Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] Extra aanstekeraansluiting maken

Pagina: 1
Acties:

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:11
Ik heb achterin mijn auto mijn versterker liggen. Ik heb hier natuurlijk de + draad direct vanaf mijn accu heengetrokken..

De versterker heb ik nu ingebouwd in een kist. Ik wil hier PC fans op gaan aansluiten en een neon buisje (sigarettenaansteker).

Ik heb geen zin om mijn aanstekersraad naar achteren te trekken. Ik las op een ander forum dat je een relais op je + draad kon aansluiten en zo de rest kon aansluiten.

is dit zo? en zo ja welke waarden moet ik dan nemen.. Bij conrad hebben ze het bijv. eea te koop maar is dit wat ik nodig heb..?

Verwijderd

Normaal gezien heb je voor je versterker ook een "remote" draad getrokken om je versterker aan/uit te zetten dmv je contact / radio.
Als dat het geval is kan je hier idd een relais op aansluiten, en dan op de contacten van het relais je voeding (batterij) naar CCFL / fans hangen.

Specs maken niet zoveel uit, 12v relais, contacten kunnen meestal pakken meer stroom aan dan je zal nodig hebben.. wel een flybackdiode over je relaisspoel zetten.

• ilovetechno
Over die remote draad komt toch maximaal 400mA?

ps. ik ben dit reeds tegengekomen:
http://shop.conrad.nl/Aut..._elektronica/Auto_relais/

Verwijderd

Denk jij een relais met 50A aan te sturen dan?
Waarvoor denk je dat zo'n ding dient? :)

Edit: dat onderste relais in je link, bestelnr 505102 bv, 600mW, dus 50mA bij 12 volt om het relais aan te sturen, maximaal 25A schakelen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 15:28 ]

• ilovetechno
Ik heb het relais besteld welke hierboven staat aangegeven.

Hoe nu verder? wat bedoel je met een "wel een flybackdiode over je relaisspoel zetten."?

Ik sluit het relais op mijn remotedraad aan en dan?

-----Remote draad---Relais-Versterker
######################\
######################CCFL en Fans

Zoiets als ik hierboven in het schematje heb gezet? let even niet op de # tekentjes.. Dat is voor de layout in het forum.

[ Voor 23% gewijzigd door ilovetechno op 30-05-2006 23:18 ]

• ilovetechno
subtiel kickje..

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/svendecock/robot/bla.bmp

Zo dus.

/edit: dikke sjit ,zo maak je vette kortsluiting :+

De bedoeling is dus dat je rechts in het schema tussen het relaiscontact en de gnd je ccfl ed aansluit, of tussen Vcc en het relaiscontact..

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 17:16 ]

Pagina: 1