Toon posts:

OMG wat een keus en wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Intro
Ik ben nu al een tijdje aan het wikken en het wegen, passen en meten om een leuk systeem bij elkaar te sprokkelen. Ik ben niet echt een kenner, maar probeer wel zodra ik even tijd heb informatie in te winnen en te kijken wat voor mij van toepassing is voordat ik wat koop. Ik kijk vooral naar de verschillende Best Buy Guides + vervolgens wat reviews om een beeld te krijgen van wat Tweakers.net adviseert. Ook ga ik dan een beetje passen en meten en kijken of het een beetje in m'n budget past.

Wat heb ik nodig + budget
Ik heb wat leuke dingen gezien en bij elkaar gezet, maar dit groeide toch flink buiten m'n budget. M'n budget is eigenlijk zo tussen de 800 a 900 euro (max 1000 euro, dan w8 ik nog wel een maandje, maar als het efficienter kan voor 500 a 600 ben ik nog blijer), maar een monitor en wat andere dingen zoals geluidskaart, DVD brander etc is niet zo belangrijk. Ik heb al 2 19" monitorren en de rest kan ik er later nog wel bij kopen.

Reden voor een nieuwe pc:
Wat mijn voorname reden is om naar een nieuwe PC te kijken is toch:
A. omdat die ik nu heb al zo'n 2.5 a 3 jaar oud is en voor mij altijd wel weer het gevoel geeft van, maar weer 's kijken of er wat leuks is.
B. omdat dual core me enorm aantrekt qua mogelijkheden.

Huidige PC:
- 2600+ AMD
- Asus A7N8X (Gold), nForce2 Mobo
- 1 GB RAM (ik d8 Corsair)
- ATi 9600 XT Video
- Maxtor Diamond 9 120 GB HD
- Rand Spul (4x DVD brander etc)

Wat voor gebruiker ben ik?
Het probleem is met de Best Buy Guides dat ik niet echt een specifieke Gamer ben, maar het wel regelmatig doe en daarnaast ook m'n PC gebruik als workstation gebruik zoals het gebruik van Video / Flash / Photoshop etc... Ik zit dus tussen 2 BBG configuraties in... het zal een mix moeten worden van die 2 (High-end Gamer / Workstation config). Ook vond ik dat er in de afgelopen maanden weinig verschil qua prijzen / keuzes in de BBG waren en dus heeft een iets ouder systeem aan houden (ivm prijs) ook niet zo heel veel zin.

Welke Processor?
Dus, ik ben begonnen met een Processor. Dat werd de "AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester ".
Niet de meest high-end keuze, maar duur zat. Ik heb ook geen idee hoeveel voordeel een Dual heeft ten opzichte van een Solo die duidelijk goedkoper is. Ik weet wel dat m'n grootste irritatie op dit moment is dat multitasking (vooral Rarren/Parren etc) nogal veel van m'n systeem eist)
Ik lees net weer een stuk over de Conroe die over +- 2 a 3 maanden eraan komt en die schijnt alles te overtreffen voor minder geld... maargoed, ik heb ook al gelezen dat dit al een lopende discussie is, ga je erop wachten of niet...

Moederbord
Daarbij kwam ik na wat reviews uit (en dit vind ik zelf altijd de moeilijkste keuze) op het "Asus A8N-SLI Premium" moederbord. Nu ben ik niet zo heel technisch, maar weet ik wel dat ik niet zoveel USB / Firewire porten enzo nodig heb. Uitbreiden doe ik ook niet vaak, dan koop ik vaak een nieuwe PC. Een beetje uitbreiding moet wel mogelijk zijn. Dus voldoet een iets simpelere ook niet? En welke dan?

Geheugen
Vervolgens zag het "Twinmos 2GB DDR400 Dual Channel Kit " geheugen er aantrekkelijk uit, maar dit zou om te beginnen ook 1 GB kunnen zijn rekening houdend met het budget. Nu las ik net weer in de "hoe bouw ik een PC guide" dat Twinmos en ASUS moederborden nogal eens conflicten kunnen hebben en dus begin ik alweer te twijfelen.
Daarnaast heb ik geen idee of DUAL Channel:
A. verplicht is met een Dual Core Processor
B. of het echt veel sneller is
C. Of de hoeveelheid geheugen belangrijker is dan het iets duurdere Dual Channel systeem wat sneller schijnt te zijn. (Dus 2 GB A-Merk of 1GB Dual A-Merk).

