Voeding brak/niet sterk genoeg?

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik ben sinds ongeveer een maand eigenaar van het volgende systeem:

- Gigabyte GA K8N51 GMF 9 moederbord
- Sharkoon SHA 350-8P voeding 350 Watt
- 1 gigabyte geheugen (2x 512MB in dual channel)
- AMD Athlon 64 3200+
- XFX Geforce 6600GT 128MB PCI-e
- Samsung spinpoint 160 gig harde schijf
- WriteMaster CD/DVD speler/brander

Nu heb ik het volgende probleem. Als ik een spel speel als bijvoorbeeld Battlefield 2 heb ik geregeld last van crashes. Het geluid en beeld blijven even hangen. Vervolgens zie ik een flits van een blauw scherm en start de computer opnieuw op. Soms gebeurt dit na 5 minuten en soms pas na 2 uur. Om even te kijken of het niet alleen aan Battlefield 2 lag heb ik ook even Far Cry en F.E.A.R. uit de kast getrokken. Bij beide heb ik ook last gehad van een crashes, alhoewel het minder vaak lijkt te gebeuren als bij Battlefield 2 (komt misschien ook omdat ik in verhouding veel meer BF2 speel dan Far Cry of F.E.A.R.).

Toen ik voor de gein eens keek naar het foutrapport dat Windows mij wou laten verzenden werd er vermeld dat er een hardware onderdeel defect was/de fout veroorzaakte. Het kon aan de volgende onderdelen liggen: de processor, het geheugen of de voeding.

Dat het de processor is geloof ik eigenlijk niet. Bij activiteiten waarbij hij voor 100% wordt benut zoals video van Divx omzetten naar mpeg2 gedurende een paar uur was er niks aan de hand. Om het geheugen te testen heb ik memtest 86, 18 uur laten draaien en deze gaf geen enkele fout. Dan blijft dus over mijn voeding. Ik denk dat 350 Watt voldoende moet zijn voor mijn systeem. Kan het zijn dat hij brak of aan het afsterven is ook al is hij nog maar een maand oud? En is er een manier om te testen of de voeding nog goed is?

edit: Nog even een kleine toevoeging. De temperaturen van mijn systeem en grafische kaart zijn goed. Komen allebij niet boven de 45 graden uit. Verder draait alles op de standaard snelheden.

[ Voor 6% gewijzigd door Tjoekie op 26-05-2006 01:28 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

350W zou idd meer dan voldoende moeten zijn voor je systeem. Begin eens met het doormeten van de voeding. Makkelijkste is er een multimeter aan te hangen en tijdens het gamen even de 5 en 12V lijn bij te houden, grote kans dat die teveel schommelt en crashes veroorzaakt.

• Tjoekie
  • Niet online
Helaas heb ik zelf geen multimeter en ik ken ook niet iemand die er één heeft. Is er nog een andere manier om de voltages bij te houden tijdens het gamen?

edit: Ok ik was iets te snel met mijn vraag we proberen het even met SpeedFan of iets dergelijks.

[ Voor 26% gewijzigd door Tjoekie op 26-05-2006 23:53 ]

Verwijderd

Probeer een extra scherm aan je videokaart te hangen, dan kun je terwijl je aant gamen bent de voltages in de gaten houden.

• Tjoekie
  • Niet online
SpeedFan geeft aan dat mijn 12 volt lijn maar iets van 8.5 volt levert :? Dat lijkt mij niet correct. Om er toch zeker van te zijn heb ik maar een multimeter besteld. Die komt over een paar dagen dus dan weet ik meer.

Verwijderd

Tjoekie schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 22:26:
SpeedFan geeft aan dat mijn 12 volt lijn maar iets van 8.5 volt levert :? Dat lijkt mij niet correct. Om er toch zeker van te zijn heb ik maar een multimeter besteld. Die komt over een paar dagen dus dan weet ik meer.
Daar zit idd wel iets verkeerd, maar speedfan kan t ook fout uitlezen idd.

350w lijkt mij nl. opzich wel genoeg

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

Is het niet een driver probleem?

Zet iig automatische rebooten even uit:
deze copmuter -> eigenschappen -> geadvanceerd -> opstart- en herstelinstellingen -> instellingen -> vinkje bij automatische opnieuw opstarten uitschakelen.

Het lijkt mij namelijk sterk dat je voeding het probleem is. 350W zou makkelijk genoeg moeten zijn. Mijn workstation trek 275W @ fullload. En daar zit meer HW in als deze PC (voor specs check sig)

Open source modeltrein besturings software

• Tjoekie
  • Niet online
Tja, de nieuwste drivers zijn geïnstalleerd. Voor de videokaart heb ik ook nog een set oude drivers geprobeerd, maar het probleem bleef.

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

Wat geeft het BSOD voor info? meld die nog iets over een driver naam?

Open source modeltrein besturings software

• Tjoekie
  • Niet online
Dat weet ik niet. Ik heb niet echt gespeeld de laatste tijd dus ik heb ook nog geen crash gehad.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke voeding heb ik nodig? Deel 14

^^

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je vraag niet met de info in bovenstaande topic (waarschijnlijk al in de topicstart) beantwoord kan worden :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.