Systeem voor vriendin

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Zou dat de aandacht trekken, zo'n titel?

'Binnenkort' zal m'n vriendin toe zijn aan een nieuw systeem. Het huidige zou nog moeten voldoen qua specificatie, maar begint kuren te vertonen die ik niet kan verklaren... (zelfs na een her-installatie van Windows 'hangt' het systeem soms ... geen reactie voor een aantal seconden, en gaat dan weer vrolijk verder !).

Dus ben ik maar op onderzoek uitgegaan, en ben tot het volgende verhaal gekomen. Herkennen jullie de aanname's die ik doe? Tevens snap ik dat het systeem op dit moment enigzins overkill is, maar het moet langer meegaan dan 18 maanden !

Als eerste een aantal punten waar ik in geloof
- Dual core, dit vanwege het gemak dat zo'n systeem heeft met het draaien van firewalls/virusscanners/word en alles naast elkaar. Tevens verwacht ik dat met de introductie van de Pentium D/Athlon X2 steeds meer software hier op voorbereid zal zijn (loop van 2007/2008).
- Veel RAM, om op de toekomst voorbereid te zijn.
- Virtualization, al ondersteund nu nog bijna geen software dit, met alle heisa tegenwoordig, zal ook het OS hier in de nabije toekomst ongetwijfeld steeds meer gebruik van gaan maken.
- Enigzins goede airflow, dit om te voorkomen dat de fan van de CPU op onverwachte momenten opeens relatief veel lawaai gaat maken. (onder tijdelijke 20%+ load ofzo)

En dan zitten we te twijfelen of we moeten wachten op de Conroe, vanwege de 'leap in prestatie' die Intel beloofd? (Voeg hier een korreltje zout toe.)

Het systeem zal overigens voornamelijk voor websurfen/word doc's maken/e-mail gebruikt worden. Maar moet natuurlijk wel langer dan 18 maanden mee kunnen gaan.
Het budget richt zich bij voorkeur op €600, €800 is echter geen probleem, en als er duidelijke benefits aan zitten, kan er tot €1000 gegaan worden.

Op dit moment zou de configuratie er als volgt uit zien:
Intel Pentium D805 of D930 (€130 of €195)
D930 heeft de voorkeur vanwege minder warmte ontwikkeling en VT support, tevens meer snelheid natuurlijk.
UPDATE - Enige overkill voorbehouden, dual core blijft mijn inziens belangrijk ivm firewall/virusscanner/downloadtool/word tegelijk, misschien dus toch de D805.

Asus P5LD2 Intel 945P (ATX) ( ~€105)
Dit moederbord ondersteund tot 4 Gb geheugen, Intel's Dual core processoren, SATA+RAID (Raid niet nodig voorlopig), on-board 8-kanaals geluid (het geluid hoeft niet van hoge kwaliteit te zijn).
En is gebaseerd op de Intel chipset, dit is voor mij gevoelsmatig nog steeds het beste... ?

Twinmos DDR2 533 2x 1024 MB (~€150)
Om voorlopig geen upgrades te hoeven doen, niet 1 Gb, maar 2Gb geheugen.
Een upgrade naar Vista mag dan zeker geen probleem zijn?

UPDATE: Voorlopig zal er XP wel op blivjen staan. Toch iets besparen in de kosten (en geheugen bijzetten is nou ook niet echt zo moeilijk), Voorlopig 2x512Mb = 1 Gbyte aan geheugen.

Coolermaster CAV-T03 cavalier zilver (~€60)
Deze kast heeft een design dat door m'n vriendin niet al te afstotelijk wordt bevonden.
Tevens staat de coolermaster gemiddeld natuurlijk als goede kast aangeschreven.
Ook zit hier standaard een 120mm fan in, wat natuurlijk geluidsproductie betekend, maar een goede airflow voorkomt hopelijk het aanslaan van de CPU-fan die relatief veel lawaai maakt op hoge toeren.

RS-380 eXtreme Power (~€35)
Coolermaster RS-450 ACLY Real Power (~€75)
Geen PSU in de kast, dus de optie tussen de 380 en 450 watt voeding van CoolerMaster.
Eigenlijk denk ik dat de 380 watt ruim voldoende moet zijn, jullie mening ?
De 450 watt versie heeft wel een actieve PFC, voor hoger rendement. Vinden we die extra efficientie terug op de energierekening? (Daar het systeem bijna nooit onder full-load zal draaien.)

UPDATE: Alhoewel nog geen commentaar op voeding gezien, 380 Watt moet eigenlijk wel ruim voldoende zijn. Tenzij iemand me nog verteld dat de 450 ivm Active PFC voordelen biedt.

Asus extreme AX550 GE TD 256 MB DVI en TV output (svhs en composite) (~€58)
Tevens voor de videokaart niet al te hoge eisen, al moet er wel een tv-out (bij voorkeur S-VHS) op zitten. Deze kaart zou ook passief gekoeld moeten zijn, wat ivm geluidsproductie natuurlijk wel belangrijk is.

Sony floppy-drive, silver (~€8)
Jammer genoeg heeft ze soms nog een floppy drive nodig.

Maxtor DiamondMax 10 80GB 7200RPM S-ATA-II 8MB (~€44)
Naar ik heb begrepen staat de Samsung beter aangeschreven van de Maxtor mbt geluidsproductie ... maar de Samsung voeren ze niet bij PC Platform. Wel graag een compleet systeem bij 1 winkel, dus dan maar een Maxtor?
Niet veel opslag nodig, dus 80 Gb moet ruim voldoende zijn.

