Toon posts:

[2003] Remove software wanneer gebruiker uitlogt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

We willen een pakket aanschaffen genaamd: "Altiris Client Management". Dit pakket moet voor ons gaan zorgen dat wanneer er een nieuwe pc de organistatie inkomt. Hij aangesloten wordt op het netwerk. Op F12 gedrukt wordt Windows XP geinstalleerd wordt. De beheerder vervolgens achter zijn werkplek gaat zitten en aangeeft wat voor machine het is. Wanneer hij bijvoorbeeld voor de receptie is er bijvoorbeeld alleen Office 2003 naar toe gaat. Nu zijn we opzoek naar een systeem dat er voor ons voor zorgt dat wanneer een user verhuist van werkplek. De voor hem beschikbaar gestelde software geinstalleerd wordt. Dit wordt gerealiseerd door GPO maar wanneer de gebruiker uitlogt de voor hem beschikbaar gestelde software van het werkstation verwijderd wordt.

Heeft iemand enig idee waarop ik kan zoeken. SMS van MS kan dit niet. Weet iemand hier iets voor?
Alvast bedankt

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:09
Jij wilt dus als ik als Office 2003 gebruiker inlog de software geinstalleerd wordt, maar zodra ik weer uitlog Office 2003 wordt gedeinstalleerd?

Ga je hier netwerk en of Machine blij van worden. Dit gaat een grote load geven op je Applicatie Distributie server, je netwerk, en je Machine zelf. stabiliteits technisch zou ik hier nooit voor gaan. Naar mijn gevoel is dit vragen om problemen.
Ik weet niet hoe groot je netwerk is, maar wat gebeurt er al iedereen om 0900 inlogt en om 1700 weer uitlogt? Kan je netwerk dit aan? Anders zitten je gebruikers 30min te wachten voordat hun applicaties geinstalleerd zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Standaard heeft iedereen zijn eigen plek en staat de software op het werkstation geinstalleerd alleen wanneer er 1 keer een tijdelijke verschuiving is dat er dan software geinstalleerd wordt. Maar deze software moet verwijderd worden bij het uitloggen en niet na een reboot. De load van het netwerk is hoogstens 1 keer per dag.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20

Qwerty-273

Meukposter

Waarom moet persee de software verwijderd worden? Zeker als je alle applicaties hierin stopt zal het aanmelden en afmelden een lange tijd in beslag nemen. Niet echt productief.

Wat je zou kunnen doen om met wat script werk een 'gepersonaliseerd' menu aan te bieden met alle applicaties waar de gebruiker toegang tot heeft ipv standaard start menu. De software zal dan nog wel op de machine staan maar de doorsnee gebruiker zal het niet op kunnen starten. Dat vervolgens verschillende applicaites automatisch geinstalleerd worden als ze er niet op staan regel je natuurlijk met sms/gpo of andere manier die je nu gebruikt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Topicstarter
Daar zaten we ook al aan te denken.Alleen op sommge applicaties hebben we licenties voor zo veel installaties dus die kunnen niet vast blijven aan de machine.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Het lijkt me inderdaad voor de hand liggender om de eenmaal geïnstalleerde software te laten staan en met behulp van ntfs rechten ervoor te zorgen dat alleen de 'juiste' gebruikers de applicatie op kunnen starten. Zo heb ik het op onze Citrix omgeving ook gedaan, bij inloggen start-menu leeg maken en alleen die iconen kopieeren waarvoor de gebruiker recht heeft de applicatie te gebruiken...

[edit]
Wordt er ergens door die applicatie centraal geregistreerd hoe vaak de installatie plaatsgevonden heeft (en ook wanner de applicatie weer verwijderd is) ?

Zo nee, dan lijkt het me practischer om met applicatie groepen i.c.m. NTFS rechten te werken. je bereikt er effectief hetzelfde mee

[ Voor 29% gewijzigd door TheRookie op 26-05-2006 12:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja neem autocad.. die houd dit bij.. en wat dacht je van vervuiling van de pc wanneer alles blijft staan.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Wat je zou kunnen doen is in het (user) logoff script de uninstall command-line van de apps die verwijderd moeten worden aanroepen, met een IF EXIST ervoor om te kijken of de applicatie geïnstalleerd is.

