelt.

• Alexman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-11-2024
Hoi!

Ik zoek ook een digi cam in dezelfde prijsklasse. Wat voor mij belangrijk is:

- echte 16:9 breedbeeld, niet opgerekt of weggeknipte delen
- goede opname bij donkere ruimtes, maar ook als er in die donkere ruimte felle concert verlichting/effecten zijn
- hoeft geen foto's te maken
- MiniDV tape gebruiken
- kleuren redelijk natuurgetrouw
- goede beeldstabilisatie
- liefst analoog audio in, zodat met de beeldopname gelijk de audio van het concert opgenomen kan worden, zodat ik het niet achteraf hoef toe te voegen en beeld&audio synchroon moet gaan maken

Weten jullie wat types/modellen waar ik naar op zoek zou moeten gaan?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Als je goede beeldstabilisatie zoekt zou ik wat dieper in de buidel tasten en voor optische beeldstabilisatie gaan. bijvoorbeeld de panasonic gs280 (€660).
Dat de elektronische beeldstabilisatie bij de gs180 niet werkt in breedbeeld komt doordat deze kamera een breedbeeldsensor heeft waarbij het volledige oppervlak wordt benut. Er is dus geen plek danwel pixels bij de randen voor beeldstabilisatie. Voordeel: hoge resolutie; nadeel: geen stabilisatie.

• Alexman
Waah. Ik heb vandaag bij de Media markt de Panasonic nv-gs180 gekocht. (de verkoper was nogal enthousiast over de 2 weken omruilgarantie, dus dacht ik nou vooruit dan maar :P)

Aangesloten op de tv. miniDV bandje erin. Opnemen maar. Hmm.. is dit nou super strakke DV kwaliteit? In elk geval verre van dvd kwaliteit.

Nog wat opnames gemaakt, van buiten, binnen.. tjonge.. ik had eigenlijk meer verwacht. Hij gaat dan ook over 12 dagen retour naar de media markt.

Ook zeiden de verkopers dat ik makkelijk een externe geluidsbron kon opnemen tijdens het opnemen van het beeldsignaal, dus dat ik in de ext. mic ingang een kabeltje naar een mixing console of cd player of whatever met een line-out kon aansluiten en dat de cam dan dat geluid bij het beeld deed ipv de interne mic. Nou, niet dus. Of ik moet iets verkeerds doen, maar ik heb via een stereo tulp -> stereo 3,5"jack kabel m'n cd speler op de cam aangesloten en gefilmd, maar ik krijg geen cd geluid bij de opname.
Ik vind trouwens wel dat de kwaliteit van de interne mic vrij goed is. Maarja, als ik een opname van het concert maak, wil ik wel dat het er goed uit ziet, en optimaal klinkt, en dat kan je eigenlijk alleen doen als je het geluid van de pa/mixing consoles gebruikt.

Dit was wel de bedoeling want ik moet er concerten van onze band mee gaan filmen in de toekomst.
Weet iemand inmiddels een videocam die dit wel kan? Externe analoge audio ingang gebruiken tijdens het opnemen?

Edit: was even vergeten te zeggen dat de gs180 tot overmaat van ramp ook nog eens interlaced frames opwerkt ipv progressief beeld. Komt de kwaliteit al helemaal niet ten goede.

[ Voor 32% gewijzigd door Alexman op 08-07-2006 18:35 ]

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:24

Daklem

Audio Nerd

Alexman schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 18:31:
Waah. Ik heb vandaag bij de Media markt de Panasonic nv-gs180 gekocht. (de verkoper was nogal enthousiast over de 2 weken omruilgarantie, dus dacht ik nou vooruit dan maar :P)

Aangesloten op de tv. miniDV bandje erin. Opnemen maar. Hmm.. is dit nou super strakke DV kwaliteit? In elk geval verre van dvd kwaliteit.

Nog wat opnames gemaakt, van buiten, binnen.. tjonge.. ik had eigenlijk meer verwacht. Hij gaat dan ook over 12 dagen retour naar de media markt.

Ook zeiden de verkopers dat ik makkelijk een externe geluidsbron kon opnemen tijdens het opnemen van het beeldsignaal, dus dat ik in de ext. mic ingang een kabeltje naar een mixing console of cd player of whatever met een line-out kon aansluiten en dat de cam dan dat geluid bij het beeld deed ipv de interne mic. Nou, niet dus. Of ik moet iets verkeerds doen, maar ik heb via een stereo tulp -> stereo 3,5"jack kabel m'n cd speler op de cam aangesloten en gefilmd, maar ik krijg geen cd geluid bij de opname.
Ik vind trouwens wel dat de kwaliteit van de interne mic vrij goed is. Maarja, als ik een opname van het concert maak, wil ik wel dat het er goed uit ziet, en optimaal klinkt, en dat kan je eigenlijk alleen doen als je het geluid van de pa/mixing consoles gebruikt.

Dit was wel de bedoeling want ik moet er concerten van onze band mee gaan filmen in de toekomst.
Weet iemand inmiddels een videocam die dit wel kan? Externe analoge audio ingang gebruiken tijdens het opnemen?

Edit: was even vergeten te zeggen dat de gs180 tot overmaat van ramp ook nog eens interlaced frames opwerkt ipv progressief beeld. Komt de kwaliteit al helemaal niet ten goede.
Je hebt hem zeker met een brak composiet kabeltje aangesloten op de tv die de kwaliteit die de camera biedt, helemaal niet door kan sturen. :+

• TD-er
Heb je de video op je monitor bekeken?
en bijvoorbeeld de video even op een DVDtje gezet om dan op de TV te bekijken?

Als ik de video zie van mijn DV-camera op mijn monitor, dan valt het ook wat tegen. Maar als ik het dan op DVD zet en bekijk op TV, dan valt het best wel mee.

Over die interlaced beelden.
Volgens mij geven alle DV-camera's een interlaced beeld.

• Alexman
Bedankt voor de reactie mensen!

Idd, ik had hem via een composiet kabel (geel) aangesloten. Ik heb nu watmeer opnames gemaakt, en op het interlaced verhaal na ziet het er best aardig uit.