UPDATE: Moet nog naar de andere winkels kijken (oa. Azerty, Salland Automatisering), maar een Samsung zal het misschien wel worden.

Tobo en muis
Nog naar te kijken. Draadloos, en een tikplank die lekker typt ("niet zoals jouw toetsenbord"--> Microsoft Natural, ik vind 'm heerlijk !).
Een setje dat aansluit bij de monitor (Acer AL1716As, zwart/zilver) die al op 't bureau staat.

Speakers
Een setje dat aansluit bij de monitor (Acer AL1716As, zwart/zilver) die al op 't bureau staat.
2 kanaals, evt met simpele sub, is meer dan voldoende
Bv. de logitech X-210 2.1 speakerset

DVD-RW (~€35)
Nog niet besloten, maar een willekeurige brander van NEC zijn populair tegenwoordig?
Het moet wel alle systemen kunnen lezen/beschrijven (CD/DVD+/DVD-/Audio !).

Assemblage (~€45)
Zelf heb ik voor het laatst pc's in elkaar gezet in de tijd van de P3. Voor de zekerheid dus maar assemblage laten doen door de shop waar we het lijstje uiteindelijk bestellen. (En zelf heb ik geen koelpasta in huis, ook altijd handig als je het helemaal zelf in elkaar zet.)

Totaalprijs van deze componenten ... ruim €800.
Niets vergeten?

UPDATE: Zal dus nog wel iets minder kunnen worden, D805 ipc D930 (-€65), 1Gb ipv 2Gb RAM (-€70), totaal 'ruim €650'.

prijzen van PC Platform. Deze winkel is goedkoop en staat goed aangeschreven in de pricewatch/shopsurvey.
Tevens zou 4 Launch nog een optie zijn, maar die hebben net de acceptabele kast niet op voorraad...

[ Voor 12% gewijzigd door frankvdtillaart op 26-05-2006 12:50 ]

Happy Blessings <3

Verwijderd

Wat wil ze met het systeem gaan doen?

offtopic:
Wel slim trouwens om het woord vriendin in topic titel te zetten. Helaas kan ik mijn topic titel niet meer aanpassen :(

edit:
Wacht staat wat over in je bericht:
"Het systeem zal overigens voornamelijk voor websurfen/word doc's maken/e-mail gebruikt worden. Maar moet natuurlijk wel langer dan 18 maanden mee kunnen gaan."

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 12:32 ]

• frankvdtillaart
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:26:
Het systeem zal overigens voornamelijk voor websurfen/word doc's maken/e-mail gebruikt worden. Maar moet natuurlijk wel langer dan 18 maanden mee kunnen gaan.

Geen al te zwaar gebruik dus. Maar het systeem moet geen upgrade nodig hebben over 2 jaar ofzo. Afgezien van misschien de harde schijf ... maar 300Gb kost tegen die tijd natuurlijk ook niks meer.

Update: Tevens mag het geen probleem zijn om een virusscanner/firewall/download tool op de achtergrond te hebben draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door frankvdtillaart op 26-05-2006 12:33 ]

Happy Blessings <3

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Azerty of Sallandautomatisering is goedkoper,
Bij Azerty is de assemblage maar €20,-

Jij stelt een top PC samen, met welke bedoelingen?
Wat gaat je vriendin achter deze PC doen?

edit:
websurfen/word doc's maken/e-mail gebruikt worden

Ok, dan is dit zware overkill!
Je kan met een PC van 500 euro ook 18 maanden vooruit,
Als je deze bedoelingen hebt.

En is een beeldscherm niet handig?

Laurens

[ Voor 37% gewijzigd door lvrijn op 26-05-2006 12:35 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:36
Totale overkill man :D

Je HOEFT vista niet te installeren zodra het uitkomt hoor, Windows XP is niet meteen obsolete ofzo. Het lijkt me dat je vriendin ook wel toe kan met een AMD sempron ofzo.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:26:
RedSoniq schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:15:
Beter lezen O-)
Lol, al drie keer een antwoord, jezelf, de ts, en ik :o

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 12:35 ]

Verwijderd

RedSoniq schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:31:
[...]

Geen al te zwaar gebruik dus. Maar het systeem moet geen upgrade nodig hebben over 2 jaar ofzo. Afgezien van misschien de harde schijf ... maar 300Gb kost tegen die tijd natuurlijk ook niks meer.
En 1 GB DDR2 kost dan natuurlijk ook niet zoveel meer.... Dus als je voorlopig met 1 GB af kunt, kun je die andere GB eventueel later nog wel bijprikken. Al ga ik ervanuit dat je die extra GB RAM toch niet nodig hebt voor SOHO-gebruik. (Zelfs onder Vista niet.)

Verder ontbreekt eigenlijk alleen de Windows-licentie in je lijstje. :)

Verwijderd

Voor deze doeleinden is 512MB geheugen voorlopig meer dan genoeg. Gaat ook prima met vista. Om het toekomst proof te maken kun je er dan eventueel 2x 512MB in doen maar 2GB is zelfs voor een game systeem nog redelijk overkill.

Harde schijf zou ik zoals je zelf ook al aangeeft niet van maxtor kopen maar eerder bijvoorbeeld Samsung. Die zijn bij eerder genoemde winkels wel gewoon leverbaar.

