Ik heb zelf m'n mercedes ingevoerd. Ik had het geluk dat de verkopende partij in het bezit was van een auto ambulance, en de auto zo dus hier gekomen is.
Maar aangezien je geen oplegger hebt, wordt dat al lastiger. Je kan eventueel zelf een auto-ambulance huren, maar dat is natuurlijk niet echt goedkoop.
De RDW geeft alleen 1-dags kentekens uit voor de dag van keuring. Dus dat kan een optie zijn, dat je hem op de dag van kopen direct laat keuren en dan vanuit belgië gelijk door rijdt naar de RDW. Helaas geven ze geen eendagskentekens uit om de auto vanuit het buitenland hier te krijgen.
Ik heb voor mijn auto alleen gekeken naar de mogelijkheden vanuit Duitsland, dus daar ben ik meer van op de hoogte. Zo kun je in duitsland bij de Adac een export verzekering afsluiten, dit stelt je in staat om op duits kenteken verzekerd naar Nederland te rijden. Misschien bestaat zoiets ook in België, dat is altijd de moeite waard om uit te zoeken.
En dan de verdere afhandeling. Je maakt met de RDW een afspraak op een keuringsstation, je vraagt dan gelijk een eendagskenteken aan om de auto naar de keuring toegereden. Een week ofzo voor de keuring krijg je de papieren thuis, met een eendagskentekenbewijs, en kan je je eendagskenteken maken. Dit kan je gewoon zelf maken, op een wit stuk karton of een stuk hout ofzo wit schilderen. Vervolgens wordt bij de RDW je wagen gekeurd, en als hij goedgekeurd is moet je bij de douane je BPM afdragen.
Ik kan je daarom wel adviseren om te controleren of er bij het bewuste RDW keuringsstation waar je een afspraak gaat maken ook een afdeling van de douane is. Er zijn enkele keuringsstations waar ze bij elkaar zitten, dat werkt wel zo makkelijk. Voor een goede indicatie hoeveel BPM je ongeveer kwijt bent kan je dat berekenen op deze site:
http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator_afdracht_invoer.aspVerwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 21:57:
Hier thuis staan twee auto's die beide uit Duitsland komen. Toen wij ze daar gekocht hadden kregen we er een tijdelijk kenteken bij die een bepaald aantal dagen geldig was. Koste iets van 20 euro ofzo. Hiermee kan je dus gewoon naar Nederland rijden en naar de RDW gaan.
Of er een belgie een soortgelijk iets is voor een kenteken weet ik niet.
Klopt, die kan je daar regelen bij de Adac, ben je gelijk verzekerd.
[
Voor 13% gewijzigd door
reuzekind op 25-05-2006 22:06
]