Er zijn wat camera's die progressief beeldmateriaal geven, het zijn met name de wat duurdere modellen. Als je werkelijk een cam hebt die naast z'n ccd ook progressief beeldmateriaal maakt, dan is het helemaal om je pootjes bij af te likken :D

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

bepaalde modellen jvc-videocamera's hebben een lichtsterke lens van F1.2 in plaats van F1.8 wat dan twee keer zoveel lichtopbrengst schijnt te schelen. 3ccd schijnt voornamelijk leuk te zijn voor kleuren en dergelijke en niet zozeer voor lichtgevoeligheid, hoewel dat dan wel zal afhangen van de grootte van de ccd's.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 12:59
TD-er schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 20:09:
Over die interlaced beelden.
Volgens mij geven alle DV-camera's een interlaced beeld.
Ik heb een 'oude' JVC camera uit 2001 die met progressive scan kan filmen. :)

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

En kan die jvc dat ook op volle snelheid, of krijg je maar iets van 12fps? (hadden oude camera's wel eens last van)
Overigens vind ik het 'interlaced-progressive' verschil vaak minimaal. Camcorders kunnen imo op andere punten meer verbeterd worden (kleurechtheid (met name bij weinig licht), snelheid van veranderen van licht naar donker etc)

• TD-er
Wat trouwens ook nog best wel kan schelen in de netto resolutie van je opname is of je de beeldstabilisatie aan hebt staan of niet.
Als die uit staat, krijg je vaak een scherper beeld en heb je minder het gevoel dat het beeld loopt te smeren.
Nadeel is dan wel dat je ofwel een statief moet hebben, of een hele vaste hand :)

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10-2025
Heyhey,

Ik heb even wat onderzoek gedaan naar 4 camera's tussen de 450 en 550 euro.

Er zijn vier populaire camera’s geselecteerd van rond de 500 euro van vier verschillende merken met een – voor zover ik weet - goede reputatie.

Het gaat om de volgende vier camera’s:

Model Prijs
Panasonic NV-GS180 van € 482 tot € 594
JVC gz-mg20 van € 469 tot € 799
Sony DCR-HC42 van € 520 tot € 700
Canon MVX460 van € 457 tot € 616

[Prijzen zijn van Kieskeurig gehaald]

Ik heb nog niet precies gekeken naar de verschillen tussen de DCR-HC42, de DCR-HC44 en de DCR-HC46. Misschien dat iemand mij dat kan vertellen? Verder heb ik hier ook nog een sheet met alle technische specs van deze vier camera's, als je die wilt hebben moet je maar even je e-mailadres geven ofzo.

Ikzelf denk er nu sterk over om de Sony DCR-HC42/44 of 46 te kopen. Dat is echt wel een leuk dinkie. ;) Deze komt uit de reviews het meest consequent naar voren op een positieve manier.

Canon MVX460 oftewel de Elura 100 [ Prijs: € 478 bij 4launch excl. Verzendkosten]

Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/6/canon_elura_100_camcorder.jpg

Review: http://www.camcorderinfo....-100-Camcorder-Review.htm [Camcorderinfo]

Who It’s For

Point-and-Shooters (5.0)
The external layout for the Canon Elura 100 is a bit confusing and this may turn away beginning users, but the Easy mode and preset shooting modes will provide the point-and-shoot user with some friendly options.

Budget Consumers (7.0)
With a price identical to the ZR700 and larger CCD of 1/5”, in addition to other improvements, the Canon Elura is a strong lure for the budget market interested in function over form.

Model Video Perfomance Video Resolution Low Light Performance Still Resolution
Canon Elura 100 7,6 15,5 4,75 4,0
Canon ZR700 5,5 9,3 4,75 2,4
Canon Elura 90 7,5 12,6 3,75 4,18
Panasonic PV-GS39 5,25 9,8 4,75 1
Sony DCR-HC26 5,1 9,5 3 0,1

Conclusion

The Canon Elura 100 has a good deal going for it. Though the $399 price tag is the same as the Canon ZR700, the video performance is clearly better. This is due, in part, to the slightly larger CCD. Low light performance was less sharply divided, with the ZR’s gain proving more effective, but evening out with the Elura at very low light.

The mic input and analog inputs are a huge boon to any camcorder. They allow flexibility that you might not even know you need. Want to add a narration track to your footage, or use a wireless mic? What about transferring old Hi-8 cassettes to the computer. These are important considerations, and the Elura 100 will accommodate.

Normally, we would complain a great deal about the enclosed battery design. By placing the battery in the LCD cavity, Canon has curtailed your option of purchasing an extra long life battery. However, the included BP-208DG battery lasted an incredible 2 1/2+ hours. That is the duration of some long life batteries. We still don't like the closed battery, but, hey, it's got a mic jack so, we can love it despite it's faults.

In conclusion, this is an excellent middle of the road camcorder. A quick glance at the comparisons section above will show that it trumped every challenger, either by virtue of its performance or features. There are certainly handling issues, so be sure to try this one out before you buy it. Make sure you’ll be comfortable with the button placement in the back. Aside from that, this is one of the best camcorders in its class. Canon is certainly delivering the goods this year.

Bron: http://www.kieskeurig.nl/...9099EC125710200323E26.htm Kieskeurig.nl

Gebruiker 1

“terug van vak. en 4 filmpjes gemaakt. prachtige kleuren en scherpte op 43 inch breedbeeld tv. stabilisatie zeer goed,blijkt uit filmen in rijdende auto en met de hand tot 20 x inzoomen. geen polarisatiefilter nodig gehad.(geen uitgebeten luchten)in donker/schemer gefilmd,prima.transport geluid:alleen hoorbaar met stille opname met oor voor luidspreker. extra accu bp 208 en externe lader via internet gekocht,want laden via toestel is onpraktisch. kleine knopjes/joystick,even wennen,werkt prima. mooie heldere kleurenzoeker die je goed aan je ogen kan aanpassen.alles op "auto"gedaan,zeer tevreden. (een maand in bezit)”

geluidskwaliteit 7 beeldkwaliteit 9 mogelijkheden 9 gebruiksgemak 9 vormgeving 9 degelijkheid 9

Gebruiker 2

“In het begin even wennen aan het formaat, namelijk erg klein, maar dat went zeker. Groot voordeel is ook dat deze camera in een grote jaszak past! Meenemen dus geen probleem. Beeldkwaliteit bij voldoende licht is super, met heel natuurgetrouwe kleuren. Bij schemerlicht binnen wordt het beeld op een gegeven moment iets korrelig, maar dan moet het al bijna donker zijn.
De batterij is ook prima, met intensief gebruik van het scherm en terugkijken van de film gaat ie zeker een uur mee. Het scherm zelf is erg duidelijk (en 16:9). Het joystickje is erg handig in gebruik, zeker ook dit is wel even wennen, maar daarna vlieg je door de menus. Bij deze camera krijg je er ook een wide-angle lens bij (niet bij de mvx450), dat zeker bij binnen filmen en nuttig stuk extra beeld geeft. Samengevat: zeker een aanrader (een maand in bezit)”

geluidskwaliteit 9
beeldkwaliteit 10
mogelijkheden 10
gebruiksgemak 10
vormgeving 10
degelijkheid ?

