Toon posts:

Twijfel minolta 5D/7D of Canon 350D

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Over niet al te lange tijd wil ik graag overstappen op dslr en op dit moment twijfel ik nog heel erg tussen de minolta 5D en de Canon 350D. Of eigenlijk alleen de KM 5D en 350D, want de KM 7D vind ik toch iets aan de grote kant, want ik heb ze alle drie al wel vast mogen houden :)

Op internet zijn verschillende reviews te vinden en ik heb al het nodige gelezen op dpreview, steves-digicams en letsgodigital om te kijken of ik op basis van de daar gegeven gevens makkelijk een keuze zou kunnen maken, maar niets bleek echter minder waar,

Beide camera's hebben zo hun voor en nadelen als ik het zo zie canon bijvoorbeeld heeft:
- een snellere autofocus als de minolta
- de beroemde L lensen
- 8 megapixels cmos
- dezelfde chipset als de professionele 20D (voor zover ik begreep), wat o.a resulteerd in een erg lage noise-level in hogere iso settings
- een overzichts lcd waarop je je settings kunt aflezen.
- meer shoot-modusen als de minolta

De minolta daarin tegen heeft:
- 6 megapixels ccd
- Antishake in de body iets wat mij zeer handig lijkt
- grotere lcd als de canon, maar geen status lcd
- spot meting (kon ik niet vinden op de canon)
- de zoeker lijkt beter
- iso80LO tm iso3200 tegenover de canon iso100 tm iso1600
- meer flits settings als de canon echter maar tot max 1/160sec en met AS zelfs maar 1/125sec tegenover de canon 1./200sec

Dat waren een paar kleine dingen die me opvielen en, omdat ik ze beiden behoorlijk in de hand vind liggen kan ik ook daarop geen goed oordeel maken.

Nu kan ik met regelmaat een KM 5D gebruiken van een huisgenoot van me, maar dat heeft denk wel als nadeel dat ik daaraan gewend raak en niet meer objectief naar beide mogelijkheden kijk.

Nooit gedacht dat het uitzoeken van een camera zo lastig kon zijn :/

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 11:25 . Reden: foute iso settings even verbeterd ]

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 18:04

Spoooky

Core temp 37°C

Ik weet niet of je het al wist....Konica Minolta heeft onlangs zijn digitale camera divisie afgestoten...

Ik denk dus dat het verstandiger is om voor de Canon te gaan....

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Verwijderd

Topicstarter
Spoooky schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 06:35:
Ik weet niet of je het al wist....Konica Minolta heeft onlangs zijn digitale camera divisie afgestoten...

Ik denk dus dat het verstandiger is om voor de Canon te gaan....
Ja dat is me bekent, maar als ik me niet vergis is dat het overgenomen door sony een speler die ook niet de minste is op de markt (kijk bv naar de F828), die overigens ook al 20!!? nieuwe lensen heeft aangekondigd en de minolta mount gewoon blijft supporten voor zover ik heb kunnen lezen.

Als het inderdaad einde verhaal zou zijn voor minolta dan was de keuze idd een stuk makkelijker, maar juistem door het gegeven dat het puur en alleen een overname betreft is dat voor mij dus niet echt een issue.

Toch bedankt voor de 'waarschuwing'

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 05:59:
Beide camera's hebben zo hun voor en nadelen als ik het zo zie canon bijvoorbeeld heeft:
- een snellere autofocus als de minolta
- de beroemde L lensen
- 8 megapixels cmos
- dezelfde chipset als de professionele 20D (voor zover ik begreep), wat o.a resulteerd in een erg lage noise-level in hogere iso settings
- een overzichts lcd waarop je je settings kunt aflezen.
- meer shoot-modusen als de minolta

De minolta daarin tegen heeft:
- 6 megapixels ccd
- Antishake in de body iets wat mij zeer handig lijkt
- grotere lcd als de canon, maar geen status lcd
- spot meting (kon ik niet vinden op de canon)
- de zoeker lijkt beter
- iso80LO tm iso6400 tegenover de canon iso100 tm iso1600
- meer flits settings als de canon echter maar tot max 1/160sec en met AS zelfs maar 1/125sec tegenover de canon 1./200sec
6 Ten opzichte van 8 MP maakt niet zoveel verschil, voor croppen kan het af en toe wel handig zijn, maar verder is 6 ruim genoeg. Let even op dat je niet per sé een L-objectief gaat aanschaffen, dat je bij KM de mogelijk niet hebt is zeer waar. Zowieso is de keuze aan (dure) objectieven bij Canon iets groter.

De lichtggevoeligheid van de KM mag dan groter zijn, ik betwijfel of dat zoveel uitmaakt: de body heeft antishake waardoor je de ISO lager kan houden. ISO6400 zal door de hoeveelheid ruis effectief ook niet te gebruiken zijn (hoewel ik zo snel geen voorbeelden kan vinden).

De 350D heeft inderdaad geen spotmeting, wel een Partial 9% meting die daar dicht in de buurt komt. Tenzij je professioneel aan de slag gaat maakt dit niet zo'n verschil volgens mij.

