[Testcase] Zwanenles

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, dit is m'n eerste serie in de testcase die ik hier plaats. De foto's zijn genomen met mn Canon S2 die ik pas heb aangeschaft. Ik moet er dus nog goed mee om leren gaan. Daarom graag tips en kritiek van jullie kant.

De foto's zijn genomen op 17 mei 2006 in Rotterdam, in een doodlopend straatje langs de Rotte. Ik zag hier plots aan de oever een zwanenfamilie, waarvan de jonge zwanen heus les in verzorging kregen. Het was een supermooi moment om te aanschouwen.

1. Even word ik geobserveerd, ben ik een bedreiging of niet.....
Afbeeldingslocatie: http://img235.imageshack.us/img235/3161/rotterdam17mei20063064tw.jpg

groot formaat

2. ... maar daarna gaan ze weer rustig verder met lesgeven.
Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/1587/rotterdam17mei20063075bf.jpg

groot formaat

3. "Kijk goed m'n kinders...en doe me na!"
Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/9250/rotterdam17mei20063121ot.jpg

groot formaat

4. Een veertje hier...en een veertje daar!
Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/4884/rotterdam17mei20063185nh.jpg

groot formaat

5. En niet te vergeten ook je achterlijf!
Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/2885/rotterdam17mei20063190br.jpg

groot formaat

6. Soms blijft er weleens wat aan je snavel hangen...hatsjieeee!
Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/5838/rotterdam17mei20063565kc.jpg

groot formaat

7. Pootje omhoog... en ook daar goed schoonmaken...hihihi dat kietelt!
Afbeeldingslocatie: http://img122.imageshack.us/img122/9319/rotterdam17mei20063371fs.jpg

groot formaat

8. En natuurlijk ook je hals meenemen in de schoonmaakbeurt, want we moeten er zo sierlijk mogelijk uitzien.
Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/9206/rotterdam17mei20063347vx.jpg

groot formaat

9. Toch is het een zware opgave en de meeste kleintjes vallen om van de slaap.
Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/2904/rotterdam17mei20063524dm.jpg

groot formaat

10. De les komt ten einde, de kleintjes zijn doodmoe en vallen voldaan en tevree in slaap.
Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/2102/rotterdam17mei20063543tb.jpg

groot formaat

11. "Zullen ze het nu onder de knie...uhhhh... poot hebben, schat?"
Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/9158/rotterdam17mei20063366ux.jpg

groot formaat

12. "Ik denk het wel darling...ik voel me zo trots als een pauw...uhhhhh....zwaan!"
Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/4076/rotterdam17mei20063516dh.jpg

groot formaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ow, hoe krijg ik voor zwanenles dat het een testcase is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 17:55:
Ow, hoe krijg ik voor zwanenles dat het een testcase is?
Je kan met Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif een moderator op het topic attenderen met een boodschap. Helaas kan je het zelf niet wijzigen :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Geinig onderwerp, leuke foto's. :)

Enige opmerking mijnerzijds is dat je alle foto's van boven hebt gemaakt en het schijnt altijd wel mooie resultaten op te leveren als je onderwerp horizontaal is tov de camera.
Maar aan de andere kant is dat een flauwe opmerking; ik heb zo het vermoeden dat je dan of de zwamen zou wegjagen of dat je een kuil moest graven in die oever...... dus vergeet deze alinea en lees alleen de eerste zin :)

Met nummer 11 kan je trouwens een heleboel leuke dingen doen, hij's leuk

[ Voor 9% gewijzigd door Delerium op 26-05-2006 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 09:09
Dat had je moeten intypen bij het maken van het topic.

Leuke foto's, maar whats with the border? Ik vind de kleuren erg storend, het zou beter zijn ( vind ik ) als je die rode / roze rand weghaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 17:58:
[...]

Je kan met [afbeelding] een moderator op het topic attenderen met een boodschap. Helaas kan je het zelf niet wijzigen :P
Ok, bedankt, dat ga ik proberen. Was er wel een manier om het gelijk in het begin te doen of bepaald een mod of het een test of showcase is?

