Waarschijnlijk DMA probleem

Pagina: 1
Acties:

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:21
Hallo

ik heb sinds een week problemen dat mijn pc zeer traag is, vooral bij het instaleren van nieuwe programma's, of het uitpakken van gecomprimeerde bestanden. Ook tijdens het branden haalt hij niet meer dan 1 - 2x. Terwijl hij vroeger makkelijk de 4x haalde.

Na het lezen op dit forum denk ik dat het probleem ligt bij de DMA, als ik kijk bij aparaatbeheer zie ik een Primair en Secundair kanaal,

- bij Primair draait 1 van de 2 devices op PIO, dit terwijl er wel staat -> DMA indien mogelijk. Maar daaronder staat dat hij op PIO draait (zie screenshot)

Op verzoek, reeds niet meer bestaande url verwijderd.

Verder had ik ergens gelezen dat je doormiddel van 'Process Explore' beter kon zien wel programma precies nu de CPU gebruikte etc, dit programma heb ik geinstalleerd. Wanneer ik ga branden of een gecomprimeerd bestand uitpak loopt het CPU gebruik van de 'Hardware Interrupts' zeer snel op tot 90 - 95%. (zie screenshot).

Op verzoek, reeds niet meer bestaande url verwijderd.

Ik denk dus dat het probleem bij de DMA ligt maar nu lukt het me niet dit te verhelpen. Ik heb rondgekeken in de bios maar daar kon ik niet direct iets vinden. Er stond iets van EDC DMA en dat stond op 3, deze kon ik ook op 1 zetten maar dit heeft niet geholpen. Verder zou ik niet weten hoe ik DMA krijg geactiveerd op mijn schijf. Het is een vrij nieuwe schijf en heeft tot pas geleden gewoon normaal gefunctioneerd.

Hopelijk kan iemand mij helpen, ik kom er niet meer echt uit :)

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 11-10-2008 23:06 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wat voor harde schijf? kabel in orde? drivers in order?

[ Voor 20% gewijzigd door maratropa op 26-05-2006 15:42 ]

specs

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Is het PIO apparaat je brander niet dan? Het tweede app. draait namelijk wel in UDMA 5 modus.

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:21
Volgens mij is het mijn hardeschijf, maar weet niet zeker.

Ik heb er een CDbander, DVDbrander en 2 ATA harde schijven in.

Beide ATA's zijn van Maxtor, 1tje van 80gb en 1tjhe van 300gb. Die van 300 was een Diamond Max 10 dacht ik, die van 80 zou ik zo niet weten.

Ik heb de kabels net nog eens nagelopen en ook de jumpers maar zover ik kan zien staat alles goed.

Is er misschien een of ander tooltje die het voor je kan checken? en precies aan kan geven welk aparaat nu niet DMA draait. Dit vind ik niet geheel terug in aparaatbeheer.

Ook in de bios kan ik niks veranderen aan de PIO / DMA instellingen, deze staan respectievelijk op 4 en 5 ?!? al weet ik niet wat dit betekend :p

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

In apparaatbeheer kan je toch apparaten weergeven geordend op aansluiting? Dan kan je beter overzien wat er aan welke controller hangt.

Verder meen ik me te herinneren dat er omstandigheden zijn waarbij WinXP zelf besluit om de harddisk in PIO mode te booten, nl als er teveel leesfouten optreden in DMA mode - dit is een soort databeschermingsmaatregel. Daar moet dan als het goed is iets van in een of ander eventlog staan.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Gewoon de controller(s) die op pio staan in apparaatbeheer weggooien en opnieuw opstarten, in jouw geval dus de primary ide controller (en misschien nog eentje?) deleten, opstarten en als het goed is, maakt hij hem dan opnieuw aan en staat alles weer op dma :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1