Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat is de beste rechtsvorm voor een muziekband?

Pagina: 1
Acties:
  • 819 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn "probleem" is het volgende:
Ik zit samen met vier andere gasten in een band die zegmaar "opkomend" is. We krijgen de laatste tijd steeds meer bekendheid in en buiten de regio en er komen steeds meer optredens (vaak ook met bijbehorende beloning). We hebben inmiddels een Demo opgenomen en beginnen een echte volwassen band te worden.

Nu willen we graag een aantal zaken vastleggen, bijvoorbeeld voor het geval dat we een platencontract aangrijkt krijgen, maar ook om bijvoorbeeld eisen te kunnen stellen aan boeking dmv. een rider. Ook willen we graag een aantal zaken rond auteursrechten vastleggen (wie hoeveel % krijgt van de opbrengsten van nummers) en een soort gemeenschappelijke pot maken waar (een gedeelte) van de opbrengsten van optredens in gaat, en waar we dan spullen als versterkers uit kunnen kopen. We moeten dus ook vastleggen wat er gebeurt als iemand uit de band gaat etc.

Hoe kunnen we dit het beste regelen? Met allemaal losse contracten of door een stichting op te richten? wat zijn de dingen waar we aan moeten denken?

We zijn allemaal nog minderjarig, wat voor gevolgen heeft dit?

Ik hoop dat iemand kan helpen, want we hebben nu nog niet zoveel geld om een dure advocaat te huren.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Ik pas je titel iets aan zodat het er zonder tag en sowieso iets duidelijker staat. Ik wilde je vraag al bijna naar Vervoer moven ;)

Verwijderd

Je zou kunnen denken aan een stichting, redelijk goedkoop op te zetten, maar wel lastig als je er eist commercieler mee bezig wil.

Een CV (commanditaire vennootschap) zou mijn keuze zijn, daarin kan je laten vastleggen wie wwat investeerd en hoe de opbrengsten verdeeld zullen worden.
Kost volgens mij ook een paar honderd euro om op te zetten net zoiets als een stichting.

KvK info

Je kan iig een keer overleggen met een notaris, een orienterend gesprek is vaak gratis en kan zeer verhelderend werken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Er zijn site's waar je zonder problemen met platencontracten en dergerlijke gratis CD's kan publiceren, als je wat bekendheid krijgt verkoop je jezelf zo gemakkelijk, en mss vinden jullie de voorwaarden van dergerlijke site's voordeliger dan die van de grote boze platenmaatschappijen. Voor een eerste CD'tje lijkt me dat wel handig.

Als beginnend groepje kan je uit een platencontract bijna niets halen, de kosten zijn ongeveer gelijk aan de baten. Van je optredens moet je het halen.

Een tip van een kenner (een verre kennis van mij): vraag genoeg geld! Je materiaal kost veel, je moet dat allemaal kunnen bekostigen met je optreden's. En de meeste optredens worden geboekt adh van een bepaald budget, als je niet genoeg kost speelt dat in je nadeel (ze zullen wel niet goed zijn, als ze maar dat vragen). Dus vraag echt gerust door, stel je eisen genoeg (als de PA op niets trekt, is dat niet jullie schuld, maar zal iedereen denken dat jullie slecht zijn, stel daarvoor zeker je eisen, jullie zijn goed en moeten dus goed uit de verf komen!).

[ Voor 51% gewijzigd door naftebakje op 26-05-2006 13:59 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• djluc
  • Laatst online: 21-11 17:52
Je moet vooral kijken naar aansprakelijkheid. Een VOF zou bijvoorbeeld ook kunnen maar bij bijvoorbeeld een schadeclaim zijn jullie dan allen hoofdelijk aansprakelijk. Ik denk dat het verstandiger is als je een jurist een advies laat geven, je kunt nog zo leuk een bedrijfje oprichten, als de contracten niet goed zijn heeft het alsnog geen voordeel voor jullie.

Er is verder een specifiek forum op Higherlevel.nl over het kiezen van de juiste rechtsvorm: http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47 Daar kan je misschien ook wat ideeen uit halen!

• SEQREEL
  • Laatst online: 27-10 14:44

SEQREEL

Altijd bezig....

