Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Eigen bedrijf nodig voor 1 product?

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een open-source applicatie gevonden en deze gefinetuned en van onder tot boven leren kennen.

nu wil ik deze applicatie kant en klaar verkopen op een aantal standaard typen servers, dit is verder niet echt van belang voor mijn verdere vragen.

Mijn vraag is dus:

heb ik een eigen b.v of eenmanszaak nodig om dit product op de markt te brengen?
ik heb zelf niet heel erg veel verstand van ondernemen, ik ben ook niet van plan om een heel bedrijf op te starten, ik wil gewoon 1 of in de toekomst 2 of 3 producten leveren aan klanten.

Hoe zit het met belastingen ?
kan en/of mag ik als particulier iets verkopen en de omzet/winst gewoon opgeven als belastbaar inkomen?

ik wil eventueel wel de voor- nadelen overwegen als ik de keuze heb, als dus blijkt dat ik geen keuze heb en verplicht een bedrijf moet oprichten dan moet ik me daar verder in verdiepen, maar eerst dit dus.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

www.kvk.nl

Daar kan je precies opvragen wanneer je ingeschreven moet zijn, voor welke eisen, belastingen en dergelijke.

PS: Open-source app. "gevonden"? Hoogstens kan je dan je kennis verkopen aan bedrijven en zeer waarschijnlijk niet de app. afhankelijk van de licentie...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Weet je wat jij moet doen?

Even langs de kamer van koophandel surfen ;)

En ik zou inderdaad ook even goed kijken naar de licentie bij die opensource software. Daar staat waarschijnlijk precies in wat je wel en niet mag doen met de software. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 26-05-2006 16:22 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Zoals hierboven word gezegd kun je een applicatie met een open source licentie niet zomaar eigen maken en gaan verkopen.

Ik zou dus maar eerst eens even uitzoeken hoe de licentie van de applicatie in elkaar steekt voordat je uberhaupt geld aan kunt gaan verdienen.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 17:52
Is het product voor bedrijven of voor consumenten? Voor B2B is KvK inschrijving vrijwel altijd noodzakelijk aangezien die gechecked worden bij veel bedrijven. Verder komt het een stuk betrouwbaarder over.

Waarom ga je het product niet samen met een bestaand bedrijf verkopen? Ondernemen is nou eenmaal niet iets wat je even doet. Uiteraard kan dit pas als je de licentie goed gechecked hebt ;)

Verwijderd

Als je het op kleine schaal houdt, gewoon niet het product maar de dienst verkopen, bijvoorbeeld de installatie. Dan kun je het gewoon opgeven als freelancewerkzaakheden.

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:11

blizt

Wannabe-geek

Anders loop je even binnen bij de KvK en leg je je probleem voor. Kost niets en je krijgt goed advies (ten minste, dat is mijn ervaring ;)) specifiek voor jouw situatie. Er is vast wel een vestiging in de buurt.

United we stand, and divided we fall

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 16:18:
Als je het op kleine schaal houdt, gewoon niet het product maar de dienst verkopen, bijvoorbeeld de installatie. Dan kun je het gewoon opgeven als freelancewerkzaakheden.
ja dat is inderdaad wel slim, maar moet ik daar nog verder rekening houden met dingen, moet ik ook duidelijk factureren aan klanten als:

-hardware €100
-evt licentie €100
-installatiekosten €100

of mag ik ook
- totaalproduct €300

verder zal ik voornamelijk aan kleine bedrijven leveren

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 16:21:
[...]

ja dat is inderdaad wel slim, maar moet ik daar nog verder rekening houden met dingen, moet ik ook duidelijk factureren aan klanten als:

-hardware €100
-evt licentie €100
-installatiekosten €100

of mag ik ook
- totaalproduct €300

Licentie van 100 Euro?

Dan blijft mijn vraag/interesse: over welk pakket gaat het dan wel niet?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

[...]

-hardware €100
-evt licentie €100
-installatiekosten €100

of mag ik ook
- totaalproduct €300

Ik fix wel eens PC's voor ondernemingen en dan maak ik een factuur (zonder BTW) met m'n NAW gegevens en sofinummer erop en dan schrijf ik de uren uit. Totaalproduct zou ik niet doen, omdat je dan een 'product' verkoopt, i.p.v. een dienst. Dan zou ik er van maken: Installatie en configuratie X €300. Dat je er hardware bijverkoopt laat je dan achterwege. Als je er veel mee gaat verdienen is dat alleen niet slim want jij moet wel BTW betalen op je inkoop en je kunt het niet weer rekenen bij je verkoop. Daarnaast betaal je inkomstenbelasting over het volledige bedrag. Als ik hardware nodig heb voor een onderneming bestel ik gewoon op naam van die onderneming zodat ze een BTW factuur op naam krijgen en de uren factureer ik dan weer zelf.
/edit: die freelance facturen moet je wel bewaren en aan ';t einde van ;t jaar opgeven bij je belastingaangifte.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 16:51 ]

• djluc
Als je ook hardware gaat verkopen enzovoorts is inschrijven eigenlijk gewoon een must. Sowieso moet je ook even bedenken dat het ook voordelen heeft: je kunt aftrekposten opgeven. Dat heeft natuurlijk enorme voordelen.

