Toon posts:

Quick Release Plate / snelkoppeling op een statief

Pagina: 1
Acties:
  • 1.911 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb al een statief, alleen zit hier op dit moment geen snelkoppeling (quick release plate) op. Nu ben ik benieuwd naar ervaringen / tips aangaande het los kopen van een snelkoppelingssysteem voor mijn statief. Gewicht is wel een criterium, omdat ik het statief ook tijdens bergtochten mee neem.

Groetjes, Hans

Verwijderd

ik gebruik t snelkoppelingssysteem van cullmann, is al jaren op de markt, en bevalt prima. Cullmann maakt ook speciale statieven die uitstekend geschikt zijn voor reizen.

Dit is een voorbeeld van de snelkoppelingsadapter die je op een normaal statief kan schroeven, met het voetje wat op de camera gemonteerd wordt.

Voordeel: licht en plaatsbesparend. :9~

Velbon gebruikt volgens mij een zelfde systeem, gezien de cullmann-voetjes ook in mijn lichtgewicht velbon statiefje passen.
edit:

@julius: het voldoet in principe aan al je eisen. als je wil, mag je t een keertje uitproberen ;)

Ik heb overigens ook nog 2 andere snelkoppelings systemen... Maar slechts voor een enkele camera.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 03:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 13:16:
Hoi,

Ik heb al een statief, alleen zit hier op dit moment geen snelkoppeling (quick release plate) op. Nu ben ik benieuwd naar ervaringen / tips aangaande het los kopen van een snelkoppelingssysteem voor mijn statief. Gewicht is wel een criterium, omdat ik het statief ook tijdens bergtochten mee neem.

Groetjes, Hans
Wat voor statief gebruik je nu en kan daar een andere kop op?
Zoja, dan zou je op zoek kunnen gaan naar een voordelig manfrotto-kopje cq balhoofd.

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hmz, interesting topic. Vanwege de meerdere body's die ik in mijn bezit heb klinkt dit ook wel interessant. Ben benieuwd wat er als voordelig, goed, stevig, stabiel, degelijk ed uit de bus komt!

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• SlideR NL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-01 15:07
Vandaag heb ik voor me verjaardag de Hama "Traveller Mini Pro" Tripod gekregen. Mooi apparaat en ben er erg blij mee :) Alleen zit er geen quick release op. Nu moet ik elke keer me camera erop schroeven voordat ik hem kan gebruiken. Er moet hier natuurlijk een oplossing voor zijn want ik zal niet de eerste zijn. Bestaan er universele quick releases en zo ja wat is een goede?

Heb zelf wel al deze gevonden van Hama zelf en de Manfrotto Base Plate 323. Past dit en is dit een beetje een goede?

[ Voor 29% gewijzigd door SlideR NL op 01-11-2013 13:18 ]

• SlideR NL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-01 15:07
Het is me uiteindelijk gelukt met de Manfrotto Base Plate 323.

Verwijderd

Vanwege een aanbieding had ik op mijn statief een Gitzo balhoofd met snelkoppeling, deze is vergelijkbaar met de Manfrotto base plate. Beide merken maken goede statieven, maar de snelkoppelingsplaatjes zijn k. Dit komt door dat gripdingetje op de snelkoppelingsplaat. Dat is een vastgelijmd stukje rubber, maar zelfs bij een niet al te zware lens (in mijn geval een 70-200 F4), gaat in portretmodus de camera draaien op het plaatje (waardoor de dus toch al slechte lijmverbinding nog slechter wordt).

Ondertussen heb ik een beter systeem van Really Right Stuff met een L=bracket. Elk ander kwaliteitsmerk balhoofd (Markins, Arca Swiss, Kirk) zal even goed functioneren. De Chinese kopieën wellicht ook, maar Manfrotto en Gitzo koppen zou ik niet nog een keer met een quick release kopen.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-01 17:16
Het vergelijken van een generiek snelkoppelplaatje van 10 euro zoals de RC2 van Manfrotto met een L bracket die specifiek voor een bepaalde camera ontworpen is (en 100+ kan kosten) is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Ze hebben beide hun toegevoegde waarde.

In het geval van de 70-200 was je waarschijnlijk beter afgeweest met een statiefring. Een generiek Arca plaatje was hoogstwaarschijnlijk ook gaan draaien met deze combo.

Er zijn op het gebied van snelkoppel systemen 2 veelgebruikte varianten.