Videokaart
Dit blijft lastig. Ik dacht eerst, rustig aan, je wilt altijd de meest kick ass en beste kaart, maar iets minder high-end en je draait nog steeds mee en scheelt heel wat knaken.
Toen zag ik een review over welke kaarten over een jaar ook nog mee gaan ivm de nieuwe generatie games en toen bleven er maar een paar over. De ATi X1800 X1900 en de Nvidia 7800 GT(x) 7900 GT(x). Ook werd er in de BBG gezegd dat icm een dual core een 7800 GT gerechtvaardigd zou zijn omdat je er altijd nog een 2e bij zou kunnen proppen. Betekent 2 kaarten ook 2x de kwaliteit of alleen maar een klein percentage verschil? Ik heb geen idee hoe en wat. Wel zag ik dat de X1900 er bijzonder goed uit kwam en maar 100 euro meer is dan de 7800 GT die duidelijk minder sterk door de test kwam. Ik denk dat ik gewoon niet goed weet wat de mogelijkheden zijn met al die nieuwe spulletjes zoals SATA RAID, DUAL CORE, DUAL CHANNEL etc...

Harddisk
Ik ben eigenlijk nog niet zover gekomen om dit een beetje uit te pluizen. Maxtor D10 schijnt nog een beetje instabiel te zijn. En in de BBG werd Hitachi aanbevolen. Geen idee hoe en wat dus...

Rand zooi
Dan heb je nog allerlei keuzes qua DVD branders enzo, maar dat zijn de prijzen niet en overal zie ik NEC staan, dus dat lijkt me wel duidelijk.
Geluidskaart: Ik heb heel lang met een Soundblaster 1024 gedaan, maar die is ook gaar nu en tijd voor een nieuwe. Gekke is dat Audigy 2 duurder is dan een Audigy 4 en ook de 2 werd aanbevolen in de BBG, maar is niet overal meer leverbaar zag ik.

Conclusie
Misschien krijg ik nu een hoop gezeik om me oren dat ik gewoon meer artikelen moet lezen en er dan wel uitkom, maar ik lees me suf en bij de meeste technische termen loop ik al vast. Dus ik hoop dat er wat tweakers zijn die echt weten wat goed is binnen een schappelijk budget. Ik heb hopelijk goed duidelijk kunnen maken waar ik naar op zoek ben en wat wel en niet nodig is voor mij.
Ook vind ik de discussie erg prettig om meer beeld te krijgen ipv heel eenzijdig al die artikelen te lezen (er zijn er nogal veel namelijk ;))

Alvast erg veel dank!

Mvg,
Xs4me (Zeg maar gewoon Arno, meeste usernames waren al bezet ;)).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 20:23 ]

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Nou het is de bedoeling dat je na het onderzoek, dus ook de producten bij elkaar zocht, en in een fatsoenlijke lijstje te zetten..

Wat jouw huidge PC zou worden met die twijfels:
Moederbord: A8N-SLI Premium
Processor: AMD X2 4200+
Hardeschijf: Hitachi ?
Geluidskaart: Audigy 2 of 4 ?
Videokaart: 7800 GT ?
DVD Brander: Nec ?

En je geeft zelf aan dat mensen zullen zeggen dat je meer artikelen moet lezen,
Maar waar je zelf slimmer van wordt zijn Charts en Benchmarks,
Waarom? omdat je dan bijv goed kan vergelijken of SLi nou wel zo veel uitmaakt.

Maar jij zegt je bent niet zon gamer, maar je doet wel veel uitpakwerk enz.
Je moet een beslissing maken, want als jij een AMD X2 3800+ (€274,-) met een Pentium D940 (€232,-) vergelijkt, dan is een Pentium D940 beter in uitpakken enz, maar in gamen is de AMD X2 3800+ weer beter. (Klein verschil in encoden, uitpakken)

Maar jij koos een AMD X2 4200+ (€339,-) deze presteert beter dan een D940 maar een D950 (€300,-)presteert wel weer beter (met uitpakken, en encoden, niet altijd groot verschil..) maar in gamen is de X2 weer beter.

