Systeem dood, brandlucht

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanvlietsander
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb zojuist een nieuw systeem in elkaar gestoken. Een AMD Althon X2 3800+, 1GB Kingston RAM met een 7800GS videokaart op AGP op de Asrock 939dual moederboard.
Alles dubbel gechecked of alles goed was aangesloten voordat ik hem aanzette. Op het moment dat ik de pc aanzette hoorde ik "ergens" een zachte plof, direct gevolgd door een penetrante brandlucht. Systeem afgesloten en gelijk overal gechekt, maar kan niks vinden.
De videokaart stink het meest naar brandlucht, maar nérgens ook maar een spoor van fik te vinden. Ik heb toen een 9800Pro videokaart erin geprikt, maar ook hiermee gebeurd er geen droll. Géén fikgeur, maar er komt geen beeld, toetsenbord doet niks en muis ook niet.
Ook geprobeerd op te starten met alle kabels eruit, maar ook dat helpt niks.
Wie weet waar iets is mis gegaan en hoe ik kan testen of het mobo het nog doet? Die videokaart is waarschijnlijk dood

En ik snap er ook niks van, want alles zat goed, alle juiste stekkertjes overal in....Bleh, flink de pest in. Wie dus weet wat ik nog kan proberen om te testen of het mobo het nog doet mag het zeggen. Wie weet waar het is misgegaan overigens ook...

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Wat voor een voeding heb je... een Qtec??? :+
Check je mobo eens, condensatoren enz...

Om te zien of je mobo zelf nog leeft: Een andere cpu er in steken waarvan je zeker weet dat die werkt, monitor aansluiten en kijken of je in de bios komt...

/edit
zat er geen plasticje meer onder je koelblok van je cpu? (kan brandlucht veroorzaken, voeding is toch meestal de knal in het systeem)

[ Voor 37% gewijzigd door ixl85 op 26-05-2006 17:36 ]

• marster81
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 15:23

marster81

to be or not to be

Gaan de fans wel draaien dan?

toch wel?

Verwijderd

Voeding misschien op 110V staan?

Check idd condensatoren op videokaart, mobo. Maar het zal wel de voeding zijn.

Check voor de zekerheid, alle bekabeling.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 17:35 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-07 12:28
ook geen extra MB steuntjes die op een verkeerde plek zaten en daardoor sluiting maakten?

Computer says no

• vanvlietsander
  • Niet online
De voeding is een Antec True Power 400Watt. Alle fans draaien gewoon, ook het frontdisplay op de kast werkt gewoon. Heb het hele moederboard en videokaart al visueel geinspecteerd, maar nérgens iets te vinden. Alles lijkt normaal, op de brandlucht en het feit dat er geen beeld komt na.
Gezien ook de blauwe sierleds op het frontpaneel van de kast gewoon oplichten kán het de voeding haast niet zijn. De enige CPU die ik hier heb liggen is een 3000+ op socket 754, dus dat gaat niet passen.
Ben nu echt ten einde raad...

Alle kabels zien er overigens ook nog helemaal goed uit. AGP slot ziet er zelf ook nog helemaal gaaf uit. Eigk ziet álles er nog perfect uit. Mobo heeft ook geen geplofte elco's.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Check met een pci VGAkaartje of je het in het bord/agp slot of in de vga kaart moet zoeken.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Moshe85 schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 17:40:
ook geen extra MB steuntjes die op een verkeerde plek zaten en daardoor sluiting maakten?
Of zijn die standoffs uberhaupt wel gebruikt ?

Het komt nogal eens voor dat mensen het moederbord direct tegen de kast aan monteren zonder afstandsbusjes te gebruiken.