• frankvdtillaart
Ramon de Jesus schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:33:

Je HOEFT vista niet te installeren zodra het uitkomt hoor, Windows XP is niet meteen obsolete ofzo. Het lijkt me dat je vriendin ook wel toe kan met een AMD sempron ofzo.
XP zal er voorlopig ook wel op blijven staan, al is het maar omdat ik geen zin heb om er een upgrade overheen te gooien (hhmmm, ex-tweakers aan het woord ... toch maar weer terug naar m'n roots :| )

En belangrijker dat het systeem jaren mee kan, dan dat het op dit moment totale overkill is.

Happy Blessings <3

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dit systeem is zwaar overkill... Als je gewoon een simpele CeleronD koopt zal ze er al makkelijk 4 jaar mee vooruit kunnen. Mijn zusje werk nu op een 4 jaar oude P4 1,6Ghz met 512 ram... werkt prima voor gewoon internet, office en een beetje downloaden... En ik denk dat als ik er 512 bij zit dat ie vista ook nog wel gaat draaien...

De pc die je nu samengesteld heeft kan door als stevige multimedia/game pc als je er beetje GFX inzet...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:36
RedSoniq schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:36:
[...]

XP zal er voorlopig ook wel op blijven staan, al is het maar omdat ik geen zin heb om er een upgrade overheen te gooien (hhmmm, ex-tweakers aan het woord ... toch maar weer terug naar m'n roots :| )

En belangrijker dat het systeem jaren mee kan, dan dat het op dit moment totale overkill is.
Een systeem veroudert imho aan de hand van de taken die je erop uitvoert, niet aan de hand van de tijd die voorbij gaat!

Dus zolang je vriendin niet ineens begint met extreme videobewerking en de allernieuwste 3D games, maar gewoon blijft MSN'en en surfen blijft dit gewoon overkill, ook over 3 jaar.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

RedSoniq schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:36:
[...]

Koop dan een mooie basis (dus: kast + mobo + cpu + gpu) en doe de rest gewoon zodat het het komende jaar in ieder geval zal voldoen.

Later een harde schijf of RAM bijzetten (indien nodig) is gewoon een klein klusje. Zou zonde zijn als je nu dik gaat betalen voor componenten die je misschien nooit echt nodig gaat hebben en die, als je ze al nodig gaat hebben, op een later tijdstip veel minder zullen kosten.

• frankvdtillaart
Ramon de Jesus schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:39:
[...]

Een systeem veroudert imho aan de hand van de taken die je erop uitvoert, niet aan de hand van de tijd die voorbij gaat!

Dus zolang je vriendin niet ineens begint met extreme videobewerking en de allernieuwste 3D games, maar gewoon blijft MSN'en en surfen blijft dit gewoon overkill, ook over 3 jaar.
Sterk punt. Maar toch zijn er nergens meer Pentium 3's te koop. Ook office pakketen (nodig voor bv. school) worden langzaam aan steeds zwaarder. Ik ben het met je eens dat dat de omgekeerde wereld is (optimalisatie anyone?), maar het is wel de realiteit.

Tot nog toe dus, daar er enkele sterke punten worden aangedragen:
Pentium D805, ik blijf in Dual core geloven ivm virusscanner/firewall e.d. (Bovendien heb ik zelf de owh zo heerlijke Dual Celeren 333 @ 5xx + Abit mobo combinatie gehad lang geleden)
1 Gb geheugen (prijsverschil tov 512 klein genoeg, en 512 ... daar geloof ik al met al toch niet meer in, wederom, het moet mogelijk blijven om word en nog het een en ander tegelijk te doen).
380 watt voeding, ook al is er weinig over gezegd, tenzij iemand me nog kan overtuigen van de Active ... van de 450 Watt.

[ Voor 6% gewijzigd door frankvdtillaart op 26-05-2006 12:51 ]

Happy Blessings <3

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Met deze eisen kan je prima bij Dell/andere OEM een prima PC voor 600 euro bestellen? :?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Aan dual core ga je geen flikker hebben in dit gebruiksprofiel. Integendeel.
Een single core snelle AMD64 is veel interessanter.

Kijk, ik heb vorig jaar een AMD64 X2 gekocht, en ik ben fanaticus. Waarvoor heb ik al effectief nut gehad van 2 cores ? Nergens. nergens, nergens nergens. Tenzij je het compilen van sourcecode (gentoo) als nuttig rekent.

Single core AMD64, gig ram, event. raptor schijf (dat merk je wel) en investeer wat geld in een leuke case die zij ook mooi vindt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

XTerm schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:53:
Aan dual core ga je geen flikker hebben in dit gebruiksprofiel. Integendeel.
Een single core snelle AMD64 is veel interessanter.

Kijk, ik heb vorig jaar een AMD64 X2 gekocht, en ik ben fanaticus. Waarvoor heb ik al effectief nut gehad van 2 cores ? Nergens. nergens, nergens nergens. Tenzij je het compilen van sourcecode (gentoo) als nuttig rekent.

Single core AMD64, gig ram, event. raptor schijf (dat merk je wel) en investeer wat geld in een leuke case die zij ook mooi vindt.
Mwoeah, ook niet helemaal het geval.

Ondanks het draaien van o.a. Gentoo ( :P ) heb ik gisteren toch een single core San Diego besteld, maar dat is met een duidelijk andere gebruiksprofiel. Voor mij wordt het een gamebak, waarbij een singlecore zowaar beter presteert dan twee gelijkgeklokte cores die ook twee keer zoveel kosten. In mij geval duidelijk.