Verwijderd

djluc schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 16:55:
Als je ook hardware gaat verkopen enzovoorts is inschrijven eigenlijk gewoon een must. Sowieso moet je ook even bedenken dat het ook voordelen heeft: je kunt aftrekposten opgeven. Dat heeft natuurlijk enorme voordelen.
+ staat heel goed op je CV
Maar je moet wel zorgen dat je licenties in orde zijn want de kans op controle is groter :P
BTW, het is niet voor niets dat iedereen zegt dat je even bij de KvK langs moet gaan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
dan ga ik volgende week ff langs de kvk.

de prijzen waren een voorbeeld, een server voor € 100 kan ook niet natuurlijk.

daarnaast moet ik de hardware zelf inkopen omdat ik het dus kant en klaar wil leveren met disk images telkens een kopie maken, dus niet elke keer op naam van klant bestellen en dan zelf telkens instellen.

maar bedankt voor de tips. nog meer tips zijn welkom uiteraard

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Probleem is wanneer je aan bedrijven levert deze bedrijven graag een factuur met BTW ontvangen. Dat kan niet wanneer je geen BTW nummer hebt. Echter, die KvK is een kansloze club waar je geen reet aan hebt en die ook nog eens geld vragen voor elke lullige dienst. Beetje iets wat in het verleden is ontstaan en eigenlijk vrijwel al het nut verloren heeft. Of je moet prijs stellen op het feit dat ze je adresgegevens ook graag doorverkopen.

Kortom, als je je op bedrijven richt dan is een BTW nummer wel noodzaak eigenlijk, KvK kun je prima achterwege laten. Bedrijven die een KvK nummer serieuzer nemen dan een BTW nummer zijn zelf lastig serieus te nemen. Besef alleen wel dat wanneer je een BTW nummer aanvraagt je ook weer met de nodige administratieve verplichtingen komt te zitten. Hoewel, wellicht is de kleine ondernemersregeling wat voor je. Dan scheelt dat weer.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 17:58:
Probleem is wanneer je aan bedrijven levert deze bedrijven graag een factuur met BTW ontvangen. Dat kan niet wanneer je geen BTW nummer hebt. Echter, die KvK is een kansloze club waar je geen reet aan hebt en die ook nog eens geld vragen voor elke lullige dienst. Beetje iets wat in het verleden is ontstaan en eigenlijk vrijwel al het nut verloren heeft. Of je moet prijs stellen op het feit dat ze je adresgegevens ook graag doorverkopen.

Kortom, als je je op bedrijven richt dan is een BTW nummer wel noodzaak eigenlijk, KvK kun je prima achterwege laten. Bedrijven die een KvK nummer serieuzer nemen dan een BTW nummer zijn zelf lastig serieus te nemen. Besef alleen wel dat wanneer je een BTW nummer aanvraagt je ook weer met de nodige administratieve verplichtingen komt te zitten. Hoewel, wellicht is de kleine ondernemersregeling wat voor je. Dan scheelt dat weer.
ok dus je kan een btw nummer aanvragen zonder een kvk? dat is voor mij het belangrijkste

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 18:16:
ok dus je kan een btw nummer aanvragen zonder een kvk? dat is voor mij het belangrijkste
Jeps, ik hoor ook steeds vaker dat mensen van de belastingdienst al te horen krijgen dat ze het ook prima zonder KvK kunnen doen.

Verwijderd

Topicstarter
ok beter, dan ga ik gelijk naar de mogelijkheden kijken daarvoor.

ik heb uiteraard contact opgenomen met de maker van het project en wat ik doe is volkomen legaal.

• djluc
Hier een leuke discussie er over: http://www.higherlevel.nl...ion=display;threadid=6306

Onder andere staat er in dat je soms gewoon verplicht bent...

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Nu even nieuwsgierig X.Excel. Welk pakket gaat het nu eigenlijk om?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 13:24

Eijkb

Zo.

Ben daar ook wel benieuwd naar eerlijk gezegd. En niet vertellen is natuurlijk niet in overeenkomst met de opensource gedachte :+

.