Ik mis een belangrijk verschil nog: er is een grip voor de 350D en voor de 5D niet. Zowel veel KM (7D) als Canon (350D/20D/..) bezitters zweren bij een grip.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

de KM equivalent van de L-lenzen is de G-serie. Die bestaan dus wel, alleen zie je ze niet zo veel.

er zijn mensen die een grip opeen 5d gemaakt hebben, maar dit is geen standaard apparaat. zo past een 350D grip na wat aanpassingen.

[ Voor 41% gewijzigd door fenrir op 26-05-2006 09:49 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Verwijderd

Kijk ook eens naar Nikon. Canon en Nikon hebben een zeer groot aantal eigen lenzen (>50) in alle prijsklassen en ook veel accessoires. Om daarvan een indruk van te krijgen, kijk eens op de site van Konijnenberg. Andere merken hebben veel minder en/of zijn moeilijker leverbaar. Third party lenzen en accessoires geven soms problemen. De communicatie tussen kamera en lens of bijvoorbeeld flitser verloopt niet optimaal
Als je wilt kunnen doorgroeien ben je momenteel veroordeeld tot Canon en Nikon. De andere fabrikanten hebben alleen instapmodellen, Canon en Nikon hebben ook kamera’s voor de amateur en voor de professional.
Sony heeft maanden geleden de kamera divisie van KonicaMinolta overgenomen. Daarna is het angstvallig stil geworden. 6 juni zou er nieuws komen. Daar zou ik in ieder geval op wachten. Overigens , in de kamera- en de computerwereld wordt nog wel eens wat aangekondigd dat nooit in de winkel verschijnt!!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 11:14
Wat ik me sterk af zou vragen voor de KMs: wat gebeurt er met je garantie en/of reparaties? ik kan me best voorstellen dat KM geen foto-garantie en/of reparaties meer accepteert omdat ze hun fotodivisie afgestoten hebben dat sony de apparaten niet accepteert omdat het geen sony's zijn...

En natuurlijk: sony heeft nog steeds niets van zich laten horen.

Ik stond zelf ook voor dit dilemma toen ik 1,5 maand geleden een dSLR wou kopen, en hoewel ik de 5D errug mooi vond ben ik toch voor een D50 gegaan, grotendeels door bovengenoemde onzekerheden.

• breinonline
  • Laatst online: 12:26

breinonline

Are you afraid to be known?

RedXraD schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 10:35:
Wat ik me sterk af zou vragen voor de KMs: wat gebeurt er met je garantie en/of reparaties? ik kan me best voorstellen dat KM geen foto-garantie en/of reparaties meer accepteert omdat ze hun fotodivisie afgestoten hebben dat sony de apparaten niet accepteert omdat het geen sony's zijn...

En natuurlijk: sony heeft nog steeds niets van zich laten horen.

Ik stond zelf ook voor dit dilemma toen ik 1,5 maand geleden een dSLR wou kopen, en hoewel ik de 5D errug mooi vond ben ik toch voor een D50 gegaan, grotendeels door bovengenoemde onzekerheden.
Sony heeft al lang en breed aangegeven dat ze doorgaan met ontwikkelen en ondersteunen. Garantie wordt ook volledig overgenomen, dus dat is echt geen probleem.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Beetje rare vraag hoor maar waar wil je op dit moment nog een minolta vandaan halen?

Verwijderd

Topicstarter
hilbren schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 11:25:
Beetje rare vraag hoor maar waar wil je op dit moment nog een minolta vandaan halen?
Helemaal niet zo raar hij is inderdaad zeldzamer geworden en het is zoeken, maar ik weet sowieso nog een paar zaken hier in de buurt waar ze hem nog hebben liggen of evt import uit het buitenland, daarnaast heb ik nog altijd de mogelijkheid tot 2e hands via marktplaats en dat soort sites (mits garantie en bon natuurlijk ;) )

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
http://tweakers.net/nieuw...Alpha-geintroduceerd.html
Ik denk dat je je over compatibiliteit niet al te druk moet maken :)

Concreet, wat je camera keuze betreft: mijn zus heeft de 350D. Ik zou 'm zelf nooit nemen, want het handvat is gewoon te klein. 2 MP meer wegen niet op tegen het feit dat je je iedere foto die je neemt weer loopt te irriteren aan een bagger ergonomie.
Ik heb geen relevante ervaring met de 5D maar hoor en lees er eigenlijk alleen maar goede ervaringen over. Neem een kijkje in het goedlopende forum hier op GoT zou ik zeggen, daar zal men je vast wel van een goed advies kunnen dienen.

Tot slot zou ik je willen aanraden om ook eens naar de Nikon D50 te kijken. Een vriend van me heeft deze camera, en toen ik er zelf eens mij mocht spelen was ik erg onder de indruk van de prijs/kwaliteit verhouding: lekker in de hand liggende body, betere ergonomie dan de 350D. Spotmetering, en tot slot een wat uitgebreider lenzenarsenaal dan de KM.
Nadelen zijn er natuurlijk ook: iets minder megapixels en je kunt de spiegel niet vastzetten, hetgeen bij de Canon wel kan.