Maar juist als je veel zit te multitasken merk je het verschil duidelijk. Mijn desktop /mediasysteem is een dual P3-800 en hoewel de single-thread performance natuurlijk vrij bejaard is, is de responsiveness van het systeem beter dan mijn huidige AthlonXP op 2.5x die snelheid. Juist omdat de belasting verdeeld kan worden merk je werkelijk niets van backgroundprocessen (emerge) en kun je een DiVX film kijken en tegelijkertijd browsen zonder iedere keer dat een pagina weer overbodige hoeveelheden flash heeft een hapering in de film te krijgen.

Enige reden dat ik RedSoniq een single core A64 zou aanraden boven een gelijkgeprijsde dualcore Pentium D is Cool'n'Quiet, verbruik van een Venice is maar een fractie van de 8xx of zelfs 9xx reeks, dus is de boel veel makkelijker stil te houden :z

Oslik blyat! Oslik!

• lvrijn
webfreakz.nl schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:52:
Met deze eisen kan je prima bij Dell/andere OEM een prima PC voor 600 euro bestellen? :?
Dan betaalt hij nog teveel..
Beter als hij zijn PC zelf samensteld

@TS:
Je zegt eerst 18 maanden (Wat vrij kort is)
En dan nu opeens een aantal jaar..

Wat bedoel je nou precies..?

Laurens

• frankvdtillaart
Enige reden dat ik RedSoniq een single core A64 zou aanraden boven een gelijkgeprijsde dualcore Pentium D is Cool'n'Quiet, verbruik van een Venice is maar een fractie van de 8xx of zelfs 9xx reeks, dus is de boel veel makkelijker stil te houden
De 8xx zou meer verbruiken dan de 9xx voor zover ik heb begrepen (90nm vs 65nm). Al kan ik me voorstellen dat de A64 idd minder verbruikt. De 9xx heeft iig ook cool'n'quiet achtige mogelijkheden, tenzij ik me per abuis vergis natuurlijk.

Blijft het punt staan dat dual core inderdaad ivm responsiveness vele malen hoger aangeschreven staat (bij mij iig) dan single core. Ook mede vanwege m'n dual cpu ervaring (dual celeron @ abit bordje), dat systeem reageerde beduidend sneller dan m'n P3 1Ghz laptop, die ik zelf nog steeds gebruik !
lvrijn schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 13:10:
[...]

Dan betaalt hij nog teveel..
Beter als hij zijn PC zelf samensteld

@TS:
Je zegt eerst 18 maanden (Wat vrij kort is)
En dan nu opeens een aantal jaar..

Wat bedoel je nou precies..?

Laurens
Ik had inderdaad beter meteen met 36 maanden oid kunnen beginnen. Laten we er vanuit dat het systeem nog lange tijd mee moet kunnen gaan !

Happy Blessings <3

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

RedSoniq schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:15:
De 450 watt versie heeft wel een actieve PFC, voor hoger rendement. Vinden we die extra efficientie terug op de energierekening? (Daar het systeem bijna nooit onder full-load zal draaien.)
Active PFC maakt het leven van het energiebedrijf makkelijker. Het scheelt niet op je energierekening. Zie voor uitleg http://www.dansdata.com/gz028.htm

Maarre, als je je bekommert om de energierekening, dan zou ik toch nog eens nadenken over de tip van dion_b - een Athlon64... http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_fx60/6.shtml - niet om je een FX60 aan te raden, maar kijk voor de grap even naar tweede grafiek op die pagina. Scheelt gauw een factor 2-4 in opgenomen vermogen in idle als je de P4 8xx-en met de Athlon's vergelijkt.... en dat is nog zonder CnQ.
Assemblage (~€45)
Zelf heb ik voor het laatst pc's in elkaar gezet in de tijd van de P3. Voor de zekerheid dus maar assemblage laten doen door de shop waar we het lijstje uiteindelijk bestellen. (En zelf heb ik geen koelpasta in huis, ook altijd handig als je het helemaal zelf in elkaar zet.)
Te lui om het voor je vriendin in elkaar te zetten en dan tegen haar doen alsof koelpasta 45E zou kosten? :P

• frankvdtillaart
John_Glenn schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 22:39:
[...]

Active PFC maakt het leven van het energiebedrijf makkelijker. Het scheelt niet op je energierekening. Zie voor uitleg http://www.dansdata.com/gz028.htm
Die tekst kon ik wel ongeveer helemaal volgen. De conclusie op het einde is iig wel duidelijk ... zie einde van deze post voor andere details mbt systeem ...
Maarre, als je je bekommert om de energierekening, dan zou ik toch nog eens nadenken over de tip van dion_b - een Athlon64... http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_fx60/6.shtml - niet om je een FX60 aan te raden, maar kijk voor de grap even naar tweede grafiek op die pagina. Scheelt gauw een factor 2-4 in opgenomen vermogen in idle als je de P4 8xx-en met de Athlon's vergelijkt.... en dat is nog zonder CnQ.
Het verbruik maakt niet echt uit, behalve dan voor de warmteontwikkeling. Nog steeds ben ik van mening dat een 'cheap' intel dual core een betere keus is dan een 'dure' AMD single core. Zelfs beter dan een cheap (zonder quotes) AMD single core, daar dual core gewoon vlotter is met meerdere apps tegelijkertijd.
[...]

Te lui om het voor je vriendin in elkaar te zetten en dan tegen haar doen alsof koelpasta 45E zou kosten? :P
Niet te lui, maar zoals ik zei, de P3 is m'n laatste ervaring geweest. Alhoewel ik er close to 100% vertrouwen in heb dat het goed zou gaan ... is er natuurlijk altijd die kans dat ik de koeler te had op de CPU zou drukken. Dat zou niet goed zijn !