Het Manfrotto RC2 systeem.
+ relatief gunstig in prijs
+ compact
+ standaard op veel balhoofden
- draagvermogen is 'gemiddeld' maar torsie (zoals het voorbeeld van de 70-200) wat minder.

Arca-swiss systeem
- redlijk prijzige platen en klemmen (Er zijn wel goedkopere chineese spullen)
- beetje lomp op een compacte camera
+ Veel aanbieders in het hogere segment
+ draagvermogen en ergonomie

Ik heb een redelijke investering in het RC2 systeem. En het is me tot nu toe niet tegen gevallen. Alleen voor video(koppen) is het 501PL systeem wat fijner.

[ Voor 8% gewijzigd door vandijk op 08-11-2013 14:25 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

De Arca-swiss plaatjes zijn ook verkrijgbaar voor een specifiek model, de randen gaan dan over de zijkant van de camera heen, zodat je geen problemen hebt met torsie. Die zijn een stuk goedkoper dan een L-beugel.

Heb een tijdje een statiefring(en) gebruikt, maar rondsjouwen met statiefringen en extra plaatjes vond ik vervelend worden. Verder was het balhoofd van Gitzo ook niet zo best: veel creep, ook bij een relatief lichte combinatie.

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08-2025
Niets gaat boven Arca Swiss vind ik, de beste balhoofden maken gebruik van dit systeem en is stevig en eenvoudig in gebruik. Er is ook een ruim aanbod in van verschillende merken, persoonlijk ben ik zeer tevreden van de Sirui K30x.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals aangehaald is Arca Swiss de standaard. Persoonlijk vond ik het systeem van Gitzo ook niet echt geweldig. Balhoofd was na twee keer gebruiken al verdwenen in de kast. Quick release plaat zat niet echt vast, waardoor de camera te bewegen was. Tevens was het balhoofd ook niet echt goed vast te zetten. Heb de 2781tqr gehad.

Gebruik nu balhoofd van Markins Q3t met Markins Arca Swiss en vast is vast. ook met een zware combinatie.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik ben erg tevreden over mijn Manfrotto snelkoppeling. Van torsie heb ik weinig last. Maar dat komt ook omdat ik het plaatje zelden los haal. Die is inmiddels met de body vergroeid :-)
Grootste voordeel is de snelle koppeling met het hendeltje. Gaat beduidend sneller dan mijn Arca koppeling.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het is allemaal maar wat je zelf prettig vind, maar voor Arca zijn er ook quick release modellen. Je hebt dus ook hier de keuze ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:44
Verwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:57:
Vanwege een aanbieding had ik op mijn statief een Gitzo balhoofd met snelkoppeling, deze is vergelijkbaar met de Manfrotto base plate. Beide merken maken goede statieven, maar de snelkoppelingsplaatjes zijn k. Dit komt door dat gripdingetje op de snelkoppelingsplaat. Dat is een vastgelijmd stukje rubber, maar zelfs bij een niet al te zware lens (in mijn geval een 70-200 F4), gaat in portretmodus de camera draaien op het plaatje (waardoor de dus toch al slechte lijmverbinding nog slechter wordt).

Ondertussen heb ik een beter systeem van Really Right Stuff met een L=bracket. Elk ander kwaliteitsmerk balhoofd (Markins, Arca Swiss, Kirk) zal even goed functioneren. De Chinese kopieën wellicht ook, maar Manfrotto en Gitzo koppen zou ik niet nog een keer met een quick release kopen.
Bij grotere en zwaardere lenzen is het beter de statiefgondel op de lens te gebruiken om je camera in portet positie te gebruiken. Niet alleen is het makkelijker, het zorgt ook voor minder stress op je vatting en het zwaartepunt van je combinatie zit veel beter boven je balhoofd.

Mijn Pentax body's zijn ook uitgerust met RRS L-brackets en m'n 60-250 met een RRS lens plate.
Het balhoofd in portret stand levert bij mij ook wat paktische problemen op. :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Een 70-200 F4 IS is helemaal niet zo zwaar (760g). Niet voor niets dat er standaard geen lensgondel bij zit. De kans is groot dat mijn 24-105 (670g) hetzelfde probleem zou hebben, ware het niet dat ik de statiefkop in een hoek heb gegooid nadat de lijm van het rubbertje losliet.

Misschien had ik ook deze kunnen kopen.

http://www.bhphotovideo.c...ral_Anti_Twist_Quick.html

Maar zoals gezegd, de Gitzo kop had ook andere problemen, ben nu heel blij met mijn RRS BH-40.
Pagina: 1