Het lijkt me trouwens dat, op het moment dat er een 'grote' applicatie verwijderd moet worden de gebruiker snel zal denken dat de PC tijdens het uitloggen hangt, en 'm vervolgens bruut uitzet waardoor je met een halve installatie blijft zitten ?

Verwijderd

Topicstarter
Niet als je hem script dan krijg hij een venster te zien. met @ECHO U KUNT HET PAND VERLATEN HET WERKSTATION SLUIT ZICH ZELF AF. Maar hoe zorg ik dat alleen de software verwijderd wordt die er extra op geinstalleerd is?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Geen idee of je via distributie ook weer software kunt deinstalleren, anders is het een kwestie van scripten :

code:
1
If MemberOf(SpecialeApp) then Run(UninstallSpecApp.exe)

:P

Maar goed, ik denk dat je nu iets te ver aan het doorschieten bent met managen van je PC Park.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Dit is toch professioneel Networking? Ik zorg voor geen netwerkvervuiling :?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Met alle respect, maar elke keer complete applicaties verwijderen bij het uitloggen vind ik nou niet echt Professioneel.

Handig als iemand AutoCAD gebruikt, en even uitlogt om te gaan lunchen, komt 'ie terug moet hij een half uur wachten omdat dezelfde applicatie weer geinstalleerd moet worden 8)7

Veel beter te managen is :

- User loged in
- User heeft rechten op applicatie X
- Applicatie is niet geinstalleerd
- Pull Applicatie X (in de install zit tevens rechten systeem op de applicatie)
- USer loged uit
- Andere user loged in
- User heeft geen rechten op applicatie, dus krijgt geen iccon in Start Menu en program directory van de applicatie staat dicht met NTFS rechten.

Voor applicaties die zwaar beveiligd zijn met licenties zou ik gewoon mijn users zo opvoeden dat ze hiervoor gelimiteerd zijn tot de aangewezen PC's.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Is het niet makkelijker om de pc even opnieuw te installeren wanneer de user verhuist? Dat scheelt heel wat moeite volgens mij...

We are shaping the future

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Met betrekking tot Autocad; wanneer je daarvan de Netwerk versie draait; die houd toch bij hoeveel clients het pakket op ieder willekeurig moment draait? Toch niet het aantal installaties, maar running instances?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

mutsje

Certified Prutser

wat jij wilt bereiken kun je beter bereiken met pakketten als Softricity, dit is echter heel kostbaar. Deze pakket maken echter gebruik van streaming publishing. Ga hier maar eens naar kijken.
http://www.softricity.com/

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Of als je echt alles in een wil hebben (imaging, softwaredistributie, policybeheer en remote control) is er eigenlijk maar één pakket waar je wat aan hebt: Novell ZENWorks!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:37
core_dump schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:11:
Of als je echt alles in een wil hebben (imaging, softwaredistributie, policybeheer en remote control) is er eigenlijk maar één pakket waar je wat aan hebt: Novell ZENWorks!
ZENWorks zal de bagger die je door dit soort verzinsels krijgt ook niet voorkomen.

Ik ben het eens met Mutsje. De enige (in mijn ogen acceptabele) oplossing is Softricity, dan wordt er uberhaupt geen software meer geinstalleerd en zal reactie tijd en netwerk belasting tot een minimum beperkt zijn... alleen jammer dat het een beetje duur is voor deze oplossing.

Laptops met dockingstations (voor de auto-cad werkplekken) zijn ook nog een oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door Abom op 29-05-2006 13:44 ]

• Alex)
Ik ben het hierin volledig met core_dump eens, ZENworks is echt ideaal.
Je zet een tree op (kan op elk gewenst platform), vervolgens installeer je ZENworks, en voeg je applicaties toe. Door rechten in te stellen kun je voorkomen dat apps zichtbaar zijn, en voor degene die ze wel kan gebruiken: ze worden automatisch geinstalleerd wanneer ze nog niet beschikbaar zijn op de client, dat gaat volautomagisch.

