AACS/HDCP door elkaar in nieuws?

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 10:04
nieuws: Eerste blik op nVidia GeForce 7950GX2

Ik open er maar een nieuw topic voor, want misschien is het bewust..

Hier staat dit:
Een ander probleem is dat nVidia er opnieuw voor heeft gekozen om ondersteuning van AACS-decodering aan de kaartenmakers over te laten, dus als die ervoor kiezen om geen CryptoRom-chipje mee te leveren, behoort HDCP via DVI niet tot de mogelijkheden.
http://en.wikipedia.org/wiki/AACS

AACS is een AES encryptie en dat is werk voor de CPU, niet voor de videokaart.

Waar het hier om gaat is HDCP, HDCP is slechts een bitje wat aan of uit kan staan. Het encrypt niet. Staat het bitje aan, dan moet de videokaart weigeren beelden af te spelen (of de kwaliteit fors verlagen). Heeft de software geen ondersteuning voor HDCP, dan speelt het materiaal gewoon af, omdat het bitje genegeerd zal worden en er dus geen encryptie is :P.

HDCP is ook "bruikbaar" op b.v. DVB en niet gebonden aan AACS of Blu-ray/HD-DVD.

Mijn suggestie is dus om "ondersteuning van AACS-decodering" te veranderen naar "HDCP-ondersteuning" :).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik ben bang dat je zelf ook wat dingen door elkaar haalt ;).

Je hebt inderdaad twee dingen: AACS en HDCP. De eerste beveiligt de data zoals die op de schijfjes staat, en de tweede beveiligt de verbinding tussen de videokaart en de monitor of tv. Beide werken met encryptie, maar de eerste is echt een volledig DRM-systeem en de tweede is slechts een 'scramble' om te voorkomen dat het (onbeveiligde) digitale signaal kan worden afgetapt tijdens het transport.

Waar jij over praat als je "HDCP" zegt is het zogenaamde Image Constraint Token. Dat is een onderdeel van AACS dat spelers - wanneer ingeschakeld - verbiedt om een signaal van hoge kwaliteit over een niet-HDCP verbinding te versturen. Wie dat bitje negeert krijgt simpelweg geen licentie/sleutels om AACS te mogen decoderen. Dus informatie die over een HDCP-verbinding gaat is inderdaad niet meer met AACS beveiligd, maar nog steeds wel degelijk gecodeerd ;).

De videokaart moet dus twee dingen kunnen om hardwarematig Blu-ray of HD-DVD af te kunnen handelen: AACS decoderen en HDCP coderen. Dat CyptoROM-chipje is nodig voor het AACS-gedeelte, dus het eerste deel van de zin die je aanhaalt klopt als een bus.

Het tweede stuk:
dus als die ervoor kiezen om geen CryptoRom-chipje mee te leveren, behoort HDCP via DVI niet tot de mogelijkheden.
is echter niet helemaal correct: HDCP staat in principe sowieso los van AACS, en bovendien zou de chip/hardwarefunctie vervangen kunnen worden voor een softwarepakket.

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter Tinus op 26-05-2006 06:54 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• Mentalist
Wouter Tinus schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 06:39:
Ik ben bang dat je zelf ook wat dingen door elkaar haalt ;).
Ohw?
Je hebt inderdaad twee dingen: AACS en HDCP. De eerste beveiligt de data zoals die op de schijfjes staat, en de tweede beveiligt de verbinding tussen de videokaart en de monitor of tv.
Dat klopt an sich.
Beide werken met encryptie, maar de eerste is echt een volledig DRM-systeem en de tweede is slechts een 'scramble' om te voorkomen dat het (onbeveiligde) digitale signaal kan worden afgetapt tijdens het transport.
HDCP encryptie vindt echter plaats op lokaal niveau. De data zal opnieuw versleuteld worden voor het naar de videouitgang gaat.