Als ik jouw was zou ik is goed naar deze benchmark kijken:
http://www23.tomshardware...1=236&chart=63&model2=320

Als ik jouw was, zou ik even wachten op een Intel Conroe, het zal niet veel langer meer duren,
En dan heb je een hoop meer voor je geld.

Videokaart:
Jij zegt dat je wel geïnteresseerd ben in de 7800GT, maar zover ik weet presteerd een 7900GT een stuk beter.

Hardeschijf:
Uit deze benchmark kan je veel nuttige informatie halen:
http://www23.tomshardware.com/storage.html

Laurens

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:02
Poeh A8N SLI Premium.. heb je die wel nodig? Ik denk dat je met een moederbord met mindere functionaliteit ook aardig uit de voeten kunt. Die Asus is een duur bord met ondersteuning voor SLI wat 2 videokaarten samen laat werken. Dit is echter alleen handig bij 2 high end kaarten (2x 7900GT bijv) en wordt een duur geintje voor af en toe gamen.. ik zou gewoon een bord kiezen met een Nforce4 chipset maar niet de SLI variant.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies. (sorry voor het nette lijstje)

@ Ivrijn:
Handige links inderdaad... zie je... een post af en toe is vaak leerzamer dan je helemaal suf lezen aan artikelen een simpele testjes. Wordt ook zo monotoon... een beetje feedback is ook leuk.

Die Maxtor D10 komt er wel duidelijk beter uit dat een Hitachi... Klopt het dat deze instabiel is en er soms problemen mee zijn? Of is dat alweer oud nieuws? De maxtor D9 die ik nu heb heeft z'n werk altijd prima gedaan.

Om even terug te komen op mijn game en uitpak gedrag. Ik pak veel uit idd en werk ook met video wat nog wel zwaarder is. Daarnaast game ik ook regelmatig, wat ik aan wilde geven is dat ik dus best veel game, maar m'n pc niet puur gamers gericht moet zijn omdat ik er meer mee doe dan dat.

Ik denk dat ik met de processor inderdaad even afwacht op de Conroe, ik hoor en lees zoveel goeie dingen erover dat het het even wachten wel waard is.

Icm een Conroe, wat voor mobo's zijn dan geschikt die me toch net een beetje ruimte geven om er later wat meer ram in te stoppen en genoeg aansluitingen heeft, maar niet per se zo'n tweaker bord hoeft te zijn met tig poorten, overclock mogelijkheden etc... ? Of komen er tegen die tijd ook mobo's die speciaal geschikt zijn voor de Conroe?

@Noepzor:
Denk je dat het beter is om 1 kick ass kaart (zoals de 7900 GT(x) of ATi X1900 erin te knallen en dan na 1 a 2 jaar een upgrade door te voeren of een SLI kaart met een goede kaart waarmee je dan vervolgens een 2e erbij kan prikken na 1 a 2 jaar?
Pakt hij dan van beide de optimale prestaties, of houdt hij zich aan het minst sterke bord etc ?

En is Asus en Twinmos dubieus met elkaar of ook alweer oud nieuws?

Erg bedankt voor de feedback iig!! :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zou gewoon een goede videokaart pakken, en dan na een jaar of 2 jaar een nieuw kaart erin zetten. Vaak heeft het weinig zin om er nog een tweede kaart bij te duwen als er allemaal al weer nieuwe generaties videokaarten zijn, dan ben je beter af met een nieuwe.

Op dit moment is er nog maar 1 bord wat de Conroe ondersteund, in de toekomst zullen dit er ongetwijfeld meer zijn. Er loopt een topic over Intel moederboards in PMG, daar staat een boel informatie in.

[ Voor 29% gewijzigd door RoD op 27-05-2006 08:36 ]

Verwijderd

Voor de dingen die jij doet, en aangezien welke specs je nu hebt, kan je net zo goed een Pentium D805 nemen. Deze wat overclocken. Daarnaast 2x 512MB DDR2 erin zetten, voor dual channel ondersteuning.
Als videokaart neem je een leuke 7600GT. Aangezien je zegt dat gamen geen pre is! Maar het wel af en toe wil kunnnen. Dan kies je bijvoorbeeld de Antec Sonata 2 met voeding. De voeding die hierbij geleverd word is stil en kan de hardware die jij hebt of gaat halen voldoende power leveren.