Hoe dan ook, in dit prijssegment kun je tegenwoordig echt geen miskoop meer doen. Zet voor je zelf even op een rijtje wat jij het meest met de camera gaat doen, en - daar komt de grote dooddoener - ga naar een winkel, pak die camera's eens vast en kies degene die jíj het fijnst vindt.

Kijk ook eens in het 'welke budget dSLR te kiezen' topic

Toch?

Verwijderd

Sony heeft wel toezeggingen gedaan over reparaties, maar wie denkt er dat Sony veel moeite gaat doen voor spullen waar ze geen cent aan verdiend hebben. Sony heeft ook geflirt met Nikon. 6 juni wordt een heel belangrijke dag voor KM supporters: gaat Sony door met KM materiaal, of zijn ze eigenwijs, en gaan ze een nieuwe weg op.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:59:
Sony heeft wel toezeggingen gedaan over reparaties, maar wie denkt er dat Sony veel moeite gaat doen voor spullen waar ze geen cent aan verdiend hebben. Sony heeft ook geflirt met Nikon. 6 juni wordt een heel belangrijke dag voor KM supporters: gaat Sony door met KM materiaal, of zijn ze eigenwijs, en gaan ze een nieuwe weg op.
Het lijkt me marketingtechnisch niet echt logisch van sony om de huidige minolta gebruikers niet te helpen in geval van vragen of bij reparaties, danwel het minolta support op materiaal stop te zetten de reden is simpel.

De huidige minolta gebruikers worden inweze automatisch potentieel klant van sony voor randapperatuur en reparatie-service. Als sony die in de kou laat staan gaan ze waarschijnlijk over naar de concurent en dat is denk ik niet iets wat sony wilt, nadat ze denk ik een redelijk bedrag hebben moeten betalen voor de overname.

Maar dat is maar een gedachten van mij hoor :)

Verwijderd

Ik maak me niet druk over de support van Sony, gezien ze naast t fotografische techniek deel ook fabrieken en service-centra hebben overgenomen.
Dure zet als ze daar niets mee doen :)

Maar... als ik zou moeten kiezen tussen Minolta en een ander merk, zou Canon niet mijn eerste keuze zijn! ;) Dan zou ik liever nog een Nikon nemen, als Minolta echt uitgestorven zou zijn, wat gelukkig niet het geval is. *D

Grip of geen Grip maakt niet zoveel uit. Dat ligt meer in de 'luiheid' van de gebruiker. Natuurlijk wordt een kleine camera er wel groter door, maar de grips van tegenwoordig hebben verder weinig voordelen t.o.v. de 'grips' van vroeger. Dat extra knopje om af te drukken, kan best handig zijn. Externe battery-packs zijn ook via andere routes te gebruiken.

De compactheid van de 5D vind ik eigenlijk een pluspunt. En mijn handen zijn echt niet klein. Licht, klein, makkelijk op te bergen, ook in een kleinere tas. Goed gevoel van stabiliteit. De accu is goed toegankelijk, voor een snelle accu-wissel. De accu's zijn oplaadbaar, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 2CR5 voor mijn 700si. Daarbij is de Vertical Grip een uitkomst, doordat de 700si dan ook gevoed kan worden door oplaadbare batterijen.

Verwijderd

Zo groot is de groep gebruikers van dlsr's van KM niet om het voor Sony aantrekkelijk te maken hiermee door te gaan. Het is natuurlijk niet voor niets dat KM gestopt is. En of Sony zich wil verbinden aan de slechte naam die de 7D had/heeft, is ook maar de vraag. Nogmaals over 2 weken weten we meer.
Bij twijfel over minolta of Canon, kijk ook naar de nikons d 50 of d 70s, als je meer centjes hebt.
Voor wie de gok wil wagen, Dixons heeft de KM 7D voor minder dan 700 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Tja de Nikon is ook even door mijn gedachten gegaan, maar door de minimale iso van 200 + standaard 1stop onderbelichting (als ik het goed heb gelezen). Daarnaast de relatief hoge ruisverhouding ten opzichte van de minolta en canon viel deze al redelijk snel af, daarbij vond ik hem persoonlijk niet lekker in de hand liggen wat denk ik toch wel redelijk belangrijk is.. (ps, ik wil nikon gebruikers tegen de schenen schoppen en ik geloof graag dat de camera goed is, maar niets voor mij denk ik)

Ik heb me gelukkig al terug kunnen brengen naar 2 camera's de Olympus E-500, Nikon D50 en Samsung GX-1s heb ik al af laten vallen...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 15:01 ]

• Henk
Tjah, ik heb het er gewoon niet op om een 'afgestoten' product te kopen. Ik vind een 5D echt een prachtig apparaat, mede door de ingebouwde anti-bibber, maar dat gefrutsel rond dat afstoten en overnemen van sony is gewoon iets wat me niet lekker zit.