Verwijderd

Topicstarter
met 2003 is er een tooltje dat de gebruiker alleen te zien krijgt wat hij mag zien kwa rechten daardoor kun je het start menu aanpassen aan gebruikers groepen maar dat was mijn vraag niet. En of het nou slim is of niet.. de baas wilt het zo dus moet er een oplossing komen. ik zal trouwens even kijken naar dat pakket wat gelinkt werd..

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dan moet je de baas even achter een PC zetten en uitleggen waarom het aan- en afloggen ineens een half uur per keer duurt (eerst laten aanloggen -> werken -> uitloggen) dan zal hij wel terugkomen van deze droge IT beslissing ;)

• PiOn
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:18
Met GPO is dit volgens mij wel mogelijk. User enabled Software distributie pakket met Uninstall when this application falls out of scope (oid). Wil je de software voor de gebruiker weg hebben, verplaats je de gebruiker naar zijn nieuwe ((sub)afdelings) OU, waar dit pakket niet aangekoppeld is. PC wordt dan verwijderd voor die gebruiker.

Maar, aanhakend op bovenstaand, dit levert in praktijk een hoop nadelen op (installatie, deinstallatie, etc).

Kan me overigens wel voor stellen dat je zoiets zou willen, als je bijvoorbeeld een strict user gelicenseerd pakket hebt.

NB naar mijn weten kent Altiris geen installatie op userniveau, alleen PC niveau

[ Voor 8% gewijzigd door PiOn op 30-05-2006 22:12 . Reden: kleine toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar zeg je me wat ze configureren gewoon een pc niet de user. We zaten ook te denken. Een gpresult zal ons een overzicht moeten geven van geinstalleerde aplicaties. Wanneer je in het inlog en uitlogscript zou kunnen vertellen van bij inloggen maak bestand gpresult>c:\applicaties.txt en bij log off if ......exists in c:\applicaties.txt then run uninstaller.exe Ik zou het niet weten dat pakket wat jullie lieten zien ga ik even bekijken ziet er erg interessant uit misschien dat ik hierdoor een idee krijg hoe ik het zou willen hebben. 1 Ding is duidelijk het moet er komen want sommige pakketen mogen niet op pc's blijven staan waar andere users ook op inloggen zoals salarisbeheer paketten.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Toch zou ik je er nog een keer op willen wijzen dat het verwijderen van een salarisbheer pakket, omwille van bescherming van deze gegevens een verkeerde methode is om je data te beschermen.
Zorg er dan voor dat alleen personen met de juiste rechten bij die applicatie kunnen komen.

Een andere mogelijkheid is om te kijken of een dergelijk pakket zich op een netwerkdrive laat installeren ?

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo een verkeerde methode? Ik zal de situatie nog 1 keer uitleggen. Iedereen heeft een vaste werkplek. Maar wanneer de werkplek geghost moet worden of iets dergelijk moet de gebruiker veranderen van systeem. Wanneer de gebruiker veranderd van systeem wordt de software die hij moet hebben geinstalleerd. Wanneer hij hierna uitlogt moet die software verwijderd worden. Dus de software die hij nodig heeft staat op zijn systeem doormiddel van GPO COMPUTER software. Ik wil niet een oplossing die zegt het kan is niet makkelijk want. De baas wil dit dus zo zal het moeten. Denk eens na hoe ideaal dit zou zijn. Geen vervuiling machine geen software releases die achterlopen altijd de nieuwste software op de machine. Kan die softicity software ook verwijderen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je hebt via GPO ook de optie om software te updaten. Zo kan je de nieuwere versie als vervanging/update van het originele pakketje opgeven :)
Plus dat je bij het verwijderen van een (verouderd) pakketje op kan geven dat het gedeinstalleerd moet worden bij alle gebruikers > volgende keer dat deze op de pc inlogt.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:09
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 10:18:
Hoezo een verkeerde methode? Ik zal de situatie nog 1 keer uitleggen. Iedereen heeft een vaste werkplek. Maar wanneer de werkplek geghost moet worden of iets dergelijk moet de gebruiker veranderen van systeem. Wanneer de gebruiker veranderd van systeem wordt de software die hij moet hebben geinstalleerd. Wanneer hij hierna uitlogt moet die software verwijderd worden. Dus de software die hij nodig heeft staat op zijn systeem doormiddel van GPO COMPUTER software. Ik wil niet een oplossing die zegt het kan is niet makkelijk want. De baas wil dit dus zo zal het moeten. Denk eens na hoe ideaal dit zou zijn. Geen vervuiling machine geen software releases die achterlopen altijd de nieuwste software op de machine. Kan die softicity software ook verwijderen?
De baas wil wil wat vaker, maar dat zegt niet dat het ook zo moet. Daar bij jij als systeem beheerder voor.
Als de baas vraagd ik wil een netwerk, dat nooit down gaat, nooit problemen heeft, nooit een vast loper heeft, iedereen moet alles kunnen op de machines, zonder problemen. Alles moet gesupport zijn. Ga jij dan ook zeggen dit is mogelijk?