UPDATE
Ondertussen eens een net vergelijk gemaakt in excel, en 4 shops met elkaar vergeleken.
Azerty
Salland automatisering
PC Platform
4 Launch (hebben we al ervaring mee, en die zitten in de buurt)
Al deze shops hebben goede shopsurveys, en zijn relatief goedkoop !

Veranderde onderdelen
Moederbord - Asus P5PL2 (~€80 tov €100)
net iets goedkoper, geen raid, maar nog steeds support voor Pentium D's en veel geheugen.

Processor
De discussie voor de D805 of de D930 loopt nog steeds. Alhoewel nu een paar euro besparen leuk is, is een CPU vervangen niet zo makkelijk als geheugen of een HDD bij plaatsen.

RAM - TwinMos 1Gb
In plaats van 2 Gb, wat inderdaad wel overkill zou zijn. Mijn drang om een 'goed, toekomstbestendig systeem' te bouwen was iets te ver doorgeslagen.

HDD - Samsung 80 Gb
De andere 3 webshops hierboven (dus niet PC Platform) leveren deze wel. De raptor was even aangedragen als improvement, maar met een prijs van 150 EUR voor 76 Gb toch niet interessant.

Videokaart - ASUS EAX1300
Een paar euro goedkoper, en als ik me niet vergis van een nieuwere generatie dan de EAX550. Beide hebben S-VHS video en DVI out.

Kast - Artic Silentium T2
20 Euro goedkoper dan de Cooler master Cavalier + 380 Watt voeding. Tevens met een goed design en goede airflow standaard. kon allen niks vinden over dBA waarden?

DVD - NEC 4571
De prijs tussen de NEC 3550 (laagste model) en NEC 4571 bedraagt maar enkele euro's. Mochten we ooit nog van lightscribe gebruik willen maken ...

Assembling
Bij Azerty voor 20 euro, bij salland voor 35. Ook een besparing van 10 tot 25 euro.

Totaal
Afhankelijk van de config komen we op de volgende totaalprijzen (beide hebben Samsung 80Gb, EAX1300 en een zwarte floppy drive), deze van Azerty.nl, die in totaal op het laagste bedrag uitkomen.
D805, 1Gb 571.41
D930, 2Gb 717.01
De laatste is qua performance hetzelfde als het originele systeem. Behalve dat het moederbord geen RAID ondersteund (zouden we toch niet gebruiken), een andere kast is gekozen (inclusief 350Watt voeding), een ander merk HDD en een nieuwere low-end videokaart.

[ Voor 3% gewijzigd door frankvdtillaart op 26-05-2006 23:17 ]

Happy Blessings <3

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:40
Ikzelf draai S939 maar nu met 1x 512mb ipv 2x 512mb.. ( ene zit in me server ) maar ik moet zeggen ik draai elk spel ( 6600GT ) en alles loopt soepel behalve surfen etc + dvd fikken. dus snap niet waarom je vriendin zo'n uber brute setup nodig heeft?? dual core ben ik ook voorstander van dus je D805 mag er zeker blijven is geen geld voor zo'n CPU.

• lvrijn
@ RedSoniq

Dat is een stuk beter! (veel beter!)
Maar hoe zit het met je huidige beeldscherm?

Laurens

• frankvdtillaart
lvrijn schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:35:
@ RedSoniq

Dat is een stuk beter! (veel beter!)
Maar hoe zit het met je huidige beeldscherm?

Laurens
Huidige beeldscherm is een TFT Acer AL1716As, 8 ms, 17", 1280x1024. Deze heeft pasgeleden een defect CRT vervangen ... RIP voor de CRT.

En over die Windows licentie?
surfspot.nl lag er even uit, maar ze studeert nog en kan dus relatief goedkoop aan een licentie komen. Als het goed is.

Nog wel een vraag daarover, dual core, 64 bit extensies. Is windows XP home dan in principe nog voldoende?

[ Voor 28% gewijzigd door frankvdtillaart op 26-05-2006 23:46 ]

Happy Blessings <3

• frankvdtillaart
SmoothTweaker schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:25:
Ikzelf draai S939 maar nu met 1x 512mb ipv 2x 512mb.. ( ene zit in me server ) maar ik moet zeggen ik draai elk spel ( 6600GT ) en alles loopt soepel behalve surfen etc + dvd fikken. dus snap niet waarom je vriendin zo'n uber brute setup nodig heeft?? dual core ben ik ook voorstander van dus je D805 mag er zeker blijven is geen geld voor zo'n CPU.
Zelf zou ik na deze discussie ook voor de D805 kiezen (voor haar, niet voor mezelf natuurlijk !). Misschien heb ik 'r al teveel gebrainwashed, maar ze wordt bijna 'bang' voor het nodig vervangen over 2 jaar ofzo.
Geheugen of HDD bijplaatsen hebben we geen problemen mee, dat is easy. Maar tegen die tijd nog een CPU vinden die op dit mobo goed werkt, en dat dan ook nog vervangen? Dan valt die 60 euro nu waarschijnlijk ook nog wel mee !