Bron: http://asia.cnet.com/revi...39050561,39249763p,00.htm [Cnet]

Performance

Overall, the Canon MVX460 performed well. Automatic exposure and white balance responded quickly and did a good job of adjusting to different light levels and neutralizing various types of lighting. Autofocus locked on to subjects rather quickly in bright light, such as a clear, sunny afternoon in the park. Moving indoors, the camera took a second or two to lock focus in low-light situations, such as a living room with a pair of low-intensity tungsten table lamps. The camera's digital image stabilization did an admirable job of steadying our shots, though it could use a touch more power at the extreme end of its long 20x zoom.
Manual controls were easy to operate, thanks to the new joystick control. Exposure shift and manual focus are accessed by pressing Enter on the joystick and navigating a small menu. The only confusing part were the icons used for manual focus; the choice of a mountain to indicate far focus made some sense, but in contrast, Canon used an icon of a person for near focus. At first, we thought these were two presets but quickly learned what they meant and was able to focus easily. Using the words far and near may have been a little more straightforward. Even under bright sunlight, the camcorder's LCD provided a clear picture, as did the viewfinder. Fans of previous MVXs will note that Canon eliminated the tilt-up viewfinder, so you'll have to switch to the LCD for lower-than-eye-level shots.

The built-in microphone wasn't very directional as stereo mics go, though it was plenty sensitive. In fact, it even picked up a tiny bit of the zoom motor when we zoomed the lens in and out, though any casual conversation would cover the minor noise.

Image Quality

Video from the Canon MVX460 proved vivid and sharp in bright light. Colors looked generally accurate, edges were defined without looking artificially enhanced, and finer details, such as the texture of the paved paths in New York's Central Park, reproduced well.
In more challenging low-light situations, the video had pleasing colors, though they were less accurate than in brighter light, and our footage showed noticeable noise. That said, here is where the MVX460 beats out the Canon MV960; it was able to keep the noise more under control once light levels dropped very low, while the MV960 couldn't keep up and produced much more noise. The MVX460's night mode did a decent job shooting monochrome video of objects that were within arm's reach of the camera. If you're shooting farther in extremely low light, you'll want an external light, since the built-in LED isn't powerful enough for longer distances. Still images from the MVX460, while slightly crisper than the submegapixel shots you get from the majority of camcorders in this price range, still won't beat out a dedicated digital still camera. In bright, outdoor situations, colors weren't as bad as that of some camcorders, but indoor shots tended to be muddy, and if you use the camcorder's extreme zoom, they'll likely turn out blurry from shaky hands alone.

Like the economic middle class, Canon's midrange camcorders seem like they have little place in America. The company has clearly trimmed the line in response to market pressure, ending up with a single offering that trades some features for better performance when compared to Canon's top entry-level cam, the MV960, while keeping the price the same. That means that casual moviemakers who prefer MiniDV to DVD but want a step up in quality will have to sacrifice little frills, such as an accessory shoe, or else break out the big bucks to step even further up Canon's line. Still, given its attractive price, the MVX460 packs all the allure of its predecessors and is one of the better deals as low-cost camcorders go.

The good: Compact size; fast, 20x zoom lens; solid color in video footage.
The bad: Average low-light performance; no accessory shoe.
The bottom line: With a big zoom, a small size, and a decent price, the Canon MVX460 is a great choice if you plan on steering clear of low-light situations.

Design: 7 Features: 7 Perfomance: 7Image quality: 8

7.2 out of 10: Very Good

JVC gz-mg20

Afbeeldingslocatie: http://www.azone.ch/images/JVC-GZ-MG20.jpg

Bron: http://www.cnet.com.au/ca...,39035915,40057740,00.htm [ Cnet]

Performance

The MG20 takes about 6 seconds to power up. Once it's up and running, it's very responsive, with a delay of only a fraction of a second between pressing the record button and capture kicking in. Automatic features work well. Autofocus and exposure reacted quickly to fast pans from light to dark areas. Image stabilisation does a good job throughout most of the zoom range -- only at the farthest reaches of the 25X zoom is camera-shake significantly noticeable. However, accurate manual focus is difficult to achieve using the smallish LCD and the control pad for adjustments.
Zoom controls are responsive and smooth throughout the range. However, in quieter shooting situations, the microphone clearly picked up the zoom motor as well as the click of the zoom switch being released. Otherwise, the microphone performs well, capturing subtle noises clearly.
The camera lacks a viewfinder; the flip-out 2.5-inch LCD is the only method for framing shots. The LCD is viewable in a variety of lighting conditions, and the colour is fairly accurate, though a bit less intense than what you see in the final footage.
The battery is the Everio's Achilles' heel. Though the camera can record 7 hours or more before you have to return to your PC to clear off some space, the wimpy battery is rated at just 1 hour -- and if you use the zoom and occasionally review your footage, you can count on only a mere 45 minutes. You'll want to supplant the included battery with JVC's optional, double-capacity battery -- and bring both batteries along.

The JVC Everio GZ-MG20's image quality is similar to what we saw in the previous generation of DVD camcorders, which makes sense given that both use MPEG-2 compression. Footage is somewhat softer and more prone to colour banding and other artifacts than uncompressed MiniDV footage. Overall, we'd have to class the Everio's image quality at merely mediocre under ideal shooting conditions. There are noticeable stair-step jaggies on sharp edges, and textures such as grass lack fine detail. Colours, however, are rich and accurate.
With the camera's default settings, footage shot in typical indoor room lighting is dark and murky, and it lacks detail. This can be addressed by turning on the automatic gain control. This dramatically improves the colour and brightness of the image but also makes for very grainy footage. Indoor shot quality matches what you'd expect from a camera half of the Everio's price.
The Everio includes a built-in camera light. Though it appears blindingly bright when you're on the subject end of the shooting experience, in fact, it noticeably illuminates objects within only a couple of feet of the camera. For extremely dark situations, there's a colour slow-shutter mode, but it results in blurry, very grainy shots.
Still-image quality is terrible. The VGA-resolution images lack detail and are grainy no matter what the lighting conditions.
The bottom line:

Though the short battery life and mediocre image quality are frustrating, the JVC Everio GZ-MG20's amazing recording capacity and tiny size still make it an enticing device.
The good:
• - Stores tons of video
• - Excellent zoom reach
• - Very small
The bad:
• - Terrible battery life
• - Mediocre video quality
• - Grainy low-light footage

Bron: http://www.photographyrev...c/PRD_338874_3100crx.aspx [review van een particulier]

Summary:

I am really unhappy with this camera. The video and picture quality is very poor. My old 8mm camera that cost me $100 takes much, much better video. The still pictures are less than 1 megapixel in size at the highest setting. I can't even imagine how bad the quality would be a the lowest setting. Another big problem is how difficuly it is to upload the video to your computer. I've spent many hours already just uploading my first 2 videos, and I haven't even got them on dvd yet. Please save yourself some headaches, and don't buy this camera.
Strengths:
Small, does both video and still pictures. No tapes to buy, is all digital.
Weaknesses:
VERY poor picture quality on stills, and video. You will be dissappointed.
Small battery life.
Very difficult to upload video to computer.
Bron: http://www.kieskeurig.nl/...B0A5AC1257059003DECFF.htm [kieskeurig.nl]

Gebruiker 1:

“Ik heb deze camera een paar dagen getest. In die dagen is het mij niet goed gelukt om de filmpjes te bewerken om m'n apple. De kwaliteit bij weinig licht is bedroefend. Ook als je een pan-shot maakt hapert het beeld. Ik heb hem teruggestuurd en ga een andere kopen met een dv-bandje. Wel jammer, want het leek mij geweldig om zonder bandjes door het leven te gaan. Dus als je gewoon leuke beeldkwaliteit wilt en een beetje wilt monteren op je apple, dan is de gz-mg20 een verkeerde keuze, helaas. (een paar dagen in bezit)”

Gebruiker 2:

“Heb lang getwijfeld om aan te schaffen van wegen wisselende reviews. Na aanschaf heb ik hem goed getest alle mogelijkheden benut gewoon een zeer goede camera voor zijn geld. beeldkwaliteit is goed mits je hem op zijn hoogste kwaliteit zet. Software vindt ik waardeloos bestanden van camera kopieren naar HD. naam wijzigen in bv mov001.mpg dan kan je hem in ieder programma bewerken magix video de luxe goedkoop en werkt perfect zowel binnen al buiten opnamen. (een paar weken in bezit)”

Gebruiker 3:

“Een hele goede camera, gebruiksvriendelijk en zeer compact. Harde schijf is ideaal. Batterij is binnen een uur op, aanraden dus om een extra exemplaar aan te schaffen. Kwaliteit van de foto's is niet te vergelijken met een fototoestel, maar goed daar is hij dan ook niet in eerste instantie voor bedoeld. Een aanrader! (een maand in bezit)”

Beoordeling door bezoekers (15 reviews):
totaal 7,8
Geluidskwaliteit 7,7
Beeldkwaliteit 7
Mogelijkheden 8,1
Gebruiksgemak 8,2
Vormgeving 8,2
Degelijkheid 7,7

Panasonic NV-GS180

Afbeeldingslocatie: http://www.quesabesde.com/video-digital/noticias/Panasonic_NV_GS180.jpg

Bron: http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/index.cfm?reviewid=317 [PC Advisor]

Panasonic's use of three-CCD (charge-coupled device) technology in consumer-grade camcorders has clearly been a success. The number of models available has been growing steadily. But with so many options now, Panasonic's own range is starting to compete within itself. All offer great video quality, with the main differentiator being the features included.
The NV-GS180 is the successor to the mid-range NV-GS150, and its specifications are remarkably similar. It's still based around a trio of 1/6in 0.8Mp (megapixel) CCDs, offering true 2.3Mp still images at 1,760x1,320. However, it lacks the GS150's built-in lens cap, relying on a clip-on plastic cap instead. The latter's built-in flash has also been removed, so this model isn't quite as good at doubling as a stills camera.

Despite its budget price tag, the NV-GS180 offers microphone and headphone jacks, with a regular accessory shoe on the top for external add-ons. The tape mechanism is top-loading, so you won't have any trouble changing media when the Panasonic is screwed to a tripod.
The little joystick on the back gives immediate access to various options, including shutter and iris settings and video gain. In Focus mode, the joystick is also used for manual focusing – this is a little fiddly but workable. You'll need to enter the full menu to enable one of the five auto-exposure modes, which include the usual suspects.

As we've come to expect from Panasonic's three-chip consumer range, image quality was a cut above most similarly priced single-chip camcorders. This was particularly noticeable in low light or when shooting indoors. The only down side was that the GS180 uses electronic image stabilisation, which works well in good lighting but isn't so effective in poor illumination – and you can't use it at all in widescreen mode.
Verdict
The Panasonic NV-GS180 doesn't seem like a huge step forward from its NV-GS150 predecessor; it's a touch shorter and lighter, and misses the flash and integrated lens cap, but otherwise offers very similar features. Nonetheless, assuming street prices match the company's £449 recommended retail price, this is exceptional value for such good video quality.
http://www.kieskeurig.nl/...E3A71C12570F800431D73.htm [Kieskeurig]

Gebruiker 1

“het is na twee JVC camera's (VHS-C en DV) deze fraai ogende Panasonic GS180 geworden. Hoor van andere positieve geluiden en ik ervaar hetzelfde. Toch gekozen voor een bewezen techniek, digitaal echter met tape. de GS180 ligt goed in de hand en de knoppen zijn goed bereikbaar. Logische opbouw van de instellingen software op overigens uitstekend LCD scherm. (een paar weken in bezit)”

Gebruiker 2

“Ik heb deze camera een paar weken geleden gekocht en ik ben zeer tevreden. De geluidskwaliteit is prima, mede doordat het geluid kan 'meezoomen' met het beeld. Het beeld zelf is heel erg scherp, mede door de 3CCD lens. De camera heeft genoeg mogelijkheden. Er is een nightshot functie, er kunnen foto's worden genomen en op een SD-card worden gezet, etc. De camera is makkelijk te bedienen en de joystick werkt erg goed. De vormgeving vind ik prima, het is een kleine goed in de hand liggende camera. De degelijkheid is goed. Knoppen en draaiende delen voelen degelijk aan en werken met gezonde tegenzin. Via goede software (Pinnacle Suite 10 Plus) zijn de filmpjes goed te uploaden met zeer goede kwaliteit, waardoor de het in mijn ogen nog steeds een betere keus is als een harddisk-camera. (een paar weken in bezit)”