Daarbij geef je wel aan geen vervuiling, maar ik zit dit juist als vervuiling wat doet, netwerk belasting fragmentatie. Software pakketen deinstalleren tegenwoordig wel goed, maar volgens mij is dit toch vragen om problemen.

Als er onderhoud op je de machine moet plaatst vinden, dan kan de gebruiker tijdelijk niet werken op die machine. Klaar. Hij kan wel inloggen op een andere machine, maar daar staan alleen de applicaties die standaard zijn. De rest kan die gewoon even niet gebruiken. Kan je niet beter een extra PC nemen, die standaard houden. Update de nieuwe machine, en plaatst die dan gewoon bij de gebruiker?
1 Ding is duidelijk het moet er komen want sommige pakketen mogen niet op pc's blijven staan waar andere users ook op inloggen zoals salarisbeheer paketten.
Installatie op het netwerk? Als je dan uitlogd als gebruiker dan is de applicatie niet meer beschikbaar. Of eventueel goede ACL rechten toekennen op de C:\Program Files\Some_Application

Verwijderd

Topicstarter
Bijna alles is mogelijk maar wat is gebruikers ondersteuning als ze hun eigen pakketten niet kunnen gebruiken. We maken hier over msi pakketten van dus deze deinstalleren perfect anders worden ze niet gedistrubeert. De simpelste oplossing die ik nu heb is een log off.bat met daarin

net use z: \\server01\sdp
if exist c:\program files\adobe\acrobat\reader\acrread32.exe
run z:\acrobatreader\deinstallatie.msi

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als jij dat wilt prima. Ik stop met adviezen geven hier.
Mijn laatste tip voor jou en je baas met zijn geweldige idee : laat de beste man even aanloggen, voorzie hem van diverse koppen koffie wanneer Microsoft Office XP tijdens zijn login word geinstaleerd.
Laat hem 2 word documentjes openen om te lezen zien dat het werkt, en voorzoe de beste man wederom van diverse koppen koffie terwijl tijdens zijn logoff Microsoft OFfice weer verwijderd word.

8)7

Verwijderd

Topicstarter
OK bedankt

• TweeB
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ben ik nou de enige die denkt: Terminal Services? De applicaties die niet lokaal mogen worden gebruikt door andere users op een terminal server zetten, een paar mooie useraccounts met de juiste rechten opzetten en voila.... Standaard machines, en voor een beperkt aantal gebruikers zijn de programma's wel te gebruiken..

[ Voor 4% gewijzigd door TweeB op 02-06-2006 15:37 ]

• Asteroid9
  • Nu online

Asteroid9

General Failure

* Asteroid9 vind dit een redelijk zinloos topic... 8)7

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:24
Voordat je wat voor pakket dan ook aanschaft: ga met je baas om tafel en leg hem uit dat zijn idee
"in concept geniaal is" (precies zo zeggen, vinden bazen geweldig)
maar:
"in de uitvoering van uw ideeen worden we momenteel dusdanig geremd door de mogelijkheden van onze bedrijfssoft- en hardware dat het vanuit bedrijfseconomische motieven verstandiger is om te kiezen voor een conventionele oplossing als <vul hier standaardoplossing in>."
Jij hebt je baas zo op subtiele wijze laten weten dat hij zich niet moet bemoeien met dingen waar hij geen verstand van heeft. Dat is namelijk, als ik deze thread zo door lees, het meest dringende probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door HaveBlue op 02-06-2006 16:14 ]

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• thamoosio
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-01-2024

thamoosio

Ja-haaaaaa

Swoomphy schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:11:
Met GPO is dit volgens mij wel mogelijk. User enabled Software distributie pakket met Uninstall when this application falls out of scope (oid). Wil je de software voor de gebruiker weg hebben, verplaats je de gebruiker naar zijn nieuwe ((sub)afdelings) OU, waar dit pakket niet aangekoppeld is. PC wordt dan verwijderd voor die gebruiker.
Mee eens. Een simpele implementatie van de wens, zonder noodzaak van additionele software.