Edit : Ik zou alles weer uit elkaar halen want als je een brandlucht ruikt is het gewoon zeker dat er iets echt doorgefikt is en dus compleet kapot is. Zou eerst ff zoeken wat er precies kapot is.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 26-05-2006 17:58 ]

• ixl85
Als je echt je mobo wilt testen en geen CPU hebt voor die socket kan je het zlefde doen als ik ooit heb gedaan:
Naar een computerwinkel gaan waarvan je weet dat ze "aardig" en relaxed zijn, vragen of ze daar even een cpu (en mogelijk gpu) op je mobo willen aansluiten om te testen of ie het doet.
Deden ze bij mij voor niks :) (het mobo bleek toen rma te zijn)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Weet je zeker dat je je videokaart goed hebt aangesloten?
Vaak hebben videokaarten namelijk een extra voedingspluggetje nodig omdat ze niet alle stroom uit het moederbord kunnen halen.
Misschien ben je dus vergeten deze extra connector aan te sluiten en kan de kaart te veel van het moederbord gevraagd hebben.
Ook een andere klassieker is het perongeluk omgedraaid hebben van de molex, waardoor de 5V-lijn 12V te verduren krijgt, de meeste videokaarten kunnen daar ook niet tegen ;)
Misschien door je fancontroller? (Een 'gedimde' output) (Ik neem aan dat bij dat display een controller zat :))

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• vanvlietsander
  • Niet online
Dat alles uit elkaar gaat is zeker. De afstandsbusjes zijn gewoon gebruikt en zitten op de plek van de schroefgaten op het mobo. De molexstekker zit niet verkeerd om (dit kan niet eens, want hij is gekeyed doordat er hoekjes bovenin zitten).
Of er écht iets volledig naar de mallemoeren is betwijfel ik nog een beetje, omdat er nergens schade te vinden is...Hoe dan ook, ik ga de boel nu weer helemaal uit elkaar halen.....

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:02
DarthPlastic schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 18:24:
Weet je zeker dat je je videokaart goed hebt aangesloten?
Vaak hebben videokaarten namelijk een extra voedingspluggetje nodig omdat ze niet alle stroom uit het moederbord kunnen halen.
Misschien ben je dus vergeten deze extra connector aan te sluiten en kan de kaart te veel van het moederbord gevraagd hebben.
Ook een andere klassieker is het perongeluk omgedraaid hebben van de molex, waardoor de 5V-lijn 12V te verduren krijgt, de meeste videokaarten kunnen daar ook niet tegen ;)
Misschien door je fancontroller? (Een 'gedimde' output) (Ik neem aan dat bij dat display een controller zat :))
Hoe wil jij een molex omdraaien. Dat ding kan er maar op 1 manier erin vanwege die afgevlakte kanten eraan.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hij zal wel zo'n rechthoekig stekkertje bedoelen, waar 6 aansluitingen op zitten. Ik ben de naam er even van kwijt, maar als je daar aardig wat kracht op zet kun je ze wel verkeerd om zetten B)

• DarthPlastic
vanvlietsander schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 18:39:
De molexstekker zit niet verkeerd om (dit kan niet eens, want hij is gekeyed doordat er hoekjes bovenin zitten).
Met genoeg wilskracht lukt alles :Y)
Kan ook zijn dat de draden gewoon verwisseld zijn he, dan past het wel :)
Toch denk ik dat dit idd niet is gebeurd omdat het allemaal nieuw ongemod spul is...
Of er écht iets volledig naar de mallemoeren is betwijfel ik nog een beetje, omdat er nergens schade te vinden is...Hoe dan ook, ik ga de boel nu weer helemaal uit elkaar halen.....
Probeer hem eventueel eens op tafel aan te zetten, heel misschien doet iets het dan weer :)
Dus nog geen processor loshalen maar het ding buiten de kast even proberen te starten :)

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Alle electronica werkt op rook,is die eruit... Danis het stuk
Zit de 24-Pins stekker er wel goed in?

"Stilte, een gat in het geluid...."