Gebruiker 3

“Ruim 3 weken lang heb ik deze camcorder Panasonic NV-GS180 intensief uitgeprobeerd en ben ik tot de conclusie gekomen ... nee...dit is het niet. Dit is niet de camcorder waar ik zo opgehoopt had dat hij zou zijn. . Ik heb hem aangeschaft met de hoop dat hij snel mijn verkochte 3 jaar oude Sony TRV19 zou doen vergeten en dat deze Sony ging verbleken wat de opnamekwaliteit aangaat Maar helaas ,hij kan dit niet waar maken. De volgende punten vielen mij zwaar tegen bij deze camcorder. 1e : KLEUR :VEEL te sterk is de Rode kleur aanwezig. Roze wordt rood weergegeven en de kleur Oranje ook. Hoe je het ook opneemt , welke instelling je ook gebruikt ,de kleur Rood wordt TE onnatuurlijk,TE fel en te scherp weer gegeven.De andere kleuren zijn wel goed. Scherpte van het beeld: iets beter dan mijn vorige camcorder maar die had maar 800.000pixels .Ik had van deze 3CCD toch meer scherpte verwacht, viel me tegen..

2e:STABILISATIE van de camera.Hij kan bij langena niet tippen aan die Sony. Hier moet je echt een vaste hand hebben bij het inzoomen anders krijg je hele onrustige beelden. Vooral wanneer je in het 16:9 formaat gaat filmen . Bij dit formaat wordt de stabilisatie(SIS) automatisch uitgeschakeld en dan is het droevig gesteld met het beeld .Inzoomen kun je haast wel vergeten en dit nalaten om later bij het terugzien van de beelden niet kotsmisselijk te worden. Een statief is de enigste oplossing om bij het inzoomen met dit 16:9 formaat een goed resultaat te krijgen. Hier laat deze camera een duidelijke steek vallen . Die Sony kon ook in het 16:9 formaat opnemen ,maar dit zonder die schokkende of trillende opnamebeelden, dit dankzij het behoud van de stabilisatie . Hij kon ook opnames maken in dit 16:9 formaat zonder van een normaal ogend gezicht een dikke kop te maken.(lees het verder op..)

3e: KWALITEIT van de behuizing. Ook hier een vette minpunt. Uit zeer goedkoop materiaal is de behuizing gemaakt. Goedkope Hongkong Kinderspeelgoed materiaal.Het oogt wel leuk maar het is niets. Zeer dunne plastiek materiaal .Met de knopjes en het hendeltje moet je echt voorzichtig mee omgaan.Vooral het schuifje van auto naar manuele / focus bediening is een aanfluiting.Veel te klein en veel te teer.

4e: OPNAME FORMATEN. 4:3 formaat. Op een breedbeeld scherm wordt het erg in de breedte uitgerekt .Een gezicht wordt een dikke kop en ronde voorwerpen worden ovaal weergegeven.Niet gebruiken dus bij een breedbeeld tv. Welgoed beeld als je de tv op het 4:3 formaat zet. CINEMA formaat: Boven en onder het opgenomen beeld brede zwarte balken. Dit is niet erg mits het beeld natuurlijk wordt weergegeven maar helaas is dit ook hier niet het geval . Ook in dit formaat wordt het beeld in de breedte uitgerekt. Blijft over: 16:9 formaat. Het enige beeld wat niet uitgerekt wordt op een breedbeeld tv en goed en natuurlijk overkomt..maar....geen stabilisatie (zie boven)

5e: Opnames bij zwak licht..haast niet mogelijk zonder onderbelichting te krijgen met gevolg : onduidelijke donkere wazige beelden met veel ruis in je opnames. Bijlichten is noodzakelijk om toch nog een redelijke scherp beeld te krijgen maar dit bijlichten is niet altijd gewenst ,vooral niet bij een poging om leuke opname bij b.v kaarslicht te maken. Positieve Punten: Motorgeluid . Haast niet te horen dus geen gebrom bij je opgenomen film. Gesproken woord/muziek: goed en duidelijk. Windgeruis :goed onderdrukt. Prima! Met deze 3 punten steekt hij met kop en schouder uit boven de geluids kwaliteit van mijn vroegere Sony. Die heb ik helaas dus verkocht en heb deze camera toen aangeschaft , mede door de vele positieve bevindingen over deze camcorder hier op deze site, maar ik heb er spijt van dat ik deze stap genomen heb en op die z.g positieve bevindingen van deze gebruikers afgegaan ben..

Ik vraag mij nu af ,na mijn eigen bevindingen : zijn al die z.g "kenners"die deze camcorder beoordeelt hebben nou zulke beginnende leken die niets afweten van opnamekwaliteit en wat de ervaren gebruiken kan gaan stellen en moet weten waar hij op moet gaan letten bij aanschaf van een camera, mensen die jarenlange praktijk ervaringen hebben op dit gebied? Of hebben die z.g "kenners"nog totaal geen ervaring hiermee en is dit misschien hun eerste speeltje wat voor hun natuurlijk machtig leuk en heel erg spannend en interessant is en dan gelijk al vaststellen dat ze de beste camcorder van de hele wereld in hun bezit hebben...verblind zijn door hun nieuwe bezit . Wat nieuw is is altijd leuk,aardig en goed..., Ik heb zo dus mijn ernstige twijfels over die figuren die hun "ervaringen en bevindingen" hier maar neer schrijven.. En degene die het niet met mij eens zal zijn(wat hun vrij staat) en deze camera reeds in hun bezit hebben moeten toch eens heel kritisch naar zijn of haar eigen opnames gaan kijken (vooral naar de kleur ROOD in het beeld) plus al die punten die ik hierboven verder opgenoemd heb.Beoordeel dan eens heel objectief jouw opgenomen beelden met deze camcorder! (een paar weken in bezit)”

Beoordeling door bezoekers (14 reviews):
totaal 8,7
Geluidskwaliteit 8,6
Beeldkwaliteit 9
Mogelijkheden 8,6
Gebruiksgemak 8,9
Vormgeving 8,9
Degelijkheid 7,8

Sony DCR-HC42

Afbeeldingslocatie: http://www.betainformatica.com.br/m/DCRHC42.jpg

Bron: http://www.camcorderinfo....HC42-Camcorder-Review.htm [Camcorderinfo]

Video Performance (5.0)

