Gerammel in speaker tijdens muziek

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-02 16:01
Ik heb een setje JBL E90 zuilluidsprekers in combinatie met een Jamo avr-693 reciever.

Sinds kort hoor ik een soort van gerammel in mijn speakers tijdens het afspelen van muziek, dit was vroeger niet zo. Vooral bij wat hogere volumes, dan wordt het steeds erger en bij liedjes met veel bass. Wat wel opmerkelijk is, is dat bij mijn rechterspeaker het gerammel harder is dan bij mijn linkerspeaker. De woofers zitten wel gewoon goed vast, ik zie niet dat het los is.

Ik heb een sample op internet gezet, vooral bij dit liedje is het heel erg!

link: http://home.wanadoo.nl/cjaggi --> Shall we dance.mp3

Ik hoor graag van jullie wat dit mogelijk zou kunnen zijn

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Heb je de speaker niet opgeblazen?

Verwijderd

Rainesh schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 18:17:
Ik heb een setje JBL E90 zuilluidsprekers in combinatie met een Jamo avr-693 reciever.

Sinds kort hoor ik een soort van gerammel in mijn speakers tijdens het afspelen van muziek, dit was vroeger niet zo. Vooral bij wat hogere volumes, dan wordt het steeds erger en bij liedjes met veel bass. Wat wel opmerkelijk is, is dat bij mijn rechterspeaker het gerammel harder is dan bij mijn linkerspeaker. De woofers zitten wel gewoon goed vast, ik zie niet dat het los is.

Ik heb een sample op internet gezet, vooral bij dit liedje is het heel erg!

link: http://home.wanadoo.nl/cjaggi --> Shall we dance.mp3

Ik hoor graag van jullie wat dit mogelijk zou kunnen zijn
er zitten in dat nummer wel een aantal kraakjes maar dat komt omdat het waarschijnlijk een plaat is. Ik heb zelf trouwens ook wel eens last gehad van wat gerammel maar dat is dan niet de speaker zelf maar meer de dingen die eromheenstaan die door de geluidsgolfen gaan trillen.

• Rainesh
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 18:55:
[...]

er zitten in dat nummer wel een aantal kraakjes maar dat komt omdat het waarschijnlijk een plaat is. Ik heb zelf trouwens ook wel eens last gehad van wat gerammel maar dat is dan niet de speaker zelf maar meer de dingen die eromheenstaan die door de geluidsgolfen gaan trillen.
Ik dacht eerst ook dat het iets anders was, totdat ik mijn oor op mn speaker had gelegd! Ze klink op zicht nog steeds goed, maar dat gerammel irriteert me ontzettend! Ik hoop niet dat ik mn speaker heb opgeblazen. Het gerammel wordt wel erger als ik liedjes op Pure Direct-mode afspeel (Op yamaha kennen ze dit als Direct-Stereo, alleen analoog wordt dan geactiveerd en derest wordt uitgeschakeld)! Maar ik heb nog wel 5 jaar garantie op mijn speakers!

Mijn buurjongen heeft een setje Eltax speakers, de Concept 500 die je voor 100 euro kan halen bij Conrad en die klinken nog perfect als ik mn liedjes draai.

Verwijderd

in dat geval zou ik als ik jou was zeker even contact opnemen met de winkel waar je de speakers hebt aangeschaft, want dat gekraak hoort natuurlijk niet en is ook nog eens erg irritant.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

het lijkt erop dat je idd de woofers deels omzeep hebt geholpen. Dit geluid krijg je als je speekspoel niet meer goed zit. Bij veel bas weergave hoor je hem dan idd rammelen. Helaas ook al meerdere malen mee mogen maken. Als een speaker / versterker combinatie gaat clippen (als je dat al hoort) moet je hem ook zachter zetten ipv harder :) zo krijg je dit namelijk voor elkaar

Verwijderd

ik hoor eig nie zoveel fouts aan dit nummer :S paar kraakjes maar dat ligt niet aan je speaker toch?
maar dat zal vast wel komen doordat ik t origineel niet heb gehoord...

maar wel lekker nummertje eerlijk gezegd! Hoe heet de cd en wie is de artiest als ik vragen mag?

• Rainesh
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 21:00:
ik hoor eig nie zoveel fouts aan dit nummer :S paar kraakjes maar dat ligt niet aan je speaker toch?
maar dat zal vast wel komen doordat ik t origineel niet heb gehoord...

maar wel lekker nummertje eerlijk gezegd! Hoe heet de cd en wie is de artiest als ik vragen mag?
Zeker lekker nummer, is soundtrack van film Shall We Dance (met jennie lopez en Richard Gere)

@Stuiter

dus ik zou gewoon ff mn garantie t werk laten doen? Ik heb em bij Pick2Pay gekocht en ik zou em dus gewoon moeten omruilen voor nieuwe. Ik zit ook te denken aan een nieuwe reciever, zat eerder aan Yamaha te denken maar specs van mn Jamo zijn niet mis en hij klinkt ook niet slecht. Maar ik moet em vrij hard zetten om wat geluid uit mn speakers te krijgen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Yep.. klinkt naar een verrotte spreekspoel zoals stuiter zegt. Zet je stereo eens uit en leg je hand voorzichtig op de woofer. Beweeg hem (voorzichtig!!) met je hand heen en weer. Hoor je het kraakje dan ook?? Dan is zeker je woofer naar z'n grootje.