Niet dat dat voor mij dé reden was een D50 te kopen, het uitgebreide lenzenarsenaal, accesoires etc. deed het hem bij mij ook voor een deel.

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Wacht tot dat de Sony α is gelanceerd op 6 juni. Dan kan je zien of Sony's opvolger van de KM 5D iets voor je is en wat voor lenzen Sony gaat uitbrengen.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 10:23:

Sony heeft maanden geleden de kamera divisie van KonicaMinolta overgenomen. Daarna is het angstvallig stil geworden. 6 juni zou er nieuws komen. Daar zou ik in ieder geval op wachten. Overigens , in de kamera- en de computerwereld wordt nog wel eens wat aangekondigd dat nooit in de winkel verschijnt!!
Wat is dat nou weer voor een stemmingmakerij. Sony heeft al toegezegd verder te gaan met de Minolta-mount, ze hebben het streven uitgesproken om een marktaandeel van 25 procent te veroveren en men probeert de huidige KM-gebruikers met sites als deze het vertrouwen te geven dat het allemaal goed gaat komen. Ik zou gewoon eens even wachten tot Sony zijn eerste producten heeft aangekondigd. Je kunt niet een onderdeel van een bedrijf overnemen en op dag twee al je eerste producten gereed hebben.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

En Minolta heeft glas wat minstens even goed (en even prijzig is) als Canon´s L-glas

De beroemde G-lenzen van minolta.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Sony wil 25% van de markt, elders gelezen Olympus wil 20% Als Sony niet met echt baanbrekende producten komt, geloof ik er geen cent van. Canon en Nikon hebben in een heel belangrijke markt als Duitsland meer dan 90% marktaandeel dlsr's(bron: Color Foto), in Nederland zal het niet veel anders zijn. Die druk je niet zo maar weg. Bovendien is de fotomarkt heel conservatief en merktrouw.Dit topic bewijst dat: met hoeveel liefde wordt nog over het te loor gegane Minolta gesproken!!!!!!!.
Sony, maar ook Samsung en Panasonic zulllen heel veel moeten investeren om een pootje aan de grond te krijgen in de dlsr-markt. Of het voor hun rendabel wordt, is daarbij een grote vraag, Wel is duidelijk dat Canon en Nikon leuk verdienen aan de dlsr's en daardoor kunnen innoveren.
Nee, geen stemmingmakerij tegen Sony wel gezonde argwaan. eerst zien, dan geloven.
Minolta is weg, dat is een feit, of Sony netjes met de erfenis omgaat zullen we de komende jaren zien

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 09:48:
Sony wil 25% van de markt, elders gelezen Olympus wil 20% Als Sony niet met echt baanbrekende producten komt, geloof ik er geen cent van. Canon en Nikon hebben in een heel belangrijke markt als Duitsland meer dan 90% marktaandeel dlsr's(bron: Color Foto), in Nederland zal het niet veel anders zijn. Die druk je niet zo maar weg. Bovendien is de fotomarkt heel conservatief en merktrouw.Dit topic bewijst dat: met hoeveel liefde wordt nog over het te loor gegane Minolta gesproken!!!!!!!.
Sony, maar ook Samsung en Panasonic zulllen heel veel moeten investeren om een pootje aan de grond te krijgen in de dlsr-markt. Of het voor hun rendabel wordt, is daarbij een grote vraag, Wel is duidelijk dat Canon en Nikon leuk verdienen aan de dlsr's en daardoor kunnen innoveren.
Nee, geen stemmingmakerij tegen Sony wel gezonde argwaan. eerst zien, dan geloven.
Minolta is weg, dat is een feit, of Sony netjes met de erfenis omgaat zullen we de komende jaren zien
Jack, Sony heeft al weken internetsites in de lucht over de Alpha, waarin ze duidelijk maken, dat ze zich allereerst als betrouwbare partner van bestaande KM gebruikers willen profileren (maar ook als trendsetter in de nabije toekomst). Op de thuismarkt Japan had KM een marktaandeel van 13% en wereldwijd zijn 16 miljoen lenzen in omloop. Het is volstrekt onlogisch om zo'n startpositie te willen negeren. Het lijkt erop dat de eerste Alpha een 10 megapixel-DSRL met anti-shake en antidust systeem zal worden voor een prijs die kan concureren met de canon 350D (als de geruchten juist zijn). De camera zal gewoon zijn uitgerust met de KM A-mount en de KM-flash-shoe. Tegelijk zullen zo'n 20 lenzen onder de Sonynaam op de markt worden gebracht. Begin juni zal de camera officieel worden aangekondigd. Leuk begin, lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door PeterVL57 op 27-05-2006 10:47 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Verwijderd

Mijn dure 5400Hs flitser, was 6 jaar oud, werkte niet op een digitale minolta reflexkamera en het type later de 5600HS moest in veel gevallen ook aangepast worden voor een 7D en een 5D. Dat het flitsschoentje van de Sony past, is alleen interessant voor mensen die heel recent een flitser van minolta hebben gekocht.
Als je geruchten kloppen, wordt een Alpha een kamera met specificaties van een Nikon D200 met de prijs van een canon 350d. Sony staat niet bekend als een prijsvechter, het zou daarom me flink verbazen. Als dit echt het geval is, prijs en specificaties, kan ik de openaar van dit topic van harte aanbevelen dit toestel over een half jaar te kopen. Wel even wachten of er niet soortgelijke problemen opdoemen als bij de 7D.
Wat mij altijd verbaasd als ik Color Foto, een zeer goed blad uit fotoland Duitsland citeer over het marktaandeel van Canon en Nikon daar(>90%) , altijd verwezen wordt naar andere landen waar het heel anders zou zijn. Blijft een grote vraag over: waarom moest minolta eerst fuseren met konica, en later stoppen, als ze zo'n grote omzet hadden.

