Ik zit met een luxe probleem. Ik heb een externe schijf vol met tv series (laten we zeggen dat ik ze heb opgenomen), nu heb ik een 2e schijf gekocht zodat ik niet meer dingen hoef weg te gooien als ik iets wil opnemen. Maar nu heb ik een systeem dat ik alles in een map heb, en dat wil ik graag houden. Is het mogelijk om een virtuele map te maken die verdeelt is over de 2 schijven ofzo? raid is geen oplossing want dan zou ik alles wat ik heb moeten weg gooien, en de schijven zijn ook niet even groot.
De oplossing die je zoekt is verwant aan RAID, en noemt men JBOD. (Just a Bunch Of Disks). Google vertelt je er alles over. Ik gok dat je windows gebruikt, en dus zijn zaken als symlinks lastig. Ook daar is google de aangewezen raadgever.
Edit: niet alleen lezen maar ook naar het forum kijken, dus.
Als je niet bang bent voor voor wat commandline-gepiel kun je met symlinks werken. Je tweede schijf wordt dan een folder in de eerste. Da's ook gelijk het nadeel.
Edit: niet alleen lezen maar ook naar het forum kijken, dus.
Als je niet bang bent voor voor wat commandline-gepiel kun je met symlinks werken. Je tweede schijf wordt dan een folder in de eerste. Da's ook gelijk het nadeel.
[ Voor 34% gewijzigd door burne op 26-05-2006 00:08 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Wat ikzelf gebruik bij een Linux server van me, met 2 losse disks, ongeveer zoiets:
Vervolgens in je homedir een symlink naar /var/vdir/movies en voila, daar staan alle films.
De ln -s commandos moet je dan wel in een scriptje zetten en die regelmatig laten draaien, of op een makkelijke manier snel kunnen aanroepen, anders update er niets.
Dit slechts ter voorbeeld, maar het werkt bij mij al jaren prima. Het is erg simpel en ad-hoc en je hoeft er geen bestaande filesystems voor op te geven. Is ook veiliger dan RAID0 in de zin van dat je hooguit de helft aan data kwijt bent ipv alles als een schrijf crasht
.
Voordat je hieraan begint, zorg dat je in ieder geval snapt wat bovenstaande commando's doen, anders zou ik hier niet aan beginnen als ik jou was.
Je kan ook onverwacht resultaat hebben als je directories uit deze virtuele directory probeert te verwijderen omdat ie wellicht de symlink verwijdert en niet de directory waar ie naar verwijst.
code:
1
2
3
4
5
| mkdir /var/vdir mkdir /var/vdir/movies cd /var/vdir/movies ln -s /mnt/disk1/movies/* . ln -s /mnt/disk2/movies/* . |
Vervolgens in je homedir een symlink naar /var/vdir/movies en voila, daar staan alle films.
De ln -s commandos moet je dan wel in een scriptje zetten en die regelmatig laten draaien, of op een makkelijke manier snel kunnen aanroepen, anders update er niets.
Dit slechts ter voorbeeld, maar het werkt bij mij al jaren prima. Het is erg simpel en ad-hoc en je hoeft er geen bestaande filesystems voor op te geven. Is ook veiliger dan RAID0 in de zin van dat je hooguit de helft aan data kwijt bent ipv alles als een schrijf crasht
Voordat je hieraan begint, zorg dat je in ieder geval snapt wat bovenstaande commando's doen, anders zou ik hier niet aan beginnen als ik jou was.
Je kan ook onverwacht resultaat hebben als je directories uit deze virtuele directory probeert te verwijderen omdat ie wellicht de symlink verwijdert en niet de directory waar ie naar verwijst.
[ Voor 23% gewijzigd door wacko op 26-05-2006 03:28 ]
Dat, of je maakt binnen één van de bestaande mount points gewoon een symlink naar de andere schijf. Mja... dan krijg je wel één extra laag in je directory structuur...
Liege, liege, liegebeest!
nog niet gedaan naar ik heb die optie al eens gezien bij nfs manager en het heeft iets te maken met unionfs. Is er ook voor Linux. Zoek eens daarop.
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
Pagina: 1