• DarthPlastic
TheZeroorez schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 18:51:
Hij zal wel zo'n rechthoekig stekkertje bedoelen, waar 6 aansluitingen op zitten. Ik ben de naam er even van kwijt, maar als je daar aardig wat kracht op zet kun je ze wel verkeerd om zetten B)
Nee, standaard molex!
Door sommige fabrikanten worden ze buitengewoon klein/groot gemaakt waardoor ze sowieso al bijna passen, en alsof dit nog niet genoeg is zijn die connectoren vaak ook nog buigbaar :/
Dusja ^^

• vanvlietsander
  • Niet online
Net op tafel gezet met de 9800pro videokaart...Geen teken van leven, máár...Na 5 seconden gaat ie wel uit als ik de powerknop ingedrukt houd (dat doet ie met de 7800 videokaart niet). DUs dat zou toch betekenen dat de BIOS iig nog wel correct functioneerd? Misschien is dan "slechts" het AGP slot naar de mallemoeren?...

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:41
reset de bios eens dan ? misschien helpt het :)

Last.fm
Films!

• vanvlietsander
  • Niet online
BIOS heb ik ook net gereset hielp helaas ook niet

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:37

bloody

0.000 KB!!

vanvlietsander schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 19:07:
...Na 5 seconden gaat ie wel uit als ik de powerknop ingedrukt houd (dat doet ie met de 7800 videokaart niet). DUs dat zou toch betekenen dat de BIOS iig nog wel correct functioneerd?
Volgens mij is die paar seconden een atx richtlijn en heeft niets te maken met je bios, maar wel met je voeding.

nope

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07 21:19

BaT

ATX-reset ? CMOS clear ? (De standaard Packard Hell procedure) If nogo > NT: Sell DYN-PURR to cust. })

[ Voor 4% gewijzigd door BaT op 26-05-2006 19:23 ]

Product Owner - Connec2

Verwijderd

ook niet per ongeluk je videokaart in het AM2-upgrade slot gestoken? :+

• vanvlietsander
  • Niet online
Nee, dat heb ik niet gedaan...Kan ook niet, zit een grote gele waarschuwingssticker overheen.

Maar goed we hebben nu alles geprobeerd wat mogelijk is. We bouwen de oude componenten weer in de pc en we hopen dat de videokaart nog werkt.
Moederbord en processor stuur ik wel weer terug naar de winkel en dan maar hopen dat ik een nieuwe weer terug krijg.

Bedankt in ieder geval voor de zinnige reply's

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
DarthPlastic schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 19:01:
[...]

Nee, standaard molex!
Door sommige fabrikanten worden ze buitengewoon klein/groot gemaakt waardoor ze sowieso al bijna passen, en alsof dit nog niet genoeg is zijn die connectoren vaak ook nog buigbaar :/
Dusja ^^
Die connectoren zijn bijna altijd buigbaar :/ Dat buitengewoon klein/groot zal niet zoveel uitmaken, aangezien al die molexen uit één, of misschien twee fabrieken komen :P

• vanvlietsander
  • Niet online
Oude systeem weer in elkaar gestoken, loopt in één keer...De 7800GS is volledig onbeschadigd. Waarschijnlijk was het asrock mobo gewoon Dead On Arrival en die tik die ik hoorde was niet omdat er iets knapte, maar omdat er twee stekkertjes in de kast tegen elkaar aan tikten ofzo...'t Was namelijk niet een plof die je hoord bij een geplofte elco ofzo, maar gewoon een tik...

Hoe dan ook, zowel het mobo als de CPU gaan RMA...Waarschijnlijk is de CPU wel goed en het mobo gewoon stuk, maar we nemen het zekere voor het onzekere

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:26
Ik ga met je mee dat het een Asrock mobo was ;) ... wel vaker met die mobo's gehad dat ze niet willen opstarten een van de grootste partijen DOA

[ Voor 21% gewijzigd door SmoothTweaker op 26-05-2006 22:51 ]

• ixl85
Bij sommige winkels kost 'niet dode dingen' rma opsturen onderzoekskosten!
Pas goed op voor je ~40euro moet betalen...
Pagina: 1