The DCR-HC42 ships with a better imager than that of the other lower-end HCs from Sony. A 1/5.5-inch CCD ships with the DCR-HC42; it has 1.07 gross MPs, with 690K effective for video and 1 MP for stills. This is over double the effective video pixels than found on the DCR-HC32 (and DCR-HC21) which features a 680K gross pixel CCD with only 340K effective pixels for both video and still. The increase in pixel count on the DCR-HC42 gives the camcorder the ability to provide a number of still sizes as well as a non-letterboxed widescreen mode, which is nice. In a way it also helps with the video quality of the camcorder. If you compare the video quality of the DCR-HC42 to that of the DCR-HC32 and DCR-HC21 at bright light levels, you’ll find that the DCR-HC42 produces a better image, showing a more balanced spectrum without the “nuclear” colors seen on the other Sonys. I think part of the reason the DCR-HC42 does this has to do with the addition of some sort of filter that affects the blue end of the spectrum. The red seems subtle, and compared to the other Sonys it is not over-saturated at 3000 lux, but tends towards a bluer shade of red. And while all other colors at 3000 lux on the DCR-HC42 are nicely balanced and normal-looking, the blues pop out at you like they are 3D. This apparent blue filter aids the greens and yellows of the spectrum at bright light levels, making these colors very vibrant yet restrained and rich. Unfortunately, the pink/magenta tile suffers since the blue filter makes it very violet looking. There is also a slight reduction in noise from the DCR-HC32 to the DCR-HC42. Additionally, while the DCR-HC42 shows a good image at 3000 lux, we will see that the blue filter (?) has some negative side effects at lower light levels.

Video Resolution (12.0)

What makes good video, and what are merely profit-motivated manufacturers' tacked-on flashy but hollow gimmicks, is sometimes hard to discern. For this reason we offer the reader low light performance results as well as some assessment of the camcorder’s “real” resolution, which is often quite lower than that projected by the manufacturer.
With the DCR-HC42, we took footage from the camcorder’s regular 4:3 mode and 16:9 mode of a standard resolution chart, exported stills from this video, and, using Imatest Imaging Software, put each still to the test multiple times in order to get an idea of how the camcorder actually performs. In 4:3 mode, the Sony DCR-HC42 gave us approximately 296.5 lines of vertical resolution at its best, with approximately 403.5 lines of horizontal resolution, yielding a real resolution of 119637.75. The DCR-HC42’s widescreen mode gave us approximately 447.3 lines of horizontal resolution at its best, with approximately 250.9 lines of vertical resolution at its best, yielding a real resolution of 112227.57.

Who It's For

Point and Shooters (9.0)
Definitely a point-and-shooter camcorder, the DCR-HC42 offers good automatic controls with a nice Easy mode, and after all, its manual controls are bad anyway.

Budget Consumers (8.0)
At a recommended price of $600, the DCR-HC42 does offer the cheapest widescreen LCD on the market (which is cool), but there is better video performance out there for less. See comparison section as it is based on price.

Conclusion

The DCR-HC42 is an alright camcorder. It offers a few function gimmicks like a 16:9 LCD screen and some more still options than the DCR-HC32. Unfortunately, the CCD upgrade from the DCR-HC32, while affording the DCR-HC42 an increase in crispness and color information retention, also adds a bunch of blue noise. This makes the DCR-HC42, despite its cosmetic amenities and portability, not that practical for decent video performance. Especially at this price point, which the DCR-HC42 shares with the PV-GS65—the cheapest three CCD camcorder this year—I’m not sure the DCR-HC42 has a shot, unless prices come down substantially.

Bron: http://www.kieskeurig.nl/...9BBB8C1256F98006C0A14.htm [Kieskeurig]

Gebruiker 1

“Ik heb de camera 8 maanden in bezit en ben erg tevreden. Hij is erg compact en functioneel. Ik heb deze gekocht vanwege de True Widescreen (breedbeeld heeft de toekomst is mijn mening) en de mogelijkheid om analoge video's over te zetten op mini-dv via de camera video input. Beeld is erg mooi en in de juiste omstandigheden (mooie zomerdagen of studio met goed licht) is het nauwelijks te onderscheiden van hd cams. Het geluid is ook goed, hoewel de microfoon al snel last heeft van de wind, zelfs bij een matig briesje. Bovendien hoor je contactgeluiden en geluiden ten gevolge van de bediening al snel terug in de opname. Maar dat heb je nou eenmaal met compacte camera's.

Wat Sony wel heeft opgelost is het gezoem van het motortje dat automatisch werd opgenomen. Deze hoge zoem (frequentie) wordt automatisch gefilterd. Het resultaat is dat je aan het begin van elke take even de zoom van het motortje hoort (ongeveer 2 seconden) en daarna is het weg. De mogelijkheden zijn prima. Het is jammer dat er geen time lapse op zit zodat je bijvoorbeeld een zonsondergang met minder beelden per seconden kunt filmen, maar dit is met de betere video editing programma's op te evenaren. De touchscreen LCD werkt goed en is erg makkelijk. Ik ben er erg blij mee en kan m iedereen aanraden. Let wel, ben je niet geinteresseerd in die video-input functie, koop dan de HC 39 (scheelt weer een paar euro's). Een nadeel dat aan alle camera's kleeft (niet alleen sony), is de smalle hoek van de lens. Als je een gezelschap of landschap wilt filmen moet je al snel van links naar rechts pannen (draaien) om alles erop te krijgen. Mijn advies luidt dan ook 'koop een groothoeklens en laat die er standaard opzitten'. Dan worden je filmpjes filmachtiger, rustiger en veel mooier. (een half jaar in bezit)”[/i]

Gebruiker 2

“Na 10 jaar genoten te hebben van Hi-8 camera van Sony was ik toe aan een digitale videocamera. Na enig research bleven de Canon MVX350i en Sony HC42E over. Bij diverse winkels om advies gevraagd ook m.b.t. het monteren en de meerderheid adviseerde toch de Sony. Dus dat is 'm ook geworden. Nu een paar dagen in bezit en zeer tevreden over bediendingsgemak, beeld, geluid en verbinding met PC gaat ook super. Ik monteer met Pinaccle 9 en heb de eerste testfilm binnengehaald, bewerkt en op dvd gebrand. Mooi resultaat. Ook binnen filmen gaat redelijk goed, zonder extra lamp. Ga binnenkort op vakantie dus dan kan ik er meer over zeggen, maar eerste indrukken zijn goed. Foto's zijn overigens matig, maar daar heb ik een fotocamera voor. Toch heb ik na registratie bij Sony een opmerking gemaakt over het ontbreken van een Firewire kabel en memory stick. Er zitten zoveel kabels bij, dat die ene er ook wel bij kan. (nog geen reactie teruggehad) (een paar dagen in bezit)”

