scsi spindown

Pagina: 1
Acties:

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik heb hier een hppa-bak die ontzettend veel lawaai maakt. Er zit namelijk een oude scsi harde schijf in. Ik zou nu graag willen dat die spindown'd als hij niet gebruikt wordt (wat heel vaak het geval is).
Nu heb ik op internet daarover gezocht, en het schijnt dat je wel kan spinDOWNen, maar hem dan niet meer up krijgt. Althans bij 2.4-kernels. Daarom is er een scsi-idle patch gemaakt, die dat probleem verhelpt en de kernel zelf de disk terug wakker laat maken.
Nu vraag ik: hoe zit de situatie bij 2.6-kernels? Is scsi-idle nog steeds nodig? Ik kan met een IOCTL-command hem wel powerdownen, maar dan kan ik niets meer doen op die schijf. Wat is de IOCTL om hem weer tot leven te wekken? Dan kan ik evt. een programma die hem tot leven wekt in RAMFS bewaren.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

http://lost-habit.com/scsi-idle.README
al gelezen?

To immediately start scsi drive /dev/sda:
# /usr/local/sbin/scsi-start /dev/sda

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
You must apply the supplied
kernel patch in order to add drive spin-up functionality.

~/scsi-idle-2.4.23
Mijn vraag is dus of er een patch uit is voor nieuwe kernels. Misschien werken die gewoon?

Overigens heb ik wel al gevonden hoe manueel de disk aan en uit te zetten. Sdparm -C start /dev/sda.

Dus ik denk dat mijn probleem is opgelost. Ik ga eens kijken of ik noflushd kan aanpassen zodat het sdparm gebruikt om spinup/spindown te doen.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...