• PeterVL57
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 16:59:
Wat mij altijd verbaasd als ik Color Foto, een zeer goed blad uit fotoland Duitsland citeer over het marktaandeel van Canon en Nikon daar(>90%) , altijd verwezen wordt naar andere landen waar het heel anders zou zijn. Blijft een grote vraag over: waarom moest minolta eerst fuseren met konica, en later stoppen, als ze zo'n grote omzet hadden.
De omzet was kennelijk niet groot genoeg was om zelf in deze markt te overleven. Die 16 miljoen lenzen zeggen ook niks over de recente omzet van Minolta, want dat is een hoeveelheid die in tientallen jaren in omloop is gebracht. Dat in Dld en Nl canon en nikon oppermachtig zijn in de DSRL markt betekent nog niet dat dat overal zo is. Ook in Japan zijn deze merken sterk, maar KM deed het daar kennelijk nog redelijk.
Of de nieuwe Alpha kwalitatief te vergelijken zal zijn met de D200 moet natuurlijk worden afgewacht (de D200 is om meer redenen een kwaliteitscamera, dan alleen die 10 mp). Maar ja, het lijkt inderdaad op het eerste gezicht heel aantrekkelijk ( als de geruchten kloppen....).

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Verwijderd

Peter, we zijn het bijna eens. Ik ben alleen nog zeer benieuwd waarmee KM in Japan nog zo"n marktaandeel bereikte, en over welk jaar dat zou gaan. De 7D was/is geen hardloper, te duur bij introductie voor wat hij leverde, de 5D is nog geen jaar op de markt. Mogelijk ging die 13% over alle digitale kamera's, van compact tot reflex. Dan kan ik het beter begrijpen.
Overigens als je overstapt van analoog naar digitaal, of je het hebt over Pentax, Canon, Nikon, Minolta of hoe de merken verder ook mogen heten, aan je oude spullen, zoals lenzen, flitsers, grips, van hetzelfde merk heb je weinig tot niets.
Sony, breng goed nieuws!!!!

• PeterVL57
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 20:53:
Peter, we zijn het bijna eens. Ik ben alleen nog zeer benieuwd waarmee KM in Japan nog zo"n marktaandeel bereikte, en over welk jaar dat zou gaan. De 7D was/is geen hardloper, te duur bij introductie voor wat hij leverde, de 5D is nog geen jaar op de markt. Mogelijk ging die 13% over alle digitale kamera's, van compact tot reflex. Dan kan ik het beter begrijpen.
Overigens als je overstapt van analoog naar digitaal, of je het hebt over Pentax, Canon, Nikon, Minolta of hoe de merken verder ook mogen heten, aan je oude spullen, zoals lenzen, flitsers, grips, van hetzelfde merk heb je weinig tot niets.
Je hebt gelijk Jack, dat ging over de hele range van compact tot spiegelreflex. En dat je niks aan oude spullen zou hebben, klopt niet helemaal. (Konica) Minolta heeft een aantal goede lenzen geproduceerd en die blijven bruikbaar (en vertegenwoordigen soms een aanzienlijk deel van de investering). In mijn geval heb ik meer geld in lenzen en bijpassende filters zitten, dan in de body en dat is zeker een overweging als ik zou willen upgraden.

Enne.... om weer even terug te komen op de aanleiding voor deze topic : als ik Pardoes was, zou ik nog een paar weekjes "de kat uit de boom kijken".......

[ Voor 9% gewijzigd door PeterVL57 op 27-05-2006 23:11 ]

Verwijderd

hmmm heel veel reacties maar ik vind nog nergens de naam carl zeiss terug die lensen maakt voor sony en die ik zelf op nog geen 1 dslr heb gezien :| ( of ik moet iets gemist hebben?? )

en mijn beste fotos heb ik nog altijd in mijn begin periode van de fotografie gemaakt toen ik per ongeluk een camera had gekocht op een rommelmarkt in ruigoord met carl zeiss lens ( yashica FR1 met 1.7 50mm lens)

Verwijderd

Zeiss maakt geen lenzen voor Sony, maar Sony maakt lenzen waar ze Zeiss op mogen zetten, net als Panasonic / Leica en Samsung / Schneider.
Huh???
Op m'n *ist DS zijn al m'n oude Pentax spullen nog uitstekend te gebruiken, hoor. Zelfs "antieke" K-bajonet lenzen doen 't er nog prima op, en met oude A-flitsers (toen begon Pentax met TTL flitslichtmeting) heeft 'ie ook geen moeite.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 07:19:
Zeiss maakt geen lenzen voor Sony, maar Sony maakt lenzen waar ze Zeiss op mogen zetten, net als Panasonic / Leica en Samsung / Schneider.