Als jullie echt geld ermee willen gaan verdienen zal ik het inschrijven als zijnde een eenmanszaak. Is het niet de bedoeling winst te maken maar alleen kostendekkend te werken schrijf je dan in als vereniging. Voor beide rechtsvormen moet je een boekhouding bij houden, bij de eenmanszaak heb je recht op btw teruggaaf bij de vereniging niet!

Nec timide, nec tumide

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:11

blizt

Wannabe-geek

Een eenmanszaak in hun (meervoud) geval? Een VOF bedoel je dan toch..? Of wil je dat één van de vijf de zaak runt en de andere vier als personeel ofzo?

United we stand, and divided we fall

• SEQREEL

SEQREEL

Altijd bezig....

Dat is belastingtechnisch wel het voordeligst!
blizt schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 13:57:
Een eenmanszaak in hun (meervoud) geval? Een VOF bedoel je dan toch..? Of wil je dat één van de vijf de zaak runt en de andere vier als personeel ofzo?

Nec timide, nec tumide

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Wat is er (belastingtechnisch) voordeliger aan een éénmanszaak t.o.v. een VOF? Je betaalt dan toch gewoon loonbelasting etc.? Ik zie echt niet in wat er voordeliger is, maar dat zal vast aan mij liggen... :)

Verwijderd

Het is ook niet voordeliger, aangezien je een hoop geneuzel krijgt met o.a. sociale premies, maar ook met arbeidsovereenkomsten. ;)

Ik zou eens kijken hoe andere bands dit aangepakt hebben, je bent vast niet de eerste die hier tegen aan loopt.

• SEQREEL

SEQREEL

Altijd bezig....

Als VOF zijnde betaal je zo'n 38% vennootschapsbelasting tevens is je bijdrage die je aan de kvk moet doen veel hoger. Loonbelasting word berrekend naar wat je verdient en hoe je leef omstandigheden zijn (thuiswonend, uitwonend, kinderen en geen kinderen enz.)

Tevens moet je bij een VOF elk jaar jaarstukken laten opstellen door een accountant (€ 233,00 per uur) dit hoeft niet bij een eenmanszaak je houd dan alleen een boekhouding bij, en doe je je aangiftes uit die gegevens.

Nec timide, nec tumide

• SEQREEL

SEQREEL

Altijd bezig....

Weet je wat jij moet doen ? Langs de kamer van koophandel gaan!

en daar eens advies vragen, daar zijn mensen die er nog meer verstand van hebben!

Nec timide, nec tumide

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou als ik jou was even contact leggen met UNISONO Zou me niks verbazen als die je een stuk verder kunnen helpen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• blizt

blizt

Wannabe-geek

SEQREEL schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 16:29:
Als VOF zijnde betaal je zo'n 38% vennootschapsbelasting tevens is je bijdrage die je aan de kvk moet doen veel hoger. Loonbelasting word berrekend naar wat je verdient en hoe je leef omstandigheden zijn (thuiswonend, uitwonend, kinderen en geen kinderen enz.)

Tevens moet je bij een VOF elk jaar jaarstukken laten opstellen door een accountant (€ 233,00 per uur) dit hoeft niet bij een eenmanszaak je houd dan alleen een boekhouding bij, en doe je je aangiftes uit die gegevens.
Eh? Vennootschapsbelasting? Jaarstukken? Veel hogere bijdrage? Heb je het niet over een B.V.? ;)

Verwijderd

SEQREEL schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 16:31:
Weet je wat jij moet doen ? Langs de kamer van koophandel gaan!

en daar eens advies vragen, daar zijn mensen die er nog meerwel verstand van hebben!
Sorry, maar iets met klokken en klepels...

Naar de KvK is overigens wel een goed advies ;)

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:07
Er is een belastingvrije drempel tot ongeveer 125 euro per persoon voor een avondje spelen, met 4 man kom je uit op 450 euro Belastingvrij, als je dit met met bonnetjes waar kan maken is er niks aan de hand.

Artiestrechten werken ook heel simpel, als je een demo-cd wil vastleggen, laat een exemplaar met teksten en dergelijke verzegelen en naar jezelf opsturen, voor het geval het misgaat.
Pagina: 1