De nadelen zijn al duidelijk uitgestippeld waarom je dit NIET moet doen, dus daar gaan we verder niet op in.

Verder zou ik Citrix adviseren, maar dat is hetzelfde als TS..

Bij voorbaat sorry..

Verwijderd

Managesoft? Werkte hier prima

Momenteel is het bij ons zo geregeld, dat we per gebruiker aangeven wat voor programma's hij mag hebben, deze worden dan in zijn start menu gekopieerd (andere mappen geen rechten, dus kan niks kopieren) waarna de gebruiker op een programma kan klikken.
Deze word dan geinstalleerd met een msi pakket.

• thamoosio
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-01-2024

thamoosio

Ja-haaaaaa

het probleem voor de topicstarter is dan denk ik wel (hangt van de app af en de licentieovereenkomst) dat hij voor iedere pc een licentie kwijt is, en dus moet betalen. dát is dan denk ik een beetje een issue voor la présindente.

Bij voorbaat sorry..

• Asteroid9
  • Nu online

Asteroid9

General Failure

Snap ik, maar dat soort licentiebepalingen zijn domweg onhoudbaar.
Zo'n licentie maakt Terminal Server gebruik bijvoorbeeld ook onmogelijk, of je hebt juist maar 1 licentie per server nodig! 8)7

Ik zou gewoon met NTFS de toegang inperken, de daadwerkelijke gebruikers registeren en alleen daar licenties voor kopen.
En bij een audit zit je dan gewoon veilig hoor...

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Alex)
Mm, zoals al eerder is genoemd, zet het pakketje gewoon op het netwerk, laat tijdens de setup de registrykeys monitoren en maak die opnieuw aan wanneer ze nodig zijn (Register Exporteren, iemand?), en volgens mij ben je dan klaar... je kunt het dan helemaal op serverniveau regelen, want een applicatie verwijderen wanneer de gebruiker uitlogt is niet praktisch.

Verwijderd

Topicstarter
Het moet kunnen dat ben ik aan het uitzoeken al is het niet practish het moet er komen en dit is toch vet als het kan. Wanneer moet ik zijn mening veranderen ik vind dit interessant en hoopte dat jullie mij konden helpen maar sommige begrijpen dat blijkbaar niet als iemand nog andere ideeen heeft laat dat horen!

• Alex)
Het zal vast wel mogelijk zijn, zet de doelpc's in een aparte OU en hang daar een inlog- en een uitlogscript aan vast, wanneer de gebruiker inlogt wordt de software geïnstalleerd, en bij het uitloggen gedeïnstalleerd. Doe het met een aantal pc's tegelijk en je zult wel merken dat het niet de meest ideale oplossing is...

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik zou idd zoals Alex voorstelt, gewoon alles in de AD hangen met beheerde software. Daarmee kan je afaik alles wat jij wil. Met altiris wordt het gewoonweg een puinhoop. Altiris is meer bedoelt voor imaging dan software distributie.

Inlog scriptjes eraan en tada.

Ik ben benieuwd wanneer de eerste gebruikers beginnen te klagen :+

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wij hebben iets soortgelijks gehad.

En het op de volgende manier opgelost : 4 citrix servers met standaard software, dus wat iedereen heeft.
En daarnaast nog 2 citrix servers met speciale software die als published applications beschikbaar zijn voor de mensen met rechten.

Werkt perfect, standaard gebruikers hebben geen toegang tot de 2 citrix server en applications. Hebben er ook geen troep van. Uninstall is dan gewoon het stoppen met publiceren van een bepaalde app.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Je hebt al altiris, ga dan verder met altiris, mischien kan je wel wat met hun virtual applications software..

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1