[...]
Huh???
Op m'n *ist DS zijn al m'n oude Pentax spullen nog uitstekend te gebruiken, hoor. Zelfs "antieke" K-bajonet lenzen doen 't er nog prima op, en met oude A-flitsers (toen begon Pentax met TTL flitslichtmeting) heeft 'ie ook geen moeite.
maar pentax heeft daar een heel aparte lijn in gekozen hé, Canon is begonnen met het EOS systeem. Nikon heeft F, maar heeft bij heel veel de diafragma-coupler eruit gesloopt. KM heeft een of ander nieuwe mount voor AF. En olympus hebben een totaal nieuwe mount voor digi. Enkel Pentax heeft werkelijk de oude mount behouden...

|>

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Tja hoe zou, Minolta daar nou aan gekomen zijn?
Op de zelfde manier als dat Nikon en Canon aan hun klanten gekomen zijn...

Minolta bestaat al sinds de jaren 20 van de vorige eeuw hoor.
Het klanten bestand van Konica Minolta komt dus niet alleen door de 7D en 5D.
Minolta stond in het 35mm tijdperk op nummer drie, van de 35mm camera fabrikanten.
Mijn (zie "pimp" sig), volgens jouw oude en "waardeloze" glas werk is dus de reden dat ik een 7D heb.

Verder denk ik dat ze hun AF systeem, tesnel (1985) op de markt gegooit hebben.
De 7000AF was de eerste 35mm camera met AF, zelf heb ik een 9000AF (1986) liggen en kan je zeggen dat het AF systeem alles behalve perfect werkt. Het is erg traag is en regelmatig moet je hem op MF zetten, omdat het AF systeem het niet voor elkaar krijgt! Pak ik mijn 7000i (1987) slechts een serie later, en die doet het in de meeste gevallen wel goed en is een stuk sneller.
Wel is de 7000AF het best verkochte 35mm camera met AF van Minolta geweest.

Maar de meeste Pro's hebben oa. door het AF systeem links laten liggen.
Ook het grote gat tussen de Pro modellen is een reden denk ik. De 9000AF kwam in 1986 en tot 1992 moest men wachten op de 9xi, en pas in 1998 is men met de Dynax 9 gekomen. Zes jaar met een extreem traag model!

Nikon heeft niet veel later in 1986 de F501 uitgebracht, grootste voordeel de oude MF lenzen kon men gewoon gebruiken. Dus de Nikon gebruikers met MF lenzen zijn lekker blijven zitten.

En toen Canon in 1987 met het EOS autofocus system kwam,...
Tja je kunt je voorstellen wat de meeste Minolta Pro users gedaan hebben....
De mens is opzich een kudde dier, als de Pro's het hebben hobbelt het meerendeel er wel achter aan. En nieuwe lenzen had men toch nodig...

In 1995 kwam men RD-175 een DSLR gebaseerd op de 500si met 1.4 megapixels.
Zoals teverwachten is dit niet echt een succes geweest,..
Maar een paar jaar later in 1998 verkloot men het natuurlijk zelf weer!
Men komt met de RD-3000 met 3 megapixels, klinkt aardig voor die tijd toch?
Probleem is dat er alleen lenzen van het (ook geflopte) Vectis APS systeem op kunnen.
En tot 2004 weer wachten op een nieuwe DSLR...

Denk dus dat het grotendeels Minolta's eigen schuld is geweest... :/

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Verwijderd

Natuurlijk is Minolta zelf de schuldige aan de teloorgang, ik zou niet weten wie er anders de schuld voor kan hebben. Toen ik ruim 10 jaar geleden mijn eerste 700si kocht was er een mooi gedrukt boekwerk bij met vermelding van de vele accessoires. Meer dan 40 lenzen, een tiental uit een prijsklasse waar je alleen van kon dromen. Toen stond Minolta zeer goed bekend. Het was ook de laatste gevorderde amateur kamera die goed werd verkocht. Dat is zeer goed te zien bij de occasions. De 800si en de 7 en 9 worden zelden aangeboden, als je 10 700si wil hebben is dat geen probleem. Het ging pas echt fout toen de instapmodellen dlsr's op de markt kwamen, en KM reageerde met geavanceerde compactkamera's, dimage 7, en later met een semi professioneel toestel, de 7D, dat noch geavanceerd was, noch goed gebouwd, maar wel heel duur.Dat KM nog wat omzet had, kwam door de compactjes, maar daar is markt moordend en de marges klein. Toen in Japan allang besloten was dat KM ging stoppen met kamera's kwam de 5D. Goed toestel, goede prijs, maar veel te laat. Ik heb niet begrepen waarom Sony dit apperaat niet onmiddellijk met een Sony badge heeft uitgebracht. Dat is toch in een dag gefixt en zou de hondstrouwe minolta fans enorm hebben gerustgesteld.