En het is in prima mogelijk om AACS te decoderen, en vervolgens de HDCP bit te negeren. Heb je prima leesbare data. Sure, geen enkele decoder die dat doet zal een AACS licentie krijgen, maar een technische beperking is er niet.
Waar jij over praat als je "HDCP" zegt is het zogenaamde Image Constraint Token. Dat is een onderdeel van AACS dat spelers - wanneer ingeschakeld - verbiedt om een signaal van hoge kwaliteit over een niet-HDCP verbinding te versturen.
Dat weet ik :).
Wie dat bitje negeert krijgt simpelweg geen licentie/sleutels om AACS te mogen decoderen. Dus informatie die over een HDCP-verbinding gaat is dus inderdaad niet meer met AACS beveiligd, maar nog steeds wel degelijk gecodeerd ;).
Dat weet ik ook, maar dat coderen doet de speler zelf. Als je een speler hebt die HDCP negeert maar wél AACS kan decoderen, kan je gewoon volle kwaliteit kijken op een onbeveiligde component/DVI/watjewil verbinding.
De videokaart moet dus twee dingen kunnen om hardwarematig Blu-ray of HD-DVD af te kunnen handelen: AACS decoderen en HDCP coderen.
Jij begrijpt het ook al geloof ik, waarom zijn we het dan niet met elkaar eens?
Dat CyptoROM-chipje is nodig voor het AACS-gedeelte, dus het eerste deel van de zin die je aanhaalt klopt als een bus.
Heb verder niet gekeken waar de chips voor zijn, maar het lijkt me sterk dat de videokaart de AES decryptie gaat doen voor Blu-ray/HD-DVD. Dat de videokaart HDCP encryptie zal moeten doen is wel logisch.

Ik geloof dat we langs elkaar praten ofzo nu, ik snap er nu nog minder van dan eerst 8)7.

[edit]
http://reviews.cnet.com/4532-10921_7-0.html?date=20060309

Ook al zo'n verwarrend stuk.

Ik snap er nu gewoon geen hol meer van. Heerlijk, die beveiligingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 26-05-2006 07:02 ]

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 06:58:
Jij begrijpt het ook al geloof ik, waarom zijn we het dan niet met elkaar eens?
Omdat jij het Image Constraint Token van AACS - in ieder geval in je eerste post - verwarde met HDCP. Die twee hebben wel direct met elkaar te maken, maar zijn zeker niet hetzelfde. Zie de tegenstelling in je eigen posts:
HDCP is slechts een bitje wat aan of uit kan staan. Het encrypt niet.
vs.
Dat de videokaart HDCP encryptie zal moeten doen is wel logisch.
Ik hoop dat we het hier over eens kunnen zijn:
HDCP = encryptie
Image Constraint Token = onderdeel van AACS = verplichting om HDCP te gebruiken voor digitale HQ video

Dus uitspraken als "HDCP is een bitje" slaan de plank mis ;)

Na wat nader onderzoek n.a.v. dat Cnet-artikel dat je linkte moet ik concluderen dat HDCP en AACS toch stakker met elkaar verbonden zijn dan ik had gedacht. De sleutels voor HDCP zullen kennelijk ook worden bepaald door AACS en moeten dus veranderd kunnen worden. Dat gebeurt in die CryptoROM. Zonder die chip heb je dus eigenlijk geen bruikbare vorm van HDCP en dus - als het Image Constraint Token wordt aangezet - ook geen volledige AACS.

In principe gaat het dan niet om een technisch gebrek maar om het ontbreken van de juiste sleutels en de daaruit volgende weigering van de DRM om de film (in maximale kwaliteit) te decoderen. Alles staat of valt met dat chipje, en in die zin klopt de nieuwspost dus wel :).

[ Voor 16% gewijzigd door Wouter Tinus op 26-05-2006 08:22 ]

• Mentalist
Wouter Tinus schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 08:11:
Ik hoop dat we het hier over eens kunnen zijn:
HDCP = encryptie
Wij verschillen van visie..

HDCP is in de videostream niet meer dan een bitje.

Het is de client die die encryptie moet toevoegen.
Image Constraint Token = onderdeel van AACS = verplichting om HDCP te gebruiken voor digitale HQ video
Ik dacht dat het zo zat: ICT is het bitje, HDCP is een meer omvattende naam waar de client-encryptie ook bij inzit.