Daarnaast ga je kijken naar bijvoorbeeld je moederbord. Je kan je nu al wel gaan voorbereiden op de toekomst, maar op dit moment ziet het er naaruit dat je dat zeker nog niet nodig hebt. Je zit al 3 jaar op een 2600+ dus op een leuke dual core kan je ook weer een tijdje vooruit! Conroe is dus zeker geen pre. Als je echter geen haast hebt met kopen, zou het wel een aanrader zijn, aangezien er maar een klein verschil qua prijs, maar groot verschil qua performance in zit.

Voor de harde schijf zou ik persoonlijk een Samsung spinpoint gekozen hebben. Puur omdat ze goed presteren en zeer stil zijn! Neem aan dat je niet een case wil hebben die opstijgt als je aan het werken bent ;)

Doe boxed koeler die erbij geleverd word presteerd goed genoeg als je gaat overclocken. Echter voor minder geluid neem je een zalman koeler. Geen problemen meer met geluid en je hebt zekerheid over de hitte van je processor.

Hoop dat je weer wat vooruit bent gekomen met je keuze!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik na al het lezen over de nieuwe Conroe daar maar even op wacht en tegen die tijd maar eens gaan kijken wat voor mobo e.d. erbij kan.

Wil niet zeggen dat ik alvast wat kan voorbereiden.

Hoe kan ik m'n PC toch iets sneller maken met het kopieren, rarren en parren van bestanden? Zou dat kunnen met 2 SATA schijven (want die heb ik nu nl niet) of is het toch voornamelijk processor / ram?

Ook zit m'n geluid nu op m'n mobo onboard en wil ik sowieso een goede losse geluidskaart. (ook omdat ik dan 1 voor de headset en ander voor over de speaker kan gebruiken.Het mooiste zou zijn met een optische uitgang zodat het echt 5.1/6.1/7.1 blijft... Kan iemand hier nog een interessant licht op schijnen? En hoe kan het dat de Audigy 2 duurder (beter?) is dan de Audigy 4?

En ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe DVD Brander. Die ik nu heb brand 4x speed en ik brand veel, dus wat sneller zou wel lekker zijn. Ik hoor NEC heel veel, meestal positief en zo af en toe ook negatief. Ik heb zelf nu een ASUS met Pioneer spul aan de binnenkant.

In ieder geval bedankt voor de hulp, ben er toch wel degelijk wat mee opgeschoten :) Al moet ik nog even geduld hebben :D

Arno

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 09:44:
Ik denk dat ik na al het lezen over de nieuwe Conroe daar maar even op wacht en tegen die tijd maar eens gaan kijken wat voor mobo e.d. erbij kan.

Wil niet zeggen dat ik alvast wat kan voorbereiden.

Hoe kan ik m'n PC toch iets sneller maken met het kopieren, rarren en parren van bestanden? Zou dat kunnen met 2 SATA schijven (want die heb ik nu nl niet) of is het toch voornamelijk processor / ram?

Ook zit m'n geluid nu op m'n mobo onboard en wil ik sowieso een goede losse geluidskaart. (ook omdat ik dan 1 voor de headset en ander voor over de speaker kan gebruiken.Het mooiste zou zijn met een optische uitgang zodat het echt 5.1/6.1/7.1 blijft... Kan iemand hier nog een interessant licht op schijnen? En hoe kan het dat de Audigy 2 duurder (beter?) is dan de Audigy 4?

En ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe DVD Brander. Die ik nu heb brand 4x speed en ik brand veel, dus wat sneller zou wel lekker zijn. Ik hoor NEC heel veel, meestal positief en zo af en toe ook negatief. Ik heb zelf nu een ASUS met Pioneer spul aan de binnenkant.

In ieder geval bedankt voor de hulp, ben er toch wel degelijk wat mee opgeschoten :) Al moet ik nog even geduld hebben :D

Arno
Geheugen kan je nog niet upgraden. De Conroe heeft namelijk DDR2, en je oude AMD DDR geheugen. Dit zou dus niet gaan werken. Je kan inderdaad je geluidskaart en dvd speler vervangen. Tevens zou je kunnne gaan kijken naar hardeschijven. Weet niet of je moederbord s-ata heeft, want dan zou je meteen s-ata hdd's kunnen nemen. Videokaart zo lang mogelijk mee wachten. Want prijzen zijn in deze fase beetje aan het stuntelen aangezien dx10 eraan gaat komen.
Pagina: 1