Gebruiker 3

“Een paar dagen proef gedraaid met de camera. De eerste indrukken zijn zeer goed. Ik ben onder de indruk van de helderheid van het lcd-scherm (ook in volle zon) en de mogelijkheden die het apparaat heeft. Let op: koop een bewerkingspakket wat overweg kan met de breedbeeldopnames. Als je denkt goedkoop uit te zijn met Windows Moviemaker, dan kom je bedrogen uit, want dit programma kan al niet overweg met breedbeeld uit deze camera (voor zover ik weet...) Het geluid is verrassend helder en scherp in details. Veel duidelijker dan ik (alweer) verwacht had! De easy-mode is écht easy, want alle touchscreenknoppen worden een stuk groter. In de normale modus zijn de knoppen in de play/edit-mode wel érg klein! (nagelwerk) Je kan veel aangeven op het touchscreen, o.a. exposure, kleurbalans, spotmeting enz. Je ziet dan op het touchscreen een kader waarin je zelf kan aangeven waarop gemeten moet worden. Ik moet nog meer testen, o.a. programma's op de computer, maar ben tot nu toe zeer tevreden!! (een paar dagen in bezit)”

Beoordeling door bezoekers (28 reviews):
totaal 8,9
Geluidskwaliteit 8,4
Beeldkwaliteit 8,8
Mogelijkheden 9
Gebruiksgemak 9
Vormgeving 9,1
Degelijkheid 8,9

Hopelijk heb je hier wat aan bij het maken van een beslissing. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hbeez op 09-07-2006 13:41 ]

• fv12
Zaterdag bij media markt geweest. Geheel toevallig waren de panasonic gs 180 en de canon mvx 460 naast elkaar aangesloten op een lcd tv.

mijn keuze is gemaakt; ik ga voor de canon mvx 460 obv het breedbeeld; deze is bij de canon zichtbaar veel beter dan bij de canon als bij de pan gs180.
De panasonic drukt als het ware het beeld verticaal in elkaar trekt horizontaal uit elkaar waardoor de verhoudingen niet meer kloppen. Zeker als het vergelijkt met de canon is het verschil groot.

Wel geeft de panasonic door de 3ccd de kleuren voller en helderer weer.

het prijsverschil met de internetwinkels is ong € 100,--. Reden voor mij om deze bij een internetwinkel te kopen.

• fv12
Ik wil een externe harde schijf aanschaffen om de videobestanden te bewerken.
nu zijn er externe harde schijven met usb (2.0) en firewire.

is het beter om een harde schijf met firewire te kopen ipv usb of maakt het geen verschil.

Wat ik begrepen heb worden de videobestanden (avi) die via usb gaan gedeeltelijk gecomprimeerd doordat de bandbreedte van usb kleiner is als van firewire, firewire zou de echte oorspronkelijke bestanden kunnen ontvangen en doorgeven.

Wie kan me een advies hierin geven?

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
fv12 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 08:43:
Ik wil een externe harde schijf aanschaffen om de videobestanden te bewerken.
nu zijn er externe harde schijven met usb (2.0) en firewire.
Je kunt beter een eigen topic openen. Dit heeft niks met camcorders te maken. Daarnaast is er al een topic voor externe hard schijven. En een fors topic, mag ik zeggen. Er zal zo wel een modje langskomen.
is het beter om een harde schijf met firewire te kopen ipv usb of maakt het geen verschil.

Wat ik begrepen heb worden de videobestanden (avi) die via usb gaan gedeeltelijk gecomprimeerd doordat de bandbreedte van usb kleiner is als van firewire, firewire zou de echte oorspronkelijke bestanden kunnen ontvangen en doorgeven.

Wie kan me een advies hierin geven?
Maakt voor het verwerken van video niks uit. De externe harde schijf zit niet direct aan je camcorder. Beide zitten verbonden met je PC. Als de een met USB is en de ander met Firewire zal dat prima werken. Van de (firewire) camcorder direct naar een USB externe schijf capturen zal wel via USB2 moeten gaan anders is het te langzaam, denk ik.

Het verhaal van compressie op camcorders met USB is een ander verhaal. Er zijn idd maar weinig camcorders die een full-DV signaal over USB naar een PC kunnen sturen. De standaard op dit gebied is nog steeds firewire.

Dit zal in de komende jaren met de verdere opkomst van DVD camcorders en camcorders met harde schijf wel veranderen. Die camcorders slaan de video op als MPG-2 stream, en die is denk ik prima over USB naar een PC te halen.

• Alexman
Als reactie op mijn laatste post over de panasonic gs180.

Ik heb nu een aantal opnames gemaakt via firewire, zowel vanaf opgenomen dv tape als direct tijdens het filmen.
Wat ik merk is dat de kwaliteit direct tijdens het filmen veel scherper op mijn monitor komt dan als ik een already-recorded-dv-tape capture op de pc.
Terwijl op het lcd scherm beide opnamen gewoon scherp lijken te zijn.

Heel raar, dus wanneer ik dv tapes wil capturen, heb ik te kampen met very low quality.. het is me nog niet gelukt om een mooie opname van dv tape te capturen, iemand een idee?

Volgens mij ligt het aan codecs of iets dergelijks. Ik heb de drivers van de panasonic cdrom geinstalleerd, kazaa mega codec pack en de laatste losse mainconcept dv codec. Media speler doet trouwens ook raar, bij veel filmpjes kan je nietmeer spoelen, je moet het helemaal uitkijken. Voordat ik deze codecs installeerde werkte dat nog wel goed.

Ook heb ik gemerkt dat je geen breedbeeld in ruw dv materiaal of avi bestand kan opnemen. Pas wanneer ik het als mpeg2 of dvd opsla, dan wordt het bestand daadwerkelijk 16:9.
Hebben we hier te maken met een onecht breedbeeld opgewekt door de panasonic gs180? de specs zeggen dat hij echte breedbeeld opwekt, hmm.

Al met al.. ik zag dat firewire vast met 3600kbit/s werkt.. ik hoopte met mijn dv cam goede kwaliteit opnames te maken, dat als ik ze op dvd brand of op de computer afspeel, het gewoon lijkt alsof ik een gekocht dvdtje afspeel. Maar tot nu toe is de dv cam me niet gek veel beter bevallen dan de oerenvoudige webcam van twee tientjes. Iemand weleens dvd vergelijkbare opnamen gemaakt en hoe?