-edit- ok bedankt Heaget. Ik had eerst altijd een wit lijntje in de border, maar dat vond ik eigenlijk storend, dus daarom kies ik er nu een kleur uit, die in de afbeelding voorkomt. Helemaal zwart vind ik ook niet mooi. Wat zou jij erzelf omheendoen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ecteinascidin schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 18:01:
Geinig onderwerp, leuke foto's. :)

Enige opmerking mijnerzijds is dat je alle foto's van boven hebt gemaakt en het schijnt altijd wel mooie resultaten op te leveren als je onderwerp horizontaal is tov de camera.
Maar aan de andere kant is dat een flauwe opmerking; ik heb zo het vermoeden dat je dan of de zwamen zou wegjagen of dat je een kuil moest graven in die oever...... dus vergeet deze alinea en lees alleen de eerste zin :)

Met nummer 11 kan je trouwens een heleboel leuke dingen doen, hij's leuk
Ik zat veilig in mn auto, ik durfde echt niet dichterbij te komen. Ben wel een beetje bang van zwanen en zeker wanneer ze met jongen zijn.

Bedankt voor je reactie iig, wanneer het een keer, met ander onderwerp, mogelijk is, zal ik er aan proberen te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke foto's! Zal inderdaad wel een grappig/mooi moment zijn geweest, nooit echt gerealiseerd dat ze dat zo doen als 'familie'. Nummer 6 is ook geinig, lijkt net of er rook uit z'n neus komt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, de scherpte is niet alles... dat is wel jammer.
Had op zich (wat mij betreft) wel potentie, maar ik ben het eens met Ecteinascidin wat betreft het 'naar benee' schieten. Het centreren viel mij ook nogal op (je kent de derde-regel denk ik)
Kleuren op zich wel okee, maar die sharpening... och, iets te veel... kijkt (op bijna alle foto's) niet echt prettig.
Verder wel kijkt het wel lekker weg, en ook goed gebruik gemaakt van je cam... omdat iets als DOF eigenlijk niet bestaat op zo'n compact-achtige cam, is het hier en daar toch gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 00:32:
Hmm, de scherpte is niet alles... dat is wel jammer.
Had op zich (wat mij betreft) wel potentie, maar ik ben het eens met Ecteinascidin wat betreft het 'naar benee' schieten. Het centreren viel mij ook nogal op (je kent de derde-regel denk ik)
Kleuren op zich wel okee, maar die sharpening... och, iets te veel... kijkt (op bijna alle foto's) niet echt prettig.
Verder wel kijkt het wel lekker weg, en ook goed gebruik gemaakt van je cam... omdat iets als DOF eigenlijk niet bestaat op zo'n compact-achtige cam, is het hier en daar toch gelukt
Bedoel je met derde regel dat het verdeeld moet zijn in 1/3 en 2/3? En vind je de sharpening ook op de grote versie foto's te erg?

Verder iedereen bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 21:06

Garyu

WW

Foto's 1 en 2 vind ik minder dan de rest eigenlijk, het spul in het water en aan de andere kant stoort namelijk enorm. Voor de rest, leuke foto's :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Complimenten voor je mooie verhaal en je scherpe blik! Dat je begint met overzichtshots, waar de omgeving op staat, stoort mij helemaal niet. Als geboren Rotterdammer wil ik even kwijt: Rotterdam is NOOIT lelijk en als het lelijk is, dan is het gewoon mooi van lelijkheid. Zo, die zit ;)
Zelfs het "naar beneden schieten" valt mij wel mee, want hoe kijk je normaalgesproken naar zwanen, liggend op de grond?
Ga a.j.b. door op de door jou ingeslagen weg en trek je niks aan van zogenaamde regels; die zijn alleen als houvast bedoeld voor mensen zonder visie (nofi). Jij hebt iets oorspronkelijks in je foto's wat ik niet graag verloren zou zien gaan (ik heb genoten van je site).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wauwww...bedankt voor je mooie compliment.

Dat doet me goed om te horen, omdat ik sinds kort dit forum heb gevonden en heel veel al heb doorgelezen hier, zat ik idd met een puntje van verschil. Ik maak namelijk regelmatig foto's die dus niet volgens de regels zijn genomen. De twee/derde regel bv. gaat bij mij lang niet alijd op. Ik maak juist soms bewust een foto van landschap met onderin een kwart strook skyline met daarboven drie kwart dramatische wolkenlucht. Zelf vind ik dat juist heel mooi, maar ik las dat het niet volgens de regels is.