En dat kan dus in een slechte combo van versterker en speakers. Als je versterkers onvoldoende vermogen kan geven, dan kan hij zijn dat hij vervormde signalen gaat afgeven die je speakers om zeep helpen. Een goede stevige versterker is dus direct ook een garantie voor je speakers.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Ray

Ray

Rainesh schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 21:20:
[...]

Zeker lekker nummer, is soundtrack van film Shall We Dance (met jennie lopez en Richard Gere)

@Stuiter

dus ik zou gewoon ff mn garantie t werk laten doen? Ik heb em bij Pick2Pay gekocht en ik zou em dus gewoon moeten omruilen voor nieuwe. Ik zit ook te denken aan een nieuwe reciever, zat eerder aan Yamaha te denken maar specs van mn Jamo zijn niet mis en hij klinkt ook niet slecht. Maar ik moet em vrij hard zetten om wat geluid uit mn speakers te krijgen.
hehe garantie gaat in dit geval niet werken denk ik. Dit is gewoon een abc gevalletje. Clippende aansturing spreekspoel verbrand of ontzet. Ik ben bang dat je of het voorstel krijgt voor een niet interessante reparatie of de speakers nooit meer terugziet omdat je de onderzoekskosten niet meer wilt betalen.

Helaas weinig hoop. Veel mensen denken nog steeds dat de opgegeven waardes van speakers een boel zeggen, echter vergeten wordt dat een goede versterker bijna nooit een speaker sloopt. Andersom dus wel. Zelfs de beste en duurste speaker sloop je met een kwalitatief mindere versterker.

Tip (ik ken je budget niet) kijk eens naar de jbl lx 1000, dit zijn echt super speakers die vrij makkelijk aan te sturen zijn (maar okz ook wel om zeep te helpen natuurlijk) als je echt interesse hebt weet ik wellicht nog een setje voor je (een oude van mij, staat nu bij een kennis)

• Rainesh
ok beschrijving van het "kraak": als je bijv een grote verenmatras hebt, dus met van die metalen springveren. Als je erop springt of eraan trekt en loslaat dan hoor je een soort geluidje, soort van veringsgeluid. Precies zo een geluid hoor je ook uit mn speakers! Dit was mijn poging om het geluid te beschrijven!

Bij normaal volume, dan klinken de speakers gewoon perfect en bij reggea nummers helemaal ! Heb ik geen enkele mogelijkheid om beroep te doen op mijn garantie? Bijv (noem maar wat op) dat ik zeg dat 1 speaker rare geluiden maakt (wat ook zo is). Waarop heb ik dan 5 jaar garantie? Op mn speakerkast? :\

Ik denk dat ik dan ook echt mijn Jamo ga omruilen voor een Yamaha of een Marantz.

• Ray

Ray

de omschrijving die jij geeft klopt volledig met een speekspoel die langs de binnen / buitmagneet schuurt (dat ding zit de magneet omhoog en omlaag te gaan zeg maar) In 1% vd gevallen (wellicht nog minder) kan dit inderdaad een produktie fout zijn. lijm die loslaat of verkeerd uitrichten. Alle andere gevallen is gewoon overbelasting. Tja garantie heb ik ook niet op mijn auto als ik hem stil zet en een uur lang de motor op vol gas laat brullen en hij slaat daardoor vast. No offense maar het lijkt er gewoon op dat je het spul 'opgeblazen' hebt. Heb je dat niet eens door gehad / hoor je niet dat speakers gaan klippen (dit doet de versterker trouwens en dat hoor je door de speakers) zou ik daar eerst wat aan doen voordat je een nieuwe set koopt :)

Wil je trouwens weer 5.1 of gewoon stereo gaan draaien ?

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 27-05-2006 11:30 ]

• Rainesh
StuiTeR schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 11:29:
de omschrijving die jij geeft klopt volledig met een speekspoel die langs de binnen / buitmagneet schuurt (dat ding zit de magneet omhoog en omlaag te gaan zeg maar) In 1% vd gevallen (wellicht nog minder) kan dit inderdaad een produktie fout zijn. lijm die loslaat of verkeerd uitrichten. Alle andere gevallen is gewoon overbelasting. Tja garantie heb ik ook niet op mijn auto als ik hem stil zet en een uur lang de motor op vol gas laat brullen en hij slaat daardoor vast. No offense maar het lijkt er gewoon op dat je het spul 'opgeblazen' hebt. Heb je dat niet eens door gehad / hoor je niet dat speakers gaan klippen (dit doet de versterker trouwens en dat hoor je door de speakers) zou ik daar eerst wat aan doen voordat je een nieuwe set koopt :)

Wil je trouwens weer 5.1 of gewoon stereo gaan draaien ?
Ik hoorde helemaal geen enkele geclip, mn versterker laat ook zien op zn scherm als er geclip is (komt geclip staan op t schermpje). Ik ga weer voor 5.1, maar luister ook veel muziek vandaar dat ik deze speakers had gekozen. Ik ga gewoon voor een nieuwe combi, denk Yamaha met JBL

Pagina: 1