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:32
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 07:19:

[...]
Huh???
ik weet het niet hoor, maar ik heb de fx01 vergeleken met het leica c-lux1 model. evenals het model met 4X optische zoom.

de panasonics gebruiken gewoon leica toestelen en zetten er panasonic op. Alleen de leica's zie je niet zo vaak omdat ze schandalig duur zijn (+/- 150 euro duurder dan het pana model.)

huidige opstelling

Verwijderd

Of andersom, Leica pakt Panasonics en zet er Leica op?
30 jaar geleden hadden Leitz en Minolta iets dergelijks met de Leica Minolta CL
Afbeeldingslocatie: http://members.aol.com/subjpegs/cl.jpg
Ontworpen door Leica (in feite een verkleinde M3), en volledig geproduceerd door Minolta.

Bij Zeiss en Schneider zit 't ietsje anders, die maken geen hele camera's, maar zijn/waren vooral bekend om de kwaliteit van hun lenzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2006 14:52 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:59:
Ervaring: De 7D van een kennis is door sony opgestuurd naar het reparatie centrum van minolta in duitsland. Later wordt de reparatie zelf mogelijk dor sony over genomen.

Sony flirt niet echt met nikon, ze leveren o.a. sensoren aan nikon (en voor heen ook KM). De 10,2 MP sensor in de D200 maar ook de sensoren in de D70 (s) en D50 zijn afkomstig van sony.

Waarom wel officiele aankondigingen doen en vervolgens geen camara's maken en mensen tegen je in het harnas jagen? Volgens de geruchten komt er wel degelijk een 5D opvolger in de zomer en in december een 7D opvolger. In iedergeval de 5D opvolger krijgt een 10,2 MP sensor (bekend uit de nikon D200), een nieuwe generatie AS en een ccd clean systeem vergelijkbaar met het systeem van Olympus.

De sony lenzen worden waarschijnlijk net als de KM lenzen voor een groot deel door tamron ontwikkeld en gemaakt.
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 12:01:
Het ging pas echt fout toen de instapmodellen dlsr's op de markt kwamen, en KM reageerde met geavanceerde compactkamera's, dimage 7, en later met een semi professioneel toestel, de 7D, dat noch geavanceerd was, noch goed gebouwd, maar wel heel duur.Dat KM nog wat omzet had, kwam door de compactjes, maar daar is markt moordend en de marges klein. Toen in Japan allang besloten was dat KM ging stoppen met kamera's kwam de 5D. Goed toestel, goede prijs, maar veel te laat. Ik heb niet begrepen waarom Sony dit apperaat niet onmiddellijk met een Sony badge heeft uitgebracht. Dat is toch in een dag gefixt en zou de hondstrouwe minolta fans enorm hebben gerustgesteld.
KM was te laat veel te laat inderdaad. maar KM is niet meer sony is er nu wel.

Als je nu een 7D kan vinden voor een mooie prijs kan je die zo kopen mits het er niet een uit de eerste serie is (die serie heeft KM een slechte naam bezorgd scheve sensoren, backfocus enz.). De 5D heeft geen slechte series.

Als je veel wil verkopen moet je je zelf bij het grote publiek als een winnaar presenteren. Met een 6MP kamera win je de megapixel oorlog niet. Met 10MP kom je al een heel stuk verder. Maar het is inderdaad jammer dat er geen sony 5D's zijn.

@jack77 Het is weer zo dat je alleen maar loopt te klagen over KM. Waarom? Je bent overgestapt op canon voor jou is KM verleden tijd. Mensen die een DSLR kopen (helemaal een KM die zijn zich van de overname van de camara afdeling van KM bewust en hebben zich al lang in gelezen. Er post na post over klagen keeft geen enkele zin. Net als zeggen dat Sony de KM gebruikers gaat laten stikken. Als je dat zegt is dat mogenlijk nog veel meer een speculatie dan als je KM gebruikers een "gouden toekomst" voor schrijft.

@TS Als je een Sony of KM dslr wilt kopen. Of je moet je 5D voor 450 euro kunnen krijgen of ik zou wachten op de sony alpha.

[ Voor 52% gewijzigd door martijn_tje op 29-05-2006 11:48 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Sony zou volgens geruchten, voor dat ze KM kamera divisie overnamen, pogingen hebben gedaan met Nikon samen te gaan, respectievelijk over te nemen. Daar is een jaar geleden overgeschreven. Aangezien veel kamera fabrikanten Sony sensoren gebruiken, heeft Sony een flinke vinger in de pap, ook bij Nikon.

• joh14vers6
  • Laatst online: 13-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 11:54:
Sony zou volgens geruchten, voor dat ze KM kamera divisie overnamen, pogingen hebben gedaan met Nikon samen te gaan, respectievelijk over te nemen. Daar is een jaar geleden overgeschreven. Aangezien veel kamera fabrikanten Sony sensoren gebruiken, heeft Sony een flinke vinger in de pap, ook bij Nikon.
offtopic:
Dat klinkt als: If you can't join them then beat them.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Verwijderd

Topicstarter
Oke veel reacties met veel (hier en daar ook speculatieve) informatie, maar de conclusie die ik eruit kan trekken is dus.