Inderdaad ga ik altijd op mijn gevoel af, zonder de regels te kennen en ben dus blij dat dat volgens jou dus in ieder geval ook mooie foto's oplevert.

Beetje moeilijk uit te leggen wat ik bedoel, maar hier kwam ik ineens op een forum met mensen die er echt verstand van hebben en dacht dus dat mijn foto's daarom niet goed zouden zijn.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Die regels zijn geen wettelijk vastgestelde regels waar je je op straffe van geseling aan moet houden. Het zijn richtlijnen en zo moet je ze dus ook benaderen. Het kan houvast geven bij het beoordelen van je compositie, maar als je denkt dat er van afwijken een mooiere foto opleverd moet je dat gewoon doen natuurlijk.

Panisch voor of tegen die richtlijnen zijn slaat in beide gevallen nergens op :).

edit: Moet natuurlijk nog wel even wat over je foto's zeggen :). Ik vind het prettige foto's om naar te kijken. Je hebt de onderwerpen mooi gekaderd. Het is imo niet storend dat je de foto's naar beneden hebt genomen. Verder vind ik in #1 de achtergrond niet storend, omdat het onderwerp de aandacht meer dan voldoende opeist.

[ Voor 29% gewijzigd door Sallin op 30-05-2006 08:52 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Erg leuke serie dit, ik heb er dan ook weinig meer commentaar op dan wat al gemeld is: let op de achtergrond en de hoogte van je camera als je de foto neemt. Ik begrijp dat je bij zwanen graag een beetje uit de buurt blijft als ze jongen hebben, maar kon je niet achter de auto gaan staan ofzo? Dan ben je zo veilig in je auto en kun je toch beter bukken om de foto te maken :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 00:36:
Ik maak juist soms bewust een foto van landschap met onderin een kwart strook skyline met daarboven drie kwart dramatische wolkenlucht.
Voor wat het waard is, de horizon is juist iets anders, daarom gelden voor de horizon niet de regels van derdern maar van kwarten. Een horizon komt er in de regel het beste op uit als deze 0%, 25%, 50%, 75% of 100% lucht bevat, dus als jij driekwart lucht meeneemt, is dat niet omdat die regels niet kloppen maar omdat je de verkeerde regels overtreedt... :) (en die andere regel, een rechte horizon, zal ook wel bekend zijn).

Maar regels zijn slechts regels, indien je mooie plaatjes hebt kan je best die dingen vergeten zijn hoor, er zijn wel meer dingen om je druk over te maken als je een partij zwanen tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Eerste post in FGS, maar dit moet ik toch even kwijt: die close-ups bliezen mij echt gewoon weg van de expressie die erin zat, vooral 11. IMHO had ik de tekst die je erbij geschreven hebt (die wel grappig is) er doodgewoon zelf in gelezen, als hij er niet had gestaan.

Prachtig gewoon. Soms is fotografie toch ook "gewoon" een pracht van een onderwerp kiezen en op het juiste moment op het knopje drukken ( ;) )

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

DexterBelgium schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 18:01:Prachtig gewoon. Soms is fotografie toch ook "gewoon" een pracht van een onderwerp kiezen en op het juiste moment op het knopje drukken ( ;) )
offtopic:
Gelijk heb je , volgens Remy (geloof ik) is dit 80% er zijn al wat topic's geweest over lensengeilheid. Als je meer van die discussie wilt lezen ;)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de complimentjes en reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 18:06:
[...]
Ik zat veilig in mn auto, ik durfde echt niet dichterbij te komen.
offtopic:
haha, net de film "war photographer" gezien. Bij wat die gasten meemaken zijn zwanen niks bij

Leuke fotos! ietwat storende border maar voor de rest vind ik ze errug leuk.
Vooral #11! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke foto's en leuke stukjes tekst. Al heb ik om eerlijk te zijn amper technisch verstand van fotoshoots.. Ik vind ze leuk uitzien en ik denk dat dat ook wel belangrijk is :)
Pagina: 1