Advies wanted : Viezig nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:

• dan0s
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05-2023
Hallo allemaal, ik ben in dubio over wat te doen..

Ik open zojuist de verpakking van een nieuw Asrock dualsata 880 pro die ik voor iemand heb besteld bij 1to0.nl. Nietsvermoedend de 2x512DDR2 533 ingeplugd ende pentium 805D met cooler geinstalleerd. Ik draai het geheel om, zodat ik kan controleren of de pinnen van de cooler goed de weerhaken op zn plek houden, en kwam tot de volgende ontdekking:

foto1

foto2

foto3

foto4

Helaas zijn de fotos van slechte kwaliteit, de kodak van mn moeder is niet zo een topcamera. Mijn vriendin zal vandaag nog arriveren met haar eos350D waarmee ik wel in staat ben om goede pics te produceren.

Wat ik achterop het moederbord aantref heb ik nog nooit gezien. Het lijkt wel alsof er koelwater (wittig waterachtige vloeistof dat tijdens processen met veel hitte wordt gebruikt) op de achterkant van het mobo is opgedroogd. Ik heb het mobo nog niet aangezet, ik wil eerst andermans mening over wat te doen.

Ik heb een tweetal personen die ook veel van dit soort zaken weten gevraagd over hun mening. De een denkt dat het wellicht koelpasta in verdunde vorm is die mischien op het houder van het mobo is gekomen tijdens productie, en ander zegt dat het mischien koelwater is, of een combi van lijm en pasta waar het mobo per ongeluk in heeft gelegen ofzo (de fantasie :> ) maar je weet maar nooit...

Ik kan het spul vrij gemakkelijk van het moederbord afkrijgen. Heb dit alleen ff met mn vinger geprobeerd bij een montagerondje zodat ik geen bruggetjes maak.

Heeft iemand ooit zoiets gezien, heeft iemand nog suggesties over wat het kan zijn, en meest belangrijk is, weet iemand of dit spul geleidend is. In theorie zou het niet uitmaken als dit spul erop zit zolang het niet geleidend is. Maar met vocht en soldeermaterialen weet je het nooit, zeker niet als je niet weet of de vloeistof zuren bevat die de soldeerpunten mischien op lange termijn wel kunnen aantasten (dat is wat ik heb geleerd bij materiaalkunde tijdens mn opleiding).

Daan

--0--

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Als het je niet boeit dat het erop zit... Waarom stuur je het bord niet gewoon terug en vraag je om een nieuwe?

Verder lijkt me dat je met een simpele multimeter snel genoeg of het spul geleidend is of niet, maar ik zou het er in ieder geval niet op laten zitten als je hem aansluit.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Sowieso die winkel terugbellen!

Maar weet je zeker dat je bij het installeren niet íetsjes teveel koelpasta hebt gebruikt? :+

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Ik had exact hetzelfde met mijn asrock bordje. Ook net gekocht. Ik heb het gewoon afgenomen met wat water en een keukenrol. Ding werkt nogsteeds ondanks dat ik niet de moeite heb genomen hem helemaal schoon te maken. Wat die troep dus ook is geleidend is het niet.

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Lijkt wel of er iemand zich over dat ding gemasturbeerd heeft :P

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 00:47

McGryphon

Veul vrouwkes!

O-M-F-G :X
nu krijg ik heel andere ideeën over de medewerkers van Asrock :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:34
Das gewoon teveel FLUX (of soort van om te koelen na een plaatsing van chips of andere zaken op het mobo zoals pci-sloten )denk ik..

Heb ik zo vaak gezien bij het reparen van mobo's waar je teveel spul gebruikt.

[ Voor 90% gewijzigd door Hoyden op 26-05-2006 15:36 ]

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-04 22:13
bah kzie t al voor me: owww wat een lekker moederbord, bah :P
Maar ff ontopic: dit hoort niet. Ik zal hem gewoon terugbrengen. Wie weet wat het voor nare problemen het in de toekomst kan opleveren.

• dan0s
@ codecaster :
Ik heb niet gezegd dat het me niet boeit dat het erop zit, het boeit me namelijk wel. Ik vind het namelijk idioot dat dit niet gecheckt wordt voor het inpakken maar hey, het is ook budget troep he zullen we maar denken?

@ DarthPlastic:
ik heb geen koelpasta gebruikt ;)

vraag @ sethchaos:
Hoe lang gebruik je dat mobo al, en heb je de achterkant onlangs nog een gecontroleerd?

