De nieuwe IBM ATA-4 schijf. Is de schijf niet TE snel voor de ATA-bus?

Pagina: 1
Acties:

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:43
De nieuwe IBM Deskstar 22GXP is gruwelijk snel, tenminste, als je de tests bekijkt.
Als ik de gegevens van de schijf erbij pak, en als ik dan het aantal sectoren per track bereken, dan kom ik op ongeveer 300 sectoren per track uit
Specs van de 22GXP zijn trouwens: 10 koppen, 15012 cylinders, sector-size van 512 B.
De schijf draait rond met 7200 toeren per minuut, dus 120 toeren per seconde. Het lezen van 1 sector inclusief inter sector gap kost dan (1/120)/300 seconde = 28 microseconden. Als het lezen van de inter sector gap ongeveer 1/8 deel daarvan kost, dan kost dat 3,5 microseconde. Dit is de maximale tijd die beschikbaar is om de net binnengekomen sector van 512 bytes op de bus te zetten, voordat de eerste bits van de volgende sector binnenkomen. Binnen 3,5 microsec. moeten dus 512 bytes over de bus worden gestuurd, dus de bussnelheid moet dan ongeveer 150 MB/s zijn.
Is dat niet iets teveel? Ik heb vergeleken met een wat oudere quantumschijf, en volgens de specs heeft die 63 sectoren/track. Waar moet de schijf al die bits kwijt als hij 600 sectoren per rotatie moet verwerken? Dat kan de ATA-4 poort toch nooit verwerken?
Op deze schijf hangt een cach van 2 MB. Is dat dan speciaal hiervoor erop gezet? Want als dat er niet op zit, dan krijg je toch een geweldig slome schijf, met een ‘interleave-factor’ van 600:1 ?!?

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Maximale theoretsiche snelheid ligt altijd veeeeel hoger dan de realistisch haalbare.
Voorlopig is er nog geen schijf die continue sneller is dan ATA/33.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Er is een erg groot verschil tussen de maximale doorvoor en de uiteindelijke speed.
ik geloof dat de nieuwste IBM de 75GXP maximaal 455mb per sec can halen theoretisch. maar in tests word maar 38mb gehaald zelfs op ata100. dus lief en aardig maar we hebben er niet veel aan. weet er trouwens of er een 10000 toeren versie uitkomt van de IBM 75GXP dat schijnt te kunnen door de glazen platters dus gaan ze het doen of niet?

ThaVinnY

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:43
Maar doordat de schijf te snel is, wordt het zaakje toch juist langzaam? Stel: 6 sectoren moeten achter elkaar worden ingelezen. Maar nadat de 1e is gelezen, moet de bus die 512 bytes verwerken, en dat moet dus klaar zijn, VOORDAT de volgende cluster aan de beurt is. De gegevens worden normaal gesproken verwerkt als de inter sector gap nog onder de koppen door beweegt. Als de gegevens dus niet op tijd verwerkt zijn door de bus, dan kan de schijf niet verder als er geen cache op de schijf is. Daardoor moet de schijf weer 1 complete rotatie van de schijf wachten totdat sector 2 aan de beurt is. En zo gaat dat ook bij de volgende.
Zal daarvoor dus zo'n bruut grote cache op de schijf zitten?

Verwijderd

nee hoor, die dingen zijn allemaal backwards compatible...