- Minolta is niet slecht en de 5D is een leuke camera, alleen veel te laat gekomen
- Wacht evt op de Alpha van sony, zodat je weet wat er met de mount etc kan gebeuren
- pro glas voor de Minolta is schaars doch wel aanwezig in de G reeks
- Canon is een leuk alternatief, maar vlak Nikon niet uit
- Wees allert op prijsstellingen en koop de minolta niet te duur als je voor die gaat.

Mhhh moeilijk, maar ik denk dan dat ik inderdaad even wacht tot de sony alpha er is, maar misschien koop ik toch wel de canon over een tijdje. Ik zie het wel :)

Badankt voor de vele info .

• justice strike
  • Laatst online: 18-01 09:17
Dat is bij nikon (en canon volgens mij ook) zeker niet waar. Dezelfde lens die ik op mijn fm2 gebruik (1982) kan ik ook op een F5 (1996) of f75 (2003) gebruiken en op een d70(2004) of d200 (2006)

hetzelfde geld voor de flitsers die ik heb

[ Voor 46% gewijzigd door justice strike op 29-05-2006 14:27 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

justice_strike schreef op maandag 29 mei 2006 @ 14:27:
[...]
Dat is bij nikon (en canon volgens mij ook) zeker niet waar. Dezelfde lens die ik op mijn fm2 gebruik (1982) kan ik ook op een F5 (1996) of f75 (2003) gebruiken en op een d70(2004) of d200 (2006)

hetzelfde geld voor de flitsers die ik heb
En hetzelfde geldt ook voor de AF vatting van Minolta

Heeft Jack77 misschien spijt dat hij is overgestapt :?

Flickr

• Henk
Om even op de reactie van hos2 te reageren: Zeiss gaat lenzen maken op de F-mount van Nikon, is al een paar maanden geleden aangekondigd. Dat er op die compact-cams van sony Zeiss staat is net zoites als de naam Pininifarina op een Hyundai Matrix. Verder als de plakker van de naam komt het niet (gelukkig maar).

En dat je oudere glas waardeloos is klopt van geen kant, ik heb 2 maanden met een minstens 15 jaar oude 70-300 gefotografeerd (geleend van mijn oom) voordat ik een eigen 70-300 kocht.

Verwijderd

Nee hoor, geen spijt van de overstap. de canon 30D en de 12-24 is een prachtcombinatie. Bovendien heb ik nog 3 analoge reflex minolta's.

• PeterVL57
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:51:
Oke veel reacties met veel (hier en daar ook speculatieve) informatie, maar de conclusie die ik eruit kan trekken is dus.
- Minolta is niet slecht en de 5D is een leuke camera, alleen veel te laat gekomen
- Wacht evt op de Alpha van sony, zodat je weet wat er met de mount etc kan gebeuren
- pro glas voor de Minolta is schaars doch wel aanwezig in de G reeks
- Canon is een leuk alternatief, maar vlak Nikon niet uit
- Wees allert op prijsstellingen en koop de minolta niet te duur als je voor die gaat.
Mhhh moeilijk, maar ik denk dan dat ik inderdaad even wacht tot de sony alpha er is, maar misschien koop ik toch wel de canon over een tijdje. Ik zie het wel :)
Badankt voor de vele info .
Ik heb een nieuw topic over de Sony Alpha gestart, dus daar kun je de ontwikkelingen volgen.

edit : Sorry Pardoes, je kunt het dus niet volgen, want Remy heeft het nodig gevonden deze topic te sluiten, omdat er een twijfelachtige foto in is opgenomen. jammer, want ik heb zorgvuldig onderscheid proberen te maken tussen feitelijke informatie en speculaties....... maar, ja. We moeten maar even wachten op de feitelijke introductie, anders donderen ze de topic er vermoedelijk weer uit. Ik mocht de foto, die in dit artikel is gebruikt, kennelijk niet in de post opnemen, omdat Remy kennelijk van mening is dat dit een fake-foto is. Dyxum.com en Dpreview.com zijn wat minder benauwd. Daar zijn ze wel geinteresseerd in de mening van belangstellenden. Dus als je de ontwikkelingen rond de Sony Alpha wilt volgen, kun je altijd daar nog kijken.

[ Voor 44% gewijzigd door PeterVL57 op 30-05-2006 06:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben er helemaal uit en heb vandaag dan toch de minolta 5D aangeschaft. De voornaamste reden is dat het AS systeem me extreem handig lijkt en natuurlijk speeld het gegeven dat ik hem een tijdje heb mogen proberen ook een grote rol mee :)

Ik denk dat ik veel plezier ga beleven aan dit apparaatje :)

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-01 16:37
Gefeliciteerd met je aankoop...
Ennuh kom op met die eerste foto's ;)
Pagina: 1