Edit: zojuist adobe premiere 6 uitgeprobeerd. Eindelijk een capture van dv tape met echt breedbeeld en zonder vage lijnen bij bewegingen (interlace shit).. heb het nog niet gebrand op dvd, maar als het beeld er op de monitor al zo goed uit ziet, zal het door de dvd speler en op de tv vast ook wel heel mooi zijn. Tip dus, gebruik Adobe premiere ipv. Pinacle troep :D

[ Voor 11% gewijzigd door Alexman op 12-07-2006 13:41 ]

• Alexman
Ik heb inmiddels verder gezocht.. op de professionele modellen (dcrvx2100E etc) na hebben de DCR-hc94e en hc96e ondersteuning van true 16:9 widescreen en progressive scan (tevens ook 1/3" ccd). Wil je echte kwaliteits opnamen maken moet je tenminste een van deze cams of naar de professionele camera's. Echt 16:9 ccd opnames zorgen ervoor dat je de volledige resolutie in breedbeeld formaat opneemt. Dus er zijn geen artifacten, uitgetrokken of afgeknipte gedeeltes, het is pure kwaliteit. Erg fijn om te bewonderen. Progressieve scan wordt voornamelijk in het professionele
segment gebruikt, het zorgt ervoor dat de camera hele beeldjes opbouwt i.p.v. het om en om afwisselen van halve beeldjes (interlace techniek). De interlaced opnames zijn erg onrustig en onscherp, progressief is te vergelijken met de beelden die je in de bioscoop ziet of die filmmakers met hun professionele apparatuur opnemen. Hele, rustige en scherpe beelden.

De ccds op de Panasonic GS180 zijn alle drie van het 1/6" formaat, erg klein wat er dan ook voor zorgt dat de camera praktisch waardeloos is wanneer het omgevingslicht niveau iets minder is dan fel zonlicht. Aangezien ik concerten film met de camera is een goede lichtgevoeligheid erg belangrijk.
De breedbeeld mode op de GS180 is niet echt, de ccd is groot genoeg voor 4:3 opname en d.m.v. crop en pull wordt het 16:9 beeld gegenereerd. Ik ben/was daarom ook niet tevreden over de 16:9 modes aangezien ik daar voornamelijk in film. Dit had tot gevolg dat ik (voor mij) crappy kwaliteit overhield na capturen op de pc en de dvd burn werd daar al helemaal niet beter op.

Kortom, mijn keus is duidelijk. Ik ga nog even de Canon mvx460 uitproberen omdat hij true 16:9 opnames ondersteund en av-in aansluitingen heeft, maar wegens gebrek aan progressieve opnames zal mijn keus waarschijnlijk uiteindelijk op de sony dcr-hc96e vallen.
(het is wel prettig om een paar types uitgeprobeerd te hebben, wat opnames gemaakt te hebben, de mogelijkheden uitgetest te hebben in de voor mij geldende omgevingen, allen bij de bekende 2 weken uitprobeer winkel.)

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Slaat dat progressive scan niet op de foto's die er mee gemaakt kunnen worden? Bij bewegend beeld is het beeld interlaced, en alleen bij foto's is het beeld progressive. Overigens heeft panasonic ook de gs500 voor iets van 1000 euro of zo, met 3 ccd's die groter zijn dan die van de gs180.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

euhhh die sony hc-96 kan je sowieso qua prijs natuurlijk niet vergelijken met een GS180.
Daarvoor bestaat de gs280. Deze heeft optische beeldstabilisatie (kan dat op de sony niet vinden), wat natuurlijk superieur is aan elektronische stabilisatie (gaat ook niet ten koste van de resolutie).
Op Camcorder info moet de sony hc96 het afleggen tegen de gs280 / gs300 qua opnamekwaliteit.
Niet dat de sony een slechte camera is (low light performance is een van de sterkere punten van deze cam), alleen de vergelijking met een gs180 is scheef vanwege het grote prijsverschil (€160)

volgens mij heeft die sony hc96e helemaal geen progressive scan, maar progressive shutter; dat is een systeem wat alleen werkt bij foto-opnames, en is bedoeld om motion blur weg te nemen met een mechanische shutter. (normale videocams maken foto's net zoals ze films maken (ccd even snel aan en uit zetten). En door middel van een mechanische sluiter is je foto automatisch dus ook progressive scan, aangezien de shutter je hele ccd belicht, en niet alleen de even beeldlijnen. Elke volwaardige digicam is dus ook "progressive" (voor wat die term waard is)

[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 17-07-2006 20:13 ]

• Alexman
De SDR-HC96e en HC94e hebben beiden de progressive shutter functie welke progressive scan kwaliteit leverd met samenwerking van een interlace scan systeem. Meer camera's (zoals bijv. de PC100) hebben deze functie, maar wat de HC96+94 speciaal maakt is dat ze in progressive mode kunnen opnamen. Dus, het afbeelden op het lcd display, via digitaal+analoog video uit is van progressieve beeldopmaak, maar bij deze 2 camera's kan dat ook nog eens in dat formaat (25p) opgeslagen worden op Mini-dv. Heel erg interessant voor een scherp en rustig beeld.

Verwijderd

een vergelijk?
http://www.easycamcorders...ers-Pansonic-PV-GS300.htm
Het doel bepaalt uiteraard veel.
Ik heb de 300 sinds kort maar ben onder de indruk van de kwaliteit. Bij weinig licht heb je wel meer ruis, maar tot nu toe valt het me nog mee. De kleuren vind ik erg natuurlijk. De 3 kleuren CCD is wel een grote vooruitgang.

• zuudje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-01 10:51
Ik heb zelf in bezig de Panasonic GS180 en de GS320. Ik ben over beide camera`s erg te vreden. Alleen de GS320 vindt ik echt super jammer dat er geen Extern Mic op kan.

De GS180 heeft geen Hardware matige 16:9 ondersteuning.

Kleuren zijn fantastisch. Als ik nu weer voor de keus stond zou ik de GS330 uit willen proberen inverband met een Leica Dicomar objectief en optische beeldstabilisatie en dat hij wel een extern mic aansluiting heeft.

Maar heb je geld over:D dan zou ik voor GS500 gaan. die heeft veel meer optisch zoals DV-in, ideaal want kun je de bewerkte film op een tape spoelen en heb je een goede backup (mits je de tapes op de goede manier bewaard en dat is: de tapes neerzetten, geen meerdere tapes naast elkaar zetten of met alu foli eruit en minimaal 1 x per jaar tape doorspoelen. om zo doorelkaar lopen van beeld te voorkomen)

Ik zou gaan voor de Panasonic!!
Pagina: 1