Happy Blessings <3

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

offtopic:
@lvrijn: Doe ons een lol en zet niet overal je naam onder je post. Nofi, maar is best wel irri. Zie ook Algemene gedragsregels (Netiquette) #reageren

@TS: D'r moet m even iets van het hart. Je geeft aan dat de huidige PC nog wel een tijdje mee moet kunnen. En vervolgens stel je dat ie af en toe hangt, zelfs na een reinstall. Dat klinkt mij toch overduidelijk in de oren als een probleemje met je hardware, dat redelijk eenvoudig op te lossen moet kunnen zijn middels de dingen die genoemd zijn in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
Om daar nu meteen een nieuwe PC voor te komen...tsja, als je het geld hebt, ok. Maar dat jij ze niet kunt verklaren, moet voor jou en ons eerder een uitdaging zijn dan een probleem :)

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 26-05-2006 23:49 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• frankvdtillaart
The_Eagle schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:48:
offtopic:
@lvrijn: Doe ons een lol en zet niet overal je naam onder je post. Nofi, maar is best wel irri. Zie ook Algemene gedragsregels (Netiquette) #reageren

@TS: D'r moet m even iets van het hart. Je geeft aan dat de huidige PC nog wel een tijdje mee moet kunnen. En vervolgens stel je dat ie af en toe hangt, zelfs na een reinstall. Dat klinkt mij toch overduidelijk in de oren als een probleemje met je hardware, dat redelijk eenvoudig op te lossen moet kunnen zijn middels de dingen die genoemd zijn in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
Om daar nu meteen een nieuwe PC voor te komen...tsja, als je het geld hebt, ok. Maar dat jij ze niet kunt verklaren, moet voor jou en ons eerder een uitdaging zijn dan een probleem :)
Sterk punt.
Maar, lekker zwakke verdediging van/voor mij, zelf ben ik een softwareman.
In het verleden zou ik hier zeker meer moeite voor hebben gedaan. Punten die dat niets er aan doen weer ondersteunen is dat het systeem op dit moment wel blijft werken. Alleen af-en-toe even hapert. Een losse voeding/moederbord heb ik bovendien niet meer liggen ... En zoals je zegt, als het nodig is dan hebben we het geld wel. (en een losse voeding/moederbord voor deze proc kopen kan ook zonde zijn als het het probleem uiteindelijk niet oplost).

Edit1: Damn, wel heel zwak van mezelf. Nou ja, misschien nog even naar kijken binnenkort. Even overleggen met m'n vriendin. ;)

Edit2: Na overleg: hoogstwaarschijnlijk toch aanschaf nieuw systeem. Dit systeem kan misschien theoretisch nog mee (meer geheugen, ik verwacht (hoop) alleen een andere voeding (huidige is toch al weer 4 jaar oud)). Maar dan gaat over een jaar misschien weer iets anders kapot, en dan weer een hele tijd in onzekerheid zitten is ook niet leuk. Met een nieuw systeem kun je dan nog zeker terugvallen op de garantie ! To be continued ...

[ Voor 18% gewijzigd door frankvdtillaart op 27-05-2006 16:52 ]

Happy Blessings <3

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mijn vriendin heeft ooit toen ze begon met studeren een laptop gekocht. Pentium 3 met 256 mb geheugen. Ondertussen is ze al een jaar afgestudeerd en werkt ze nog steeds met die laptop. Ze doet alles wat jij in je topicstart beschrijft en het enige dat tussendoor gebeurt is, is een geheugen upgrade en een ME naar XP. Het enige waar ze nu over klaagt is dat de dvd speler geen dvd's meer herkent (wel cd's, dus zo'n groot probleem is het niet) en dat haar backlight af en toe kuren heeft.

Moraal van het verhaal: Over 18 maanden is het voorgestelde systeem ook nog steeds dikke overkill.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mocht je er niet uit komen, ik heb nog een P2 233 MHz te koop staan.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

N.a.v. je reply op de mijne: doe jezelf eens snel een lol, en scan voor de gein eens even een nachtje met memtest. Zou me niks verbazen als gewoon een van je reepjes RAM de geest heeft gegeven.
Maar ben het wel met je eens dat je op een gegeven moment idd moet zeggen "nu is het genoeg met analyseren, kan probleem niet vinden, tijd voor een andere richting".
Mijn tijd is ook kostbaar :P
Gelukkig draait mijn bak al 2 jaar stabiel, nooit ergens problemen mee gehad. Draait nog steeds op een install van dik anderhalf jaar geleden. Maar ik heb dan ook alleen maar A-componenten en ben denk ik iets sterker in het analyseren en oplossen van problemen als jij zo te horen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• frankvdtillaart
The_Eagle schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 17:11:
N.a.v. je reply op de mijne: doe jezelf eens snel een lol, en scan voor de gein eens even een nachtje met memtest. Zou me niks verbazen als gewoon een van je reepjes RAM de geest heeft gegeven.
Maar ben het wel met je eens dat je op een gegeven moment idd moet zeggen "nu is het genoeg met analyseren, kan probleem niet vinden, tijd voor een andere richting".
Mijn tijd is ook kostbaar :P
Gelukkig draait mijn bak al 2 jaar stabiel, nooit ergens problemen mee gehad. Draait nog steeds op een install van dik anderhalf jaar geleden. Maar ik heb dan ook alleen maar A-componenten en ben denk ik iets sterker in het analyseren en oplossen van problemen als jij zo te horen ;)
Tot drie jaar geleden was ik die wedstrijd graag met je aangegaan.

Zojuist memtest alvast 1 run laten doen ... en geen problemen gevonden. *zucht*
Vriendin
Zeg maar dat ik een verwend **** ben.
Oftewel, op een gegeven moment moet je gewoon besluiten maar een nieuw systeem aan te schaffen. (En dit heeft ook betrekking op de componenten die erin zitten.)