AACS is de encryptie die on-disc gebruikt zal worden.

Mijn punt is dat HDCP ook te gebruiken is in combinatie met andere dingen, bijvoorbeeld DVB. Je kan een videostream op de satelliet zetten met HDCP. Dan heb je geen AACS, maar wél HDCP.
Dus uitspraken als "HDCP is een bitje" slaan de plank mis ;)
Niet als je het over videostreams hebt, daarin ben ik niet duidelijk geweest denk ik..
Na wat nader onderzoek n.a.v. dat Cnet-artikel dat je linkte moet ik concluderen dat HDCP en AACS toch stakker met elkaar verbonden zijn dan ik had gedacht. De sleutels voor HDCP zullen kennelijk ook worden bepaald door AACS en moeten dus veranderd kunnen worden. Dat gebeurt in die CryptoROM. Zonder die chip heb je dus eigenlijk geen bruikbare vorm van HDCP en dus - als het Image Constraint Token wordt aangezet - ook geen volledige AACS.

In principe gaat het dan niet om een technisch gebrek maar om het ontbreken van de juiste sleutels en de daaruit volgende weigering van de DRM om de film te decoderen. Alles staat of valt met dat chipje, en in die zin klopt de nieuwspost dus wel :).
Laat het maar zo dan, ik snap zelf niet goed meer wat nu waarbij moet horen, ik zal het maar houden op hocus-pocus, black magic, en geduldig wachten op DVD John om alle problemen op te lossen :+.

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 26-05-2006 08:26 ]

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 08:25:
Wij verschillen van visie..

HDCP is in de videostream niet meer dan een bitje.
Nog één keer dan:

HDCP is een encryptiestandaard. In een videostroom kan de HDCP-codering niet "genegeerd" worden, want dan krijg je volledige onzin op je scherm. De codering wordt uitgevoerd door de videokaart/speler en de decodering gebeurt door de monitor of tv.

ICT is een bit in de originele videostream op de Blu-ray disk. Deze bit verplicht het gebruik van HDCP voor de overdracht van het high-res digitale signaal. ICT zou in principe genegeerd kunnen worden, net als alle andere restricties die AACS oplegt. Maar het feit dat er een bitje bestaat om het gebruik van HDCP te verplichten wil niet zeggen dat HDCP gewoon een bitje is.

Het is alsof je een shortcut hebt in Windows om een programma (automatisch) op te starten. Je kunt dan ook niet zeggen van "Unreal Tournament 2007 is niet meer dan een .lnk-file van 37 bytes" :P.

[ Voor 28% gewijzigd door Wouter Tinus op 27-05-2006 05:37 ]

• Mentalist
Wouter Tinus schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 05:30:
[...]

Nog één keer dan:

HDCP is een encryptiestandaard. In een videostroom kan de HDCP-codering niet "genegeerd" worden, want dan krijg je volledige onzin op je scherm.
Waarom zou je onzin op je scherm krijgen?
De codering wordt uitgevoerd door de videokaart/speler en de decodering gebeurt door de monitor of tv.
We zijn het eens, alleen jij snapt niet wat ik bedoel. Als je het bitje negeert zal die videokaart/speler in eerste instantie het signaal al nooit coderen, en hoef je het dus ook niet te decoderen.
Maar het feit dat er een bitje bestaat om het gebruik van HDCP te verplichten wil niet zeggen dat HDCP gewoon een bitje is.
Puur kijkende naar videostreams wel. In de speler/monitor zit nog wel een hele reutemeteut technologie die HDCP heet, en HDCP is niet "compleet" zonder al die meuk, maar als je alleen maar een videostream voor je neus hebt, dan zit daar maar 1 ding aan HDCP in: een bitje.
Het is alsof je een shortcut hebt in Windows om een programma (automatisch) op te starten. Je kunt dan ook niet zeggen van "Unreal Tournament 2007 is niet meer dan een .lnk-file van 37 bytes" :P.
Die vergelijking raakt kant noch wal.

Pagina: 1