@the rest
Thanks... nog nooit zo snel oftoppic reacties gezien :P

--0--

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Amen :+
Ik vind trouwens ook dat je hem terug zou moeten brengen, dit hoort echt niet

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 20:08
Was de doos wel gesealed? if so dan hoort het bij de productie zo niet retourneren (al betwijfel ik of het de moeite en kosten waard is)

Ik heb het vaker gezien (bij printplaten) schoonmaken en gebruiker, ruilen duurde me te lang....

if broken it is, fix it you should

• LuPo
  • Laatst online: 25-05 19:27
Daantju schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 15:37:
@ codecaster :
Ik heb niet gezegd dat het me niet boeit dat het erop zit, het boeit me namelijk wel. Ik vind het namelijk idioot dat dit niet gecheckt wordt voor het inpakken maar hey, het is ook budget troep he zullen we maar denken?

@ DarthPlastic:
ik heb geen koelpasta gebruikt ;)

vraag @ sethchaos:
Hoe lang gebruik je dat mobo al, en heb je de achterkant onlangs nog een gecontroleerd?

@the rest
Thanks... nog nooit zo snel oftoppic reacties gezien :P
offtopic:
En dat durf je te zeggen als je een posthistory van 30 hebt? :P

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
wikipedia zegt :

http://en.wikipedia.org/wiki/Wave_soldering

het is waarschijnlijk een 'harmless' type flux, dat niet afgewassen hoeft te worden, en dus omdat je zo'n cheapo bordje hebt, waarschijnlijk ook niet is gebeurd.

• dan0s
LuPo schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 15:41:
[...]

offtopic:
En dat durf je te zeggen als je een posthistory van 30 hebt? :P
Juist... en je hebt geen idee hoeveel topics ik heb gelezen.. Denk dat veel anderen daar een voorbeeld aan kunnen nemen : eerst zoeken, dan pas vragen. Hierover heb ik nog niks gevonden?

Vaak gaat een draadje wel een paar pagina's mee voordat de offtopic replys komen en weer een corrigerende post komt. Viel me dus wel op dat het na 10 mins al fout ging?

maar ok, als jij je deskresearch bij mn 30 posts houdt :)

--0--

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Daantju schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 15:46:
[...]

Juist... en je hebt geen idee hoeveel topics ik heb gelezen.. Denk dat veel anderen daar een voorbeeld aan kunnen nemen : eerst zoeken, dan pas vragen. Hierover heb ik nog niks gevonden?

Vaak gaat een draadje wel een paar pagina's mee voordat de offtopic replys komen en weer een corrigerende post komt. Viel me dus wel op dat het na 10 mins al fout ging?

maar ok, als jij je deskresearch bij mn 30 posts houdt :)
offtopic:
en wat doe je nu zelf? het goede antwoord is toch al gegeven

edit:
@ ts onder mij, ik bedoel dat het idd flux was, dat spul zit op je mobo... heb nooit gezegt dat het uit 1 post moet bestaan

[ Voor 11% gewijzigd door ixl85 op 26-05-2006 16:51 ]

• Archimond
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Je kan het beste de winkel even bellen en daarna nog even de foto's mailen.
Als de verpakking gesealed was, dan weet je zeker dat de winkel er niet mee geknutseld had.

Het beste is denk ik om eerst advies aan de winkel te vragen en daarna kijken of je het terug wilt sturen of niet.

• dan0s
ixl85 schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 15:52:
[...]

offtopic:
en wat doe je nu zelf? het goede antwoord is toch al gegeven
Een goed antwoord hoeft niet altijd uit 1 optie te bestaan?

Ik heb de post van sethchaos en SandeR gelezen en heb besloten dat het witte spul behoort tot het productieproces, en denk ik, dus niet direct gevaarlijk is voor het mobo. Ik heb het mobo voorzichig schoongemaakt en nu loopt de p805D die normaal op 2,6 ghz loopt, als een zonnetje op 3,32. Hoger hoeft niet, daar heb ik em niet voor gekocht.

Ik wil iedereen bedanken voor zn replies!

Topic mag een slotje op :)

--0--

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Opgeloste topics hoeven niet per-se op slot hoor ;)
Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette).

Verwijderd

Ik wil niet verwijtend klinken of zo, maar cheapo of niet, je hebt er toch je zuurverdiende geld aan uit gegeven en dan verwacht je toch een mooi nieuw en vooral schoon :P mobo. Ik zou er meteen mee terug gaan.

Sorry, ik probeerde te helpen bij een opgelost probleem 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 02:44 ]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Okay BalusC :)
Met 3 hierboven btw

[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 27-05-2006 09:31 ]

Pagina: 1