Happy Blessings <3

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Memtest: 1 run is geen run :p Laat maar een nachtje draaien, die kapt er vanzelf wel mee denk ik ;)

@Die laatste opmerking: heb je het nou over je vriendin of over d'r PC? :p

Verwend nest kan op zich twee kanten uit als je er mee dorogaat he: of ze kost jou een hoop geld, of ze levert een hoop op omdat d'r ouders in de slappe was zitten ;)

Maar we gaan teveel off-topic, eerst maar eens kijken wat memtest na een nachtje draaien oplevert :)

• frankvdtillaart
The_Eagle schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 18:04:
Memtest: 1 run is geen run :p Laat maar een nachtje draaien, die kapt er vanzelf wel mee denk ik ;)

@Die laatste opmerking: heb je het nou over je vriendin of over d'r PC? :p

Verwend nest kan op zich twee kanten uit als je er mee dorogaat he: of ze kost jou een hoop geld, of ze levert een hoop op omdat d'r ouders in de slappe was zitten ;)

Maar we gaan teveel off-topic, eerst maar eens kijken wat memtest na een nachtje draaien oplevert :)
Brak geheugen levert dus niet per definite fouten op, nou ja, was ook wel te verwachten natuurlijk.

Off-topic: Ze studeert geneeskunde, die initiele opstartkosten heb ik er graag voor over. ;)

Edit: Als ik het goed begrijp kapt memtest ermee als er fouten worden gevonden? Dit word nog wel weergegeven zodat ik kan zien dat er iets fout ging?

[ Voor 10% gewijzigd door frankvdtillaart op 27-05-2006 18:42 ]

Happy Blessings <3

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

ik zal je aanraden om naar www.silentpcreview.com te kijken en bij de aangerade kasten, voedingen en koelers te kijken.
De Best Buy guide van tweakers kan je ook nog bekijken.
Voordat je onderdelen koopt kan je de feedback op www.newegg.com, www.tweakers.net even bekijken

Verder is een fancontroller misschien ook wel handig als fans veel lawaai maken.

Bij het in elkaar zetten van mijn pc's deed ik er 1 uur over om een pc in elkaar te zetten, inclusief het verbergen van de kabels.
Vervolgens deed ik er ruim 2,5 uur over om Windows XP te installeren en in te stellen. Waarom ik er zo lang over doe is omdat ik een heleboel dingen tweak zoals services, register keys (vastloper van .avi en .mp3 bestanden), defragmenteren, register defragmenteren, windows XPlite uitvoeren, de beste drivers en Bios zoeken en testen, het hele systeem op stabiliteit testen, backup maken van windows.
Daarna gaan alle programma's erin, waarbij de programma die het meest gebruikt wordt eerst geinstalleerd wordt, ivbm fragmentatie installeer ik ook niet meer 2 programma's tegelijkertijd in het begin.
Na ongeveer 5-6 uur of soms langer, door het testen of problemen is een pc eindelijk heel snel.
De tijd dat je 1 keer in steekt haal je later met gemak uit de opstart tijd en het opstarten van programma's.

Het gaat meer om de instelling van de configuratie dan je hardware wanneer je een apparaat goed wilt laten functioneren.
Tevens is er een periode van 1 jaar nodig dat een computer aan jouw manier van werken aanpast (tja vreemde theorie, maar ik heb het vaak genoeg meegemaakt :+ ).

Een budget van 600 euro is genoeg voor de pc incl randapparatuur.

Dat was de inleiding, nu de inhoud
Feedback op je config:
- Het is moeilijk te kiezen tussen de D805, AMD 64 3200+ of 3800+.
Eigenlijk is een AMD 64 3200+ samen met een Asrock, Asus of MSI S939 al voldoende.
- 1Gb is goed genoeg voor de toekomst, de hoeveelheid geheugen en de snelheid van de harde schijf is meestal de grootste bottleneck na 2 jaar
- Let bij een videokaart op dat sommige kaarten en drivers minder goede tv-out hebben dan anderen.
Je zal daarvoor wat extra onderzoek moeten plegen als je echt goeie kwaliteit en zekerheid wilt.
- De Coolermaster Extreme voeding is wel ok, maar die is niet fluisterstil volgens mij. Huntkey voedingen zijn ook A-merk, stil en goedkoop, maar ze hebben geen gesleeved kabels en hebben 2 stroomkabels met in totaal 4 molex stekkers en geen S-ata power stekker.
Seasonic is nog beter, heeft hele hoge efficiency, V2.0 standaard, stil en niet duur voor een kwaliteit voeding.
- Verder is een Diskettestation en DVD-brander altijd handig (Kies voor Lite-On, Nec heeft meer moeite met het lezen van slechte cd's).
ik adviseer je om de Steelpad QCK muismat van 10 euro te nemen, dan slijten de voetjes van je muis niet snel af en krijg je bij het muizen geen problemen met haperingen.

@The_Eagle het was de bedoeling om raad te geven, maar het werd nogal een groot lap tekst over hoe ik het doe. De mensen waarvoor ik een computer heb samengesteld klaagden in het begin waarom het zo lang duurde met mij, maar na die tijd waren ze zeer tevreden over de snelheid in tegenstelling tot de buurman die net 2 weken een kant en klare pc heeft gekocht.

[ Voor 47% gewijzigd door Archimond op 27-05-2006 20:18 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Random hangen heb je ook bij thermal throttling (maar je hebt vast geen P4? oudere procs blijven gewoon helemaal hangen)... misschien dat even CPU-fan schoonmaken helpt?