• OzBoz

OzBoz

djluc schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 22:45:
Onder andere staat er in dat je soms gewoon verplicht bent...
Niet voor vrije beroepen/freelance. Anyway, ik vond de reactie van 24 mei 2006 op je linkje mooi aansluiten bij mijn gedachten over die pruts-club (overigens kost een aanmaning bij ze al 17,50 admin kosten ;) kwam ik vorige week achter, lekker in verhouding)

• djluc
Haha, dat topic is inderdaad echt leuk, maar tegelijkertijd ook triest, om te lezen! Verkopen van producten is niet freelance, dat bestaat niet dus is het meteen verplicht om je in te schrijven om maar even ontopic te blijven ;)

• OzBoz

OzBoz

djluc schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 16:57:
Haha, dat topic is inderdaad echt leuk, maar tegelijkertijd ook triest, om te lezen! Verkopen van producten is niet freelance, dat bestaat niet dus is het meteen verplicht om je in te schrijven om maar even ontopic te blijven ;)
Programmeren van software is een vrij beroep. Een advocaat maakt ook akten waarvoor je betaald, maar daarom is het bijvoorbeeld nog wel een vrij beroep. Hij begint geen winkel neem ik aan.

Verwijderd

Topicstarter
ik begin geen winkel nee, ik maak een site met product info, flyertje, banner, standaard mails en brieven en probeer zo de doelgroep te bereiken.

het gaat om het pakket VHCS, een gratis open-source variant van plesk (virtual server).

ik verkoop dus een server met installatie en configuratie. en eventueel wil ik door naamsbekendheid dan ook free-lance andere server gerichte zaken doen (firewall/ domain controller/ file server etc..)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 18:35 ]

• djluc
Hij verkoopt toch een server? Ik neem aan dat server staat voor het apparaat....

Verwijderd

Topicstarter
dus ik verkoop een apparaat en geen dienst, en heb dus een b.v of eenmanszaak nodig?

• djluc
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:07:
dus ik verkoop een apparaat en geen dienst, en heb dus een b.v of eenmanszaak nodig?
Ja, ik denk het wel inderdaad. Sowieso gewoon omdat je anders lastig moet doen met factureren en aan de andere kant omdat ik denk dat het hier ook staat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kamer_van_Koophandel
Iedere in Nederland gevestigde rechtspersoon moet ingeschreven zijn in het handelsregister. Uitgezonderd zijn ondernemingen die toebehoren aan een publiekrechtelijk lichaam, zoals overheidsinstellingen, ondernemingen die alleen werkzaam zijn in de landbouw of de visserij, ondernemingen waar alleen maar straathandel wordt uitgevoerd zoals venters en mensen met een vrij beroep tenzij het vrije beroep bedrijfsmatig wordt uitgevoerd.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid, dus daar staat het niet. Op kvk.nl staat wel wanneer een eenmanszaak ingeschreven moet zijn.

• OzBoz

OzBoz

GlowMouse schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:43:
Een eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid, dus daar staat het niet. Op kvk.nl staat wel wanneer een eenmanszaak ingeschreven moet zijn.
En die laten voor het gemak maar een hoop beroepen weg. Echt, eersteklas rukkers.
Deze fiscale wijzer richt zich op vrijberoepsbeoefenaren, zoals advocaten, vrijgevestigde medici, zelfstandig werkende ICT'ers, architecten, reclamemakers, accountants, artiesten, vertalers, redacteuren, adviseurs, trainers e.d.
Gewoon zorgen dat je netjes kan factureren aan die anderhalve klant. Dat gewoon netjes opgeven bij 'inkomen niet uit dienstbetrekking verkregen' oid betaal je daar gewoon fijn inkomstenbelasting over zoals iedereen. En is het prima voor elkaar. Ondernemer voor de inkomensbelasting zul je voorlopig niet zijn, ondernemer voor de omzetbelasting (BTW) ben je altijd of je binnen de kleine ondernemersregeling vallen (heeft voordelen nadelen).

Zolang jij niet zwart werkt (das ook lastig als het om business 2 business gaat) en je netjes je inkomstenbelasting betaald kan die KvK hun eenmanszaak schuiven waar de zon niet schijnt. Heb je met een eenmanszaak niets meer dan wanneer je gewoon een privépersoon bent.

Opdoeken die KvK. Wat dat betreft vond ik het commentaar erg goed in dat andere draadje, dat de belastingdienst dat er maar bij moest gaan doen.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben dan een zelfstandig ict`er?

dus een vrij beroep, dus geen kvk inschrijving?

• djluc
Ja, maar dan kan je alsnog geen producten verkopen... Sowieso is dat niet voordeliger voor je omdat je dan niet je winst kunt drukken met kostenposten e.d. Waarom wil je je eigenlijk niet inschrijven?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
[...]

-hardware €100
-evt licentie €100
-installatiekosten €100

of mag ik ook
- totaalproduct €300

De gemiddelde klant zal het willen of in elk geval waarderen. Omdat je voor je eigen administartie dat ook moet uitsplitsen (inkomsten uit arbeid versus kosten) is het een kleine moeite om het te vermelden. Uiteraard kun jij geen licentiekosten rekenen voor zo'n Open Source product (je bent geen eigenaar en zo) maar de meeste Open Source licenties staan wel toe dat jij het product installeert en vervolgens installatie, beheer & garantiekosten in rekening brengt. Daarom is het nuttig om ook dat deel te specificeren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1