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 12:13
Ramon de Jesus schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:33:

Sempron is uber sloom! me vader heeft een Sempron en die dingen trekken niks man!
Mijn Pentium 2- 350mhz start sneller word 2003 op dan de Sempron van mijn vader!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@Archimond: Nofi, maar probeer je hier nou gewoon 1 van je eigen PC's te verkopen en aan te geven hoe goed je zelf bent bij het installeren daarvan, of probeer je gewoon goede raad te geven :?

@Arieman: Dat kan een heleboel oorzaken hebben. Zegt niks over de CPU, ik zag van de week nog een P4 laptop 3 minuten doen over opstarten van word, maar die zat onder de spyware. Heeft mijn dev-bakkie op een celly 1ghz geen last van :)

@John_Glenn: Da's een leuke, nog nooit van gehoord. Spyware sluit ik in dit geval namelijk zo goed als uit, aangezien het probleem zich ook met een verse install voordoet :)

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Verder over de oude pc en wat je kan proberen:

- Laat Prime95 voor 9 uur lopen op high priority. Als het icon geel wordt, weet je dat de cpu, geheugen of moederbord niet stabiel is.
- Laat memtest86 9 uur lopen en kijk of er errors zijn gekomen.
- Probeer eens te testen door 4x 3Dmark03, 2001 te runnen achter elkaar nadat je Prime95 hebt gedraait en alles op temperatuur is.
- Kijk de hele tijd met Everest van www.lavalys.com of speedfan bij het uitvoeren van normale taken en prime95 of de temperaturen niet te hoog zijn en de voltages niet teveel afwijken.
- Update de chipset drivers en sluit zo min mogelijk componenten aan (alleen wat nodig is om windows op te starten).
- Defragmenteer je harde schijf eens en kijk met een tool van de harde schijf fabrikant of je harde schijf nog wel goed is.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

-En kijk of je HD's wel in DMA mode zijn. Laatst nog een topic van iemand wiens computer erg traag was. Dit bleek door een doodgaande HD te komen die telkens in PIO mode sprong.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• frankvdtillaart
Ga nu testen of we het systeem bewust software matig over de rode kunnen krijgen.

Is MemTest86 of Prime95 of iets anders aan te raden om deze fouten te achterhalen?

Tot zover bedankt alvast, morgen meer, maar eerst naar bed. :)

Edit: De volgende ochtend
Prime95 heeft tot 03:00 gedraaid, geen fouten
MemTest86 heeft tot 10:00 gedraaid, 26 cycles, geen fouten
(Je moet toch wat als je om 03:00 wakker wordt :()

Als we nog meer op willen proberen te lossen? Bij deze meer specs van het systeem.
Mark Packerd Bell
CPU P4 (ja, dus toch), een 1.6 GHz ("De P4 die niet geintroduceerd had mogen worden ...")
RAM 256 Mb
HDD 40Gb
Grafisch GeForce 2 MX400
Overig Laatste drivers gebruikt bij herinstallatie paar maanden geleden, en verder the usual (USB poorten, Firewire, Sound, CD-speler)

Waardes uit BIOS meteen na stoppen van Prime95
CPU Temp (under full load): 46 graden C
SYSTEM Temp (under full load): 42 graden C
CPU FAN speed < 4000 RPM (Het systeem is verbazingwekkend stil)

[ Voor 64% gewijzigd door frankvdtillaart op 28-05-2006 10:19 ]

Happy Blessings <3

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

U zegt Packard B(h)ell? je hebt toch niet toevallig de restore-cd van PB gebruikt he? Want dat is vragen om problemen.
Wel leuk om te horen dat je het toch uit wilt zoeken :) Misschien handiger om er anders een apart topic van te maken of dit door een modje af te laten splitsen, anders wordt het een beetje een chaos mocht je topic per ongeluk gemoved worden :)

Verwijderd

Waarom geen Raptop (WD) erin?
Snelle HDD is een hoop prestatie winst!
(36/72/150GB)

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-02 11:28
het scheeld idd aanzienlijk, maar voor een office/internet/emailsysteem weegt de prijs niet op tegen de prestaties!

• frankvdtillaart
The_Eagle schreef op zondag 28 mei 2006 @ 13:14:
U zegt Packard B(h)ell? je hebt toch niet toevallig de restore-cd van PB gebruikt he? Want dat is vragen om problemen.
Wel leuk om te horen dat je het toch uit wilt zoeken :) Misschien handiger om er anders een apart topic van te maken of dit door een modje af te laten splitsen, anders wordt het een beetje een chaos mocht je topic per ongeluk gemoved worden :)
Natuurlijk heb ik de restore CD niet gebruikt!
:)

Verder denk ik dat ik het maar even laat rusten, volgens de benches draait het systeem stabiel...

Happy Blessings <3

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
RedSoniq schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:40:
[...]

Huidige beeldscherm is een TFT Acer AL1716As, 8 ms, 17", 1280x1024. Deze heeft pasgeleden een defect CRT vervangen ... RIP voor de CRT.

En over die Windows licentie?
surfspot.nl lag er even uit, maar ze studeert nog en kan dus relatief goedkoop aan een licentie komen. Als het goed is.

Nog wel een vraag daarover, dual core, 64 bit extensies. Is windows XP home dan in principe nog voldoende?
Jup, home kan er prima mee overweg. Wel leuk om alvast te hebben voor toekomstige overstap naar Vista.
Pagina: 1